کد خبر: ۷۵۰۳۸
زمان انتشار: ۱۹:۰۱     ۰۱ شهريور ۱۳۹۱

یک روزنامه‌نگار آمریکایی در آخرین کتاب خود اسرار جدیدی را از نحوه شناسایی و کشتن بن لادن رهبر القاعده افشا کرد.

به گزارش فارس در اسلام‌آباد، "ریچارد مینیتر" خبرنگار سابق مجلات "ساندی تایمز"، "واشنگتن پست" و "وال استریت ژورنال" اخیرا کتابی تحت عنوان "هدایت از پشت: رئیس جمهور بی‌میل و مشاورانی که برای وی تصمیم می‌گیرند" در آمریکا منتشر و به جزئیات جدیدی از عملیات "ابیت‌آباد" پاکستان که منجر به کشته شدن رهبر القاعده شد اشاره کرده است.
 
وی این کتاب را با کمک فرمانده نیروهای مسلح آمریکا و به طور خاص با فرمانده "عملیات‌های مشترک ویژه" این کشور تدوین و منتشر کرده است.
 
در این کتاب آمده است: باراک اوباما که درباره موفق بودن عملیات ابیت‌آباد تردید داشت و می‌ترسید که به خاطر این کار مورد سرزنش قرار گیرد بارها عملیات ویژه کشتن بن لادن را به تعویق انداخت.
 
طبق این کتاب، وی 3 بار در ماه‌های ژانویه و فوریه و مارس 2011 این عملیات را به تعویق انداخت ولی هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا وی را به انجام این کار ترغیب و متقاعد کرد.
 
کلینتون می‌دانست که "بیل کلینتون" بهای سیاسی سنگینی را در رابطه با واقعه 11 سپتامبر پرداخته است و مطمئن بود که اگر اوباما از فرصت ایجاد شده برای از بین بردن بن لادن استفاده نکند این موضوع تأثیرات منفی بر روی کار ریاست جمهوری وی خواهد داشت.
 
مینیتر در این کتاب تصریح کرده است که در جریان متقاعد کردن اوباما توسط کلینتون، وی رابطه نزدیک‌تری با"لئون پانتا" وزیر دفاع آمریکا و ژنرال "پترائوس فرمانده نیروهای ائتلاف مستقر در افغانستان پیدا کرد.
 
به گزارش پایگاه خبری "داون" پاکستان، نویسنده در بخش دیگری از کتاب خود به نقش سرویس اطلاعاتی پاکستان (ISI) در روند شناسایی و کشتن بن لادن پرداخته و ادعا می‌کند که یک سرهنگ ISI با ارائه اطلاعات مهمی به سازمان سیا، در شناسایی محل اختفای بن لادن به آمریکایی‌ها کمک کرده است.
 
به گفته وی، این افسر اطلاعاتی پاکستان آگوست سال 2010 میلادی به مقر سیا در اسلام‌آباد رفته و اطلاعات مهمی را در اختیار عوامل این سازمان قرار داده است.
 
در این کتاب آمده است: اینکه این افسر اطلاعاتی یک فرد میهن دوست بوده که از افراط‌گرایان تنفر داشته و یا اینکه این اقدام نشانه‌ آن است که خود رئیس ISI محل اختفای بن لادن را فاش کرده، آنچه مهم است اینکه سیا توانست یک ماه پس از ملاقات با این افسر، بن لادن را پیدا کند.
 
نویسنده همچنین مدعی شده است که آمریکا دسامبر 2010 و پنج ماه قبل از انجام عملیات ابیت‌آباد اطلاعات کلی راجع به این عملیات را در اختیار ژنرال "اشفاق پرویز کیانی" فرمانده ارتش پاکستان قرار داده و سعی کرده است تا موافقت غیررسمی پاکستان را در این باره کسب کند.
 
به نوشته وی، شاید به همین خاطر است که دولت اوباما به‌رغم اینکه بن لادن را در نزدیکی یک مقر نظامی در پاکستان پیدا کرد ولی کمک‌های نظامی خود به این کشور را قطع نکرد.
 
بن لادن رهبر القاعده 2 می سال 2011 میلادی در حمله نیروهای ویژه آمریکایی به منطقه ابیت‌آباد پاکستان که در نزدیکی یک مرکز آموزشی ارتش قرار داشت کشته شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها