أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۷۶۷۰۱
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
دیپلمات باسابقه کشورمان با تاکید بر اینکه بیان نظرات مخالف از سوی محمد مرسی و بان کی مون در اجلاس تهران بزرگی و سعه صدر جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد گفت: اجلاس امروز تهران نشان دهنده عظمت و مقام بالای جمهوری اسلامی ایران بود.
محمد جواد لاریجانی شامگاه پنجشنبه در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردا با اشاره به اینکه برگزاری نشست سران عدم تعهد در تهران بسیار موفقیت آمیز بوده است گفت: نحوه مدیریت اجلاس نم ، بیانات رهبر معظم انقلاب و همت دولت عزیز در برگزاری کنفرانس سران عدم تعهد در تهران کار بسیار عظیمی است.

وی همچنین تاکید کرد: جنبش عدم تعهد در شرایط فعلی یک صدا است که به شدت به آن نیازمندیم چرا که بحث اعلام مواضع در ساختار جنبش عدم تعهد بسیار مهم است.

معاون اسبق وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه 60 سال پیش در هنگام تشکیل جنبش عدم تعهد فضای خفقان آوری توسط دو امپراتوری شوروی و آمریکا درست شده بود گفت: جنبش عدم تعهد به دنبال این بود که فضایی فراهم کند تا کشورهایی که می خواهند از این دو قدرت تبعیت نکنند در آن فعالیت کنند.

وی افزود: متاسفانه غرب بعد از فروپاشی شوروی دیکتاتوری وحشتناکی را آغاز کرد و برای جهان گشایی حتی از نیروی نظامی آشکار هم جلوگیری نکردند.

لاریجانی تاکید کرد: متاسفانه این فضای خفقان بین‌المللی سنگین تر از فضای دو قطبی بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به ریاست سه ساله ایران بر جنبش عدم تعهد گفت: رهبری سه ساله ایران بر جنبش عدم تعهد خشم غرب را درآورده است اما آنها باید بدانند صدای جنبش عدم تعهد از گذشته رساتر خواهد شد و ایران مقابل گرایش جهان گشایانه غرب می ایستد.

ایران یک رئیس تشریفاتی برای جنبش عدم تعهد نیست

وی همچنین با اشاره به تفاوت اجلاس شانزدهم تهران با اجلاس های قبلی ادامه داد: ایران یک رئیس تشریفاتی برای جنبش عدم تعهد نیست و کشور ما در خصوص مسائل مهم جهانی موضع گیری های دقیقی دارد.

لاریجانی با بیان اینکه یکی از دقیق ترین مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات سوریه است گفت: امروز رهبری جنبش عدم تعهد به دست کشوری است که در بیان مقاصد دقیق خود از هیچ قدرتی ابا ندارد البته باید تاکید کرد جنبش عدم تعهد هم از ریاست ایران بهترین سود را خواهد برد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه به بیان خاطره ای از اولین حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس عدم تعهد در حراره اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در اجلاس حراره در مقام ریاست جمهوری سخنانی بیان کردند که امروز زمینه اجرای آن پیدا شده است.

وی در مقایسه سطح اجلاس شانزدهم عدم تعهد با مجالس قبلی به خصوص اجلاس حراره با بیان اینکه تشکیل اجلاس تهران از لحاظ میزان مشارکت سران در حد بسیار عالی بوده است گفت: مهمترین عناصر کلیدی در اجلاس حراره آیت الله خامنه ای ، راجیر گاندی ، رابرت موگابه و فیدل کاسترو بودند اما در اجلاس تهران سران برجسته اکثر کشورهای عضو حضور داشتند.

لاریجانی افزود: خاطرم هستم در اولین ملاقات رهبر با راجیر گاندی بنای دوستی گذاشته شد که بعدها هم ماندگار شد و حتی هنگامی که از نخست وزیری هند کنار گذاشته شد به همراه خانواده اش به تهران سفر کرد.

معاون وقت وزارت امورخارجه در ادامه با اشاره به نحوه تنظیم سخنرانی رهبر معظم انقلاب در اجلاس حراره گفت: بنده و تعدادی از دوستان به دلیل اعتمادی که رهبر معظم انقلاب داشتند مامور شدیم سخنان ایشان در اجلاس جنبش عدم تعهد در حراره زیمبابوه را با توجه به خطوط و سیاست های کلی مدنظر ایشان تدوین کنیم و بعد از تایید و ارائه نظرات اصلاحی خود ایشان برای حضرت امام خمینی (ره) جهت اصلاح و اعمال نظر نهایی ارسال کنیم. اما هنگامی که مشغول ویرایش این سخنرانی بودیم حاج احمد خمینی به ما پیغام داد که امام می خواهند هر چه سریعتر متن پیام را ببینند.

امام به آیت الله خامنه ای توجه تشریفاتی نداشتند

دیپلمات باسابقه کشورمان افزود: هنگامی که حضرت امام (ره) بعد از تورق سخنرانی آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت متن ویرایش شده را برای ما ارسال کردند مشاهده کردیم که ایشان متن را جز به جز خوانده اند و حتی برخی جمله ها را کم یا زیاد کردند و نشان می داد ایشان توجه بسیار ویژه ای به نحوه سخنرانی رئیس جمهور وقت داشتند.

وی ادامه داد: توجه ویژه حضرت امام به متن سخنرانی آیت الله خامنه ای و استقبال خوب ایشان از متن سخنرانی آیت لله خامنه ای نشان دهنده این بود که ایشان به رهبر معظم انقلاب توجه تشریفاتی نداشتند.

لاریجانی با اشاره به تبلیغات اخیر غربی ها در مورد ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد گفت: غرب از این می ترسد که ایده های خوبی برای دنیایی آزاد از سوی ایرانیان مطرح شود.

به گزارش مهر، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به لزوم اصلاح ساختار سازمان ملل گفت: سازمان ملل توسط غربی ها به یک افتضاح کشیده شده و آنها از این سازمان استفاده ابزاری می کنند و هنگامی که جایی روش های آن را دوست نداشته باشند این سازمان را تحقیر می کنند.

وی با اشاره به تلاش غربی ها برای منصرف کردن حضور سران در تهران و افشای تبادل پیامک توسط برخی کشورهای غربی گفت: غرب در این زمینه فراتر از پیامک عمل کرد و در یک فاصله چند ماهه عملیات وسیع دیپلماتیک از سوی وزرای خارجه و روسای جمهور کشورهای غربی انجام شد که مقامات نم در تهران شرکت نکنند اما غربی ها با ناکامی بزرگی روبرو شدند.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه تشکیل اجلاس تهران پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران بود گفت: هر کشوری که در اجلاس تهران شرکت نمی کرد به ضرر خود عمل می کرد و امتیازاتی را از دست می داد.

وی در خصوص سخنان مرسی رئیس جمهور مصر در اجلاس نم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از بیان نظرات مخالف ابایی ندارد گفت: ما اعتقاد نداریم که باید نظرات دیگران را حذف کرد. در اجلاس امروز تهران اظهارات مخالفی از سوی محمد مرسی رئیس جمهور مصر و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل مطرح شد اما ما مخالف اظهار نظر نیستیم و اعتقاد داریم کسی نباید نظر خود را به دیگران تحمیل کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه بیان نظرات مخالف از سوی محمد مرسی و بان کی مون در اجلاس تهران بزرگی و سعه صدر جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد گفت: اجلاس امروز تهران نشان دهنده عظمت و مقام بالای جمهوری اسلامی ایران بود.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است در موضوع سوریه برخی سران مخالف موضع ایران باشند گفت: اما مخالفت آنها با مداخله خارجی بسیار قابل توجه است و همین امر امروز از سوی آقای بان کی مون هم مطرح شد.

رییس مرکز فیزیک نظری، در خصوص تهدیدهای اخیر مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: بنده از اظهارات آقای بان کی مون تعجب می کنم که عنوان می کند هیچ کشوری نباید کشور دیگر را تهدید کند اما هنگامی که صهیونیست ها بیشترین تهدید را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می دهد وی سکوت می کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه امروز مردم کشورهای غربی عنوان می کنند که دولت های ما دروغگو هستند گفت: مردم غرب امروز اذعان دارند که فعالیت های هسته ای ایران خطرناک نیست.

وی با اشاره به مواضع جنبش عدم تعهد در خصوص  مسئله هسته ای گفت: جنبش عدم تعهد مواضع بسیار قشنگی در مورد برنامه هسته ای ایران داشته اما رسانه های غرب به سانسور آن می پرداختند در حالی که امروز اجلاس تهران انفجار بسیار بزرگی است که غربی ها نمی توانند این صدا را سانسور کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه تصمیم ایران در رسیدن به انرژی صلح آمیز هسته ای خدمت بزرگی به جنبش عدم تعهد است گفت: اعتقاد دارم نم از سیاست اتمی ایران بهترین بهره را خواهد برد و خدمتی که ما به کشورهای عضو این جنبش می کنیم بی نظیر است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود به دیدار با بان کی مون در تهران اشاره کرد و گفت: فعالیت ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با سازمان ملل وسیع است اما ما اعتقاد داریم در زمینه حقوق بشر از سازمان ملل استفاده ناصواب می شود.

وی با بیان اینکه امروز به اسم حقوق بشر تهاجمات زشتی به ایران می شود گفت: متاسفانه تشکیلات سازمان ملل مقهور این تهاجمات است.

لاریجانی با بیان اینکه امروز جریاناتی علیه بحث حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران تحرک دارند گفت: قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران خلاف است. اخیرا نیز آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل پیش نویسی در مورد بحث حقوق بشر در ایران تهیه کرده که نسخه ای از آن به دست ما رسید و ما آن را غیر دقیق ارزیابی کردیم.

احمد شهید آدم بی ربط و بی تعهدی است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: بنده در دیدار با آقای بان کی مون به ایشان گفتم که این گزارش باید اصلاح شود. همچنین به آقای بان کی مون اعلام کردم امروز اتهامات زیادی به ایران وارد می شود که شما باید آنها را با ما در میان بگذارید و جمهوری اسلامی ایران طرفدار تعامل است.

وی همچنین گفت: در دیدار با دبیر کل سازمان ملل مطرح شد که احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر در مورد ایران آدم بی ربط و بی تعهدی است و در یک اظهارنظر جالب عنوان کرده هر کس ادعایی علیه ایران دارد می تواند با سفر در اروپا آن را مطرح کند.

لاریجانی به محورهای دیگر دیدار با دبیر کل سازمان ملل اشاره کرد و افزود: به ایشان گفتیم وارد کردن 2 هزار اتهام به ایران توسط احمد شهید نشانه دروغین بودن این ادعاهاست و اگر قرار باشد وی همه این اتهامها را بررسی کند باید حداقل 2 هزار روز در ایران باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: در این دیدار همچنین ایران به دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که کشورمان تا به حال 100 توصیه حقوق بشری سازمان ملل را پذیرفته است پاسخ آقای دبیر کل به سخنان من این بود که ما طرفدار رابطه با ایران هستیم.

مواضع مرسی در خصوص سوریه دقت کافی را نداشت

رییس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به مواضع محمد مرسی در اجلاس افتتاحیه سران عدم تعهد اشاره کرد و افزود: مواضع امروز محمد مرسی رئیس جمهور مصر بر امید ما افزود، البته باید چندین لایه را در ابتدا در نظر گرفت. مرسی یکی از میوه های درست انقلاب مصر است و باید وی را واقع بینانه نگاه کرد.

وی با بیان اینکه ممکن است جمهوری اسلامی مواضع محمد مرسی را قبول نداشته باشد اما سخنان امروز وی دلگرم کننده بود گفت: مواضع مرسی در خصوص سوریه دقت کافی را نداشت اما اینکه وی دخالت خارجی در سوریه را محکوم کرد بسیار خوب بود.

لاریجانی با بیان اینکه محمد مرسی رابطه قوی با جریان اخوان المسلمین مصر دارد گفت: اینکه امروز محمد مرسی به جای حسنی مبارک بر سر کار نشسته یک انقلاب است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با تاکید بر اینکه باید محدودیت های رئیس جمهور مصر را در نظر گرفت گفت: هم اکنون نظام حکومتی و ارتش این کشور متعلق به رژیم سابق است.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در صحرای سینای مصر گفت: اتفاقات صحرای سینا تهدید مستقیم آمریکا به مرسی بود و این اتفاقات تروریستی این پیام را از سوی آمریکا داشت که اگر مرسی حرف این کشور را گوش نکند ماجرای سوریه در مصر اتفاق می افتد.

لاریجانی با اشاره به طرح محمد مرسی در خصوص حل بحران سوریه گفت: این طرح قابل توجه است و معتقدم ایران باید از ظرفیت جنبش عدم تعهد در حل بحران سوریه استفاده کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پایان سخنان خود با بیان اینکه شرکت محمد مرسی در اجلاس تهران قابل تحسین است گفت: امیدوارم روابط ایران و مصر ارتقا پیدا کند.

مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها