کد خبر: ۷۷۱۵۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۳     ۱۳ شهريور ۱۳۹۱
هشدار به مسئولان اقتصادی کشور؛
دستاوردهای بی نظیر اجلاس سران غیر متعهد ها در تهران ،رسانه های بیگانه را بر آن داشت تا با طرح برخی گرانی ها و مشکلات اقتصادی این دستاوردها را تحت الشعاع قرار دهند .
مشرق، گرانی مرغ که مدتها سوژه رسانه های بیگانه برای تخریب دولت بود، این روزها به سمت شیر و تخم مرغ هدایت شده و به نظر می رسد تحرکات رسانه های بیگانه برای بهره برداری از این موضوع آغاز گردیده است.

موضوع این گرانی در ماه های اخیر آنقدر داغ شد که توانست تا مدت ها تیتر یک رسانه های داخلی و خارجی را به خود اختصاص دهد. اما شاید کلیپ ساخته شده شبکه تلویزیونی سی ان ان با اجرای فرید ذکریا یکی از بارزترین اقدامات ضد دولت ایران بود که بازتاب های زیادی هم در رسانه ها داشت.

این سوژه از آنجا شروع شد که پس از گران شدن ارز، واردات  نهاده های دامی با کاهش مواجه شد و در نتیجه تولید مرغ در داخل نیز کم شد. این روند باعث افزایش قیمت مرغ شد، تا جایی که قیمت آن به بیش از سه برابر رقم آن در سال گذشته رسید.

با این وجود واردات مرغ و نهاده های دامی به میزان قابل توجهی از افزایش مجدد قیمت مرغ جلوگیری کرد، اما در بازگرداندن آن به قیمت قبلی ناموفق بود. از سوی دیگر برخی فعالان اقتصادی خبر دادند که افزایش تقاضای مرغ در ایران، باعث سوء استفاده طرف های خارجی از این وضعیت شده و هزینه واردات مرغ و نهاده های دامی را برای ایران افزایش داده است.

پیش بینی می شود این روند درباره شیر و گوشت و سایر لبنیات هم در حال تکرار است. از مدتی پیش همزمان با کاهش واردات نهاده های دامی، قیمت شیر روند افزایشی به خود گرفت و به حدود دو برابر سال گذشته رسید. در پی بروز این اتفاق، معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد موضوع شد و توافقنامه ای با دامداران و تولیدکنندگان شیر امضا کرد و تفاهم شد که قیمت ها به اسفند 90 بازگردد.

این اقدام و تفاهم نامه به سرانجام نرسید و شیر همچنان با قدرت به صورت روزانه در بازار یکه تازی کرد و قیمت آن در بازار روند افزایشی را تجربه می کرد تا اینکه در جدیدترین مذاکرات با دامداران قرار شد ،قیمت لبنیات کم چرب کاهش یافته و لبنیات پرچرب با قیمت بیشتر به فروش برسند. این توافقنامه اما یک ماه هم دوام نیاورد و تولیدکنندگان لبنیات به بهانه عدم توازن درآمد و هزینه، قیمت ها را دوباره افزایش دادند و لبنیات کم چرب در بازار کمیاب شد.



ظاهرا در این بین مذاکرات نتیجه ای نداده و کار به جایی رسید که هم اکنون قیمت لبنیات کم چرب با افزایش تا 50 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. از سوی دیگر قیمت لبنیات پرچرب تا 2.5 برابر قیمت سال گذشته عرضه می شود.

ادامه این روند هشداری را در پی دارد،چرا که اگر درباره مرغ و گوشت می شد کمبود عرضه با واردات جبران شود، اما درباره لبنیات چنین اقدامی بعید به نظر می رسد. بنابراین احتمال آن هست که با بروز کمبود کالا در بازار لبنیات، افزایش قیمت ها همچنان ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر گرانی لبنیات به کاهش فروش کارخانه های این محصولات منجر شده است و مطرح شدن شایعه مخلوط کردن وایتکس با شیر چنان تاثیری بر بازار محصولات لبنی گذاشت که تا مدتها  تلاش هایی برای تکذیب کردن این شایعات در جریان بود.



به هر حال اگر مسئولان دولتی ساز و کار مناسبی را در نظر نگیرند و نظارت های تاثیر گذار خود را افزایش ندهند ،پیش بینی می شود موضوع قیمت شیر و لبنیات مجددا دستاویز جدیدی برای رسانه های بیگانه در جریان جنگ اقتصادی قرار بگیرد . بعید به نظر می رسد تنظیم بازار لبنیات برای مدیران کشور کار چنان سختی باشد. کاری که اگر بدرستی مدیریت نگردد این ظزفیت را دارد که دوباره کسانیکه بیشترین بهره برداری را از گرانی مرغ کردند ، این پروژه را این بار در شیر پیاده سازی کنند .

شنیده شده بعد از عملیات روانی که رسانه های بیگانه در رابطه با گرانی مرغ انجام دادند و از نتایج آن در محافل خصوصی خود ابراز رضایت کردند ، این رسانه ها قصد دارند با دامن زدن به این گرانی ها علاوه بر تحت الشعاع قرار دادن دستاوردهای اجلاس سران در تهران و تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در ایران دو ، سه پروژه اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهند که لازم است مسئولان اقتصادی کشور ساز و کار مناسبی را برای بهانه ندادن به دست این رسانه ها با تشدید نظارت ها و رفع مشکلات تولید و...اتخاذ نمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها