أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۵۸۵۸
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
نیویورک تایمز:
یک روزنامه آمریکایی از امیدواری مذاکره کنندگان آمریکایی به نتیجه بخش بودن نشست آتی گروه 1+5 با ایران در بغداد خبر داد.

فارس، درحالیکه قرار است دور دوم مذاکرات گروه 1+5 با ایران در تاریخ 23 ماه مه سال جاری در بغداد برگزار شود، روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" در قالب گزارشی نوشت که مذاکره کنندگان آمریکایی بعد از یک دهه از تلاش‌های بی ثمر در بحث هسته‌ای با ایران در حال گرفتن نشانه‌های امیدوار کننده‌ای از سوی ایران هستند و به نتیجه بخش بودن این مذاکرات امید دارند.

مقامات دولت "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده‌اند که با نشانه‌هایی که مبنی بر تحت فشار بودن بیشتر ایران در مقایسه با سال‌های قبل برای رسیدن به توافق درباره برنامه هسته‌ای تهران وجود دارد، آمریکا و 5 کشور دیگر مذاکره کننده آمادگی ارائه بسته‌ای از مشوق‌ها به ایران را دارند تا به توافقی قابل اثبات با تهران در زمینه تعلیق غنی سازی‌های اورانیوم مورد نیاز برای ساخت تسلیحات هسته‌ای دست یابند.

این مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که این مشوق‌ها می‌تواند شامل کاهش اعمال محدودیت روی مواردی مانند (واردات) قطعات هواپیما (به ایران) و کمک‌های فنی به صنعت انرژی ایران و نه تحریم‌های اعمال شده علیه صادرات نفتی ایران باشد که قرار است از اول ژوئیه سال جاری میلادی اجرایی شوند.

مقامات آمریکایی بر این باورند که تحریم‌های نفتی ایران که مقامات ایرانی نیز به شدت درصدد جلوگیری از اجرایی شدن آنها هستند، یکی از چندین فاکتوری است که ممکن است باعث تمایل بیشتر تهران به بررسی یک رویکرد دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای تهران شود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به فاکتورهای دیگری که باعث تمایل ایران برای رسیدن به رویکردی دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای اش شده است، اشاره کرد و نوشت: علاوه براین، کاهش اخیر بهای نفت درد تحریم‌های اعمال شده فعلی علیه ایران را تشدید کرده است؛ دولت ائتلافی جدید در اسرائیل باعث تقویت قدرت "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر جنگ طلب تل آویو شده است و همچنین بسیاری از آمریکایی‌ها بر این باورند که اظهارات اخیر مقامات ایرانی در حال آماده سازی زمینه برای سازش با تهران است.

"نیویورک تایمز" در ادامه با اشاره به اینکه هیچ یک از این عوامل تضمین کننده موفقیت مذاکرات با ایران نیست و چندین تن از مقامات آمریکایی چشم انداز دستیابی به یک پیشرفت مهم از نشست روز چهارشنبه در بغداد را کم اهمیت جلوه داده‌اند و از طرفی نتانیاهو نیز روز گذشته بار دیگر تردید خود را درباره هرگونه پیشرفت مذاکرات 1+5 با ایران تکرار کرد، نوشت: اما مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که نشست بغداد حداقل باید یک آزمایش واقعی برای بررسی تمایل ایران به انجام کاری بیشتر از حرف باشد.

نخست وزیر اسرائیل روز گذشته بار دیگر درخواست خود مبنی بر توقف تمام فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم حتی غنی سازی 3.5 درصدی، انتقال تمام ذخایر اورانیوم‌های غنی شده به خارج از ایران و نابودی و نه تعطیلی سایت فردو را تکرار و مدعی شد که زمانیکه این هدف محقق شود، او از اولین کسانی خواهد بود که به تحسین ایران می‌پردازد و تا زمان محقق شدن این هدف همچنان به برنامه هسته‌ای ایران شک دارد.

در ادامه این گزارش به منافع اوباما در موفقیت مذاکرات 1+5 با ایران در بغداد اشاره شده و آمده است که موفقیت این مذاکرات می‌تواند باعث طولانی شدن رویکرد دیپلماتیک آمریکا با تهران شود و هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال جاری به تاخیر بیندازد؛ علاوه براین موفقیت نشست بغداد می‌تواند مانع افزایش بهای نفت شود زیرا کاهش هر چه بیشتر بهای بنزین می‌تواند به احیای نظام اقتصادی آمریکا و در نهایت چشم اندازهای انتخاباتی اوباما کمک کند.

نیویورک تایمز نوشت که برنامه ریزی "یوکیا آمانو" دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران در هفته آتی نیز نشانه دیگری از تشدید تلاش‌های دیپلماتیک پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است؛ سفر آمانو به ایران اولین بازدید رئیس آژانس اتمی از ایران از سال 2009 میلادی تاکنون است و می‌تواند به نشست بغداد نیروی فزاینده‌ای بدهد.

این گزارش افزود: هدف اولیه قدرت های بزرگ متوقف کردن چرخش هزاران سانتریفیوژی است که اورانیوم با غنای 20 درصد را تولید می کنند؛ اورانیومی که با درصد غنایی که فاصله قابل توجهی از غنای مورد نیاز برای سوخت تسلیحات هسته ای دارد؛ مقامات آمریکایی اعلام کردند که دومین هدف بعد از متوقف سازی غنی سازی اورانیوم 20 درصد این است که ایران باید با انتقال ذخایر اورانیوم 20 درصد خود به خارج از کشور و توقف عملیات ها در تاسیسات غنی سازی "فردو" در نزدیکی قم که اسرائیل می گوید به زودی در برابر حمله هوایی غیرقابل تسخیر خواهد شد، موافقت کند.

مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که اگر ایران با این گام های موقت موافقت کند، در این صورت مذاکرات می تواند از نشست های جنجالی و یک بار در ماه به نشست های منظم و در سطح کاری تغییر کند؛ نشست هایی که مقامات می توانند در آنها به بررسی دقیق جزئیات فنی مانند چگونگی انتقال اورانیوم ایران به خارج و یا نظارت بر تعلیق عملیات های تاسیسات هسته ای نزدیک قم بپردازند.

"نیکلاس برنز" که رهبری مذاکرات با ایران در زمان "جورج دبلیو بوش" رئیس جمهوری سابق آمریکا را بر عهده داشته و در شرایط فعلی استاد دانشگاه "هاروارد" است، در این باره اعلام کرده است: شما می توانید حقیقتا از تابستان برای داشتن نشست های هفتگی و نه روزانه (با ایران) جهت رسیدن به نقطه مورد نظر آمریکا استفاده کنید، ما فکر می کنیم که می توان به توافق رسید و از جنگ اجتناب کرد.

تحلیلگران بر این باورند که پیش بینی اینکه چه نوع امتیازدهی هایی از سوی کشورهای غربی، روسیه و چین به جز لغو تحریم های نفتی می تواند پاسخ مثبت ایران را به همراه داشته باشد، دشوار است؛ مقامات اروپایی نیز پیشنهاد کرده اند که اتحادیه اروپا می تواند ممنوعیت بیمه نفت کش ها را که تاثیر بی وقفه ای روی فروش نفت ایران در سایر نقاط جهان داشته و این تاثیر بیشتر از هدف مورد نظر اتحادیه اروپا بوده است را لغو کند.

مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که این احتمال نیز وجود دارد که کشورهای شرکت کننده در گروه 1+5 شماری از پیشنهادهای اولیه را برای خروج غنی سازی اورانیوم از ایران و انتقال مجدد اورانیوم غنی شده به این کشور برای مصارف تحقیقات پزشکی ارائه کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها