کد خبر: ۵۲۹۲۴۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۲     ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
به گفته مسئولان و کارشناسان، امسال به هر زائر اربعین ۲۰۰ هزار دینار عراق فروخته می‌شود، ارزی که تهیه آن در داخل کشور نسبت به خرید در عراق مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری 598، بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی تا ۴ شهریور ۶۰۰ هزار نفر از زائران اربعین حسینی ارز مورد نیاز خود را از طریق بانک‌های عامل تهیه کرده‌اند.

پرداخت ارز به زائرانی که روز گذشته معاون بین الملل بانک مرکزی کریمی در رابطه با آن اظهار کرد: خوشبختانه امسال استقبال خوبی از خدمات ارائه شده توسط بانک مرکزی در زمینه توزیع ارز اربعین از سوی زائرین انجام شد و می‌توان گفت کلیه زائرانی که در این ایام از مرز خارج شدند ارز اربعین خود را دریافت کرده اند.

بر اساس آمار‌های بانک مرکزی ۱۷۹۰ شعبه ۶ بانک عامل تجارت، ملی، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک در عرضه ارز اربعین فعال هستند به طوری که شعب منتخب همه روزه تا ساعت ۱۵ و شعب کشیک تا ساعت ۱۸ آماده فروش و تحویل ارز به هموطنان هستند.

همچنین فروش ارز به زائرین بالای ۵ سال، از تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۴ صوت می گیرد و   فروش ارز (اسکناس) به زائرین به صورت دینار عراق حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق به هر زائر به نرخ فروش اسکناس ETS است.

اما فروش ارز اربعین امسال با سال گذشته تفاوت‌هایی دارد به طوری که در سال گذشته هر زائر با ارائه کارت ملی و ثبت نام در سامانه سماح چیزی حدود ۱۰۰ دلار و یا معادل آن ۱۵۰ هزار دینار عراقی به نرخ مبادله‌ای ارز دریافت می‌کرد رقمی که امسال با افزایش ۵۰ هزار دیناری همراه شده است و زائران اربعین امسال به جای دلار، دینار تحویل می‌گیرند.

در همین خصوص رئیس کل بانک مرکزی محمد رضا فرزین تاکید کرد: در حوزه ارزی تصمیم این است که امسال ارز اربعین  به شکل دینار داده شود و دیگر دلار و یورو نمی‌دهیم.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم اهتمام ویژه بانک‌ها و موسسات اعتباری در توزیع و عرضه ارز اربعین تصریح کرد: بانک‌ها با برنامه ریزی مدون ضمن عرضه ارز اربعین به نحوه مناسب، از ایجاد صف و ازدحام در شعب در این خصوص جلوگیری و بستر‌های بانکداری الکترونیک را در این زمینه به خدمت گیرند.

بر همین اساس بانک مرکزی اعلام کرد: امسال فروش مجازی ارز اربعین از طریق پیام رسان «بله» و شبکه اجتماعی «روبیکا» هم توسط بانک های ملی و سپه انجام می‌شود.

فرزین پیش از این بانک مرکزی هم به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود: تمام کسانی که اربعین قصد سفر دارند ارز مورد نیاز آن‌ها  تامین خواهد شد و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

نرخ دینار عراق در بازار غیررسمی کاهش یافت

نکته دیگر متفاوت روند امسال  هم کاهش نرخ دینار در بازار غیر رسمی بود؛ موردی که کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی با اشاره به آن گفت: بانک مرکزی امسال در حوزه ارز اربعین مداخله خوبی انجام داد و با تجهیز به موقع منابع و سازماندهی و هماهنگی مناسب با سایر دستگاه‌های ذیربط برای اولین بار در ایام اربعین نرخ ارز دینار کاهش پیدا کرد، به طوری که قبل از شروع توزیع ارز اربعین هزار دینار عراق معادل ۳۶ هزار تومان بود و در حال حاضر صرافی‌هایی هستند که حاضرند با نرخ ۳۲ هزار تومان به بانک مرکزی بفروشند و البته نرخ بانک مرکزی ۳۱۵۰۰ تومان است.

ارز اربعین

اما یکی از نکات حائز اهمیت در خصوص ارز اربعین خرید آن در داخل کشور است که علاوه بر حذف دشواری های خرید در کشور عراق به گفته کارشناسان می تواند برای زائران مقرون به صرفه هم باشد مواردی که کارشناسان اقتصادی  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان به برخی از آن اشاره کردند.

بالسینی کارشناس اقتصادی گفت:   بانک مرکزی امسال جهت سهولت اقدامات مربوط به تشرف هموطنان به راهپیمایی اربعین تمهیدات گسترده‌ای را در حوزه ارز اربعین مد نظر قرار داده است به طوری که شعب  بانک‌های ملی، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک و بانک تجارت در حال خدمات دهی به هموطنان هستند این مسئله و شرایط مناسبی که بانک مرکزی در نظر گرفته منجر به این شده است که امسال حجم قابل توجهی از هموطنان ارز اربعین خود را دریافت کرده اند.

زائران اربعین ارز خود را از داخل کشور و پیش از عزیمت به نقاط مرزی تهیه کنند

او افزود: در سال گذشته به طور کل ۲۷۰ هزار نفر ارز گرفتند اما امسال شرایط متفاوت است همچنین امسال شرایط فروش ارز به شکل مجازی هم در نظر گرفته شده است بنابر این با توجه به این موارد مطرح شده و شرایط خدمت رسانی بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل مردمی که قصد تشرف به راهپیمایی اربعین را دارند حتما در یکی از شعب بانک‌های عامل اعلامی و در داخل شهر‌ها و پیش از عزیمت به نقاط مرزی و در داخل کشور ارز خود را دریافت کنند.

در ادامه هم دیگر کارشناس اقتصادی فرزانی مطرح کرد:  نرخ ارز اربعین بر مبنای نرخ ETS است و به هر زائر ۲۰۰ هزار دینار فروخته خواهد شد. با توجه به اختلاف نرخی که بین صرافی‌های موجود در عراق در شهر‌های مختلف مانند کربلا و نجف وجود دارد و این که نرخ تبدیل ارز در بازار تعیین می‌شود.

او افزود: قاعدتا به لحاظ منطق مالی تامین نرخ ارز اربعین توسط زائران از بستر تعریف شده بانک مرکزی مطلوب‌تر و به صرفه‌تر است.  به طور کل برای خرید ۲۰۰ هزار دینار در داخل کشور زائران باید چیزی حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ تا ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بپردازند، ولی اگر همین میزان را بخواهند در کشور عراق تامین کنند نزدیک به ۸ میلیون تومان باید پرداختی داشته باشند.

به گفته فرزانی، در کل به سبب اختلاف قیمت نرخ ارزی که در داخل کشور ایران و عراق وجود دارد منطقی و به صرفه است زائران اربعین ارز مورد نیاز خود را از داخل کشور تامین کنند.

در نهایت گفتنی است که زائران در صورت بروز هرگونه مشکل در دریافت ارز اربعین پس از مراجعه به شعب منتخب و نیز مشاهده ازدحام احتمالی می‌توانند مراتب را جهت پیگیری با ذکر نام شعبه و شهر از طریق شماره تماس ۲۹۹۵۳۶۱۲-۰۲۱ از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۵ عصر به بانک مرکزی اعلام کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها