کد خبر: ۵۳۴۲۴۹
زمان انتشار: ۱۴:۵۵     ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
در شرایطی که تنها ۲۵ روز تا برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است بیشتر توجهات معطوف لیست‌هایی است که احزاب و جریان‌های سیاسی برای انتخابات منتشر خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، سخنگوی شورای نگهبان از تایید صلاحیت ۷۵۰ نفر دیگر از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: اسامی این ۷۵۰ نفر امروز (دیروز) به وزارت کشور ارسال و از طریق وزارت کشور به داوطلبان نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

با نزدیک شدن به موعد انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ۱۱ اسفند، اخبار جدید حکایت از افزایش تعداد متقاضیان تایید صلاحیت‌شده دارد. از سوی دیگر احزاب و جریان‌های سیاسی نیز در تکاپوی بیشتری برای افزایش احتمال پیروزی خود در انتخابات افتاده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد بخشی از تغییرات مهم و موثر در انتخابات را باید از ۱۹بهمن یعنی وقتی پروسه زمانی رسیدگی شورای نگهبان به اعتراضات کاندیداهایی که صلاحیت‌شان تایید نشده است به پایان می‌رسد، پیگیر بود. بویژه آنکه در انتخابات خبرگان رهبری برای تکمیل ظرفیت لازم به منظور رقابتی شدن انتخابات در برخی حوزه‌ها که تعداد تاییدشدگان یا کمتر از منتخبان است یا با آن برابری می‌کند احتمالا تعدادی از متقاضیان حوزه انتخابی خود را تغییر دهند. در همین زمینه هرچند ۳ روز تا ۱۹بهمن زمان مانده است اما سخنگوی شورای نگهبان از تایید صلاحیت ۷۵۰ متقاضی دیگر در جریان بررسی شکایت‌ها خبر داد. هادی طحان‌نظیف با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۴ هزار داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده‌اند، گفت: بررسی صلاحیت‌ها تا ۱۹ بهمن ادامه دارد. بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی سخنگوی شورای نگهبان، ۱۳ هزار و ۹۵۰ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان تاکنون تایید صلاحیت شده‌اند. ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر به صورت قطعی برای رقابت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند.

* نظرسنجی‌ها سیر صعودی میل به مشارکت را نشان می‌دهد

معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات روز گذشته در همایش منتخبان تشکل‌های مردم‌نهاد در شوراهای توسعه و حمایت سراسر کشور گفت: در انتخابات مردم نقش اصلی را ایفا می‌کنند که این نقش‌آفرینی هم از منظر اجرا و هم حضور اهمیت دارد. تاکنون تقریبا ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی در کشور ایجادشده و ۸۰۰ هزار نفر در شعبات برای دریافت رأی مردم حضور خواهند داشت که این تعداد به جز نیروی انتظامی است و بقیه افراد حاضر نیز به نوعی در حقیقت همت مردمی قلمداد می‌شوند. سیدمحمدرضا شاهچراغی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه «جمعیت مردمی متشکل از نمایندگان استان‌ها، رأی اولی‌های آموزش‌دیده و علاقه‌مندان، دانشجویان، معلمان، روحانیون و کشاورزان» است ادامه داد: از همه اقشار ۸۰۰ هزار نفر مشارکت دارند که مجری عملیات انتخابات در کشور هستند. ناظران انتخابات از بازرسان و شورای نگهبان نیز همه مردمی هستند و کسی در قالب سازمان دولتی تکلیف ندارد که تقسیم کار کرده باشد، بلکه مردم ثبت‌نام می‌کنند و پای کار می‌آیند، حتی اگر قرار بود حق‌الزحمه‌ای به آنها پرداخت شود این کار هم در حق آنها انجام نشده است ولی باز هم پای کار بودند. وی افزود: قطعا مشارکت با مردم است و الزام و اجبار ندارد. با توجه به شرایط کشور و شرایطی که در منطقه و سطح بین‌المللی حاکم است در هر مقطعی که حضور مردم پررنگ‌تر بوده دشمنی‌ها نیز بیشتر بوده است. هرچند به‌ رغم تمام گلایه‌مندی‌ها مردم همیشه حاضرند. اصولا مردم طبقه متوسط به پایین نقش بیشتری در مشارکت ایفا می‌کنند. این یعنی مردم حتی با وجود مشکلات باز هم علاقه‌مند مشارکت هستند. شاهچراغی ادامه داد: ما امروز در جنگ رسانه‌ای هستیم و عده‌ای مدام بر طبل یأس و ناامیدی می‌کوبند. برخی می‌گفتند رقابت نیست اما در حال حاضر ۱۳ هزار واجد شرایط در فضای رقابت قرار گرفتند و میدان رقابت فراهم شده است. وی در پایان گفت: در ۲ ماه گذشته در نظرسنجی‌هایی که داشتیم مشخص شد میل مردم نسبت به مشارکت در انتخابات سیر صعودی داشته است.

* آخرین وضعیت لیست‌های انتخاباتی

در شرایطی که تنها ۲۵ روز تا برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است بیشتر توجهات معطوف لیست‌هایی است که احزاب و جریان‌های سیاسی برای انتخابات منتشر خواهند کرد.

غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در نشست تبیین فرآیند انتخاباتی این شورا با بیان اینکه انتخابات نقش مهمی در تحول و خدمت به کشور دارد، گفت: جمهوری اسلامی در اسلامیت خود، رای مردم را محترم می‌شمارد، چون احترام به رای مردم جزو آموزه‌های دینی ماست. رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اظهار کرد: تهران ۳۰ نماینده می‌خواهد و امروز بیش از ۲ هزار نفر برای شهر تهران داوطلب مجلس شده‌اند، یعنی به ازای هر کرسی نمایندگی تهران ۷۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. باید این واقعیت در ذهن داوطلبان باشد که شانس رقابت یک به ۷۰ است و باید این واقعیت پذیرفته شود. وی نمایندگان تهران را پیشران مجلس خواند و گفت: کسی که می‌خواهد نماینده مردم تهران شود باید علم و دانش کافی از جمله در حوزه اقتصاد داشته باشد. حدادعادل تصریح کرد: نماینده باید به نیازهای کشور توجه داشته باشد و با توجه به واقعیت‌های جامعه قانون تدوین و تصویب کند. وی افزود: باید به‌زودی لیست ۳۰ نفره را به مردم معرفی کنیم و در قدم اول بر حسب تخصص داوطلبان را تفکیک می‌کنیم. ۱۴ کانون تخصصی انقلاب در این زمینه تشکیل شده و افراد را بر حسب تخصص به این کانون معرفی می‌کنیم و این مصاحبه‌ها از داوطلبان را فردا شروع می‌کنیم و ملاحظاتی هم در لیست نهایی وجود دارد.

حدادعادل با اشاره به روند مصاحبه داوطلبان مجلس جهت معرفی در لیست ۳۰ نفره گفت: جامعه از ما انتظار دارد حتما داوطلبان بیشتری از زنان به مجلس راه یابند و حتما این کار را خواهیم کرد. این باور ما است. وی خطاب به داوطلبان مجلس شورای اسلامی گفت: نفس حضور شما امیدبخش است و قطعا رهبر انقلاب که بر مشارکت تاکید کردند از این موضوع خوشحال هستند اما بدانید تنها جای خدمتگزاری به کشور مجلس نیست. این کشور مسائلی دارد که امیدوارم به دست شماها حل شود.

در سمت دیگر محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه و سرلیست احتمالی اصلاح‌طلبان در پایتخت نیز روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به لیست حمایتی اعتدال و توسعه در تهران اظهار کرد: قبلا هم در مصاحبه‌های مختلف گفته شد رویکرد حزب اعتدال توسعه به صورت ائتلاف با دیگر جریان‌ها بوده و بر همین اساس با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل در حال رایزنی هستیم ولی منتظریم تا ۱۹ بهمن شورای نگهبان لیست نهایی کاندیداهای تأیید صلاحیت‌شده را اعلام کند.

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز در نشست شورای مرکزی حزب اعلام کرد: در این شرایط از ما به عنوان کارگزاران سازندگی ایران تنها در درون حاکمیت امکان‌هایی برای اثرگذاری جهت بهبود وضعیت کنونی وجود دارد. از این جهت انتخابات در هر شرایطی امکان مهمی محسوب می‌شود. وی پیش‌تر نیز قهر با صندوق رأی را رد و تصریح کرده بود: اگر تصمیم به بودن یا نبودن در سیاست بگیریم، حتما بودن در سیاست را انتخاب می‌کنیم.

با این اوصاف احتمالا جریان اصلاحات به رغم دوپارگی درباره سیاست مشارکت و عدم مشارکت در انتخابات در نهایت به لیستی ائتلافی از سوی احزاب غیررادیکال برسد.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها