کد خبر: ۵۲۹۴۷۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
ارمنستان و نیروهای آمریکایی در بحبوحه تنش مسکو رزمایش مشترک برگزار می کنند.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از اسپوتنیک، مقامات ارمنستان در ایروان تائید کردند که این کشور هفته آینده میزبان رزمایش مشترک با نیروهای آمریکایی خواهد بود. رزمایشی که آخرین نشانه از دور شدن این جمهوری سابق شوروی از متحد سنتی خود یعنی روسیه است.

این اعلامیه یک روز پس از آن منتشر شد که ارمنستان از نیروهای حافظ صلح روسی در برقراری امنیت در تنها مسیری که ارمنستان را به منطقه قره باغ کوهستانی در آذربایجان متصل می‌کند، انتقاد کرد. روسیه اما این انتقاد ارمنستان را رد کرد.

اکنون وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرده است که هدف مانورهای موسوم به «شریک عقاب ۲۰۲۳» افزایش سطح همکاری بین نیروهای ارمنستان و آمریکا در مأموریت‌های بین المللی حفظ صلح است.

این مانور قرار است در تاریخ ۱۱ تا ۲۰ سپتامبر در مرکز آموزشی زار ارمنستان برگزار شود.

هفته گذشته نیز «گونتر فلینگر»، رئیس کمیته اروپایی برای گسترش ناتو، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی X(توئیتر سابق) از دولت ارمنستان خواست تا به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بپیوندد.

وی همچنین خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: از ارمنستان حمایت کنید.

اوایل شهریور نیز چارلز میشل، رئیس شورای اروپا اعلام کرد گسترش اتحادیه اروپا بحثی ضروری است و در ماه‌های آینده گفت‌وگوها برای پیوستن برخی کشورها به این اتحادیه آغاز خواهد شد. وی دراین‌باره گفت: اتحادیه اروپا تصمیم دارد گفت‌وگوها درباره پذیرش اوکراین و چند کشور دیگر را تا اوایل ماه اکتبر (تقریباً یک ماه دیگر) آغاز کند.

به گفته چارلز میشل «گسترش اتحادیه اروپا دیگر یک خیال خام نیست. همان‌گونه که برای دستورکارهای راهبردی اتحادیه اروپا آماده می‌شویم، باید اهداف خود را هم روشن کنیم. به نظرم باید از هر دو جنبه آماده باشیم و تا ۲۰۳۰ اتحادیه اروپا گسترش یابد.»

با این حال، علی‌رغم دعوت یکی از مقامات ناتو از ارمنستان، «واهان کوستانیان»، معاون وزیر خارجه ارمنستان اعلام کرد تاکنون هیچکس در ناتو از ارمنستان برای پیوستن به این ائتلاف دعوت نکرده، اما ایروان آماده ادامه همکاری با این سازمان نظامی است.

از سوی دیگر، سخنگوی کرملین، دیمیتری پسکوف، پس از اعلام بیانیه وزارت دفاع ارمنستان گفت: «در رابطه با این رزمایش، به طور حتم، (این) اخبار به ویژه در شرایط امروز هشدار دهنده است.»

چند روز پیش از این نیز، نخست وزیر ارمنستان، نیکول پاشینیان در مصاحبه‌ای، سیاست اتکای صرف به روسیه برای تضمین امنیت کشورش را «اشتباه استراتژیک» خواند، چرا که به گفته او مسکو نتوانست این تضمین را عملی کند. نیکول پاشینیان در گفتگویی با روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» که یکشنبه منتشر شد، روسیه را متهم کرد که در تضمین امنیت ارمنستان و در جریان آنچه که به گفته او تجاوز جمهوری آذربایجان است، کوتاهی کرده است.

سال گذشته نیز ایالات متحده و ارمنستان گفتگوی راهبردی دوجانبه را با حضور «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و همتای ارمنستانی‌اش آغاز و در این دیدار دو کشور توافقنامه همکاری هسته‌ای غیرنظامی و صلح‌آمیز را امضا کردند. درآن زمان وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که همکاری دو کشور، امنیت انرژی ارمنستان را بهبود می بخشد و روابط دیپلماتیک و اقتصادی دو طرف را تقویت می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها