
به گزارش پایگاه خبری 598، در حال حاضر و با آغاز به کار سامانه فواد 128 در استانهای قزوین، البرز و تهران، شاخصهای هفتگانهای برای سنجش عملکرد دستگاهها، مدیران و کارمندان آنها در نظر گرفته شده است.
شاخصهای هفتگانه بررسی عملکرد در فواد 128
1. ابهام در مسیر ارائه خدمت: مهمترین مورد این است که موقع مراجعه فرآیند ارائه خدمت مبهم است. فرد نمیداند باید به کدام دفتر و به چه کسی مراجعه کند.
2. قطع بودن سامانهها و وب سرویسها: طی 48 ساعت بررسی، بالغ بر 98 درصد دستگاههای اجرایی به تلفنهای گویای خود پاسخ نمیدهند.
3. توهین و حفظ احترام مراجعین
4. حضور کارمندان: اگر کارمندی مرخصی است باید جایگزین او مشخص باشد.
5. تاخیر در انجام کار بدون دلیل قانونی: مانند مواردی که کار مراجع بدون دلیل قانونی به روز دیگر موکول میشود.
6. اطلاعرسانی صحیح به شهروندان: عدم اطلاعرسانی صحیح به شهروندان منجر به رفت و آمدهای مکرر میشود.
7. عدم ارائه خدمات به موقع به مردم: به طور مثال بانکها دیرتر درب را باز میکنند و یا زودتر تعطیل میکنند.
نکات کلیدی در عملکرد و آمارهای سامانه فواد 128؛ 2 مدیر دیگر در مسیر اخراج
پیگیریهای انجام شده نشان میدهد که علاوه بر 5 مدیری که تاکنون و براساس گزارشات ثبت شده در فواد عزل شدهاند، دو مدیر دیگر نیز در مسیر اخراج قرار دارند.
همچنین بیشتر شکایات در استان تهران مربوط به عدم حفظ کرامت مراجعین و برخوردها نامناسب دستگاههای دولتی با مردم بوده است.
در مواردی مشاهده شده است که از دستگاه خواسته میشود تا کارمندی را تشویق کند اما دستگاه مدیران آن را تشویق کرده است.
در همین ارتباط ساز و کار سامانه فواد به این شکل خواهد بود که در صورت تصمیمگیری برای تشویق، شخص کارمند مورد تشویق قرار خواهد گرفت و در صورت تصمیم برای تنبیه، مدیر و کارمند با هم تنبیه خواهند شد.
اضافه شدن سریع استانها به سامانه فواد در صورت موفقیت در تهران
براساس گفته رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، یکی از دلایل انتخاب قزوین حجم کوچکتر و نزدیکی آن به تهران بود. به همین دلیل سامانه فواد 128 ابتدا کار خود را در قزوین و سپس در البرز آغاز کرد.
تهران به دلیل بار سنگین اجرایی به عنوان استان سوم اجرای فواد 128 انتخاب شد. در حقیقت ایده کلی این است که اگر سازمان اداری و استخدامی بتواند مراحل اجرای کامل فواد در تهران را به پایان برساند، قطعاً مسیر برای اجرای سراسری آن فراهم خواهد شد.
به نحوی که احتمالاً پس از تکمیل کار در تهران، در هر مرحله چندین استان به سامانه اضافه خواهند شد.
استاندارد زمانی 3 ساعته محور تمایز فواد 128 با سامانههای بلااستفاده گذشته
در حال حاضر اقبال خوبی برای فعالسازی سامانه فواد در بخشها و استانهای مختلف به وجود آمده است؛ به طوری که حتی نهادهای عمومی مانند شهرداریها نیز خود داوطلب شدهاند تا به این سامانه بپیوندند.
نکته محوری در مورد سامانه فواد 128 این است که یک استاندارد سه ساعته برای پیگیری گزارشات در آن در نظر گرفته شده است. در حال حاضر میانگین بررسی گزارشات کمی بیشتر از 3 ساعت است که با توجه افزایش حجم گزارشات دور از ذهن نیست.
با این حال تاکید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی بر کاهش این میانگین زمانی است. این استاندارد زمانی نقطه محوری تفاوت سامانه فواد 128 با سایر سامانههایی است که عملا بلااستفاده شدهاند.
در نتیجه اگر قرار است این سامانه پاسخگوی نیازهای مردم در مواجهه با مشکلات در دستگاههای دولتی و عمومی باشد، لازم است تا این استاندارد زمانی حفظ شود.