کد خبر: ۵۳۵۷۱۱
زمان انتشار: ۱۵:۰۵     ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
نکته مهم اظهارات اخیر رئیس دولت گذشته این است که گویا حسن روحانی در دوران پس از برجام در حالی به قرارداد توتال افتخار می‌کرد، که اصلا از جزئیات آن خبر نداشت.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری 598؛ حسن روحانی در واکنش به کم‌کاری‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفته است که "الآن مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را با سرمایه داخلی ساختیم. ما با توتال قرارداد بستیم برای فاز ۱۱ که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق کند به چاه‌های پارس جنوبی، نه اینکه ما گاز برداشت کنیم. طرف چینی آمد کنار توتال که فناوری یاد بگیرد. ما و چین می‌خواستیم از توتال یاد بگیریم که چگونه این تکنولوژی را اجرا می‌کند. این‌ها مدام می‌گویند ما فاز ۱۱ را راه انداخته‌ایم، دیدید FATF هم نبود، برجام و توتال هم نبودند. یعنی صورت‌مسئله را عوض می‌کنند."

رئیس‌جمهور سابق گویا فراموش کرده است که قرار بود روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز را با همکاری این شرکت تولید کنیم به طوری که وبگاه توتال انرژیز (totalenergies) در ۱۲ تیر ۱۳۹۶ در گزارش خود آورد: توتال و شرکت ملی نفت ایران برای توسعه فاز ۱۱ میدان بزرگ پارس جنوبی قرارداد امضا می‌کنند و توتال و شرکت ملی نفت ایران قرارداد توسعه و تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان، را امضا کردند. این پروژه ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز (معادل روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت با میعانات) را خواهد داشت. گاز تولیدشده از این فاز، از سال ۲۰۲۱ میلادی نیاز بازار داخلی ایران را تأمین خواهد کرد.

جالب اینجاست که بیژن نامدار زنگنه وزیر وقت نفت نیز صریحاً گفته بود: تولید ایران در فاز ۱۱ برابر با ۵۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز خواهد بود که با اجرای این طرح در طول ۲۰ سال، ۳۳۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی‌ترش، ۲۹۰ میلیون بشکه میعانات گازی، ۱۴ میلیون تن گاز مایع، ۱۲ میلیون تن اتان و ۲ میلیون تن گوگرد و ۳۱۵ میلیارد مترمکعب گاز سبک شیرین ارزش تولیداتی است که در این دوره قرارداد آن هم با قیمت نفت ۵۰ دلار و گاز ۲۰ سنت که ارزش فعلی صادرات ما است، تولید می‌شود. در واقع دوره عمری که ما در نظر گرفتیم، بالای ۱۳۰ میلیارد دلار ارزش تولیدات این فاز است.

البته ناگفته نماند زنگنه در اظهارنظری شاذ گفته بود که برخی گمان می‌کنند امضای این قرارداد اسلام را به خطر می‌اندازد اما این قرارداد اسلام را تقویت می‌کند!

اما پس از تحریم‌های آمریکا، توتال به راحتی از پروژه کنار رفت و تمام امیدهای حسن روحانی و بیژن زنگنه را بر باد داد و نهایتا دولت دوازدهم مجددا این پروژه را به شرکت پتروپارس واگذار کرد؛ شرکتی که در اول دولت یازدهم این پروژه را از آن گرفته بودند تا به توتال بدهند؛ یعنی عقبگرد هشت‌ساله.

نکته دیگر این است که دولت تدبیر و امید، ۸ سال این پروژه را دست به دست کرد و اگر در این ۸ سال از ابتدا به جای شو بازی کردن با واژه‌های برجام و توتال، کار را در همان ابتدا به جای خارج کردن از دست پتروپارس، به همان شرکت یا سایر شرکت‌های داخلی واگذار می‌کردند در سال‌های گذشته شاهد بهره‌برداری از این فاز بودیم.

در زمان افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز وزیر نفت به بدعهدی شرکت‌های خارجی اشاره کرده و گفت: ارزش قرارداد توتال در فاز ۱۱ حدود ۴.۸ میلیارد دلار بود اما این شرکت به دلیل تحریم‌ها در سال ۹۷ از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شد اما کار در دولت سیزدهم متوقف نماند و با این باور ما امروز شاهد بهره‌برداری از این پروژه هستیم.

اشتباه عجیب روحانی درباره تولید گاز از فاز ۱۱

در حالی که حسن روحانی مدعی شده «ما با توتال قرارداد بستیم برای فاز ۱۱ که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق کند به چاه‌های پارس جنوبی، نه اینکه ما گاز برداشت کنیم»، اما واقعیت کاملا برعکس است.

در قرارداد فاز ۱۱ هیچ خبری از تزریق گاز فاز ۱۱ به چاه‌های پارس جنوبی وجود ندارد و قرارداد برای توسعه فاز و ارسال گاز به خشکی به همراه فشار افزایی بوده است.

گزارش رسمی وزارت نفت دولت گذشته در روز ۱۲ تیر ۱۳۹۶ و پس از امضای قرارداد با توتال نیز این موضوع را تایید کرده است.

 

ادعاهای نادرست حسن روحانی درباره قرارداد نافرجام توتال و فاز ۱۱ پارس جنوبی

شایان ذکر است که تزریق گاز به میادین نفتی برای جلوگیری از افت فشار صورت می‌گیرد، ولی هیچ ارتباطی به میادین گازی ندارد و هیچ کشوری گاز را به میادین گازی تزریق نمی‌کند.

همچنین احتمالاً می‌رود قصد حسن روحانی اشاره به موضوع فشارافزایی پارس جنوبی باشد که این هم ربطی به تزریق گاز به میدان ندارد. البته در این مورد نیز مقرر شد که کمپرسورهای خاص گاز را در خشکی یا دریا از لوله‌ها به بیرون هدایت کنند نه اینکه تزریق صورت پذیرد، عملاً متضاد حرفی که حسن روحانی گفته است اما آن کار را هم توتال رها کرد و به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت در دوره زنگنه، توتال به ایران خیانت کرد.

شایان ذکر است که بعد از خروج توتال، دولت تدبیر هیچ‌گونه فعالیتی انجام نداد اما در دولت سیزدهم با توجه به اهمیت فشارافزایی، طراحی پایه مهندسی، طراحی و ساخت کمپرسورهای خشکی و دریایی ویژه فشارافزایی گاز ترش شروع شد و قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری فشارافزایی روزهای آخر سال گذشته با شرکت‌های ایرانی به امضا رسید تا این کار استراتژیک به نتیجه برسد.

با این حال حسن روحانی گویا در تحریف حقایق در استفاده از هیچ ابزاری دریغ نمی‌کند و این بار نیز کم‌کاری خود را با عنایت به توجیهات دوره ۸ ساله خود تداوم می‌بخشد.

نکته مهم اظهارات اخیر رئیس دولت گذشته این است که گویا حسن روحانی در دوران پس از برجام در حالی به قرارداد توتال افتخار می‌کرد، که اصلا از جزئیات آن خبر نداشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها