کد خبر: ۷۲۲۴۶
زمان انتشار: ۱۴:۵۶     ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
کواندو از سال 2000 به صورت رسمي وارد المپيک شد که سهم تکواندوي کشورمان از ادوار مختلف المپيک چهار مدال بوده است.

   رقابت‌هاي تکواندو در سي‌امين دوره بازي‌هاي المپيک 2012 لندن در حالي از امروز چهارشنبه آغاز مي‌شود که 128 تکواندوکار از 63 کشور جهان براي کسب 32 مدال به رقابت خواهند پرداخت. در زير اشاره‌اي گذرا به مسابقات تکواندو در ادوار مختلف المپيک و پيکارهاي المپيک 2012 لندن خواهيم داشت:


* تکواندو از بازي‌هاي المپيک 2000 سيدني وارد المپيک شده و تاکنون 24 مدال طلا، 24 مدال نقره و 32 مدال برنز؛ در مجموع 80 مدال رنگارنگ در سه المپيک متوالي توزيع شده که کره جنوبي با 12 مدال (9 طلا، يک نقره و دو برنز) پيشتاز است، چين با پنج مدال (چهار طلا و يک برنز) بعد از کره جنوبي صاحب بيشترين مدال در مسابقات تکواندوي المپيک شده و چين تايپه نيز هفت مدال (دو طلا، يک نقره و چهار برنز) در اين پيکارها بدست آورده است.


براساس اين گزارش، در رده بندي عملکرد کشورها در مسابقات تکواندوي المپيک آمريکا، کوبا، يونان و استراليا چهارم تا هفتم هستند و تکواندوکاران کشورمان با دو مدال طلا و يک برنز هادي ساعي و تک مدال برنز يوسف کرمي در مکان هشتم جدول مدال‌آوران اين رقابت‌ها ايستاده‌اند. گفتني است در مجموع 29 کشور موفق به کسب مدال در مسابقات تکواندوي المپيک شده‌اند.


* در ميان 128 تکواندوکاري که در اين دوره از بازي‌هاي المپيک حضور دارند، سه ورزشکار چهارمين المپيک خود را تجربه مي‌کنند. "استيون لوپز" از آمريکا، "سارا استيونس" از انگلستان و "الکساندر نيکولاديس" از يونان ورزشکاراني هستند که براي چهارمين بار راهي المپيک شده‌اند.


* جوان‌ترين تکواندکار حاضر در لندن کسي نيست جز يک بانوي پانامايي به نام "کارولين کارستنس" با 16 سال سن که در وزن 49- کيلوگرم بانوان به رقابت خواهد پرداخت. استيون لوپز آمريکايي هم که براي چهارمين دوره راهي المپيک شده با 33 سال سن مسن‌ترين ورزشکار اين دوره از مسابقات تکواندوي المپيک محسوب مي‌شود.


* 11 کشور اولين حضور خود در تکواندوي المپيک را تجربه مي‌کنند. صربستان، ارمنستان، کامبوج، لبنان، تاجيکستان، گرانادا، جامائيکا، پاناما، ساموا، الجزاير و آفريقاي مرکزي؛ کشورهاي هستند که براي اولين بار در مبارزات تکواندو حضور خواهند داشت.


* چهار تکواندوکار از المپيک نوجوانان سنگاپور راهي اين مسابقات شده‌اند. "جيده جونز" از انگلستان، "نورسلطان ماميف" از قزاقستان، "ماريه گباگي" از ساحل عاج و "دانا توران" از لبنان تکواندوکاراني هستند که فرصت حضور در بازي‌هاي المپيک نوجوانان در سنگاپور را پيدا کرده‌اند. در اين بين نماينده انگلستان مدال طلا و دو تکواندوکار قزاقستاني و لبناني مدال نقره آن رقابت‌ها را کسب کرده بودند.


* براي اولين بار است که در رقابت‌هاي تکواندوي بازي‌هاي المپيک يک دوقلو حضور دارند. "آنا" و "لوکيجا ژانويچ" از کرواسي که موفق به کسب سهميه شده‌اند در اين دوره از مسابقات تکواندوي المپيک به مصاف رقباي خود مي‌روند.


* در ميان تکواندوکاران برتر دنيا نماينده وزن نخست اسپانيا بيشترين امتياز را در جدول بهترين‌هاي جهان دارد. "خوئل گونزالس"، دارنده دو مدال طلاي جهان با 263 امتياز در صدر رده بندي بهترين تکواندوکاران وزن اول ايستاده است.


* يک زوج اسپانيايي در رقابت‌هاي تکواندوي المپيک لندن حضور دارند. "صفان خليل" به همراه همسرش "کارمن مارتون" در ميان تکواندوکاران اين دوره به روي "شي هاپ چانگ" مي‌روند. خليل در وزن 67- کيلوگرم و همسرش 67- کيلوگرم به رقابت خواهند پرداخت.


* روح الله نيک‌پا از افغانستان براي دومين دوره راهي المپيک شده است. وي که در پکن 2008 اولين مدال تاريخ ورزش کشورش در المپيک را کسب کرد اميدوار است براي دومين بار به اين مهم دست پيدا کند. نيک‌پا در المپيک قبل به نشان برنز دست پيدا کرد و در اين دوره به احتمال فراوان در دور دوم به مصاف نماينده کشورمان محمد باقري معتمد خواهد رفت.


* در رقابت‌هاي تکواندوي المپيک لندن 128 تکواندوکار حضور دارند که اروپا با 39 ورزشکار بيشترين نماينده را دارد. قاره‌هاي آسيا با 37 تکواندوکار، آمريکا با 27 ورزشکار، آفريقا با 17 تکواندوکار و اقيانوسيه با هشت ورزشکار در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.  از ميان اين 128 ورزشکار، 40 تکواندوکار در ادوار گذشته سابقه حضور حداقل در يک دوره از المپيک را در کارنامه خود دارند.


* قضاوت اين دوره از مسابقات تکواندوي بازيهاي المپيک 2012 لندن برعهده 30 داور بين المللي است که با طي مراحل مختلف موفق به احراز شرايط حضور در اين پيکارها شده‌اند. از کشورمان هم شهرام اربابي فرصت حضور در پيکارهاي تکواندوي المپيک سي‌ام را پيدا کرده است. وي تنها داور تکواندو است که در دو المپيک متوالي قضاوت خواهد کرد.


رقابت‌هاي تکواندوي بازي‌هاي المپيک 2012 لندن از روز 18 مردادماه با برگزاري رقابت‌هاي اوزان 58- کيلوگرم مردان و 49- کيلوگرم بانوان آغاز مي‌شود. محمد باقري معتمد روز پنجشنبه 19 آبان‌ماه، يوسف کرمي به همراه سوسن حاجي‌پور هم جمعه 20 آبان‌ماه به مصاف رقباي خود خواهند رفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۶ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۱
۰
کلا خسته نباشین
پاراگراف اخر. دوبار نوشتین آبان ماه.
احتمالا اونجا که هستین خیلی سردتونه. کولر رو خاموش کنین. توهم زمستون زدید!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها