کد خبر: ۶۴۱۷۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۱۰ تير ۱۳۹۱
همسر رئیس‌جمهور سابق هندوراس که در پی کودتایی آمریکایی از قدرت برکنار شد هفته آینده برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کند.
فارس، ثبت نام "کسیومارا کاسترو"، همسر "مانوئل سلایا"، رئیس‌جمهور سابق هندوراس، به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری این کشور یکم جولای انجام خواهد شد.

هواداران کاسترو در حال آماده‌سازی برنامه‌ای به مناسبت کاندیداتوری همسر رئیس‌جمهور سابق خود در شهرداری "سانتا باربارا" هستند.

در این مراسم نمایندگان هجده استان هندوراس شرکت خواهند کرد تا از آرمان‌های "حزب آزادی" که توسط مانوئل سلایا، رئیس‌جمهور سابق کشور و همسر کاسترو تشکیل شده است، حمایت کنند.

"دنیس فرناندز"، هماهنگ‌کننده این جنبش، اظهار داشت: هر یک از شرکت‌کنندگان در این مراسم خود هزینه‌های سفر به پایتخت و شرکت در مراسم را پوشش خواهند داد.

در ماه نوامبر سال جاری انتخابات درون حزبی برای معرفی یک کاندیدا از هر حزب سیاسی برگزار خواهد شد و در سال 2013 نیز مردم هندوراس برای تعیین رئیس‌جمهور خود که از سال 2014 تا 2018 ریاست دولت را بر عهده خواهد داشت، به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

پیش از این "راسل تومه"، مشاور سابق سلایا، به خبرنگاران اعلام کرد: کسیومارا کاسترو کاندیدای حزب ما برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده است که دست راست ما در "جبهه ملی مقاومت مردمی" محسوب می‌شود.

پس از کودتای 28 ژوئن سال 2009 علیه دولت قانونی سلایا، کسیومارا کاسترو چهره‌ای مهم در اتفاقات سیاسی محسوب می‌شد که به نخستین مدافع حقوق بشر در مقابل اقدامات غیر قانونی و خشونت آمیز دولت کودتا در هندوراس تبدیل شده بود.

پنج گروه زیر مجموعه حزب آزادی نیز با انتخاب کاسترو به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آتی که از سوی جنبش مترقی مقاومت پیشنهاد شده است، موافقت کرده‌اند.

در انتخابات سال 2013 جانشین "پروفوریو لوبو"، رئیس‌جمهور کنونی، 3 معاون رئیس‌جمهور، 128 نماینده پارلمان و معاونان آنها، 20 عضو پارلمان آمریکای مرکزی و شهردارهای 298 شهرداری انتخاب خواهند شد.

کسیومارا کاسترو 30 سپتامبر سال 1959 در تگوسیگالپا، پایتخت هندوراس، متولد شد و در ژانویه سال 1976 با مانوئل سلایا ازدواج کرد.

مانوئل سلایا در نتیجه کودتای نظامی حمایت شده توسط آمریکا از ریاست جمهوری برکنار شد و شبانه از کشور تبعید شد، اما پس از تلاش‌های مکرر موفق شد بار دیگر به هندوراس بازگردد.

تلاش‌های وی، همسرش و تظاهرات‌های مردمی برای بازگشت وی به حکومت کافی نبود و دولت کودتا با برگزاری انتخاباتی غیر قانونی لوبو را به ریاست جمهوری رساند.

سلایا پس از کودتا و تلاش‌های ناموفق برای بازگشت به کشور، از هندوراس به جمهوری دومینیکن تبعید شد.

در پی کودتا در هندوراس بسیاری از کشورهای منطقه اعلام کردند دولت لوبو را به رسمیت نمی‌شناسند و هندوراس را از عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای محروم کردند.

به دنبال تبعید سلایا تعدادی از کشورهای منطقه به رایزنی برای بازگشت وی به هندوراس پرداختند. در پی تلاش‌های دولت‌های منطقه از جمله ونزوئلا و کلمبیا، دولت لوبو با امضاء توافقنامه‌ای اجازه ورود سلایا به هندوراس و امکان شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری در ازای به رسمیت شناخته شدن دولت خود و عضویت دوباره در سازمان‌های منطقه‌ای را صادر کرد.

کودتای سال 2009 در هندوراس به همت واشنگتن، برگ سیاه دیگری در کارنامه تاریخ استثمار آمریکای لاتین توسط آمریکا به شمار می‌رود که خاطره تلخ آن همچنان در اذهان مردم منطقه و خصوصا شهروندان هندوراسی به جای مانده است.

با چنین گذشته تلخی مردم هندوراس انتظار دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری را می‌کشند تا با انتخاب همسر رئیس‌جمهور سابق خود اندکی از آلام گذشته را فراموش کرده و دست امپریالیسم را از سرزمین خود کوتاه کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها