کد خبر: ۶۳۵۱۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۳     ۰۶ تير ۱۳۹۱
اکنون که نهاده‌های دامی با قیمت دولتی تامین شده باید سایر مشکلات بخش کشاورزی نیز با تمهیدات لازم رفع شود، تا مردم طعم ارزانی مواد پروتئینی و تولیدات بخش کشاورزی که در سبد خانوار جایگاه بسیار اساسی دارد را بچشند.

فارس، گرانی گوشت و مرغ این روزها نگرانی‌های مردم را افزایش داده است چرا که بعد از نان، گوشت قرمز و مرغ از مواد غذایی اصلی است که این روزها کاملا از سفره خانوارهای متوسط و ضعیف حذف شده است.

در استان قم اما این مشکل مردم را بیشتر آزار می‌دهد. زیرا بنا به گفته مسئولان، استان قم در زمینه تولید گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ حائز رتبه بالایی در کشور است. مسئولان مدعی هستند که می‌توانند به غیر از تامین نیاز استان قم، بخشی از نیازهای کشور را هم تامین کرده و حتی تولیدات خود را به کشورهای دیگر هم صادر کنند.

این روزها افزایش قیمت گوشت و مرغ در حالی خبر‌ساز شده است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در جمع خبرنگاران از صدور مجوز واردات شش هزار تن مرغ منجمد به استان خبر داده است. فراموش نکنیم که امسال سال «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی است»، و زمانی که استان توان تولید بالای مواد پروتئینی را دارد، چه ضرورتی است که مرغ منجمد وارد کنیم؟!

عالی‌پور در سخنان خود صدور مجوز واردات مرغ را در راستای تنظیم قیمت بازار مرغ اعلام کرده و افزوده است: سعی می‌شود مرغ‌های وارداتی تا قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان در شبکه توزیع قرار گیرد.

به گفته وی «سازمان صنعت، معدن و تجارت تکلیف خود را در رابطه با تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت مرغ با توزیع سبوس و نهاده‌های دامی به قیمت مصوب دولتی در بین دامداران و مرغداران انجام داده است».

وی اذعان کرده قم تنها استانی است که سبوس با قیمت دولتی در اختیار مرغدار قرار داده است، اما باز هم شاهد بالا رفتن قیمت و عدم کاهش قیمت مرغ در این استان هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ضمن انتقاد از اینکه اقدامات این سازمان موجب کاهش قیمت مرغ نشده است، از مسئولان ادارات خواسته جواب گرانی مرغ را بدهند.

اما موضوع به همین جا خلاصه نمی‌شود زیرا رضا سیار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در دیدار حجت الاسلام سعیدی امام جمعه قم گلایه‌های بسیار زیادی را از سازمان‌های متولی تامین نهاده‌های دامی و صادرات محصولات کشاورزی کرده و گفته است: برخی ناهماهنگی‌های موجود بین دستگاه‌های دولتی، زحمات جهادگران و تولید کنندگان را به باد می‌دهد.

به اعتقاد وی مجموعه اقدامات مربوط به بخش کشاورزی باید از شروع تا پایان در اختیار یک مجموعه باشد که در حال حاضر تولید در اختیار بخش کشاورزی است، ولی تنظیم نهاده‌های دامی و صادرات به عهده وزارتخانه دیگر است و این مسئله موجب به وجود آمدن نابسامانی‌هایی در بخش کشاورزی شده است.

وی تصریح کرده است: تمام مسائل مربوط به بخش تولید و کشاورزی باید در دل یک وزارتخانه باشد تا ما بتوانیم در مقابل مردم و تولید کننده‌ها پاسخگو باشیم.

اما عالی‌پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در مصاحبه مطبوعاتی خود از یک واژه جدید نیز در ادبیات سیاسی و اجتماعی استان پرده برداری کرد و آن هم «تعصب دستگاهی» بود. حال مردم باید یک نگرانی دیگر هم به نگرانی‌های خود بیفزایند و آن هم «تعصب دستگاهی» برخی از مسئولان است! به نظر می‌رسد برخی از تصمیماتی که در سطح استان و بر اساس «تعصبات دستگاهی» گرفته می‌شود، چندان به نفع مردم نیست.

اکنون که نهاده‌های دامی با قیمت دولتی تامین شده باید سایر مشکلات بخش کشاورزی نیز با تمهیدات لازم رفع شود، تا یک بار دیگر مردم طعم ارزانی مواد پروتئینی و تولیدات بخش کشاورزی که در سبد خانوار جایگاه بسیار اساسی دارد را بچشند.

انتظار می‌رود مسئولان ارشد استان تمهیداتی را بیاندیشد تا دستگاه‌های استان به دور از تعصبات دستگاهی با هم «هم افزایی» داشته باشند و در راستای رفع مشکلات مردم گام بردارند.

====================

یادداشت: حسام‌الدین شمس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها