يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۴۷۲۳
زمان انتشار: ۱۴:۲۹     ۳۱ مرداد ۱۳۹۱
رویترز به نقل از برخی دیپلمات‌ها و مستندات مدعی شده است که ایران قصد دارد با محکم کردن ارتباطات بانکی خود در ارمنستان، تحریم‌های غرب علیه خود را دور بزند.
فارس به نقل از رویترز نوشت: علاقه بیشتر ایران به کشور کوهستانی و 3.3 میلیون نفری ارمنستان در حالی است که دولت‌های غربی و آژانس‌های اطلاعاتی بیش از پیش در خصوص ارتباطات مالی ایران در سطح جهان مداقه می‌کنند.

یکی از مثال‌های اخیر این سخت‌گیری‌ها بانک انگلیسی «استاندارد چارترد» بود که متهم به جابجایی 250 میلیارد دلار پول برای ایران شد.

از منظر «لوئیس کاربونیو»، نویسنده این گزارش در رویترز، روابط اقتصادی خوب ایران با ارمنستان از یک‌سو و تلاش ارمنستان برای بهبود روابطش با اتحادیه اروپا از سوی دیگر باعث شده است تا این کشور فرصت مناسبی را برای پرداخت‌های پنهان و گول زدن آژانس‌های اطلاعاتی غربی در اختیار تهران قرار دهد.

یک کارگروه وابسته به سازمان ملل متحد که که تطبیق کشورها با تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را بررسی می‌کند اخیرا گزارشی را تسلیم کمیته تحریم ایران در  شورای امنیت سازمان ملل کرده است که نشان می‌داد ایران مستمرا در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای دور زدن محدودیت‌های بخش بانکی خود است.

این گزارش حاکی از آن بوده است که یک کشور هم‌مرز با ایران گزارش داده که تقاضاهایی را  از ایران برای تاسیس موسسات جدید مالی دریافت کرده است. بسیاری از دیپلمات‌های سازمان ملل که با کارگروه مزبور آشنایی دارند می‌گویند که این کشور، ارمنستان بوده است.

هر چند ارمنستان هرگونه تنظیمات بانکی غیرقانونی با ایران را رد کرده است اما ایران از تلاش خود برای گسترش فعالیت‌های خود در ارمنستان دست برنکشیده است.

تجارت ارمنستان با ایران که یک خط لوله نفت را نیز که باید احداث آن تا سال 2014 به پایان رسد، در برمی‌گیرد، نیازمند فعالیت‌های بانکی فرامرزی است. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران می‌گوید که تجارت کشورش با ایران در حدود یک میلیارد دلار در سال است.

رابطه با بخش بانکی ایران در تناقض با تحریم‌های بین‌المللی [بر اساس تحریم‌های سازمان ملل] نیست مگر آنکه با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران در ارتباط باشد.

ایران تاکید دارد که برنامه هسته‌ایش برای مقاصد صلح‌آمیز است و توقف آن را رد می‌کند و تحریم‌ها را نیز غیرقانونی می‌داند.

از سوی دیگر ایالات متحده تهدید کرده است که تجارت با موسسات ایرانی ممکن است منجر به قرار گرفتن در فهرست سیاه شده و سازمان‌ها را از تجارت با آمریکا منع کند.

از سوی دیگر یک گزارش اطلاعاتی غربی به رویترز نشان می‌دهد که ایران در حال تلاش برای یافتن محل‌هایی امن برای ایجاد ارتباطات جایگزین بانکی است که از چشم آژانس‌های اطلاعاتی در امان باشند. افزایش حضور در ارمنستان نیز یکی از اقدامات ایران در این راستاست.

این گزارش می‌گوید که بانک مرکزی ایران سال‌هاست که در کشورهای مختلف به دنبال ایجاد زیرساخت‌های مخفی است که به این کشور فرصت می‌دهند که تجارت خود را با کشورهای خارجی ادامه دهد. نمونه‌هایی از این کشورها ترکیه و امارات عربی متحده هستند.

اعمال فشار بر ایران در برخی از این کشورها باعث شده است که ایران اکنون به دنبال کشورهایی باشند که دیکته غرب کار نمی‌کنند و یکی از آنها ارمنستان است.

از مالزی، چین، هند و برزیل به عنوان دیگر کشورهایی نام برده شده است که احتمال دارد ایران از آنها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند و البته عراق نیز هفته گذشته توسط نیویورک‌تایمز به این فهرست اضافه شد.

نیویورک‌تایمز گفته است که ایران از طریق بانک‌های عراقی مقادیر زیادی پول وارد سیستم بانکی بین‌المللی کرده است.

در ارمنستان نیز بانک «آکبا کردیت اگریکل»، یک موسسه مالی که سال گذشته 574 میلیون دلار دارایی داشت، یکی از اهداف اساسی ایران ذکر شده است. یک دیپلمات غربی که تحریم‌های ایران را از نزدیک دنبال می‌کند می‌گوید که بانک مزبور تماس‌هایی را با ایران برقرار کرده است اما جزئیاتی در این خصوص ارائه نکرد.

از سوی دیگر، «آشوت اوسیپیان»، رئیس اتحادیه بانک‌های ارمنستان می‌گوید محال است که آکبا با ایران ارتباطی داشته باشد.

واشنگتن اخیرا نگرانی خود را از احتمال استفاده ایران از ارمنستان برای دور زدن تحریم‌ها خطاب به مقامات این کشور بیان کرد. وزیر خارجه آمریکا در این خصوص در ماه ژوئن با رئیس‌جمهور ارمنستان صحبت کرد اما محتوای دقیق این صحبت‌ها مشخص نیست.

با این حال، دیپلمات‌ها می‌گویند که ترکیه و امارات همچنان مهم‌ترین نقاط ارتباطی با سیستم بانکی ایران هستند و این در حالی است که چین و هند نیز در این خصوص در حال افزودن بر نگرانی‌های غرب هستند. البته ترکیه و امارات این روزها تحت فشار شدید غرب هستند تا ارتباطات مالی خود را با ایران قطع کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها