کد خبر: ۶۶۴۶
زمان انتشار: ۱۹:۰۱     ۲۰ آبان ۱۳۸۹
مصطفی آجرلو/ با توجه به ابعاد مختلف رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های اقتصادی، تولیدی و صنعتی این نتیجه حاصل خواهد شد كه یكی از اساسی‌ترین تأكیدات رهبر معظم انقلاب همواره حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان بوده است.
حضور ایشان در نهمین روز از آغاز سال جاری در یك كارخانه‌ی صنعتی و بازدید از دستاوردهای خودروسازی و دیدار با مسئولان حوزه‌ی صنعت  كشور، نشان از اهمیت كیفیت تولیدات داخلی و بهره‌مندی همگانی از منافع تولید ملی در نگاه رهبر معظم انقلاب است.

البته این حمایت‌ها از شاخصه‌های ویژه‌ای برخوردار است كه در این نوشتار به برخی از شاخصه‌های مهم نگاه رهبر معظم انقلاب به حوزه‌ی صنعت تولیدات ملی پرداخته می‌شود.

توجه به احساس رضایت مصرف‌كننده
رهبر انقلاب در بیاناتی در تشریح علت و فلسفه نام‌گذاری سال جاری فرمودند: «همت مضاعف و كار بیشتر در كیفیت بخشیدن به تولیدات داخلى یكى از كارهاى اساسى است. ما امروز تولیدات داخلى زیادى داریم؛ هم در زمینه‌ صنعت، هم در زمینه كشاورزى؛ باید به كیفیت اینها اهمیت بدهیم، كیفیت اینها را بالا ببریم. باید جورى باشد كه مصرف‌كننده احساس كند آنچه كه در كشورش تولید می‌شود، به دست كارگر ایرانى تولید می‌شود، از لحاظ كیفیت، یا بهتر از نوع خارجى است یا لااقل همسطح آن است.»

رد یك گزینه‌ی نادرست
ایشان در بازدید از توانمندی‌هاى صنعت خودروسازى كشور، در واكنش به اقدام برخی نمایندگان مجلس در پایین آوردن تعرفه‌ی واردات خودرو به بهانه‌ی افزایش كیفیت تولید داخلی را گزینه‌ی ناصحیحی برای دستیابی به این هدف دانستند و در این خصوص گفتند: «ما اگر اهمیت می‌دهیم به صنعت داخلى -حالا در زمینه‌ى خودرو كه فعلاً محل كلام ماست و یا زمینه‌هاى دیگر- بایستى سیاست تعدیل بازرگانى خودمان را در این زمینه حتماً تنظیم كنیم. یعنى واردات بى‌رویه قطعاً ضرر خواهد زد. دستگاه‌هاى سیاست‌گذار كشور و كسانى كه سیاست‌هاى اجرائى را تنظیم می‌كنند، به این نكته باید توجه كنند.»

توجه به بهره‌مندی همه‌ی اقشار جامعه
باید گفت كه توجه ویژه‌ی رهبری به بهره‌مندی همه‌ی اقشار جامعه از منافع تولید و از سوی دیگر قوام گرفتن صنعت داخلی است: «فراوانى و ارزانى چیز خیلى خوبى است، اما از آن مهم‌تر و بهتر، رشد صنعت داخلى است؛ قوام گرفتن صنعت داخلى است. این درست نیست كه ما به دلائل گوناگونى كه غالباً هم دلائل واهى است، دروازه را به روى واردات باز كنیم. من بارها به مسئولین -مسئولین گوناگون در بخش‌هاى مختلف دولتى- گفتم: اگر فلسفه‌ شما، منطق شما براى افزایش واردات و تسهیل وارداتِ ساخته‌هاى صنعتى این است كه می‌گوئید كیفیت مصنوعات داخلى باید بالا برود، خب فشار را روى این بخش بگذارید. سیاست‌هائى وجود دارد كه می‌شود وادار كرد، مجبور كرد تولیدكننده‌ى داخلى را به اینكه كیفیت را ارتقاء بدهد. بدترین گزینه براى بالا بردن كیفیت داخلى این است كه ما راه را براى مصنوعات خارجى باز كنیم؛ این، بدترین گزینه است. گزینه‌هاى بهترى وجود دارد براى اینكه ما كیفیت را بالا ببریم.»

در یك كلام می‌توان گفت كه بهره‌مندی از دستاوردهای صنعتی در جایی ارزش دوچندان پیدا می‌كند كه همه‌ی اقشار جامعه در ابعاد مختلف از جمله در بخش اشتغال و رشد اقتصادی كشور از آن منتفع شوند.

فرهنگ تولید داخل
از جمله نكات مهم دیگری كه از دغدغه‌های مهم رهبر انقلاب به‌شمار می‌رود، این است كه باید فرهنگ كشور به سمت ترویج تولید داخلى تنسیق و تنظیم شود. ایشان در نهم اردیبهشت سال گذشته در دیدار جمعی از معلمان، پرستاران و كارگران به این نكته مهم اشاره كردند: «در سال‌هاى متمادى این فرهنگ به ملت ما تزریق شده است كه به دنبال مصنوعات و ساخته‌هاى بیگانه و خارجى بروند. وقتى گفته می‌شد این جنس خارجى است، این یك استدلال تام و تمامى بود براى بهتر بودن و مرغوب‌تر بودن این جنس. این فرهنگ باید عوض شود. البته كیفیت تولید داخل در این مؤثر است، تبلیغ نكردن بی‌جا و بى‌رویه‌ى تولیدات خارجى در این مؤثر است.»

تشویق كارآفرین داخلی
ایشان در این خصوص بر تشویق كارآفرین داخلى و وجدان كاری كننده‌ی كار اعم از كارگر ساده یا كارگر مجرب یا مهندس كار به عنوان اولویت‌های مهم مؤثر بر افزایش كیفیت تولیدات داخلی تأكید كرده و بیان كردند: «در این حوزه همه باید دست به دست هم بدهند تا تولید داخل رجحان پیدا كند زیرا در این بخش، دولت نقش دارد، مسئولین نقش دارند، خود كارگر نقش دارد، كارآفرین نقش دارد، تاجر واردكننده‌ى كالاى خارجى نقش دارد... ما به قیمت به كار واداشتنِ یك كارگر بیگانه كه تولید او را مصرف می‌كنیم، یك كارگر داخل كشور را بیكار می‌كنیم.»

كشف نقاط مزاحم
البته در حوزه‌ی اجرا، بیشتر مطالبات رهبر معظم انقلاب بر دوش مسئولان و دولت‌مردان است،‌ چنانچه ایشان در دیدار اعضای هیأت دولت در تاریخ 1382/6/5، بر این نكته‌ی مهم تصریح كردند كه می‌بایست نقاط مزاحم با تولید كشف و علاج شود: «با همدیگر روى این مسأله فكر كنند و ببینند كجا گیرهایى وجود دارد كه مانع تولید -چه تولید صنعتى و چه تولید كشاورزى، علمى و آنچه مربوط به وزارت علوم و آموزش و پرورش و كارهاى تحقیقاتى و پژوهش ها مى‌شود- است. امروز حقیقتاً زمینه‌ى تولید در كشور وجود دارد و ما مدیران، متخصّصان و فن‌آوران خوب و استعدادهاى درخشان و بالا و د‌ل‌هاى گرم داریم.»

تولید نداشته باشیم، وابسته‌ایم
رهبر معظم انقلاب همچنین در هشتم اردیبهشت سال جاری در دیدار كارگران نمونه عنوان كردند:‌ «پیشرفت مادى كشور در درجه‌ى اول، متوقف بر دو عنصر است: یك عنصر، عنصر علم است؛ یك عنصر، عنصر تولید است دوم، تولید است. تولید، چه در عرصه‌ى صنعت، چه در عرصه‌ى كشاورزى، از اهمیت درجه‌ى اول برخوردار است. كشورى كه تولید نداشته باشد، خواهى نخواهى وابسته است.»

ایشان با اشاره به رفتار اقتصادی برخی كشور‌ها گفتند: «اگر همه‌ى نفت و گاز دنیا هم در زیرزمین‌هاى ما و در چاه‌هاى ما ذخیره شده باشد، به دردمان نمی‌خورد؛ كما اینكه مى‌بینید كشورهائى وجود دارند كه از لحاظ ذخائر معدنى و طبیعى -چه ذخائر انرژى، چه ذخائر فلزهاى بسیار ذى‌قیمت و كمیاب- در كمال ثروتمندى هستند، اما خودشان بر روى این زمینى كه زیرش این همه گنج خفته است، زندگى نكبت‌بار و فلاكت‌بارى دارند. باید تولید در كشور -بخصوص تولید دانش‌بنیان، متكى به دانش و مهارت‌هاى علمى و تجربى- پیش برود؛ این به دست كارگر و كارفرماست. مدیریت آن هم با دولت است؛ بایستى سازماندهى كنند، كار كنند.»

مطابق قانون اساسی یكی از وظایف رهبری نظام، تبیین سیاست‌های كلی نظام با توجه به الزامات و نیازهای آتی كشور در بلندمدت است. به‌طور قطع تعمیم این نگاه در بخش‌های مختلف كشور موجب می‌شود تا با مدیریت همه‌جانبه‌ی روند تولیدی و صنعتی كشور، منافع مصرف‌كنندگان در بهره‌مندی از كیفیت بالای تولیدات داخلی تأمین شود و در این حوزه با نگاهی جامع و عدالت‌محور، همه‌ی بخش‌های جامعه در منافع تولید و قوام صنعتی بهره‌مند شوند.
 
khamenei.ir
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها