کد خبر: ۵۳۱۷۷
زمان انتشار: ۱۴:۱۵     ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱
کارگردان فیلم قلاده‌های طلا گفت: فیلم قلاده‌های طلا کفر رسانه‌های انگلیسی را درآورده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد ابوالقاسم طالبی یکی از کارگردانان برجسته کشورمان است که ساخته اخیر او چندی پیش به نام قلاده‌های طلا روانه سینماها شد و جنجال‌های فراوانی را به دنبال داشت؛ چرا که این فیلم با موضوع فتنه 88 ساخته شده است و پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و اغتشاش‌هایی که در تهران صورت گرفت را به تصویر کشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار فارس در حاشیه اکران این فیلم در جمع طلاب مشهد و بسیجیان مشهد با کارگردان این فیلم است.

 

فارس: آقای طالبی فیلم شما چه بازه‌ زمانی را روایت می‌کند؟

طالبی: با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری 88 حضور گسترده‌ای مردم را در خود شاهد بود اتفاقاتی بعد از روز انتخابات در تهران افتاد که یکی از کاندیدها اعلام تقلب کرده بود و من در این فیلم اغتشاشات، درگیری‌ها و عمده حوادثی که پیرامون آن اتفاق افتاد را در تهران از سه هفته قبل از انتخابات تا شهریور 88 نشان دادم.

 

فارس: تعریف شما از فتنه 88 در فیلم چه چیزی بود؟

طالبی: ببینید این فتنه بعد از حماسه هشت سال دفاع مقدس یکی از سهمگین‌ترین طوفان‌هایی بود که داشت ایران را به سمت تمدن غربی شدن سوق می‌داد و در این بین عده‌‌ای به نوعی داشتن تعریف اعلام جنگ می‌کردن بلکه هدف آنها از هم پاشیده شدن ایران و اسلام بود و بهانه تقلب در انتخابات یک ابزار بود.

 

فارس: چه افرادی در این فیلم به تصویر کشیده شد و چقدر سعی کردید به قول معروف به آقایان تنه بزنید؟

طالبی: شخص خاصی به تصویر کشید نشده است و همه آن کسانی در این فیلم نشان داده شده اند که دستشان برای مردم رو شده است و بگذارید بگویم خیلی از کسانی که نماینده آقا بودند در میدان نیامدند چرا که اگر آنها به میدان می‌آمدند این فتنه جرئت شکل‌گیری به خود را نمی‌داد و حتی عده‌ای هم سکوت کردند ولی البته حضرت آقا به آنها نیازی نداشتن و دیدید که چطور حماسه 9 دی را با مردم خلق کردند.

 

فارس: آقای طالبی چرا تصمیم گرفتید این فیلم در جمع طلاب به نمایش گذاشته شود؟

طالبی: یک چیزی به شما می‌گویم شاید برایتان جالب باشد، آنچه در سینما وجود دارد این است که قشرهای مختلف مردم به همراه خانوادهایشان به سینما می‌روند و چیزی که اینجا مورد توجه است، این است که قشر طلاب جامعه ما با سینما قهر است و وظیفه سینما و سینماگران این است که با به تصویر کشیده شدن موضوعات اجتماعی و دینی پای این عزیزان را به سینما باز کند و از یک سوی دیگر امروز غرب بیشترین هدف برای تخریب طلاب ما دارد و روز به روز در حال سرمایه‌گذاری است.

 

فارس: یک سوالی که ذهن من را به خودش درگیر کرده است این است که چرا وزارت اطلاعات در این فیلم به شکل تخیلی‌ نشان داده شده است؟

طالبی: ببین تمامی آنچه که در این فیلم ساخته شده است بر اساس اسناد و مدارکی بوده که در حال حاضر موجود هست اما در بحث وزارت اطلاعات چون امکان تصویربرداری از آنجا نبود من وزارت اطلاعات خودم رو ساختم و آن صحنه‌ها زائد ذهن خودم هست با تصویر و برداشتی که داشتم.

 

فارس: پس شخصیت جاسوس ایرانی تبار انگلیسی MI6  هم تخیلی هست؟

طالبی: نه عین واقعیت هست فکر کنم منظورتان را فهمیدم که می‌خواهید چه بگوئید من سعی کردم در این فیلم پشت دعوا و به اصطلاح خودمان آتش‌بیار معرکه را نشان بدهم و این کاراکتر بر اساس این جزئیات به نمایش گذاشته شد چرا که باز هم اسنادش موجود هست.

 

فارس: چه قدر برای این فیلم هزینه کردید و چه قدر حجم جلوه‌های ویژه این فیم داشته است، البته به لحاظ فضاسازی؟

طالبی: در حدود 2 میلیارد تومان هزینه برای ساخت فیلم برآورد شد و همان‌ طور که گفتید چند لوکیشن بازسازی و ساخته شد مثل میدان انقلاب، ونک، و تخت‌طاووس و همچنین وزرات اطلاعات خودم (باخنده) از مجموعه لوکیشن‌های ساخته شده بود.

 

فارس: برنامه برای ساخته شدن باقی مانده قضایا در فتنه 88 را در اثر بعدیتان ندارید مثلا سوژه‌ای دیگر تحت عنوان وقایع کهریزک؟

طالبی: من در این فیلم فتنه 88 رو به تصویر کشیدم و قضیه کهریزک بعد از این جریان بود ولی گرچه تایم فیلم اجازه ساختش رو به من نداد ولی اگر کسی قلاده‌های طلای 2 را ساخت من خوشحال می‌شوم.

 

فارس: باز خوردهایی که این فیلم در بین رسانه‌های استکبار انگلیسی داشت چه چیزی بود؟ منظورم آن چیزی که خودتان دیدید؟

طالبی: یکی دو تا نبوده است در ابتدا باید بگویم کفرشان درآمده بود بعد از اینکه این فیلم در ایران به نمایش گذاشته شد، همچنین در صفحه‌های اجتماعی صفحاتی برای تحریم این فیلم درست کردند که از جمله کامنت‌های ناسزا علیه بازیگران، جملات رکیک، و  غیره بود همچنین شبکه‌های مثل BBC و VOA در حال حاضر 24 ساعته این فیلم رو به اصطلاح خودشان می‌کوبند که به نظر من در حدی نیستند که اظهار نظر کنند.

 

فارس: آقای طالبی از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم در پایان اگر صحبتی دارید بفرمائید.

طالبی: من هم تشکر می‌کنم که این مصاحبه را با من انجام دادید و آرزوی موفقیت برای شما و همکارانتان دارم و از مردم تشکر می‌کنم که آمدن و این فیلم رو از نزدیک مشاهد کردند.

 

------------------------------

گفت‌وگو: مصطفی رحیمی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها