کد خبر: ۵۲۹۳۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۹     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
مردم 33 حوزه انتخابیه ای كه انتخابات در آنها به دور دوم كشیده شده است، فردا (جمعه) با حضور پرشور در پای صندوق های اخذ رای، حماسه نخست خود در 12 اسفند 90 در مرحله اول انتخابات مجلس نهم را كامل می كنند.
ایرنا، مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی فردا (جمعه 15 اردیبهشت ماه) در 18 استان و 14 هزار و 323 شعبه اخذ رای در 33 حوزه انتخابیه برگزار می شود.

در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تكلیف 65 كرسی باقی ‌مانده از میان 130 نامزد مشخص خواهد شد.

حوزه های انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، شیراز، تبریز،اسكو و آذرشهر، اردبیل،نمین، سرعین و نیر، دهلران آبادانان و دره شهر، ایلام، شیروان، چردوال، ایوان و مهران، اصفهان، لنجان و سمیرم فردا جمعه 15 اردیبهشت صحنه خلق حماسه ای دیگر از سوی ملت ایران خواهند بود.

همچنین مردم حوزه های انتخابیه اردل،فارسان، كوهرنگ و كیار، مشهد و كلات، اهواز، دزفول، دشت آزادگان، آبادان، ایذه و باغملك و بهبهان، بوانات و خرم بید، سنندج، دیواندره و كامیاران نیز پرشور و نشاط پای صندوق های رای حاضر می شوند تا گام قبلی خود در 12 اسفندماه 90، مرحله نخست انتخابات مجلس نهم را تكمیل كنند.

فردا همچنین نگاه جهانیان به شهرها و مناطقی چون كرمانشاه، گرگان و آق قلا، تالش، رضوانشهر و ماسال، خرم آباد، ازنا و درود، پلدختر، بروجرد، تویسركان، همدان، مهریز، بافق، ابركوه و خاتم دوخته شده است تا حماسه انتخاباتی آنها در دومین ماه از سال 91 را رصد كنند.

انتخابات در این مرحله در هفت حوزه انتخابیه نظیر شیراز، اردل، فارسان و كوهرنگ، گرگان و آق قلا، تفرش، آشتیان و فراهان، تویسركان، ، مهریز، بافق و ابركوه و 50 شعبه حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به صورت رایانه ای برگزار می شود.

بنا بر اعلام مسوولان وزارت كشور، در مجموع از بین 14 هزار و 323 شعبه اخذ رای انتخابات در حدود یك هزار و 500 شعبه اخذ رای به صورت رایانه ای برگزار می شود.

همراه داشتن شناسنامه عكسدار و كارت ملی برای رای دادن در روز انتخابات به هموطنان یادآوری شده است.

** آنها كه مرحله اول رای نداده اند، می توانند در انتخابات شركت كنند

به گفته 'سید صولت مرتضوی' رییس ستاد انتخابات كشور، افرادی كه نتوانستند در مرحله اول انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شركت كنند، می توانند در مرحله دوم انتخابات شركت و رای خود را به صندوق بیاندازند.

مرتضوی افزود: افرادی كه در مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی رای دادند، در مرحله دوم نیز فقط می توانند در همان حوزه انتخابیه مرحله اول رای خود را به صندوق بیاندازند.

وی اظهار داشت: ستاد انتخابات كشور تمامی شرایط و تمهیدات لازم را برای برگزاری مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی فراهم كرده است.

** انتخابات مجلس نهم از آغاز تا امروز

نام نویسی داوطلبان نمایندگی دوره نهم مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح روز شنبه سوم دی ماه با دستور الكترونیكی وزیر كشور از طریق سامانه جامع انتخابات در تمامی حوزه های انتخابیه فرمانداری های سراسر كشور و نمایندگی های سیاسی وكنسولی ایران در خارج از كشور آغاز شد.

نام نویسی داوطلبان نمایندگی دوره نهم مجلس تا پایان روز جمعه - نهم دی ماه 1390 به مدت هفت روز ادامه داشت.

بر اساس اعلام وزیر كشور، در مهلت قانونی پنج هزار و 405 داوطلب نمایندگی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر كشور ثبت نام كردند.

هیات های اجرایی حوزه های اصلی و فرعی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز فعالیت خود را از هشتم دی ماه آغاز كردند.

پس از آن، هیات های اجرایی مراكز حوزه‌های انتخابیه تا 19 دی ماه صلاحیت داوطلبان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را با بهره گیری از نتایج استعلام از مراجع چهارگانه مورد بررسی قرار داده و نتیجه این بررسی ها را 20 دی ماه به داوطلبان و هیات های نظارت اعلام كردند.

داوطلبان رد صلاحیت شده نیز به مدت چهار روز مهلت داشتند تا با مراجعه به هیات های نظارت استان ها ،اعتراض خود را اعلام كنند.

در مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان توسط هیات های اجرایی از پنج هزار و 405 داوطلب ثبت نام كننده 243 نفر انصراف داده، سه هزار و 703 نفر تایید صلاحیت شده، 897 نفر رد صلاحیت و 563 نفر نیز عدم احراز صلاحیت شدند.

هیات های نظارت استان ها در نخستین مرحله بررسی ها دو هزار و 700 داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی را تایید صلاحیت كردند و داوطلبان رد صلاحیت شده نیز مجددا اعتراض خود را در خصوص نتایج بررسی اعلام داشتند.

سرانجام اول اسفندماه نتایج قطعی بررسی صلاحیت داوطلبان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان به ستاد انتخابات كشور اعلام شد كه ستاد انتخابات كشور نیز دوم اسفندماه این نتایج را به فرمانداری های حوزه های انتخابیه سراسر كشور اعلام كرده و سوم اسفندماه نیز این نتایج از سوی فرمانداری ها در قالب آگهی منتشر شد.

در نتایج قطعی بررسی صلاحیت داوطلبان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بین پنج هزار و 164 نفر داوطلب ، سه هزار و 444 نفر تایید صلاحیت شده ،563 نفر صلاحیتشان احراز نشد و 470 نفر نیز انصراف دادند.

همچنین بیش از46 هزار شعبه های اخذ از سوی هیات های اجرایی در تمامی حوزه های انتخابیه مشخص و از این تعداد در 1395 شعبه انتخابات به صورت رایانه ای برگزار شد.

مرحله اول انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح روز جمعه 12 اسفندماه آغاز شد كه در این مرحله سه هزار و 323 نامزد برای كسب 290 كرسی مجلس شورای اسلامی به رقابت پرداختند و سرانجام 225 نفر راهی بهارستان شدند.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات كشور مشاركت مردم ایران اسلامی در مرحله اول انتخابات 2/64 درصد بوده است.

تبلیغات نامزدهای مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه آغاز و تا ساعت هشت صبح امروز پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه ادامه داشت.

فردا در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی كه در 33 حوزه انتخابیه برگزار می شود، 130 نفر برای دستیابی به 65 كرسی مجلس شورای اسلامی با یكدیگر به رقابت می پردازند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها