يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۳۶۳۶
زمان انتشار: ۱۳:۰۱     ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
مراسم رونمايي از سريال «كلاه پهلوي» و مجموعه داستاني «آخرين روزهاي زمستان» (با موضوع شهيد باقري) روز سه‌شنبه ـ 24 مرداد ماه ـ با حضور مديران شبكه اول و خبرنگاران برگزار شد.
ایسنا، مدير شبكه اول سيما در ابتداي اين مراسم روز خبرنگار را تبريك و حادثه‌ي زلزله آذربايجان را تسليت گفت و خاطرنشان كرد: «كلاه پهلوي» در ساختار نمايشي از كارهاي فاخر و پر زحمت تلويزيون محسوب مي‌شود. تعمدا يك كار مستند را همراه يك كار نمايشي رونمايي كرديم تا معلوم شود كه كارهاي خوب مستند نزد مديران تلويزيون داراي ارج و قرب است.

مهدي فرجي سپس درباره‌ي سريال «كلاه پهلوي» توضيح داد: اين سريال از سال 85 كليد خورد و دوران فعال فيلمبرداري آن تا پايان سال 89 بود. بر اين اساس فيلمبرداري «كلاه پهلوي» پنج سال به طول انجاميد، البته گاه براي اصلاح فيلمنامه و مواردي از اين دست، فيلمبرداري متوقف مي‌شد‌.

مدير شبكه اول ادامه داد: بيش از 100 بازيگر در سريال «كلاه پهلوي» ايفاي نقش كردند. تقريبا بسياري از چهره‌هاي مطرح سينما و تلويزيون در اين كار ديده مي‌شوند.

مهدي فرجي با يادآوري اينكه داستان «كلاه پهلوي» به دوره‌ي پهلوي اول برمي‌گردد، توضيح داد: اين سريال نشان مي‌دهد كه چگونه دشمنان ما در آن سوي مرزها برايمان حكومت طراحي مي‌كردند تا بتوانند سياست‌هاي خود را در اين كشور پيش ببرند. در اين سريال خواهيم ديد كه چگونه مردان مقاومت و زنان حماسه آفريني كردند و در مقابل توطئه‌ها ايستادند.

موضوع كشف حجاب نيز از مهم‌ترين مسائلي است كه در اين سريال تصوير شده است.

مدير شبكه اول سيما سپس درباره‌ي مجموعه مستند «آخرين روزهاي زمستان» يادآور شد: نام اوليه‌ي اين پروژه نابغه‌ي جنگ بود. شكل‌گيري پروژه‌ي شهيد باقري به زماني برمي‌گردد كه من در شبكه دو سيما بودم؛ در آن زمان پيشنهاد ساخت اين پروژه داده شد و از آنجا كه شهيد باقري شخصيت جذابي است و نقش مهمي در دفاع مقدس داشت پذيرفتم. معتقد بوديم با نمايش شخصيت شهيد حسن باقري مي‌توانيم بسياري از مسائل جنگ را بازگو كنيم.

او ادامه داد: واقعيت اين است كه آن زمان فكر نمي‌كرديم «آخرين روزهاي زمستان» كاري به اين خوش ساختي در بيايد. اما آقاي والي‌نژاد به جوانان اعتماد كردند و من هم به تشخيص ايشان در كارهاي مستند دفاع مقدس اعتقاد دارم؛ بر اين اساس اين كار توليد شد و از همان ابتدا پيش‌بيني مي‌شد كه كار پر هزينه‌اي باشد.

مهدي فرجي در سخنانش يادآور شد كه در سريال «آخرين روزهاي زمستان» هيچ پلان آرشيويي ديده نمي‌شود و همه‌ي صحنه‌ها بازسازي شده‌اند.

او درباره‌ي ديگر ويژگي‌هاي مستند شهيد باقري گفت: تمامي صداهايي كه از شخصيت‌هاي اين مستند به گوش مي‌رسد، از شهيد باقري گرفته تا غيره كاملا واقعي است و حوادث هم كاملا مستند هستند.

مدير شبكه اول يادآور شد كه بيش از سه سال ساخت شهيد باقري به طول انجاميده است.

او تاكيد كرد: پروژه شهيد باقري از ابتدا داراي سناريو بود تا بعد از كليد خوردن شاهد كاري علمي باشيم.

پس از مدير شبكه اول، سيد ضياء الدين دري ـ كارگردان سريال «كلاه پهلوي» ـ نيز سخناني را درباره‌‌ي اين پروژه تاريخي تلويزيون بيان كرد.

او در ابتداي سخنانش ابراز اميدواري كرد كه روزي برسد تا در كشور ايران زلزله باعث بروز چنين فجايعي نشود و در عين حال كسب رتبه‌ي قابل قبول از سوي ورزشكاران ايران در مسابقات المپيك لندن را تبريك گفت.

دري خطاب به مديران و خبرنگاران حاضر در اين مراسم توضيح داد: سريال «كلاه پهلوي» آن چيزي كه شما در مراسم رونمايي ديديد نيست؛ من مثل ماشيني تمام صحنه‌هاي اين سريال را پياده و مي‌خواهم دوباره سوار كنم. آقاي فرجي ـ مدير شبكه اول ـ پا به پاي ما سر اين سريال پير شدند.

او درباره‌ي روند طولاني ساخت سريال «كلاه پهلوي» يادآور شد: اتفاقي بر ساخت سريال «كلاه پهلوي» افتاد و آن اين بود كه از آنجا كه سريال «كيف انگليسي» من مورد رضايت واقع شد، سريال «كلاه پهلوي» از همان مرحله‌ي نگارش وارد سيستم برآورد شد و به همين دليل از سال 82 جزو تعهدات سازمان صداوسيما شد. نگارش متن اين سريال سه سال و نيم زمان برد و حدود 20 ماه منتظر مانديم تا هزينه‌ي اين كار تامين شود. سال 85 بالاخره با تلاش آقاي فرجي سريال «كلاه پهلوي» كليد خورد.

كارگردان سريال «كلاه پهلوي» يادآور شد: تنها در جمهوري اسلامي ايران مي‌توان چنين سريال تاريخي ساخت. حتي اگر اين سريال حذفياتي داشته باشد اما باز هم مي‌توان گفت، امكان ندارد چنين سريالي در كشوري به جز جمهوري اسلامي ساخته شود. سعه‌ي صدر مي‌خواهد حكومتي اجازه دهد چنين سريالي ساخت شود. سعي كرديم اين كار وجه دانشگاهي‌اش را حفظ كند و نگرش به تاريخ را در لابه لاي ديالوگ‌ها بيان كند. 3000 دقيقه اينگونه نوشتن و ساختن، حاصل تلاش مديراني باسواد بوده است.

دري سپس يادآور شد: فيلمبرداري سريال «كلاه پهلوي» در مقاطعي نگه داشته شد، اما اين وقفه‌ها به نفع كار بود تا كار موجز و چكش‌كاري شود.

او همچنين از اصلاحات دوبله‌اي در سريال «كلاه پهلوي» خبر داد و گفت: مونتاژ سريال در قالب 56 قسمت به پايان رسيده است همين اينك 25 قسمت از اين سريال در حال آماده‌سازي است. هدف پخش 17 شهريور ماه است كه اميدواريم در آن زمان 20 تا 25 قسمت از سريال را در اختيار شبكه بگذاريم تا اين پروژه هفتگي نشود. اميدواريم كارهاي جانبي به جايي نكشد كه بدقول شويم. البته قول مي‌دهيم كاري تميز ارائه دهيم من مطمئن هستم «كلاه پهلوي» مجموعه خوبي خواهد بود كه خستگي را از تن مديراني كه تحمل كردند بيرون مي‌آورد. اميدوارم مقام معظم رهبري هم از اين سريال راضي باشد.

در اين مراسم همچنين حبيب والي‌نژاد ـ مدير گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما ـ مطالبي كوتاه را درباره‌ي مستند «آخرين روزهاي زمستان» بيان كرد.

والي‌نژاد خطاب به حاضران گفت: مستند شهيد باقري به قدري با دقت ساخته شده است كه رزمندان دفاع مقدس وقتي اين سريال را ديدند باور نكردند كه صحنه‌ها بازسازي شده است.

او سپس مطالبي را درباره‌ي روند شكل‌گيري مستند «آخرين روزهاي زمستان» بيان كرد.

والي‌نژاد درباره ويژگي‌هاي مستند شهيد باقري گفت: براي اولين بار يك كار مستند در سطح فرماندهي انجام مي‌شود. اين پروژه توسط گروهي جوان ساخته شده است كه خودشان هم در جنگ نبوده‌اند. ساخت اين پروژه سه سال به طول انجاميد و همين اينك «آخرين روزهاي زمستان» در مرحله‌ي تدوين است.

محمد حسين مهدويان ـ كارگردان مجموعه مستند «آخرين روزهاي زمستان» ـ نيز در مراسم سه‌شنبه يادآور شد: اوايل سال 88 بود كه قرار شد مجموعه مستند شهيد باقري را شروع كنيم؛ در آن زمان مطمئن نبودم اين كار تا اين حد مورد حمايت آقاي فرجي قرار بگيرد. آقاي فرجي هيچ تصويري از اين پروژه نداشت اما به ما اعتماد كرد و فرصت داد تا اين پروژه را به نتيجه مطلوب برسانيم.

كارگردان مجموعه مستند «شهيد باقري» با بيان اينكه ساخت اين پروژه كار سختي بود، خاطرنشان كرد: فيلم مستند معمولا به عنوان ژانري حاشيه‌يي در سينماي ما تعريف مي‌شود. در تلويزيون نيز معمولا زمان‌هاي نامرغوب را به پخش فيلم‌هاي مستند اختصاص مي‌دهند. اما مي‌بينيم كه شبكه‌هاي خوب دنيا فيلم‌هاي مستند پخش مي‌كنند و اين آثار تماشاگران بسياري هم دارند.

مهدويان «آخرين روزهاي زمستان» را از جمله درام‌هاي مستند برشمرد، افزود: وقتي قرار شد پروژه شهيد باقري را كار كنيم به آقاي والي‌نژاد گفتم كه براي ساخت يك مجموعه درام مستند بايد سختي بسياري را كشيد چون اين قبيل كارها تمام ويژگي‌هاي فيلم‌هاي داستاني را دارند ضمن اينكه بايد همه چيز در آن مستند باشد.

كارگردان «آخرين روزهاي زمستان» خاطرنشان كرد: صداهاي اين مجموعه تماما متعلق به شخصيت‌هاي واقعي است كه در طول جنگ ضبط شده است و در حقيقت ما اين صداها را بازسازي تصويري كرديم و صداها را به تصوير كشيديم. صحنه‌هاي بازسازي شده ‌ي اين فيلم همه به صورت 16 ميلي‌متري فيلمبرداري شده‌اند و مي‌توان گفت همه چيز اين كار جديد بود.

مهدويان در پايان گفت: در مجموعه شهيد باقري سعي كرديم از چهره‌هاي ناآشنا استفاده كنيم و البته شباهت‌ را هم تا حدودي لحاظ كرديم. بازيگر نقش اصلي اين پروژه كه نقش شهيد باقري را بازي مي‌كرد محبت خدا بود كه خوشحالم كه او را پيدا كرديم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها