کد خبر: ۷۲۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۷     ۱۶ آذر ۱۳۸۹
بخش مربوط به نماز ظهر عاشوراي امام حسين(ع) در مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» اين هفته به نمايش درمي‌آيد.
به گزارش خبرگزاري فارس، رضا استادي، مدير روابط عمومي سريال مختارنامه امروز -سه شنبه 16 آذر- با حضور در برنامه مجله فرهنگي- هنري صبح به خير ايران به نكاتي درباره سريال مختارنامه اشاره كرد.
وي با تكذيب اين مساله كه نقش حضرت عباس (ع) را يك بازيگر حرفه‌اي ايفا كرده گفت: كاوه فتوحي كه در نقش حضرت عباس (ع) در سريال مختارنامه مقابل دوربين رفته يك نابازيگر است. او در اين سريال اولين نقشش را ايفا كرده و ممكن است بعد از اين هم ديگر به سمت بازيگري نرود.
استادي كه به سوالات مخاطبان درباره جنبه‌هاي مختلف مختارنامه پاسخ مي‌گفت، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: در خبرها نقل شده فردي كه اين نقش را ايفا كرده، بازيگر بوده است. اين مساله به هيچ وجه صحت ندارد.
وي با بيان اين كه با نمايش چهره حضرت عباس(ع) در سريال مختارنامه مخالفت‌هاي زيادي صورت گرفته است، گفت: ما مي‌خواستيم در اين سريال اين تجربه را داشته باشيم كه به زندگي و چهره بزرگان تاريخ اسلام نزديك بشويم. ما آن‌ها را با اين نيت به تصوير كشيديم كه تصوير شكل گرفته از اين بزرگواران در ذهن مخاطبان تصوير شفاف‌تري شود. در واقع مي‌خواستيم يكي از اتفاقات باشكوه و نقاط اوج حماسه كربلا كه مربوط به حضرت عباس (ع) است، به تصوير كشيده شود.
وي با اشاره به مخالفت‌هاي برخي از مراجع محترم با نمايش چهره حضرت عباس(ع) ادامه داد: قرار شد با يك سري تمهيدات تصويري و فني طوري اين كار را انجام دهيم كه چهره ايشان نمايش داده نشود و در عين حال به كليت دراماتيك داستان هم لطمه نخورد.
مدير روابط عمومي سريال مختارنامه تاكيد كرد: در زمان توليد سريال مختارنامه، چهره حضرت عباس (ع) به شكل عادي فيلم‌برداري شد. زمان ضبط اين صحنه‌ها، فروردين ماه 1388 بود كه خبرش هم در روزنامه‌ها منتشر شد. خيلي‌ها تصاوير را ديدند و در آن زمان اعتراضي وجود نداشت. اما نزديك شدن به زمان پخش و اين شبهه كه نقش حضرت ابوالفضل(ع) را يك بازيگر ايفا كرده حساسيت‌هايي را به وجود آورد.
وي در پاسخ به سوالي درباره انتشار عكس كاوه فتوحي با عينك آفتابي و موي بلند گفت: اين عكس سر صحنه تصويربرداري گرفته شده است. ما عينك دودي بزرگي به چشم او زده بوديم تا عكسي از ايشان در رسانه‌ها منتشر نشود. چون نمي‌خواستيم قداست اين چهره خدشه‌دار شود. البته مسلم است كه وي با اين ظاهر جلوي دوربين نرفته است و تا پيش از پخش اين سريال مردم عكسي از اين چهره نديده‌اند.
استادي درباره تعداد مخاطبان سريال اظهار داشت: آمار دقيقي تا به حال به دست ما نرسيده است. البته آقاي ضرغامي رييس سازمان صدا و سيما به ما اعلام كرده اند كه مختارنامه حدود 60 ميليون بيننده دارد.
وي ادامه داد: از بازتاب‌هايي كه سريال تا الان داشته، مي‌توانيم بفهميم كه كار مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفته است. در هفته اخير چندين روزنامه تيتر يك خودشان را به موضوع مختارنامه اختصاص دادند.
وي با اعلام اين خبر كه سايت رسمي مختارنامه در طول روز 600 تا 900 هزار مخاطب و بازديد كننده دارد تاكيد كرد: اين تعداد زياد مخاطب براي ما كه اداره كنندگان سايت هستيم مشكلات زيادي ايجاد كرده. ما مجبور شديم فضا و پهناي باند بيشتري فراهم كنيم و امكانات را طوري تامين كنيم كه همه بتوانند به سايت دسترسي داشته باشند.
استادي ادامه داد: مختارنامه تا اين جاي كار نسبت به تمام سريال‌هاي تاريخي و غير تاريخي كه تا كنون از تلويزيون پخش شده به لحاظ بازتاب رسانه‌اي و درگير كردن افكار عمومي كار بي‌سابقه‌اي بوده است.
وي گفت: بينندگان از ما سوال مي‌كنند كه مخاطب در اين سريال بايد به چه چيزي دقت كند؟ يا چرا از دكورهاي عظيم مختارنامه خبري نيست؟
در توضيح بايد بگويم مختارنامه تا قسمت چهاردهم داستان به معرفي شخصيت‌ها، چالش‌هاي آن‌ها و فضاي كلي كار مي‌پردازد و سعي مي‌كند از فضاي قصه تصوير درستي ارائه دهد.
از قسمت چهاردهم به بعد مختارنامه ابعاد يك كار تاريخي گسترده و با پروداكشن بزرگ را پيدا مي‌كند كه در سينما و تلويزيون ايران بي‌سابقه است.
وي ادامه داد: در ادامه داستان وقايعي مثل نهضت توابين، جنگ‌هاي مختار، پيروزي مختار و مراحل شكل‌گيري حكومت توسط مختار را مي‌بينيد. بخش‌هايي از داستان در مكه اتفاق مي‌افتد كه در اين قسمت‌ها فضاي كعبه با ساختمان‌هاي اطرافش با شكوه و زيبايي خاصي ساخته شده است.

*شهادت حضرت عباس در قسمت 21 به تصوير كشيده مي‌شود

مدير روابط عمومي سريال مختارنامه با اشاره به داستان‌هايي كه در قسمت‌هاي بعد اتفاق مي‌افتد، گفت: در قسمت هيجدهم و نوزدهم قيام توابين را مي‌بينيم. در قسمت بيست و يكم شهادت حضرت عباس(ع) به تصوير كشيده مي‌شود. قسمت‌هاي بيست و دوم و بيست و سوم به آغاز قيام مختار اختصاص دارد. در قسمت بيست و نهم و سي‌ام نيز مرگ شمر و هرمله را مي‌بينيم.
وي ادامه داد: ما در سريال تاكنون چند صحنه از كربلا را ديده‌ايم. در قسمت يازدهم كه اين هفته پخش مي‌شود، شهادت زهير بن قين و نماز ظهر عاشوراي امام حسين (ع) را مي‌بينيم.
وي در پاسخ به سوالي درباره دليل كم بودن صحنه‌هاي كربلا گفت: مختارنامه قرار است قصه شخصيت مختار را روايت كند. بنابراين قرار است بخش‌هايي از كربلا به تصوير كشيده شود كه به قصه مختار مرتبط باشد.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا بازيگران محبوب حضورشان كمرنگ است توضيح داد: سريال مختارنامه تاكيد داشته كه بيشترين ميزان جذابيت را داشته باشد، به همين خاطر از چهره‌هاي مشهور و شناخته شده حتي در بخش‌هاي كوچك استفاده كرده است.
استادي با بيان اين كه در اين ده قسمتي كه مختارنامه پخش شده خيلي سوال ايجاد كرده است، اظهار داشت: ما گاهي اوقات روزي 400 تا 500 سوال از طرف مخاطبان سايت و سريال مختارنامه دريافت و سعي مي‌كنيم بيشتر اين ها را پاسخ بدهيم.

*«مختارنامه» يك سريال لايه لايه است

وي ادامه داد: مختارنامه يك سريال لايه لايه است. اين هشت سال زماني كه صرف توليد مختارنامه شده به بطالت نگذشته است. به تك تك موضوعات و شخصيت‌ها فكر شده است. مختار قرار است به مرور از يك شخصيت مغرور و خودخواه كه مدام به دنبال پيروزي است، به يك آدم عاشق و متحول شده تبديل بشود. اگر واقعا به اين لايه‌ها دقيق نگاه كنيم و با عبور از آن‌ها به عمق مطلب برويم، تماشاي مختارنامه برايمان جذاب‌تر مي‌شود.
وي به يكي از نكات مهم سريال اشاره كرد و اظهار داشت: بني اميه قرائت غلطي از دين دارد و دين را در خدمت منافع و قدرت طلبي خودش قرار مي‌دهد. اين مساله يك نكته كليدي است كه مخاطب بايد به آن توجه كند. برخي به جاي اين كه به عمق توجه كنند، درگير ظواهر مي‌شوند. مخاطبان دقت كنند كه بعضي قصه‌ها، قصه‌هاي فرعي هستند كه در خدمت بخش دراماتيك كار قرار گرفته‌اند.
وي با اشاره به بازي درخشان فرهاد اصلاني در نقش عبيدالله بن زياد اظهار داشت: بازي فرهاد اصلاني، فريبرز عرب‌نيا و مهدي فخيم‌زاده خيلي مورد توجه قرار گرفته است بازي اين‌ها در سطح كيفي نزديك به هم قرار دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها