کد خبر: ۶۶۶۷۹
زمان انتشار: ۱۸:۱۹     ۲۱ تير ۱۳۹۱
ارزیابی عملکرد واستراتژی مدیریت سایپادرسه سال گذشته نشان می دهد
مهندس نعمت اله پوستین دوز مدیرعامل سایپا روز گذشته اعلام کرد که تحریم ها موجب توقف ما نشده بلکه باعث شد که به آن چه تاکنون فکر نکرده ایم بیاندیشیم!




چنین تفکر بالنده و چابک و انعطاف پذیری، صنعت واقتصاد کشور را در 30 سال گذشته از مسیرهای پر فراز و نشیب عبور داده و هر نوع فشار و تهدید و تحدید و تحریم را به فرصتی برای رشد و سرمایه گذاری و خلاقیت و نوآوری تبدیل کرده است.
نمونه چنین موفقیت های چشمگیری که شرکتی مانند سایپا را به الگوی توسعه صنعتی کشور و نماد صبر و مقاومت و رشد و خلاقیت و کارآفرینی تبدیل کرده، موجب شده که ایران نه تنهاضعیف نشود بلکه به قدرت غیر قابل انکار اقتصادی و صنعتی منطقه تبدیل شده است.
در این راه مردانی متین وبدون هیاهو، عامل رشد صنعت کشور هستند که حداقل لازم است از آنها در کلام تقدیر شود و شاخص های عملکرد آنها در رسانه ها ارزیابی شود تا مشخص شود که سکان این واحدهای صنعتی موفق به دست چه کسانی بوده که باعث درخشش آنها در منطقه وجهان شده  و ایران را با وجود فشارهای بدخواهان، به الگوی منطقه تبدیل کرده است.

این حق مردم است که مردان بدون ادعا و متین را که هزاران درد و حرف ناگفته را در سینه دارند، بشناسند و اگر از مظلومیت و صبر وتلاش آنها باخبر نمی شویم حداقل از عملکرد موفق آنها آگاه شویم و به موفقیت صنعت کشور افتخار کنیم.
مردان متین و پرتلاش صنعت کشور کسانی هستند که در شرایط سخت  به مقابله با فشارهای اقتصادی و چالش ها می روند و با عبور از کنار حاشیه سازی ها، بی انصافی ها و ناجوانمردی ها، همچنان با اعتقاد به رضای خدا و مردم، نظام و ولایت، در راه تحقق شعارهای اقتصادی و رشد گسترده سرمایه گذاری و تولید و رضایت سهامداران، شرکتی مانند سایپا را به الگوی توسعه صنعتی کشور تبدیل می کنند...


رشد تولید وسرمایه گذاری سایپا؛  رضایت مردم و تحقق شعارهای اقتصادی و اهداف نظام

ارزیابی مهمترین شاخص های عملکرد مهندس پوستین دوز مدیرعامل سایپا در سه سال اخیر نشان می دهد که رشد 28 درصدی تولید از 622 هزار دستگاه به نزدیک 800 هزاردستگاه، بهبود کیفیت و تنوع تولید، رشد سرمایه گذاری در مناطق و کارخانه های مختلف داخل و خارج، و تحقق منویات مقام معظم رهبری در 6 شاخص حمایت از تولید، خصوصی سازی، اصلاح الگوی مصرف و هدفمندی یارانه ها، اهداف چشم انداز، جهاد اقتصادی، رضایت مردم  و تولید خودروهای ارزان و با کیفیت ومتنوع و...  سایپا را به موفق ترین شرکت در بین  صنایع، بورس و صادرات و... تبدیل کرده است.


بولتن نیوز: حمایت از تولید داخلی و کار و سرمایه ایرانی از طریق ایجاد کارخانه ها و سایت های مختلف خودروسازی و از واحدهای قطعه سازی در نقاط مختلف کشور و گسترش شبکه خدمات پس از فروش، خصوصی سازی موفق و واگذاری سهام به کارکنان سایپا همراه با افزایش معاملات و ارزش سهام سایپا و رضایت سهامداران، اصلاح الگوی مصرف با عرضه محصولات کم مصرف و ارزان ورضایت مردم، تحقق اهداف سند چشم اندازبا گسترش سرمایه گذاری ها در مناطق مختلف کشور و کشورهای منطقه و بازارهای صادراتی و تحرک در صنایع مختلف، جهاد اقتصادی با تولید سالانه 760 تا  نزدیک به 900 هزار دستگاه و تنوع محصول و طراحی و تحقیق و توسعه، و کسب رضایت مردم با توسعه خدمات پس از فروش و تحویل به موقع خودرو، از مهمترین شاخص های عملکرد سایپا در سه سال گذشته و در زمان مدیریت مهندس پوستین دوز است که در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری انجام شده است

رشد تولید 22 درصدی سایپا در دوره مدیریت پوستین دوز تولید را از 622 هزار دستگاه به 762 هزار دستگاه افزایش داده که موفق به کسب عنوان صادر كننده نمونه خودروي كشور براي چهارمين بار شده و در سال 1389معادل 45 هزار دستگاه به کشورهای مختلف صادر کرده و برای سال 90 نیزصادرات 75 هزار دستگاه و تولید نزدیک به 900 هزار دستگاه را هدف گرفته است
خصوصی سازی سایپا در یک فضای رقابتی در بورس انجام شد و واگذاری سهام آن به کارکنان سایپا موجب شد که روند تحولات و بهبود عملکرد مدیریت، خطوط تولید، سرمایه گذاری ها  وگردش مالی، تنوع محصول، تکمیل زنجیره های ارزش، خدمات رسانی بهتر به مردم در گوشه و کنار کشور و حتی جاده های بین شهری با جهش همراه شود و تولید بیش از 760 هزار دستگاه خودرو در سال 1389 نشان داد که مسیرو راه سایپا می تواند الگوی مناسبی برای صنایع کشور باشد و خودروسازی کشور می تواند محور جهاد اقتصادی، بهبود بهره وری در تولید و سرمایه گذاری و موتور رشد بسیاری از صنایع کشور باشد.
هدف عمده سایپا بعد از خصوصی سازی بخش عمده ای از سهام دولتی آن، بنگاه داری با نگاه به توسعه صنعتی و اشتغال زایی، جلوگیری از رانت های مختلف با تاکید بر گسترش رقابت در مدیریت صنعتی کشور، محرومیت زدایی از مناطق مختلف کشور، عدم تمرکز امکانات در تهران و گسترش امکانات خودروسازی و قطعه سازی در نقاط  کمتر برخوردار، اشتغال جوانان در مناطق محروم و دستاوردهای بزرگ در بخش تولید، صادرات غیر نفتی، سودآوری در سرمایه گذاری ها، خدمات رسانی بهتر به مردم، رضایت سهامداران، حضور موفق و کمک به رونق بورس و... است و در این مسیر، شاخص های مختلف نشان می دهد که در تحقق بسیاری از این اهداف موفق عمل کرده است.



شرکت سایپا در راستای منویات سال های اخیر مقام معظم رهبری، یعنی اصلاح الگوی مصرف، هدفمندی یارانه ها و صرفه جویی، جهاد اقتصادی و شتاب و جهش در فرآیند تولید و خدمت رسانی به مردم، همت و کار مضاعف ، توجه خود را بر بنگاه داری مدرن متمرکز کرد تا با بهبود مدیریت بخش های مختلف گروه سایپا، شرکتی چابک با هدف بهره وری بالاتر و کاهش قیمت تمام شده تولید را ارائه دهد تا با اصلاح الگوی مصرف، هزینه ها را کاهش و درآمد خود را افزایش دهد و سودآوری هر سهم سایپا را افزایش دهد ودر نتیجه سهامداران سایپا در سال های اخیر، از سودآوری قابل توجه این شرکت و عملکرد بهتر سرمایه گذاری در سایپا نسبت به سایر شرکت های صنعتی کشور بسیار رضایت داشته اند.
سهام سایپا اکنون در بین شرکت های عضوبورس، از بهترین شرایط برخوردار است. تحقق سود بالا به ازای هر سهم، میزان معاملات و ارزش بازار سهام سایپا باعث شده که سهام سایپا یکی از بهترین شرکت های عضو بورس باشد.
 سایپا علاوه بر بهبود مدیریت مالی و سرمایه گذاری ها و مدیریت مناسب سهام خود، در جلب رضایت مشتری و نظر مسوولان صنعتی و اقتصادی کشور موفق عمل کرده است. زیرا در کنار تنوع تولید، طراحی و توسعه و ارائه محصولات جدید و به روز، در عرضه خودروهای ارزان قیمت  و با مصرف سوخت کم بسیار موفق عمل کرده است و در سال های اخیر که اصلاح الگوی مصرف، هدفمندی یارانه ها و جهاد اقتصادی، مورد توجه بوده است صرفه جویی در مصرف انرژی را با عرضه خودروهای کم مصرف تحقق بخشید واز طریق عرضه خودروهای ارزان قیمت که هزینه تعمیرات ارزان و گسترده تری در کشور دارند، رضایت مشتریان را افزایش داد، در خدمات پس از فروش چه از طریق گسترش شبکه ها و مراکز تعمیراتی و نمایندگی های مجاز و چه از طریق امداد جاده ای و گسترش فروشگاه های مجاز لوازم یدکی، توانست در خدمت رسانی به مردم نیز بسیار موفق عمل کند.
سایپا در توسعه منطقه ای و کمک  به عدالت اجتماعی نیز از طریق سایت های مختلف خودروسازی در شهرهایی مانند کاشان و خمین و... دولت را در توسعه عدالت اجتماعی و توسعه صنعت در مناطق محروم یاری داده است و دسترسی به بازارهای داخلی و کشورهای همسایه را هدف قرار داده است.
سایپا همچنین با تمرکز بررشد صادرات محصول و ایجاد سایت های خارج از کشور، به تحقق اهداف سند چشم انداز و افزایش قدرت اقتصادی ایران در منطقه توجه داشته و در سال های آینده یکی از شرکت هایی خواهد بود که می تواند در تحقق منویات مقام معظم رهبری در سند چشم انداز، بسیار کارآمد عمل کند ونام ایران و محصولات ایرانی را در کشورهای منطقه مطرح کند.
به دنبال تحولات شگرف در عملکرد گروه سایپا، ارزش سهام و بازدهی سهام سایپا ارزش یافته و تک تک سهامداران حتی سهامداران جزء بازار سهام رضایت کامل از عملکرد سرمایه گذاری و فروش و درآمد این شرکت بزرگ خاورمیانه دارند.
یکی از اهدافی که شرکت سایپا در تحقق آن موفق بوده است جلوگیری از واردات وخروج منابع ارزی کشور بوده است که از طریق تولید محصولات متنوع از ارزان قیمت و مصرف سوخت پایین تا محصولات با کیفیت گران قیمت انجام شده است. زیرا بخشی از مشتریان که برای استفاده از خودروهای با کیفیت به بازار واردات چشم دوخته بودند با مشاهده تولید خودروهای با کیفیت از جمله مگان، ماکزیما، نیسان و.... که از خدمات پس از فروش گسترده و مطمئنی برخوردار هستند، به جای خرید خودروهای وارداتی فاقد خدمات پس از فروش مناسب،  تمایل به محصولات گروه سایپا پیدا کردند.
سهام سايپا در صدر نقد شونده ترين سهام شركت‌هاي بزرگ و كوچك بورس قرار دارد و چون يكي از متغيرهاي اصلي براي خريد و فروش سهام رتبه نقدشوندگي آنها است، خريداران علاقه فراواني به خريد سهام سايپا دارند.
ارزیابی و مقایسه شاخص های اقتصادی و مالی خودروسازی سایپا نشان می دهد که سایپا  با تغییر مطلوب 2 رتبه ای فروش ، ارزش بازار بورس 2900 میلیارد تومانی ، رشد تعدادفروش  7.12 درصد ، رشد مبلغ فروش 10درصد همراه بوده است
از آن جا که ماموریت اصلی شرکت های خودروسازی، تولید و فروش خودرو است، آمارهای موجود نشان می دهد که درصد رشد تعداد فروش خودرو در سال 88 نسبت به سال 87 در گروه سایپا 7.12 درصد بوده رشد مبلغ فروش نیزدر سال 88 برای گروه سایپا 10 درصد می باشد.
در این رابطه بالاتر بودن 16 درصدی ارزش واقعی سهام سایپا به میزان 2900 میلیارد تومان نسبت به ایران خودرو که 2500 میلیارد تومان بوده نشان می دهد که ارزش واقعی سهام دو شرکت در مقایسه با شاخص های صنعت خودرو، فاصله ای معنا دار دارند که موجب کشش بازار سرمایه به سمت سایپا شده است.
سایپا درسه سال گذشته با رشد 28 درصدی تولید در دوره مدیریت پوستین دوز مواجه شده وبه بزرگترین خودروساز سواری کشور تبدیل شد و تولید را از 622 هزار دستگاه به 761 هزارو 930 دستگاه در سال 89  نزدیک 800  هزار دستگاه افزایش داد.همچنین موفق به کسب عنوان صادر كننده نمونه خودروي كشور براي چهارمين بار شده و در سال  1389 حدود 45 هزار دستگاه به کشورهای مختلف صادر کرده و برای سال 90 نیزصادرات 75 هزار دستگاه و تولید نزدیک به 900 هزار دستگاه را هدف گرفته بود
برخی کارشناسان، با اشاره به افزایش تولید سایپا کاشان و پارس خودرو و زامیاد، وجود خودروهای ارزان قیمت و با تکنولوژی جدید مانند تیبا، پراید های جدید در پروژه ایکس 100 و.... پیش بینی کرده اند که سایپا نظر مشتریان را بیش از سال های قبل جلب  کرده است
شرکت سایپا با 21 میلیون دلاررشد قابل توجهی در رشد صادرات خود داشته است و در نیمه اول سال 89 تحت تاثیر سیاست های پوستین دوز صادرات سایپا از رشد 60 درصدی برخوردار بوده است.اکثر خودروهای صادراتی در سال گذشته به کشورهای عراق، سوریه و ونزوئلا صادر شده اند، به طوری که از مجموع خودروهای صادراتی 17هزار و 420 دستگاه انواع خودرو به عراق، دو هزار و 488 دستگاه به سوریه و 601 دستگاه نیز به ونزوئلا صادر شده است.هزينه نگهداري پايين، خدمات پس از فروش مناسب و فراواني لوازم يدكي از مزيت هاي عرضه محصولات سايپا در جمهوري آذربايجان است.

عملکرد قوی و تدبیر مدیریت سایپا در 3 سال اخیر
در سال 89 سایپابا 753 هزار و 741 دستگاه خودروی سواری به میزان 1881 دستگاه بیش از 751 هزار و 860 دستگاه خودروی سواری ایران خودرو، تولید داشته است و رتبه اول تولید خودروی سواری به سایپا اختصاص دارد و ایران خودرو در رتبه دوم قرار دارد.
اما در بخش تولید خودروی تجاری، ایران خودرو دیزل با تولید 10 هزار و 144 دستگاه در رتبه اول وسایپا دیزل با 8189 دستگاه در رتبه دوم قرار دارند.


شرکت سایپا بیش  از یک میلیارد و 400 میلیون سهم به ارزش هر سهم 68 تومان سود دارد براین اساس، ارزش سود سهام سایپا معادل 95 میلیارد تومان است در حالی که سود سهام ایران خودرو معادل 39 میلیارد تومان است .
به عبارت دیگر سود سهام سایپا که بین سهامداران تقسیم می شود معادل 2.5 برابر سود سهام ایران خودرو است
نعمت الله پوستين دوز مديرعامل گروه خودروسازي سايپا، تاکيد کرد که فعاليت و روند خصوصي سازي سايپا کاملا شفاف بوده بطوريکه گزارش عملکرد ما در اختيار تمام نهادهاي نظارتي قرار گرفته است.
وي به رغم وقت گير بودن ارائه گزارش براي سازمان هاي مختلف نظارتي کشور اضافه کرد: چنانچه ديگر سازمان ها خواستار ارائه گزارش در خصوص روند فعاليت ها و معامله سايپا باشند در خدمت آنها خواهيم بود.
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا همچنين از ادامه روند افزايشي توليد در سايپا خبر داد و اظهار داشت: امسال شاهد افزايش برندهاي تجاري محصولات سايپا خواهيم بود.
پوستين دوز از تلاش امسال سايپا براي توليد و عرضه محصولاتي خبر داد که در بازار سروري کند و افزود: به زودي فاز جديد کارخانه سايپاکاشان راه اندازي و به بهره برداري خواهد رسيد.
ارزیابی و مقایسه شاخص های اقتصادی و مالی خودروسازی سایپا نشان می دهد که سایپا  با تغییر مطلوب 2 رتبه ای فروش ، ارزش بازار بورس 2900 میلیارد تومانی ، رشد تعدادفروش  7.12 درصد ، رشد مبلغ فروش 10درصد همراه بوده است
براساس اين گزارش، شرکت سايپا مقام نخست بين 50 شرکت فعال بورسي در سال 1389 را در اختيار دارد. جايگاه شرکت سايپا در بازار سرمايه به لحاظ سرمايه هفتمين شرکت بورسي ، و به لحاظ ارزش جاري هشتمين شرکت بورسي است.
همچنين اين شرکت با بيش از 90 هزار سهامدار و 12 شرکت بورسي و در اختيار داشتن دهها شرکت غير بورسي از جايگاه والايي در صنعت خودرو برخوردار است و سهم قابل توجهي از بازار، صنعت و گروه وسائط نقليه را در اختيار دارد.
شرکت سايپا توانست در سال گذشته بيش از 110 درصد( 79درصد بازده غير نقدي و 31.4 بازده نقدي) را براي سهامداران به ارمغان آورد و روند قيمت سهام شرکت سايپا با توجه به اقبال بازار به اين سهم به واسطه روند مناسب سودآوري، رشد توليدات، برنامه پرداخت و توزيع خوب سود نقدي در مجامع و نقد پذيري سهام در سال هاي گذشته همواره بعنوان يکي از شرکت هاي شاخص بازار مطرح بوده است.
قيمت سهام سايپا طي يک سال گذشته روند با ثبات و رو به رشدي را طي کرد و روند صعودي سهم در فروردين ماه 1390 شدت بيشتري يافت.



سهام سايپا برابر 2.96 درصد از ارزش جاري بازار و گروه سايپا 4.7 درصد از ارزش جاري بازار را شامل مي شود که از ويژگي هاي سهام شرکت سايپا است.
براساس اين گزارش، افزايش بي سابقه حجم صادرات، کسب رتبه نخست صادرکننده نمونه کشور براي چهارمين مرتبه، توسعه خدمات پس از فروش از مهم ترين شاخصه هاي سال89 در گروه خودروسازي سايپا است.
در بخش توليد و فروش خودرو، گروه سايپا از رشد مناسبي برخوردار بوده است، ميزان توليد گروه با 15 درصد افزايش حدود 760 هزار دستگاه رسيد و مبلغ درآمد و فروش گروه 15.5 درصد افزايش داشته است.
در حوزه صادرات نيز شرکت سايپا با 58درصد رشد نسبت به سال 88 توانسته موفقيت قابل توجهي در کسب بازارهاي خارجي بدست آورد. برهمين اساس سهام سايپا نيز در سال1389، روند باثباتي را طي کرد که در مقايسه با افت شاخص کل صنعت مطلوب به نظر مي رسد.


سود 500 ریالی برای هر سهم سایپا
سود قابل تقسیم 500 ریالی برای هر سهم سایپا در سال 89 نشان داد که مدیران سایپا همچون دو سال گذشته، سود مناسبی را برای سهامداران خود تخصیص دادند و عملکرد مناسبی را در سه سال پشت سر هم از مدیران سایپا در بخش فروش، سودآوری و تولید شاهد بوده ایم...
شرکت سایپا مقام نخست بین 50 شرکت فعال بورسی در سال 1389 را در اختیار دارد این در حالی است که جایگاه شرکت سایپا در بازار سرمایه به لحاظ سرمایه هفتمین شرکت بورسی ، و به لحاظ ارزش جاری هشتمین شرکت بورسی است . همچنین این شرکت با بیش از 90 هزار سهامدار و 12 شرکت بورسی و در اختیار داشتن دهها شرکت غیر بورسی از جایگاه والایی در صنعت خودرو برخوردار است و سهم قابل توجهی از بازار، صنعت و گروه وسائط نقلیه را در اختیار دارد .
این شرکت توانسته در سال گذشته بیش از 110 درصد ( که شامل 79 درصد بازده غیر نقدی و 4/31 بازده نقدی می باشد ) را برای سهامداران به ارمغان آورد و روند قیمت سهام شرکت سایپا با توجه به اقبال بازار به این سهم به واسطه روند مناسب سودآوری ، رشد تولیدات ، اطلاع رسانی به موقع ، برنامه پرداخت و توزیع خوب سود نقدی در مجامع و نقد پذیری سهام در سالهای گذشته همواره بعنوان یکی از شرکتهای شاخص بازار مطرح بوده است . قیمت سهام سایپا طی یک سال گذشته روند با ثبات و رو به رشدی را طی نمود و روند صعودی سهم در فروردین ماه 1390 شدت بیشتری یافت .
سایپا معادل 96/2 درصد از ارزش جاری بازار و گروه سایپا 7/4 درصد از ارزش جاری بازار را شامل می شوند که از ویژگی های سهام شرکت سایپا است .
براساس این گزارش ، افزایش بی سابقه حجم صادرات ، کسب رتبه نخست صادر کننده نمونه کشور برای چهارمین مرتبه ، توسعه خدمات پس از فروش از مهم ترین شاخصه های سال 89 درگروه خودروسازی سایپا است . در بخش تولید و فروش خودرو گروه سایپا از رشد مناسبی برخوردار بوده است . میزان تولید گروه با 15 درصد افزایش حدود 760 هزار دستگاه رسید و مبلغ درآمد و فروش گروه 5/15درصد افزایش داشته است همچنین در حوزه کیفیت و ارتقاء استانداردها ، با نصب ترمز ای . بی . اس بر روی تمامی محصولات و اجرای موفقیت آمیز پروژه ایکس 100 با هدف ارتقاء استاندارهای کیفی و ایمنی خودرو را راه اندازی کرده است که از دیگر دستاوردهای گروه سایپا در سال گذشته بوده است .
در حوزه صادرات نیز شرکت سایپا با افزایش 58 درصد رشد نسبت به سال 88 توانسته موفقیت قابل توجهی در کسب بازارهای خارجی بدست آورد. برهمین اساس سهام سایپا نیز در سال 1389، روند باثباتی را طی نمود که در مقایسه با افت شاخص کل صنعت مطلوب به نظر می رسد.
شاخص های مالی و اقتصادی سهام سایپا همچنان دراوج توجه سهامداران

بازارسازی و حمایت از سهام سایپا در شرایط بحرانی منجر به تثبیت قیمت سهم، نقد پذیری، حفظ ارزش و افزایش امیدواری سهامداران به آینده شده است.
سهام سایپا عنوان یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه عملکرد تولید وفروش وسرمایه گذاری و یکی از پر طرفدارترین سهام بورس کشور با آینده ای مناسب را دارد و تحولات، شاخص ها و برنامه مدیران سایپا در سال های اخیر و سال های آینده بسیار مورد توجه سهامداران و علاقه مندان سرمایه گذاری قرار دارد.
عملکرد مناسب مدیریت فعلی سایپا که در 3 سال اخیر سکان هدایت این گروه بزرگ صنعتی را به دست گرفته، باعث شده که شاخص هایی مانند رشد تولید بالای 22 درصد، ارزش بازار 2900 میلیارد تومانی، توجه به صادرات و خدمات پس از فروش و سایر شاخص هایی که آینده سایپا را مطمئن ساخته است، مورد توجه بسیاری از کارشناسان وسهامداران قرار گیرد و بسیاری از سهامداران می پرسند که نتایج عملکرد و سرمایه گذاری موفق سایپا در سال های آینده چه خواهد بود و تا چه حد بر سرمایه گذاری آنها اثر گذار خواهد بود. 




ارزش بازار بورس 2900 میلیارد تومانی، صف خرید و فروش سهام سایپا در دوره ای که نماد باز باشد را جزو پر رونق ترین سهام بورس کشور قرار داده است و میزان سهام عرضه شده در بورس نیز نسبت به سایر شرکت های بزرگ کشور بسیار قابل توجه وبالاتر است.
سهام سایپا اکنون در بین شرکت های عضوبورس، از بهترین شرایط برخوردار است. تحقق سود بالا به ازای هر سهم، میزان معاملات و ارزش بازار سهام سایپا باعث شده که سهام سایپا یکی از بهترین شرکت های عضو بورس باشد.
 سایپا علاوه بر بهبود مدیریت مالی و سرمایه گذاری ها و مدیریت مناسب سهام خود، در جلب رضایت مشتری و نظر مسوولان صنعتی و اقتصادی کشور موفق عمل کرده است. زیرا در کنار تنوع تولید، طراحی و توسعه و ارائه محصولات جدید و به روز، در عرضه خودروهای ارزان قیمت  و با مصرف سوخت کم بسیار موفق عمل کرده است و در سال های اخیر که اصلاح الگوی مصرف، هدفمندی یارانه ها و جهاد اقتصادی، مورد توجه بوده است صرفه جویی در مصرف انرژی را با عرضه خودروهای کم مصرف تحقق بخشید واز طریق عرضه خودروهای ارزان قیمت که هزینه تعمیرات ارزان و گسترده تری در کشور دارند، رضایت مشتریان را افزایش داد، در خدمات پس از فروش چه از طریق گسترش شبکه ها و مراکز تعمیراتی و نمایندگی های مجاز و چه از طریق امداد جاده ای و گسترش فروشگاه های مجاز لوازم یدکی، توانست در خدمت رسانی به مردم نیز بسیار موفق عمل کند.
سهام سايپا در صدر نقد شونده ترين سهام شركت‌هاي بزرگ و كوچك بورس قرار دارد و چون يكي از متغيرهاي اصلي براي خريد و فروش سهام رتبه نقدشوندگي آنها است، خريداران علاقه فراواني به خريد سهام سايپا دارند.


سهام سايپا در صدر نقد شونده ترين سهام شركت‌هاي بزرگ و كوچك بورس قرار دارد و چون يكي از متغيرهاي اصلي براي خريد و فروش سهام رتبه نقدشوندگي آنها است، خريداران علاقه فراواني به خريد سهام سايپا دارند.
عواملي نظير روزهاي حضور شركت‌ها در تابلوهاي معاملات، تعداد خريداران، ميزان سهام معامله شده از نظر حجم، دفعات و ارزش معاملات از جمله مولفه هايي است كه در نقد شوندگي سهام تاثير زيادي دارند. همچنين به دليل رونق قابل توجه معاملات ، ورود سرمايه هاي جديد به بورس و نيز كاهش زمان توقف و بازگشايي نماد معاملاتي شركت ها ،اين متغير نسبت به قبل از وضعيت بهتري برخوردار بوده است.
آمار منتشر شده از بورس حاكي است، دراولين ماه سال جاري سهام شركت‌هاي سايپا، فولاد مباركه، مپنا، گروه بهمن و سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي 5 سهم اولي بودند كه به راحتي خريد و فروش شدند و سرمايه گذاران در كمترين فرصت امكان داد و ستد سهام اين شركت‌ها را داشتند. به عبارتي رتبه نقد شوندگي سهام شركت هاي حاضر در بورس در سال جاري نشان مي‌دهد اين شركت‌ها ودر صدر آن ها سايپا، نقدشونده‌ترين سهام براي خريد و فروش هستند.
وقتي سهام شركتي اولين سهمي است كه به راحتي امكان خريد يا فروش را دارد سرمايه گذاران زيادي سهام آن شركت‌ را خريداري مي كنند زيرا در ميان 50 سهم نقد شونده اول قرار دارند و از اين طريق از احتمال قرار گرفتن در صف‌هاي خريد و يا فروش سهام دوري مي كنند. به عبارت ديگر مهم ترين ويژگي رتبه نقدشوندگي سهولت در خريد يا فروش سهام شركت‌ها است.
عواملي که موجب شده است سهام سايپا تا اين حد با استقبال فعالان بازار سرمايه و بورس و خريداران واقع شود شامل
تنوع محصولات -  افزايش كيفيت محصولات - خدمات رساني مطلوب به مشتريان -                                                                                              نگاه ويژه به صنعت خودرو سازي -  تغيير از وضعيت مونتاژكاري به طراحي و توليد محصولات- بومي كردن تمام مراحل طراحي و توليد با استفاده از متخصصان داخلي است.
 تولید نزدیک به 800 هزار دستگاه در سال 89
-هدف سایپا در سال 90، تولید 900 هزار ، صادرات 75 هزار دستگاه
-برنامه ريزي به موقع و مناسب براي سال 1390 از جهت ارتقاي كيفيت محصولات، خدمات پس از فروش، صادرات 75 هزار دستگاه خودرو
-برخورداري از مدير عامل و مديران ارشد و مياني قوي و سيستم مديريت منسجم در كليه سطوح سازماني
-استفاده از آخرين فناوري هاي توليد خودرو با به كارگيري مهندسان، كارشناسان، تكنسين ها و كارگران متخصص و ماهر ،آموزش ديده و داراي علقه شديد به سازمان متبوع خود
-همچنین گسترش همكاري با ساير خودرو سازان داخلي، احداث كارخانه در نقاط جديد، بازاريابي جديد داخلي و خارجي، حفظ و افزايش سهم در بازارهاي موجود، ارتقاي هر چه بيشتر كيفيت محصولات، حفظ منافع سهامداران از طريق فروش سهام سايپا با قيمت هاي مناسب و...از جمله برنامه هاي سال1390 سايپا است.
مهمترین شاخص های اقتصادی که نشان دهنده توان و قدرت مدیریت و ظرفیت های سایپا  است و همچنین شاخص های مختلفی  که در توجه سهامداران به قدرت اقتصادی ومالی سایپا نقش داشته است شامل موارد زیر است:

كسب عنوان صادر كننده نمونه خودروي كشور براي چهارمين بار
كسب رتبه برتر خدمات پس از فروش خودروهاي تجاري براي دهمين دوره متوالي
كسب مقام نخست رضايتمندي مشتري در حوزه خدمات فروش براي پنجمين سال متوالي
راه اندازي كارخانه سايپا كاشان با ظرفيت توليد سالانه 150 هزارخودرو
آغاز تحويل خودروي تيبا با ارائه كارت نارنجي 6 ستاره
عبور از مرز توليد 4 ميليون دستگاه خودروي سواري
رونمايي از اولين كاميون شكل يافته داخلي شركت سايپا ديزل
خريد سهام شركت توسعه صنايع خودرو به منظور انتظام مربوطه و اجراي سياست هاي توسعه پلت فرم مشترك L90
خريد سهام بزرگترين شركت توليد ورق گالوانيزه خودرو خاورميانه در استان چهار محال و بختياري

كسب عنوان صادر كننده نمونه خودروي كشور براي چهارمين بار
كسب رتبه برتر خدمات پس از فروش خودروهاي تجاري براي دهمين دوره متوالي
كسب مقام نخست رضايتمندي مشتري در حوزه خدمات فروش براي پنجمين سال متوالي
راه اندازي كارخانه سايپا كاشان با ظرفيت توليد سالانه 150 هزارخودرو
آغاز تحويل خودروي تيبا با ارائه كارت نارنجي 6 ستاره
عبور از مرز توليد 4 ميليون دستگاه خودروي سواري
رونمايي از اولين كاميون شكل يافته داخلي شركت سايپا ديزل
خريد سهام شركت توسعه صنايع خودرو به منظور انتظام مربوطه و اجراي سياست هاي توسعه پلت فرم مشترك L90
خريد سهام بزرگترين شركت توليد ورق گالوانيزه خودرو خاورميانه در استان چهار محال و بختياري
رشد تولید 28 درصدی سایپا در دوره مدیریت پوستین دوز
رشد تولید 22 درصدی سایپا در دوسال اخیر




صادرات قطعه سازان و خودروسازان با رشد مواجه بوده است، به طوری که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، خودروسازان و قطعه سازان در مجموع موفق به صادرات یک میلیون و 139 هزار تن قطعات CKD به ارزش شش میلیون و 85 هزار دلار شدند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن از رشد 8 درصدی و به لحاظ ارزش نیز از رشد 23 درصدی حکایت دارد. عمده قطعه های صادر شده به کشورهای سوریه، ونزوئلا و چین صورت گرفته است.
براساس این آمار صادرات قطعه از رشد 51/87 درصدی صادرات به لحاظ وزن و رشد 13/73 درصدی به لحاظ ارزش به سوریه حکایت دارد، علاوه بر سوریه، حجم صادرات به کشور ونزوئلا نیز به لحاظ حجم از رشد 31/12 درصدی و به لحاظ ارزش نیز از رشد 63/26 درصدی حکایت دارد.
رشد صادرات قطعه نشان دهنده رشد تولید خودروسازان در سایت های خارج از کشور است. در حال حاضر خودروسازان در شش کشور مصر، ونزوئلا، سنگال، بلاروس، آذربایجان و سوریه سایت تولیدی راه اندازی کرده اند.
مدير صادرات گروه خودروسازي سايپا از رشد 300 درصدي صادرات محصولات اين گروه در سال 89 به نسبت سال 88 خبر داد وگفت: با برنامه ريزي هاي انجام شده در سال 1389 بيش از 45 هزار دستگاه از محصولات گروه خودرو سازي سايپا به كشورهاي عراق، سوريه، الجزاير، مصر، ونزوئلا، جمهوري آذربايجان و سودان صادر شده است.
تاكنون بيش از 300 دستگاه سواري 132 و 141 در اين كشور به فروش رفته است و گروه خودرو سازي سايپا پيش بيني كرده است كه در پايان سال 2011 بيش از 800 دستگاه سواري از خانواده پرايد در اين كشور به فروش برساند.
هزينه نگهداري پايين، خدمات پس از فروش مناسب و فراواني لوازم يدكي از مزيت هاي عرضه محصولات سايپا در جمهوري آذربايجان است.
همچنين مصرف بنزين كم خودرو هاي سواري سايپا و گراني قيمت بنزين در جمهوري آذربايجان سبب شده است متقاضيان بيشتري براي خريد محصولات سايپا در اين كشور تمايل نشان دهند. اين دلايل به احتمال فراوان در ساير كشورها نيز مورد توجه خواهد بود و موجب رونق بازار صادرات سايپا خواهد شد.
صادرات 111 هزار خودرو
گروه خودروسازي سايپا از رشد 300 درصدي صادرات محصولات اين گروه در سال 89 به نسبت سال 88 برخوردار بوده و با برنامه ريزي هاي انجام شده در سال 1389 بيش از 45 هزار دستگاه از محصولات گروه خودرو سازي سايپا به كشورهاي عراق، سوريه، الجزاير، مصر، ونزوئلا، جمهوري آذربايجان و سودان صادر شده است
50 میلیارد تومان برای نوآوری و تحقیق و توسعه
پوستين‌دوز با اشاره به بودجه مركز نوآوري سايپا گفت: امسال 50 ميليارد تومان در اين زمينه بودجه اختصاص يافته و دو ساختمان بسيار مجهز و داراي امكانات آزمايشگاهي و طراحي، آماده شده كه تا پايان سال افتتاح خواهد شد.
تولید تیبا طبق برنامه
پوستين‌دوز اظهار داشت: ما از برنامه توليد تيبا عقب نيستيم و طبق برنامه، توليد تيبا را داريم.
ايجاد خط توليد در سودان و عراق
مديرعامل سايپا درمورد ايجاد 2 خط توليد جديد محصولات سايپا در كشورهاي ديگر نيز گفت: ايجاد خط توليد محصولات سايپا در سودان در مراحل نهايي قرار دارد كه اين طرح امسال افتتاح خواهد شد و خط توليد سايپاي عراق نيز در حال تجهيز است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها