کد خبر: ۶۳۰۲۸
زمان انتشار: ۱۱:۳۴     ۰۴ تير ۱۳۹۱
بحث قدرت نرم و محبوبیت و نفوذ معنوی ایران در منطقه و جهان ایده اصلی ما برای ساخت این مستند بود و مدخل بحث را انرژی هسته‌ای قرار داده‌ایم و سعی کردیم ذهنیت مخالف خارجی را که نسبت به این موضوع منفی است با جلب اعتماد اصلاح کنیم.

مهار نشده (uncontained) مستندی است به زبان انگلیسی که جستجوی یک دانشجوی پاکستانی (محتشم علی نقوی) در ایران سالهای 2011 و 2010 را روایت می کند. بعد از ترور دو دانشمند هسته ای در نوامبر 2010 ، محتشم درگیر پرونده اتمی ایران شده و به بررسی اتهام ایران در مورد ساخت سلاح اتمی می پردازد.

او در این مسیر با چهره های متفاوتی نظیر احمد شیرزاد نماینده جنجالی مجلس ششم، تیری میسان نویسنده رانده شده از فرانسه و مرضیه هاشمی (میلانی فرانکلین) خبرنگار سیاه پوست آمریکایی تبار روبرو می شود.این فیلم دومین ساخته مرکز مستند سفیر به کارگردانی مصطفی رضوانی و تهیه کنندگی محمد حسن پور می باشد،مصطفی رضوانی(کارگردان مهار نشده)، متولد اسفند ماه سال 1367 در تهران و دانشجوی سال آخر رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف است.

سوابق هنری رضوانی عبارت است از: تهیه کنندگی مستند «بانکداری اسلامی» 91-90 (در حال تولید)، نویسندگی و کارگردانی مستند کوتاه «انتخاب گران» 91، کارگردانی مستند کوتاه «دلنوشته های کاغذی» 90، کارگردانی مستند کوتاه «دیار پهلوانی» 90، نویسندگی و کارگردانی مستند «مهار نشده» 90-89، نویسندگی و کارگردانی مستند کوتاه «گزارش یک طرح» درباره طرح تفکیک جنسیتی دانشگاهها تیر 90، نویسندگی و کارگردانی مستند «افسران جوان» 89، فیلمبرداری برای مستند «بهای دیدار» 89.

مصطفی رضوانی درباره فکر اولیه ساخت مستند مهار نشده می گوید: «در سال 88 در جلسه ای که مقام معظم رهبری با نخبگان داشتند یکی از دانشجویان دانشگاه شریف اعتراض کرده و گفت: چرا صدا و سیما اخبار را سانسور می کند؟ پس از آن حضرت آقا فرمودند: من هم به این موضوع معتقدم و بیشتر از همه به این مطلب منتقدم که چرا صدا و سیما نمی تواند پیشرفت های ایران را به درستی انتقال دهد. از آنجا بود که ما به فکر تولید این مستند افتادیم تا بتوانیم بحث قدرت نرم انقلاب اسلامی را به نمایش بگذاریم.»

رضوانی درباره مضمون این مستند می گوید: «بحث انرژی هسته ای مدخلی برای ورود به این مستند است، زیرا انرژی هسته ای همیشه با بحث های متفاوتی همراه بوده است.اهمیت این مستند به موضوع آن است، می خواستیم مهم بودن کشورمان را به همه اثبات کنیم. افرادی از کشورهای آمریکا، عراق، پاکستان وفرانسه که در مستند ما حضور دارند سربازانی هستند که حاضرند برای ایران جنگ کنند.

بحث قدرت نرم و محبوبیت و نفوذ معنوی ایران در منطقه و جهان ایده اصلی ما برای ساخت این مستند بود و مدخل بحث را انرژی هسته‌ای قرار داده‌ایم و سعی کردیم ذهنیت مخالف خارجی را که نسبت به این موضوع منفی است با جلب اعتماد اصلاح کنیم. به علاوه موضوع انرژی هسته‌ای برای خود من خیلی جالب بود که چرا در مجامع بین المللی با موضوع انرژی هسته‌ای ایران این گونه برخورد می کنند.»

محمد حسن پور(تهیه کننده) درباره ساخت این مستند می گوید: «ایده ساخت این اثر از آبان گذشته شکل گرفت و ما می خواستیم از سیاه نمایی به یک امید برسیم که محورهای گسترده ای بر سر راه ما وجود داشت. در نهایت به پرونده هسته ای ایران رسیدیم، زیرا از طریق عنوان پرونده هسته ای به عنوان ورودی بحث می توانستیم مخاطبان را جذب کنیم.»

این تهیه کننده درباره مضمون این مستند می گوید: «سوژه این مستند قدرت هسته ای ایران نیست، بلکه قدرت نرم جمهوری اسلامی است که به بهانه آن به سراغ پرونده هسته ای نیز رفته ایم.»حسن پور درباره طرح روایی این مستند می گوید: «این مستند به زبان انگلیسی ساخته شده که روایت گر یک دانشجوی پاکستانی است که در ایران تحصیل می کند و پس از ترور شخصیت های علمی انرژی اتمی ایران به جست و جوی پاسخ به این سوال می رود که چرا این شخصیت ها ترور می شوند و غرب با کمال صراحت اعلام می کند که از طریق آنها انجام شده است.»

محتشم علی نقوی(راوی فیلم)، متولد 1986 در فیصل آباد پاکستان است. او فارغ التحصیل ist در پاکستان و رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی رشته کارگردانی، دانشگاه هنر تهران است. او به عنوان مجری، خبرنگار در شبکه سحر اردو و به عنوان مجری، خبرنگار و کارگردان در نصر تی وی مشغول فعالیت بوده است.

محتشم علی نقوی درباره تحصیل در ایران می گوید: «بنده اوایل دوران تحصیل در ایران فکر می کردم که تحصیل در رشته سینما در ایران با تحصیل در این رشته در کشورهای اروپایی تفاوت بسیاری دارد اما متاسفانه این چنین نیست و فضای برخی دانشجویان ایرانی از غربی ها هم غربزده تر است.از آنجایی که دانشگاه به واسطه داشتن رشته هنر وظایف مهمتری برای تربیت نیرو در این رشته دارد در حالیکه متاسفانه دانشگاه های هنری هم نتوانسته اند یک فیلم خوب بسازند.»

محتشم علی نقوی درباره فیلمسازی در ایران می گوید: «هیچ فیلمی در ایران ساخته نشده که به طور کامل از نظام جمهوری اسلامی دفاع کند. قطعا اگر عدم حمایت ها و موانع در این زمینه برطرف شود مستندسازانی که دغدغه ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی را دارند موفق خواهند بود.»محتشم علی نقوی درباره مستند مهار نشده می گوید: «در شناخت بسیج و صدور انقلاب از سوی خبرنگاران و مسئولین فرهنگی ایران کم کاری شده است. مستند مهار نشده باید چند سال پیش ساخته می شد و به نظر می رسد نبود دغدغه مدیران فرهنگی در این زمینه خود بزرگترین مشکل است که باید برطرف شود.»

مرضیه هاشمی(یکی از شخصیت های فیلم) درباره مسلمان شدنش می گوید: «من مرضیه هاشمی، اهل آمریکا هستم. نزدیک 21 سال است که مسلمان شده ام. در آن سال ها دانشجوی رشته رادیو – تلویزیون بودم (broadcasting) در این گونه رشته ها در آمریکا رسم بر این است که شاگردان ممتاز را در سال های آخر برای کار در شبکه های مختلف رسانه ها دعوت به همکاری می کنند و به استخدام در می آورند.

من نیز جزو این گروه بودم که در یکی از شبکه های تلویزیونی مشغول به کار شدم. آنها هم از کارم رضایت داشتند. در سال 1979 با شنیدن اخبار و اطلاعاتی در مورد انقلاب اسلامی ایران تحت تاثیر شخصیت منحصر به فرد رهبر انقلاب، امام خمینی قدس سره قرار گرفتم و شروع به مطالعه در زمینه اسلام و زندگی بزرگان آن چه اهل سنت و چه ائمه اطهار علیهم السلام نمودم و اسلام را به عنوان دین خود برگزیدم.

همین امر موجب شد که در محل کار مانند سابق با من رفتار نشود. البته صریحا گفته نمی شد که به خاطر حجاب است ولی کاملا مشخصی بود در جایی که ادعای آزادی مذهب را دارند با کسی که مسلمان شده است تبعیض قائل می شوند و او را برای استخدام نمی پذیرند.قاطعانه می توانم بگویم که خداوند انقلاب اسلامی و رهبری آن را محور اصلی جذب من به اسلام قرار داد؛ زیرا در زمانی که مشغول به تحصیل در دانشگاه بودم و با علاقه فراوان سیاست را نیز دنبال می کردم انقلاب اسلامی ایران را مانند سایر جنبش های سیاسی در دنیا مورد مطالعه قرار دادم.

تمایز اصلی این انقلاب با سایر جنبش های جهان در رهبری آن بود. معمولا رهبران انقلاب ها جوان، یا شخصیت های نظامی و یا آنهایی بوده اند که برای کسب قدرت با مخالفین می جنگیدند، اما در ایران، رهبر انقلاب مردی سالخورده بود که به سادگی می زیست و از هیچ چیز در دنیا هراسی نداشت.

حضرت امام خمینی قدس سره واقعا توجه مرا به خود جلب کرده بود. بنابراین شروع به تحقیق و مطالعه درباره ایشان نمودم و به نقاط بسیار روشنی از وجود ایشان پی بردم. بنابراین انقلاب اسلامی برای من حرکتی پر مفهوم است. این انقلاب زندگی مرا متحول کرد، نوری بود که مرا از تاریکی رها نمود. و من همیشه شاکر خداوند برای هدایت، مدد و کمک در تغییر در مسیر زندگی خود هستم.»

تیری میسان(یکی دیگر از شخصیت های فیلم) درباره خودش می گوید: «من تیری میسان روزنامه‌نگار فرانسوی و تحلیل‌گر مسایل سیاسی هستم. رئیس کنفرانس محور صلح و نویسنده کتاب جنجالی دروغ بزرگ درباره حادثه 11 سپتامبر نیز هستم.در مورد حاکمیت آمریکا و اسرائیل بر تمام جهان، مطالعات زیادی انجام دادم و روشنفکران، هنرمندان، سینماگران مستقلی را که در دنیا به موضوع مقابله با صهیونیسم مشغولند، دور هم جمع کرده‌ام. پرداختن به مسایل پشت پرده واقعه 11 سپتامبر و برملاسازی دروغ‌های پنهان این رویداد موجب شد تا در جهان معروف شوم و البته مدتی بعد به خاطر آن از کشورم اخراج شدم.»

مشخصات مستند «مهار نشده»:

کارگردان:مصطفی رضوانی، تهیه کننده: محمد حسن پور، تصویربردار: امیر طاهری، موسیقی: حمیدرضا الهیاری، دستیار تهیه: محسن اخوان، مجری طرح: گروه آرمان، راوی: محتشم علی نقوی، شخصیت های فیلم: دکتر سید محمودرضا آقامیری (دانشمند هسته ای)، اسماعیل کوثری (نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم)، دکتر احمد شیرزاد (نماینده مجلس ششم)، مرضیه هاشمی (خبرنگار)، تیری میسان (نویسنده و تحلیلگر سیاسی).

نیما نوربخش

منبع :‌سازمان تبلیغات اسلامی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها