کد خبر: ۷۰۵۴۷
زمان انتشار: ۱۵:۴۹     ۱۰ مرداد ۱۳۹۱
تحلیلگر ارشد روزنامه هاآرتص در مطلبی با اشاره به تعهد نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل برای تامین امنیت این رژیم، نوشت: هنگامی که زمان تصمیم‌گیری درباره حمله به ایران فرا می‌رسد، این دو باید عواقب آن را نیز بررسی کنند.

فارس، آموس هارل در ابتدای مطلب خود نوشت: اگر آدم مذهبی بودم، هر روز بدون وقفه برای سلامتی بنی گانتز، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل دعا می‌کردم. یکسری اتفاقات برنامه‌ریزی نشده موجب شد فردی در این جایگاه قرار گیرد که زمان مطرح شدن بحث ایران، هیچ جزء ارتش اسرائیل برای او در اولویت قرار ندارد.

آموس هارل با اشاره تلویحی به مخالفت گانتز با حمله به ایران، افزود:‌ اگر مقامات سیاسی دستور دهند، رئیس ستاد مشترک ارتش سرائیل از آن پیروی خواهد کرد، اما واقعیت این است که گانتز نیز مانند اغلب کارشناسان امنیتی در حوزه دفاعی، معتقد است حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر اشتباه بزرگی است.

این تحلیلگر هاآرتص در بخش دیگری از مطلب خود نوشت: نتانیاهو و ایهود باراک در نهایت اوباما را درباره جدیت حمله اسرائیل به ایران قانع کردند؛ اقدامی که موجب اعمال تحریم‌های شدید بین‌المللی علیه ایران شد. احتمالا این هفته نیز لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا در سفر خود به اسرائیل، از نتانیاهو و ایهود باراک درباره حق تل‌آویو برای حمله به ایران سخنانی خواهد شنید. اما هنگامی که زمان آن فرا می‌رسد وزرای کابینه نه تنها از نخست وزیر و وزیر جنگ، بلکه از روسای ستاد مشترک ارتش و موساد نیز در این باره نظرخواهی خواهند کرد.

به گفته هارل،‌ بسیاری از این پرسش‌ها بر روی روابط با آمریکا متمرکز خواهد بود؛ اینکه حمله اسرائیل در قیاس با آمریکا چه تفاوتی خواهد داشت؟ آیا اسرائیل به تنهایی می‌تواند دستاوردهای خود پس از اولین حمله را حفظ کند؟ و روابط واشنگتن و تل‌آویو پس از نادیده گرفتن هشدارهای اوباما به کجا خواهد انجامید؟

این تحلیلگر اسرائیلی افزود: البته نتانیاهو صرفا یک ایده‌آلیست نیست و یک سیاستمدار است که مانند اوباما به انتخاب مجدد خود می‌اندیشد. علاوه بر این او باید به احتمال بی‌نتیجه بودن حمله اسرائیل علیه ایران نیز بیاندیشد؛ موضوعی که قطعا به تشکیل «پنل تحقیق» منجر خواهد شد که در آن تردیدهایی که پیشتر در پشت درهای بسته مطرح بود،‌ علنی خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها