کد خبر: ۵۵۳۰۱
زمان انتشار: ۱۰:۳۷     ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
مروز متأسفانه مشکل بیابان و گرد و غبار مشکل جدی برای بعضی کشورها است به طوری که چندی پیش 17 استان ما تحت تأثیر این جریان بودند اما، اکنون این تعداد به بالای 20 رسیده است و کانون آن در عراق، عربستان و تا حدودی در اردن و سوریه است اما، یک میلیون هکتار آن در عراق است که ایران را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه مشکل ریزگردها 20 استان کشور را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: کانون این ریزگردها در عراق، عربستان و تا حدودی در اردن و سوریه است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی اوسط منتظری صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: سنددار شدن منابع طبیعی اولویت نخست سازمان جنگل‌ها است و در طول برنامه پنجم توسعه منابع طبیعی سنددار خواهند شد.

وی با اشاره به مشکل ریزگردها در کشور افزود: امروز متأسفانه مشکل بیابان و گرد و غبار مشکل جدی برای بعضی کشورها است به طوری که چندی پیش 17 استان ما تحت تأثیر این جریان بودند اما، اکنون این تعداد به بالای 20 رسیده است و کانون آن در عراق، عربستان و تا حدودی در اردن و سوریه است اما، یک میلیون هکتار آن در عراق است که ایران را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه تفاهماتی را در این راستا با کشور عراق داشتیم که بتوانیم در خصوص یک میلیون هکتار کمک کرده و این شن‌های روان را تثبیت کنیم یادآور شد: در بحث ریزگردها مشکلاتی در حوزه امنیت زیستی و در حوزه مربوط به جنگل و مرتع داشتیم که امیدواریم با طرح ضربتی دیده شده در این خصوص زودتر اقدام کرده و مشکلات را کاهش دهیم.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه سطح پوشش جنگل‌های کشور در حال حاضر هشت درصد عرصه‌های طبیعی است، گفت: کاشت سالانه 500 میلیون اصله نهال از تکالیف دولت به سازمان جنگل‌ها است.

وی به نقش جنگل در کنترل آلاینده ها اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی که ریزگردها معضلی برای کشور محسوب  می‌شود، با افزایش سطح جنگل‌ها می‌توان گام مثبتی در کنترل اثرات این عوامل آلاینده برداشت.

منتظری در ادامه با اشاره به برنامه پنجم توسعه اظهار کرد: برنامه پنجم توسعه از موثرترین موضوعاتی است که پس از قانونی اساسی مورد عمل دستگاه‌ها است و از 235 ماده قانونی برنامه پنجم توسعه 108 ماده مربوط به بخش اقتصادی است که از این تعداد 11 تکلیف بر عهده سازمان جنگل‌ها است.

وی با بیان اینکه این 11 تکلیف باید دو پیامد الگوی بهره‌برداری از منابع طبیعی و آبخیزداری و دیگری توانمندسازی ساختار منابع طبیعی کشور را داشته باشد، افزود: البته وظایف دیگری نیز وجود دارد که امیدواریم بتوانیم در این راستا گام برداریم.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از دستور رئیس جمهور برای کاشت 500 میلیون نهال در یک سال آینده برای تقویت بنیه جنگلی کشور خبر داد و گفت: امنیت زیستی یکی از چالش‌های دولت‌ها بوده و با برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته در سطح وزارت جهادکشاورزی با کاشت سالانه این تعداد نهال در کشور خواهیم توانست در رفع این دغدغه در سطح کشورمان قدم مؤثری برداریم.

منتظری با اشاره به کم سابقه بودن چنین اقدامی افزود: اولویت کاشت نهال با مناطقی است که پوشش کمی دارند و مناطقی که فرسایش و تخریب در آنجا بالا است.

وی با بیان اینکه هر کشور با توجه به شرایط اقلیمی و خاک اقدام به کاشت نهال می‌کند، ادامه داد: با بررسی وضعیت اقلیمی مناطق مختلف کشور و همین طور جنس و نوع خاک، نوع نهال برای کاشت در آن منطقه نیز تعیین می‌شود تا تناسب کافی میان وضعیت و شرایط اقلیمی و نهال وجود داشته باشد و درختکاری انجام شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اشتغال را دغدغه اصلی هیئت دولت و شخص رئیس جمهور عنوان کرد و افزود: در این راستا، تغییر غیرقانونی کاربری اراضی نیز مورد توجه مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی بوده و باید تلاش شود با حفاظت از اراضی و منابع طبیعی بتوانیم

نسبت به بالا بردن امنیت غذایی و چالش های زیست محیطی اقدامات مؤثری به انجام رسانیم.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از برگزاری اجلاس مقدماتی مسئولان کشورهای با پوشش کم جنگل در سال ‌جاری در ایران خبر داد و با اشاره به اینکه 71 کشور جزو کشورهای با پوشش کم جنگل هستند، گفت: مساحت عرصه‌های جنگلی این کشورها کمتر از 10 درصد عرصه‌های طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه اجلاس از سال 1992در ریودوژانیرو برزیل تشکیل شد، افزود: با کمک سازمان ملل کارگاه‌های آموزشی برای مقابله با بیابان‌زایی و مدیریت پایدار جنگل در ایران، نیجریه، ترینیدادوتوباگو و فوجی برگزار شده است.

منتظری با اعلام اینکه اجلاس اصلی در سال 2013 در ترکیه برگزار می‌شود، اظهار کرد: با تحقق اهداف برنامه‌ریزی شده به منظور افزایش 2 میلیون هکتار به عرصه‌های جنگلی ایران طی 10 سال آینده پوشش جنگلی کشور به 10 درصد می‌رسد و از جرگه کشورهای با پوشش جنگلی کمتر از 10 درصد خارج می‌شود.

وی کارنامه انقلاب اسلامی را درحوزه عملکردی آبخیزداری، درخشان و مایه افتخار خواند و ضمن تقدیر از خدمات رستم صادقی در دوران تصدی مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی بین بخش‌ها در مدیریت، بر نقش مدیر در خلق فضای هماهنگ و پیشرو تاکید کرد و گفت: امیدوارم سیروس داودی در مسئولیت جدید بتواند بهتر از گذشته در تامین اهداف سازمان موثر افتد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها