کد خبر: ۵۲۹۶۱۴
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
هر چه به ۲۵شهریور نزدیک می شویم، فرآیندی که رسانه های بیگانه طی می کنند، پیچیده تر می شود و این پیچیدگی واضح است.

به گزارش پایگاه خبری 598، برنامه امواج شبهه در رادیو گفت‌وگو به گفت و گو با دکتر علیرضا داودی (کارشناس ارشد رسانه) و دکتر علیرضا شمشیری (رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز) به بررسی پروژه اغتشاشات در ایران، بررسی مدل های چگونگی ایجاد اجماع اپوزیسیونی پرداخت.

با نزدیک شدن به ۲۵شهریور فرآیند رسانه های بیگانه پیچیده تر می شود

علیرضا داودی، کارشناس ارشد رسانه در پاسخ به این سوال که چرا رسانه های بیگانه تلاش می کنند تا به مناسبت های مختلف و با توسل به سوژه‌های متفاوت به مخاطب نشان دهند که جریانات اپوزیسیونی خارج از کشور در حال پایه ریزی یک حرکت جدید در مسیر ایجاد ائتلاف، اتحاد و اجماع علیه نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: هر چه به ۲۵شهریور نزدیک می شویم، فرآیندی که رسانه های بیگانه طی می کنند، پیچیده تر می شود و این پیچیدگی به دو علت واضح است.

وی افزود: علت اول این است که رسانه های بیگانه خواسته یا ناخواسته وارد اتفاقی شده اند که باعث شد تا کاملا فرم دهی شبکه های داخل تغییر یابد. اگر این فرم دهی را به سه بخش تقسیم کنیم، بخش اول؛ تا سال ۱۳۸۸ و بخش دوم؛ از سال ۱۳۸۸تا ۱۳۹۶ و بخش سوم؛ از ۱۳۹۷تا ۱۴۰۱ است. رسانه های بیگانه در دگردیسی سوم همیشه به دنبال این هستند که دو مفهوم ساماندهی رسانه ای و سازماندهی میدانی را به هم نزدیک کنند. نزدیک شدن این دو مفهوم به هم به معنی صرف زمان و هزینه کمتر و سرعت و اثرگذاری دقیق تر است.

داودی درباره علت دوم توضیح داد: رسانه های بیگانه ریل گذاری که باعث می شود تا نرم افزار و مغزافزار حوزه دخالت های آنان فرق کند را پیدا کرده اند. در دی ماه ۱۳۸۷قبل از فتنه ۸۸، تلویزیون بی‌بی‌سی متولد می شود و به پیوست آن ده ها مدل ارتباطی دیگر ایجاد شد. این فرآیندها و اتفاقات اساسا موجب ارتقاء نرم افزاری و مغزافزاری عملیاتی این رسانه ها شد.

وی همچنین گفت: رسانه های بیگانه بعد از ۲۵شهریور به دنبال چه هستند؟طبیعتا آنها به دنبال سوژه های خبرساز و به دنبال آمار کشته شدگان، مفقودی و اسیر هستند. قطعا رسانه های بیگانه برای رسیدن به این نتیجه می بایست برنامه ریزی کرده باشند. آنها در این راستا به دو امر می پردازند، یک. اسامی نفرات جدید و خلق پوزیشن های جدید؛ تا فردای بعد از ۲۵شهریور از آن بهره ببرند. دو. رسانه های بیگانه سعی می کنند تا مخاطب را به نقطه انفصال برسانند.

شخصیت‌سازی های جدید رسانه های بیگانه در آستانه نزدیک شدن به ۲۵ شهریور

داودی درباره شخصیت‌سازی های جدید رسانه های بیگانه در آستانه نزدیک شدن به ۲۵ شهریور و تلاش برای ایجاد، حفظ و استمرار از هم گسیختگی اجتماعی گفت: در یک سال گذشته همسر رضا پهلوی خود را نشان نداد مگر نه اینکه جنبش زن، زندگی، آزادی بوده، این سوال پیش می آید که چرا نزدیک سالگردها تازه به صحنه آمده است؟ جز اینکه این موضوع دست پرورده رسانه های بیگانه است، چیز دیگری نیست. از طرفی وقتی مخاطب نقطه عطف پیدا می کند، موضوعات حالت گرانیگاه می شوند و از اینجا به بعد روی یک موضوع حساب باز می شود و آن هم ناتوانی رسانه های داخلی در مدیریت اختلالی است که آنها ایجاد می کنند.

فکت های رسانه های بیگانه یک پانتومیم خنده دار است

وی افزود: رسانه های بیگانه در جایگزینی عبارات، ذهن را قفل می کنند. یک جوان دهه ۷۰یا ۸۰به دنبال هیجان و تهییج است وقتی از سوی رسانه های بیگانه واژه هایی مانند قوی، رهبر و قهرمان به او اطلاق می شود، طبیعی ترین رفتار او این خواهد بود. آنقدری که اینترنشنال از این واژه‌ها استفاده کرده اگر رسانه های ما در داخل حقیقتا این عبارات را به جوانان ما نسبت دهند، قاعدتا توازن رسانه‌های بیگانه از جمله اینترنشنال، بی بی سی و ... در میدان به هم می خورد. متاسفانه خلاء ما حکمرانی آن ها را اثبات می کند. در حالیکه اگر فکت‌های یکسال اخیر رسانه های بیگانه را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم، می توان یک پانتومیم خنده دار برای نمایش داشته باشیم.

جریان اپوزیسیون از کوچکترین ایراد به نفع خود سوءاستفاده می کند

علیرضا شمشیری، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این گفت و گو گفت: جریان اپوزیسیون در تبلیغات خود، بخش هایی از حقیقت را بازگو می‌کند و از کوچکترین ایراد به نفع خود سوءاستفاده می کند.

وی افزود: متاسفانه عملا طرح شکایت علیه این شبکه ها در سازمان های بین المللی مشاهده نمی‌شود، همچنین در ابعاد داخلی، باید مسائل روز جامعه را برای مردم تبیین کنیم تا رسانه های بیگانه از آن سوء استفاده نکنند و از آن مصادره به مطلوب نداشته باشند.

غرب حق مالکیت فکری را به رسمیت شناخته است

شمشیری اضافه کرد: به طور کلی غرب راجع به بسیاری از مفاهیم که عمده‌ آنها حقوقی هستند، دوگانه عمل کرده است. از ساده ترین آنها که حق مالکیت فکری باشد، بالاترین سرقت های علمی، ادبی و هنری را از همه ملل انجام داده اند. بعد از اینکه علم را به دست آوردند، بحث حق مالکیت فکری را مطرح کردند و آن را به رسمیت شناختند. در سال ۱۹۴۸، وزیر خارجه آمریکا به شدت به ماجرای آزادی جریان اطلاعات تاکید کرد که در آن دوره سه کشور قدرتمند انگلیس، فرانسه و روسیه به دلیل‌های مختلف مخالف این جریان بودند اما آمریکا محکم ایستاد و در نهایت آزادی جریان اطلاعات را در دنیا مصوب کرد و از سال ۱۹۸۰به بعد این موضوع کاملا بسته شد. اینکه چرا در ابتدا جریان آزادی اطلاعات آزاد بود و اکنون محدود شده و تمام شبکه های مستقل دنیا تحریم هستند، به این دلیل است که در ابتدا وقتی آزادی اطلاعات بود کسی در مقابل آنها نبود و همه اخبار را مصادره می کردند و تمامی مفاهیم حقوقی را به نفع خود تفسیر می کنند و حقوق بشر را آنی می دانند که خود تفسیر می کنند.

باید دوگانه سازی های غرب برای مخاطبان تبیین شود

وی با بیان اینکه باید دوگانه سازی های غرب برای مخاطبان تبیین شود، گفت: تبیین مخاطب نباید با یک زبان و یک روش حاصل شود. اگر با روش های گوناگون، غرب و جریان های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران را بررسی کنیم و موضوعات رسانه های بیگانه را مورد تحلیل قرار دهیم، به راحتی می‌توان از آن یک خنده بازار و برنامه های متعدد طنز برای مردم داشته باشیم.

گفتنی است؛ برنامه «امواج شبهه» گفت‌وگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکتر علیرضا داودی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی محمود شهیدی به روی آنتن می‌رود. همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، سیده ایمان مسئله‌گو خبرنگار و مائده حیدری به‌عنوان آیتم ساز فعالیت می‌کنند.

منبع : مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها