کد خبر: ۶۰۲۱۸
زمان انتشار: ۱۹:۵۴     ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
دوستی می‌گفت اماکن هنری این روزها حال و روز خوبی ندارند؛ سرپا هستند اما خود هنر به حاشیه رفته و حواشی سوژه داغ‌تری‌اند که برای جذب مخاطب ‌متأسفانه جلب توجه بیشتری می‌کند!

جوان آنلاین، بحثی روی هنر نیست بلکه متوجه برخی محل‌هایی‌ است که امروز داعیه‌دار و بیلبورد نمایشش شده‌اند و بدون هیچ قصد و نیتی گاه هم سر کج به منزل گذاشته‌اند، شاید مثل «خانه هنرمندان ایران»! البته خب همین ترکیب سه واژه این عبارت، کشش خوبی برای جذب هنرمندان و مخاطبان را داراست اما اینکه در طی طریق سر به کدام منزل گذاشته در مقام بگو مگوهایی است.

تا بوده برخی عرصه‌های هنری، ناخواسته البته و بدون هیچ غرضی خوشبختانه، حواشی خاصی را در کنار سکوت همیشگی اما دنبال کرده‌اند؛ هنرهایی که امروز پاتوق ثابتی را در «پارک هنرمندان» (که البته با این روند فعلی باید در عنوانش هم شک کرد) مختص خود داشته‌اند. چه عالی ا‌ست که هنرمندان کوشا و متعهد کشورمان جایی دارند که عرض‌ اندام کنند و هنرشان را به رخ داخلی و خارجی بکشانند که این جای خوشحالی است، اما در چه محیطی؟ شاید هم در برخی مواقع عده‌ای بسیار و بسیار اندک که فرقی هم ندارد که باشد چون از هر قشری چه هنری، خبرنگار و عام که‌ متأسفانه وصله ناجوری برای این همه خیل هنرمند و خبرنگار زحمتکش هستند، فضای درون پارک را با خود خانه مد نظر اشتباه گرفته‌اند (!)که شوی لباس، مو و انواع و اقسام گریم‌ها و شکلک‌ها را درون فضای هنری برپا می‌کنند؛ «بفرمایید تو، دم در بد است»، لابد!

متولیان با دغدغه(!) همین مکان دوست‌داشتنی، احتمالاً از اینکه همه چیز را به قولی به امان خدا سپرده‌اند، دلیلی دارند و شاید تریپ مدیریت‌شان اجازه نمی‌دهد که سری هم به فضای گالری‌ها، سالن‌های تئاتر و حتی کافی‌شاپ بیرونی بزنند که ای جانم بیا و ببین؛ سور و ساتی ا‌ست، به هرحال شما هم استفاده کنید.

پیشنهادی هم می‌توان به آرایشگرها داشت که قدمی به این فضا بگذارند، به هرحال نمایشگاهی‌است تا از مدل‌های مو استفاده کنند و تأکید هم شود که مردانه و زنانه هم فرقی ندارد همه جوره مهیاست. طراحان لباس آن هم از نوع خانوادگی و مختص مراسم‌های شخصی هم فراموش نکنند «خانه هنرمندان ایران» به شکلی عمومی پذیرای شما برای الگوبرداری از این همه طرحی ا‌ست که دوستان و خانم‌های محترمه تدارک دیده‌اند!

بگذریم از کافی‌شاپ‌ بیرونی این خانه هنری هم که ید طولایی در رو کم کردن از سیگارفروشان و اهالی محترم دود و دم داشته و همچنان... بله شک نکنید بلکه باور و توجه کنید که اصلاً هم جنسیت مهم نیست، همه در کنار هم دلی از دود درمی‌آورند؛ فضا هنری است و خب روحیه‌ها لابد لطیف‌اند، نباید سختگیر بود مدیرجان!

اینها مثالی بودند برای نمایش تلاش مدیریت محترم که سعی در راه‌اندازی به هرحال محیطی مثلاً هنری اما برای عموم دارد تا هر آنچه تاکنون نتوانسته‌اند انجام دهند (از پوشش و ادا و اطوارهای غیرمعمول و غیرمعقول) را در این فضا به نمایش بگذارند، نظارتی هم که نیست، خب شاید اسم هنری دارد و باید بی‌خیال شد! درست؟ و این یعنی: به نام هنر اما به کام...

هنرمندان دوست‌داشتنی و عزیزِ دل ما خبرنگاران هم به چه جایی دل‌خوش کرده‌اند، زهی خیال باطل! نخیر، ‌متأسفانه کسی به فکر شما نیست و برخی به خاطر همین حواشی اشاره شده و برای خالی نماندن از عریضه سری هم به آثار شما می‌زنند تا بگویند ما هم فلانیم اما علاقه‌مند به هنر، چه خوب واقعاً!

این است خانه هنرمندان؟ اهالی هنرمند این مرز و بوم سهم‌شان از این فضا چقدر است؟ نیست، چون«گشتم نبود، نگرد نیست.» ‌متأسفانه بحث‌ها از این فراتر است و هرکس که به دنبال فضایی برای خوش‌گذرانی و شاید آزادی(؟) بیشتر برای خودنمایی می‌گردد، ‌یادی هم از این خانه‌متأسفانه منتسب به هنرمندان می‌کند، حال بنده خدا هنرمندان ما کجا و اینجا کجا؟ هنر و اهالی پرتلاش هنر را وصله این فضاها نکنید، لطفاً!

این روزها هم که خان خانه هنرمندان میزبانی هفته فرهنگی هند را کرده و محیطی دلچسب را شاهد است که البته خانواده‌ها که برای تفریح سری به پارک و طبیعت می‌زنند، سعی می‌کنند از این چهاردیواری هنری فرار کنند تا احیاناً چشم کودک‌ دلبندشان به روحیه لطیف (و شاید به شدت لطیف) و باز برخی گرفتار نشوند، بروید اما چشمتان را درویش کنید.

دیده می‌شوند در این فضا برخی هنرمندان عزیزمان که (با وجود برخی نقدها) اما واقعاً حرمت فضای هنری را می‌کنند و در مقام الگویی قابل احترام هم وارد می‌شوند اما دیگران که هم زیادند و هم داعیه مثلاً هنر را دارند چه؟ نکرده‌اند! این اما و اگرها سر دراز دارد اما کو گوش شنوا؟ دغدغه‌ای لابد نیست. ای کاش مدیران محترم در این روزها که میزبان طیف بیشتری از علاقه‌مندان هستند، حداقل نظارتی را هم چاشنی خیل عظیم فعالیت مدیریت‌شان کنند تا این اما و اگرها همیشگی و حواشی ادامه‌دار (که گویی تمامی هم ندارد این نقد وارده) داغ دل اهالی هنر و مخاطبان واقعی‌اش را هم (تازه که هیچ) لااقل بیشتر نکند. فقط‌ ای کاش و‌ ای کاش...

راستی قابل توجه برخی، اگر به دنبال محلی برای گرفتن عکس صفحه فیس‌بوک‌تان می‌گردید، چه بهتر از خانه پارک هنرمندان و بالطبع آدرس‌های داده شده در همین خطوط، عجب منظره‌ای می‌شود آن هم برای فیس بوک!

البته مجموعه «تئاتر شهر» را هم از دست ندهید، گذرتان به خانه هنرمندان نمی‌خورد، اصلاً نگران نباشید، به هر حال می‌توانید تمامی این حواشی داغ داغ را در این مرکز مثلاً تئاتری هم ببینید (تئاتر شهر را می‌گویم). عینهو مهمانی مختلطی که همه چیزش به راه ا‌ست، ایاب و ذهابش هم با مترو دائمی ا‌ست. فقط یک نکته برای استفاده بهتر از فضا، عصر تا پاسی از شب تشریف بیاورید!

نیازی به گزارش تصویری، فیلم و از این بحث‌ها هم برای گوش چشم ندادن نیست، همین حوالی (عینک خوش‌بینی یادتان نرود و البته ورود کودکان و خانواده‌ها ممنوع) اینجا: 1) خانه هنرمندان است: ایرانشهر، پارک هنرمندان و «خانه هنرمندان ایران». 2) مترو ولیعصر، پارک دانشجو و «تئاتر شهر».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها