کد خبر: ۵۴۷۵۶۸
زمان انتشار: ۰۸:۰۰     ۲۰ مهر ۱۴۰۴
آیت‌الله میرباقری:

نگاه یهودیان به دین حضرت موسی و دین نبی‌اکرم(ص) و مسئلهٔ آخرالزمان — تفاوت یهودیان و کلیمیان

آیت‌الله میرباقری در سخنانی تحلیلی دربارهٔ نسبت تاریخی و اعتقادی میان کلیمیان و کسانی که در متون قرآنی با عنوان «یهودیان» از آنها یاد شده است، به تبیین چند نکتهٔ مهم پرداخت.

به گزارش سرویس دینی پایگاه خبری 598، آیت‌الله میرباقری در سخنانی تحلیلی دربارهٔ نسبت تاریخی و اعتقادی میان کلیمیان و کسانی که در متون قرآنی با عنوان «یهودیان» از آنها یاد شده است، به تبیین چند نکتهٔ مهم پرداخت.

وی ضمن تفکیک‌گذاری میان «کلیمیان» به‌عنوان پیروان واقعی حضرت موسی(ع) و گروهی که در قرآن به‌عنوان «یهودیان» مورد نقد قرار گرفته‌اند، گفت: در قرآن کریم از اهل کتاب به عنوان مردمانی محترم و مقدس یاد شده است؛ اما در مقابل، گروهی وجود دارند که نسبت به دعوت پیامبران، به‌ویژه حضرت موسی(ع)، واکنش نقادانه و معارض نشان دادند و در متن قرآنی به‌عنوان کسانی توصیف شده‌اند که از مسیر الهی بازگشتند.

آیت‌الله میرباقری با ارجاع به آیات مربوطه مثال زد که برخی از آن گروه‌ها خواستار امکانات دنیوی و نعمات مادّی شدند و حتی پس از عنایت‌های الهی باز هم به عقب‌نشینی و طلب دنیا بازگشتند؛ امری که در قرآن با عباراتی نظیر «فَلَكُمْ مَتِعٌۭ» و «عَلَيْكُمْ ذُلٌّۭ وَ بَأْسٌۭ مَّسْكِنَةٌۭ» تبیین شده است (اشاره به آیات سوره بقره و نمونه‌های قرآنی مرتبط).

او افزود که دلیل این انحرافات را می‌توان در پی‌آمدهایی مانند گرفتار شدن به ربا، غضب الهی، و ردّ نشانه‌های حق دانست؛ همچنین تاریخ نشان می‌دهد که خشونت علیه برخی پیامبران و مخالفت با جانشینی‌های الهی از جمله عواملی بوده که منجر به دوری و طرد آن گروه‌ها از مسیر وحی شده است. آیت‌الله میرباقری تأکید کرد که این تبیین‌ها تلقی انتقادی از رفتارهای تاریخی گروه‌های معارض است و نباید با تعمیم به همهٔ پیروان دین موسی همراه شود.

در بخش دیگر سخنان خود به مسئلهٔ آخرالزمان و چالش‌های فکریِ اطراف آن اشاره کرد و هشدار داد که «طرح‌های آخرالزمانی» گاه توسط گروه‌هایی ارائه می‌شود که می‌خواهند جایگاه مهدویت و امامت را برای خود مصادره کنند؛ این جریان‌ها، به زعم او، در مواجهه با آموزه‌های نبوی و امامت، طرح‌هایی بدیل و گمراه‌کننده عرضه می‌کنند که ممکن است به نزاع‌های ایدئولوژیک و اجتماعی بینجامد.

آیت‌الله میرباقری همچنین بر این نکته تأکید نمود که مقابلهٔ نهاییِ الهی با کسانی است که عناد ورزیده‌اند و از راه‌های بی‌حق پیروی کرده‌اند، و یادآور شد که موضع‌گیری‌های قرآنی نسبت به آنان ریشۀ اعتقادی و اخلاقی دارد؛ اما از سوی دیگر، باید میان نقد رفتارها و جعل هویتِ جمعیِ یک گروه تفکیک قایل شد تا حقوق و حیثیت پیروان دین موسی حفظ شود.

در خاتمه، او از مخاطبان خواست که در فهم متون دینی از دقت تاریخی و متن‌محوری بهره جویند و از تعمیم‌های کلی و بی‌محابا پرهیز کنند؛ زیرا حفظ انصاف و تمییز میان نقدِ عملی و انگ‌زنیِ هویتی، شرط اول گفت‌وگوی میان دیانات و آرامش اجتماعی است.

نظرات بینندگان
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
جدیدترین اخبار پربازدید ها
نیازمندیها
09107726603 تماس یا پیام در پیام رسان های ایتا و تلگرام