يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۵۶۵۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۰۵ شهريور ۱۳۹۱

«ایران یک صحرای بی آب و علف در غرب آسیا است که همه مردم ساکن آن، از گرسنگی و بیماری‌های وحشتناک رنج می‌برند.» اگر برداشت مخاطبان «خبرگزاری رویترز» از کشور ایران اینچنین باشد، اصلا جای تعجب نیست؛ چرا که اخباری که روی خروجی این خبرگزاری بین‌المللی می‌رود، دقیقا چنین تصوری را به مخاطبان القا می‌کند.

به گزارش رجانیوز، عناد اکثر خبرگزاری‌های خارجی با مردم ایران آشکار است اما در این میان یک خبرگزاری است که هدف اصلی و روزانه خود را «گرسنگی مردم ایران» قرار داده است. «رویترز» روزانه کوچک‌ترین اقدامات تجاری ایران را که به معیشت روزانه مردم مربوط است تعقیب می‌کند. خبرهایی از این قبیل:

- ایران دنبال خرید ۴۰۰ هزار تن گندم است

- یک نفتکش ایران به طرف سنگاپور حرکت کرد

- کشتی ایران در سواحل مالزی پهلو گرفت

- ایران با هند برای خرید برنج مذاکره کرد

حساسیت بخصوص این خبرگزاری روی تلاش ایران برای خرید اقلام خوراکی چیزی بیش از حالت عادی یا حتی تعقیب تحریم‌های نفتی است که مشخص نیست علت این همه تاکید بر گرسنه نشان دادن مردم ایران و دروغگویی در زمینه وضعیت رفاهی جامعه ایران به چه دلیل است!

اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهاردهم فروردین ماه جاری، فعالیت دفتر نمایندگی خبرگزاری رویترز در تهران را متوقف کرد. این خبرگزاری که سابقه گزارش‌های خلاف واقع و سیاه‌نمایی از وضعیت کشور را در کارنامه خود دارد در اواخر سال گذشته درباره فعالیت‌های ورزشی شماری از بانوان ورزشکار ایرانی در رشته «نینجتسو» گزارشی با تی‌تر «هزاران زن نینجا به عنوان قاتلان ایرانی آموزش می‌بینند» را منتشر کرد و طی آن بانوان ورزشکار را «تروریست» معرفی کرد.

پس از پخش این گزارش، پریسا حافظی، رئیس دفتر رویترز در تهران با شکایت این ورزشکاران به دادگاه فراخوانده شد. البته دفتر رویترز پخش این گزارش را یک اشتباه نامید و از دختران ایرانی به خاطر پخش آن عذرخواهی کرد.

این در حالی بود که گذرنامه خانم حافظی از سوی بازپرس ضبط و تا تعیین تکلیف نهایی، از خروج از ایران منع شده است. البته استفان آدلر، سردبیر خبرگزاری رویترز اواخر فروردین ماه در مصاحبه‌ای با روزنامه «نیویورک تایمز» تیتری را که برای این گزارش انتخاب شده بود «واقعا بد» توصیف کرد و نامناسب بودن آن را دلیلی برای تغییر تی‌تر دانسته بود. با این حال این خبرگزاری نسبت به ممنوع‌الخروج بودن پریسا حافظی نیز اعتراض کرد.

در این شرایط برخی اخبار حاکی از تلاش‎هایی در داخل برای بازگشایی دفتر این خبرگزاری خارجی است. چنانکه خبرگزاری ایرنا در خبری از بازگشایی مجدد دفتر این خبرگزاری و احتمال حضور یکی از مدیران ارشد رویترز انگلیس در تهران خبر داده‌است. مدیر کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در یک مصاحبه، ضمن تایید این خبر گفته است: به دنبال تعطیلی موقت دفتر خبرگزاری رویترز در تهران، یکی از مدیران ارشد این خبرگزاری تا دو هفته آینده برای انجام برخی گفت‌و‌گو‌ها وارد ایران می‌شود.

«محمد جواد آقاجری» با بیان اینکه تا کنون مذاکرات اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد با مسوولان خبرگزاری رویترز به صورت تلفنی، مکاتبه‌ای و اداری بوده است افزود: «تصمیم نهایی درباره فعالیت مجدد دفتر رویترز در تهران به حکم دادگاه رییس دفتر این خبرگزاری در تهران بستگی دارد.»

وی همچنین با بیان اینکه تاکنون رییس دفتر رویترز در تهران دو جلسه در دادگاه حاضر و به سوالات پاسخ گفته است ادامه داد: «بانوان ورزشکار ایرانی که خبرگزاری رویترز در گزارش مجعول بخش تصویری خود از آن‌ها به عنوان «تروریست» یاد کرده بود، از این خبرگزاری به مراجع قضایی کشور شکایت کرده‌اند. در حال حاضر کارت‌های کارکنان دفتر خبرگزاری رویترز به صورت موقت توقیف شده و آنان اجازه فعالیت ندارند. البته مسوولان خبرگزاری رویترز پیش از این در مکاتبات و مذاکرات تلفنی بهاشتباه خود پی برده و اعتراف کرده‌اند.»

با این حال و با توجه به رویکرد نامناسب این خبرگزاری در انعکاس اخبار داخلی خصوصا پرونده هسته ایران و تلاش برای القای ناامنی و تشدید ایران هراسی در میان افکار عمومی جهان به ویژه منطقه خاورمیانه همچون نمونه زنان رزمی کار ایرانی، به نظر می‌رسد تعطیلی دفتر این خبرگزاری در تهران باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

هنوز مشخص نیست تمایل برخی مسئولین برای بازگشایی هر چه سریع‌تر دفتر رویترز در تهران از کجا نشات گرفته است، و به چه علت دستگاه مدیریت رسانه‌ای کشور خواهان فعالیت مجدد این خبرگزاری – آن هم با سابقه تاریک علیه ملت ایران – است؟ از سوی دیگر، نه تنها عملکرد پریسا حافظی و دفتر رویترز در تهران در جریان حوادث سال ۸۸ و حمایت آشکار آن از فتنه‌گران و اغتشاشگران در خیابان‌های پایتخت هنوز با پاسخ مناسبی از سوی مسئولان روبرو نشده است، بلکه سیل اخبار صحیح و دروغ رویترز در قبال برنامه هسته‌ای ایران که آخرین نمونه آن جنجال بر سر یک نقاشی درباره منطقه پارچین بود، هر روز خوراک هزاران رسانه برای تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران می‌شود. به نظر می‌رسد رفتاری شبیه با بی‌بی سی باید در دستور کار مسئولین ارشاد در مواجهه با خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز قرار بگیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها