کد خبر: ۵۶۳۸۲
زمان انتشار: ۱۸:۱۰     ۰۲ خرداد ۱۳۹۱

بولتن نیوز : افزایش فضای مثبت و اعتمادسازی متقابل و گام به گام در مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب، به طور قطع و یقین تضمین کننده تامین بالاترین میزان منافع ملی دو طرف مذاکره خواهد بود و این در حالی است که همین فضای مثبت و فزاینده بیش از همه چیز منافع رژیم صهیونیستی را در معرض خطر قرار خواهد داد.به همین سبب این رژیم جعلی از فردای اجلاس استانبول 2 بیشترین فعالیت خود را در راستای عدم به نتیجه رساندن دور جدید مذاکرات، هدایت نمود و با تقسیم کار میان عوامل امنیتی و نظامی خود سعی داشت تا از حداکثر ظرفیت های موجود بهره برداری نماید.

تنها یک روز پس از مذاکرات استانبول2، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل با اظهار این مطلب که: «اسراییل تضمین نکرده که به ایران حمله نخواهد کرد.» نقش آغاز گر پروژه تخریبی اسرائیل را بازی کرد.به فاصله چند روز بنی گانتس(رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل) در گفتگو با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت گفت: « اگر لازم باشد، ارتش این کشور آماده انجام عملیات در ایران است... اسرائیل معتقد است که ایران هسته‌ای واقعه بسیار بدی خواهد بود. جهان و اسرائیل باید این امر را متوقف کنند و ما طرح خود را برای این کار آماده می‌کنیم.»
 
پس از تهیه آتش مقدماتی، بنیامین نتانیاهو با به کار گیری تندترین و واضح ترین مواضع ضدایرانی وارد میدان شد و ضمن بی نتیجه دانستن مذاکره با ایران در بیانه ای اعلام کرد:« گزینه ای بهتر از "حل دیپلماتیک" مسئله هسته ای ایران وجود ندارد ولی هیچ نشانه ای نمی بینم که نشان دهد ایران در این مذاکرات جدی باشد. ایرانی ها مذاکرات را فرصت دیگری برای وقت کشی می دانند همانگونه که کره شمالی در این چند ساله همین رویه را انجام داده است... اگر هدف مذاکرات با تهران یعنی دست برداشتن ایران از برنامه هسته ای اش، عملی شود اولین کسی خواهم بود که برای ایران دست خواهم زد ولی تا این لحظه من را جزو افراد بدبین به این مذاکرات بدانید.هدف این گفتگوها(بغداد) باید واضح باشد. هدف باید توقف همه فعالیت های غنی سازی اورانیوم در داخل ایران، خارج کردن همه اورانیوم غنی شده از داخل ایران و برچیدن تاسیسات غنی سازی اورانیوم در فردو قم باشد...!»
 
خنثی سازی پیشگیرانه مذاکرات بغداد تنها از سوی مقامات امیتی و نظامی رژیم صهیونیستی دنبال نشد بلکه "دانی ایالون" معاون وزیر امور خارجه اسرائیل هم گفت: «حمله نظامی آمریکا به ایران بعید نیست زیرا کسب بمب اتمی توسط ایران تهدید کننده امنیت ملی امریکاست و باعث می شود فعالیت واشنگتن در منطقه، در تنگنا قرار بگیردمیان منافع اسرائیل و آمریکا، هم پوشانی وجود دارد. نباید با ایران به راه حل های میانه و حد وسط رسید نباید به ایران اجازه داد غنی سازی در درجه پایین داشته باشد.»
 
آخرین پرده از این نمایش زمانی به اجرا درآمد که نخست وزیر اسرائیل روز 18 آوریل(29اردیبهشت) ، بر لزوم توقف تمام فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم حتی غنی سازی 3.5 درصدی، انتقال تمام ذخایر اورانیوم‌های غنی شده به خارج از ایران و نابودی و نه تعطیلی سایت فردو را تاکید کرد.
 
 اما سخن گفتن و اتخاذ موضع، تنها بخشی از پروژه اسرائیل را دربر می گرفت؛ رفت و آمد ها و سفرهای دیپلماتیک مسئولان اسرائیلی حدفاصل استانبول2 و نشست بغداد آنچنان افزایش یافت که می توان از آن به عنوان شلوغ ترین روزهای کاری این مسئولان یاد کرد.
 
روزنامه هاآرتص در همین زمینه گزارش داد، "یعکوف آمیدرور" رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل طی هفته های میانی اردیبهشت، به لندن  سفر کرد تا با مقامات این کشور در باره نشست آتی ایران با قدرت‌های جهانی در بغداد گفت‌وگو کند.طی این نشست‌ها، مقامات انگلیسی به آمیدرور این اطمینان را داده‌اند که آلمان و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل درباره نگرانی‌ها درباره ایران بی‌تفاوت نیستند اما این احتمال وجود دارد که ایران به درخواست‌ کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ مثبت دهد.یعکوف آمیدرور در این سفرها با "کیم داروچ" همتای انگلیسی خود، "ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه و مقامات ارتش نظامی و اطلاعاتی انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
 "ماتیو گولد" سفیر انگلیس در اسرائیل هم در همین زمینه به روزنامه هاآرتص گفت: مذاکرات متمرکزی درباره ایران وجود دارد. ما یادداشت‌ها درباره رویکرد مذاکرات را مقایسه می‌کنیم و چگونگی تشدید تحریم‌ها و تحلیل پیشروی برنامه هسته‌ای ایران را نیز بررسی می‌کنیم.
 
 یعکوف آمیدرور در ادامه سفرهای دیپلماتیک خود با مقامات آلمانی دیدار کرد و در ادامه راهی بروکسل تا در اتحادیه اروپا با "هلگا اشمیت" مشاور ارشد "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اروپا که مسئول آماده کردن موضع اروپایی‌ها پیش از مذاکرات بغداد است، دیدار و گفت‌وگو کرد.آمیدرور در تمامی دیدارها از نگرانی اسرائیل از امتیازدهی زیاد به ایران برای دستیابی به توافقی خبر داد.همچنین ژنرال بنی گانتز رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل پس از 16 سال و تنها یک روز قبل از نشست بغداد با همتای چینی خود در پکن ملاقات و گفتگو خواهد کرد تا بدین وسیله هم تکاپوی اسرائیل در آخرین ساعات متوقف نشود و همچنین مذاکراتی با بلوک شرق صورت بپذیرد.
 
رژیم صهیونیستی که فعالیت های تخریبی خود را به صورت تصاعدی افزایش داده است، در حالی اقدام به مداخله می نماید که اولا توان نظامی مقابله با ایران را دارا  نمی باشد و تنها با تمسک به مانور روانی سعی در جذب طرف اروپایی دارد.این رژیم هیچ ارتباط مستقیمی با این مذاکرات ندارد و نکته ای که در اینجا خودنمایی می کند این است که اسرائیل به هیچ عنوان تامین منافع سایر بازیگران را مدنظر نداشته و با اقدامات مداخله جویانه خود تنها به پرداخت هزینه ها از سوی مردم اروپا به سبب تحریم های فرمایشی خود، منجر می گردد.
 
مقامات رژیم صهیونیستی که به شدت از یارگیری ایران نگران به نظر می رسند برای مبارزه با این روند با طرف های مختلف 5+1 وارد گفتگو شدند و بدین ترتیب بود که شاهد طیف گسترده ای از مسافرت ها از اروپای غربی تا جنوب شرق آسیا بودیم.علاوه بر این واضح است که این رژیم در این سفرها استراتژی افزایش فشار علیه جمهوری اسلامی از طریق تحریم ها از یک طرف و از طرف دیگر بازگشت به تعطیلی تمام فعالیت های هسته ای ایران حتی در سطح آزمایشگاهی(همان چیزی که قبل از استانبول2 از سوی 5+1 دنبال شده است) را دنبال می کند.
 
 
امید است مذاکرات بغداد تنها با تکیه بر مدارک و شواهد دو طرف مذاکره، به نتایج مثبتی ختم شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها