کد خبر: ۷۲۴۴۱
زمان انتشار: ۱۵:۲۷     ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
48 ایرانی در سوریه به گروگان گرفته شدند تا دستگاه دیپلماسی کشور روزهای پرکاری را در پیش داشته باشد.

جوان آنلاین، 48 ایرانی در سوریه به گروگان گرفته شدند تا دستگاه دیپلماسی کشور روزهای پرکاری را در پیش داشته باشد. جمهوری اسلامی با تمام ظرفیت خود وارد عمل شده تا بتواند گروگان ها را به آغوش خانواده های نگران بازگرداند.

 

از وزیر خارجه و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گرفته تا رییس مجلس، همه و همه دست به کار شده اند تا با انجام سفرهای غیرمنتظره و بدون اعلام قبلی و حتی هشدار و تهدید و احضار حافظ منافع آمریکا زمینه را برای آزادی ایرانیان ربوده شده در سوریه فراهم کنند.

 

در آخرین اقدام اما، وزیر امور خارجه کشور به بانکی مون نامه نوشت . علی اکبر صالحی در نامه‌ای به "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه و لیبی خواستار همکاری و مشارکت دبیرکل سازمان ملل متحد برای آزادی فوری آنها شد.

 

وزیر خارجه کشورمان در نامه خود توجه دبیرکل سازمان ملل متحد را به ربوده شدن 48 زائر ایرانی توسط نیروهای به اصطلاح ارتش آزاد سوریه در چهاردهم مردادماه سال جاری، جلب و اضافه کرد: در اقدام دیگری 7 عضو هیئت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که به دعوت هلال احمر لیبی از این کشور بازدید می‌کردند، توسط مردان مسلح ناشناس در بنغازی در دهم مردادماه سال جاری ربوده شده‌اند.

 

صالحی با تاکید بر نگرانی عمیق دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین خانواده‌های این افراد ربوده شده نسبت به امنیت و سلامت آنها تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران گروگانگیران را مسئول جان این افراد می‌داند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این نامه تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی فوری این افراد است و استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی را نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر دوستانه قلمداد می‌کند.

 

وی خواستار همکاری و مساعی دبیرکل سازمان ملل متحد برای آزادی اتباع ایرانی دربند شد.

 

این اقدامات در حالی است که وزیر خارجه کشورمان وارد ترکیه شده و پس از ورود به خاک ترکیه ابتدا در جمع خبرنگاران اعزامی از ایران اعلام کرد: بیش از 30 بار است که با همتای خود در این کشور در خصوص سوریه و همچنین ایرانیان در بند تماس و گفتگو داشته ام. ما دائم در حال رایزنی و گفتگوی دوجانبه هستیم تا بتوانیم 48 زائر ربوده شده را هر چه زودتر آزاد کنیم در این مورد هم با طرف قطری صحبت داشته ایم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ترکیه و ایران دو کشور مهم و نقش آفرین در منطقه هستند و موضوعات بدون دو طرف قابل برطرف شدن نیست و در موضوع سوریه هم با کمک ترکیه و ایران می توان به برون رفت از آن کمک کرد.

 

وزیر امور خارجه گفت: اتفاقات رخ داده در سوریه منطقه را حساس کرده و باعث افراطی گری می شود که با توجه به نزدیکی این کشور به اروپا به نفع آنها هم نیست. منطقه خاورمیانه همانند موزائیکی زیباست که قومیت های مختلف اعم از مسلمان و مسیحی هزاران سال است که در آن با صلح و آرامش زندگی می کنند ولی دست هایی در کار است تا این موزائیک را به هم بزند. در این مورد مفصل صحبت خواهیم کرد تا به نتایج مثبت در این سفر دست یابیم تا کل منطقه به صلح رسیده و امنیت جهانی تامین شود.

 

وی اظهار داشت: برادران ترک ما دخالتی در جنگ نداشته اند ، ما اشتراکات زیادی با دولت ترکیه داریم و خواسته هر دوی ما بحث آزادی احزاب و انتخابات و رفع فساد حکومتی است البته اختلافاتی هم داریم ولی مسائل باید به صورت طبیعی پیش برود و حرف ما همین روند طبیعی مسائل است زیرا سوریه حکومت دارد و آماده اجرای درخواست مردم است.

 

گفتنی است ، پیش از این نیز سعید جلیلی در سفری بدون اطلاع و ناگهانی وارد دمش شد و با بشار اسد و وزیر امور خارجه سوریه دیدار کرد.

 

در این دیدار جلیلی با اشاره به اهداف دشمنان در تمرکز بر سوریه اظهار داشت: نباید اجازه داد دشمنان انتقام شکستهای خود از مقاومت را از مردم سوریه بگیرند.

 

 

جلیلی همچنین تأکید کرد تنها راه حل موضوع سوریه دموکراسی و احترام به انتخاب مردم این کشور است و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمکهای انساندوستانه به مردم مقاوم و رنجدیده سوریه تاکید کرد.

 

بشار اسد رئیس جمهور نیز با استقبال از دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران دخالت برخی بیگانگان که با ارسال سلاح از ترورسیم در سوریه حمایت می کنند را غیرقابل قبول دانست و بر عزم دولت برای پاسخگویی به مطالبات مردم از مسیرهای دموکراتیک تاکید کرد.

 

در هر حال اخبار ضد و نقیضی از کشته شدن 3 گروگان ایرانی در خبرگزاری های خارجی منتشر شده است که نه ایران و نه سوریه آنها را تایید نکرده اما در هر حال موجی از نگرانی را در کشور ایجاد کرده است.

 

بر اساس این اخبار، معتصم الاحمد، از سخنگویان مخالفان مسلح بشار اسد، تهدید کرده که چنانچه ارتش سوریه حملات را متوقف نکند، گروهی که ایرانیان را ربوده، بقیه گروگان‌ها را نیز خواهد کشت.

 

شاید انتشار همین اخبار خود عاملی در افزایش تحرک مقامات جمهوری اسلامی ایران به منظور فراهم کردن زمینه آزادی افراد ربوده شده در سوریه بوده است و باید منتظر ماند و دید نتیجه این رایزنی ها در نهایت آزادی گروگان های ایرانی خواهد بود؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها