کد خبر: ۵۲۷۵۳۱
زمان انتشار: ۱۴:۳۹     ۱۴ تير ۱۴۰۲
اتهام‌زنی متقابل مسکو و کی‌یف درباره قصد حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا
استفاده از خاک رومانی برای ترانزیت سلاح، رضایت پوتین از شاخص‌های اقتصاد روسیه، هشدار مسکو به کمک آمریکا و ناتو برای حمله به خاک روسیه، فقدان دلیل برای تمدید توافق غلات و واکنش گرجستان به اخراج سفیرش از کی‌یف، از جمله رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از تسنیم،  ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین مدعی شده است که روسیه چیزهایی شبیه به مواد منفجره را بر روی سقف بلوک‌های نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا قرار داده است.

زلنسکی شب گذشته در یک پیام ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، به نقل از سازمان‌های اطلاعاتی اوکراین، گفت ه روسیه یا می‌خواهد حمله به ایستگاه را شبیه‌ سازی کند یا سناریوی دیگری در این زمینه دارد.

این در حالی است که روز گذشته، رنات کارچا، مشاور مدیر کل شرکت دولتی «راس انرگواتم» روسیه از یک حمله برنامه ریزی شده از سوی نیروهای نظامی اوکراینی  به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خبر داد. به گفته این مقام روس، ارتش اوکراین قصد دارد با استفاده از سلاح های دقیق دوربرد و هواپیماهای بدون سرنشین به این ایستگاه حمله کند.

همچنین، به گفته وی، نیروهای مسلح اوکراین در نظر دارند از مهمات حاوی زباله‌های رادیواکتیو خارج شده از نیروگاه هسته‌ای اوکراین جنوبی در منطقه استفاده کنند.

  زلنسکی پیش از این نیز روسیه را متهم به تدارک یک حمله ساختگی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا کرده بود. او بدون ارائه هیچ مدرکی به ایالات متحده، برزیل، هند، چین و همچنین کشورهای اروپایی، خاورمیانه و آفریقا در این باره هشدار داد.

در همین رابطه ایگور کلیمنکو، وزیر امور داخلی اوکراین نیز روز سه شنبه اعلام کرد که «برای کسب آمادگی لازم در صورت نشت احتمالی تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا»، مانورهای خاصی در اوکراین برگزار می‌شود و ستاد ویژه‌ای در صورت بروز وضعیت اضطراری احتمالی مستقر شده است.

وزارت بهداشت اوکراین نیز بیانیه‌ای در مورد اقدامات لازم ساکنان محلی در صورت وقوع انفجار در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا منتشر کرده است.

طبق این اطلاعات در صورت وقوع انفجار در  این تاسیسات، ساکنان منطقه احتمالی تشعشع رادیواکتیو باید برای تخلیه احتمالی آماده باشند. این وزارتخانه یادآور شده: در صورتی که مقامات رسمی حادثه تشعشع را گزارش کردند، در خانه بمانید یا در کمترین زمان ممکن خود را به خانه یا محلی امن برسانید.
این وزارتخانه همچنین بر رعایت دقیق دستورات و توصیه های مسئولین تاکید کرد. هنگام تخلیه، ساکنان باید یک چمدان و کلیه مدارک هویتی ، ماسک صورت یا دستگاه تنفس، جعبه کمک‌های اولیه و داروهای ضروری، و همچنین دستمال مرطوب، لباس و کفش برای تعویض و حداقل مقدار لازم غذا و آب را جمع‌آوری کرده و آماده انتقال به مناطق امن باشند. 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها