کد خبر: ۷۸۷۱۱
زمان انتشار: ۱۹:۲۸     ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به اتخاذ هرگونه راه‌حل نظامی در سوریه هشدار داد.

به گزارش 598 به نقل از خبرآنلاین ، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، درباره تهدید اخیر کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا به مداخله نظامی در سوریه بدون کسب مجوز از شورای امنیت، گفت: همانطور که بارها اعلام کرده ایم، مسئله سوریه راه حل نظامی ندارد بلکه راه حل مناسب و مطلوب آن دخالت نکردن کشورهای خارجی، تسلیح نکردن گروه های مخالف و جلوگیری از فعالیت های تروریستی در این کشور است.
وی گفت: برای تحقق این هدف، همه کشورهایی که می توانند تأثیر مثبت و سازنده در حل مسئله سوریه داشته باشند باید در رایزنی و مشارکت با هم اقدامات لازم را در این زمینه پیگیری کنند.اگر خانم کلینتون چنین جمله ای گفته باشد رویکردی منطقی و عاقلانه ندارد و با توجه به شرایط حساس منطقه، عملی کردن آن ممکن نیست.
مهمانپرست تاکید کرد: دخالت نظامی در هر یک از کشورهای منطقه، کل منطقه را درگیر بحران جدی می کند و ما آثاری برای اقدام جدی در این زمینه نمی بینیم.


اهم سخنان سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه به نقل از مهر می آید:
-   درباره اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه غنی سازی بیش از 20 درصد در ایران خط قرمز این رژیم است، هم اینکه مقامات رژیم صهیونیستی چه مطالبی را اعلام می کنند اصلاً اهمیتی ندارد. متهم اصلی در خاورمیانه رژیم صهیونیستی است و همه تلاش ها برای عاری کردن این منطقه از سلاح های هسته ای متوجه این رژیم نامشروع است.رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که بخواهد درباره فعالیت های هسته ای صلح آمیز کشورمان اظهار نظر کند و اظهارات مقامات این رژیم ، جایگاه، شنونده و مخاطبی ندارد.
-   درباره نتیجه اجلاس چهار جانبه ایران،عربستان، ترکیه و مصر در قاهره و حضور هیئت ایرانی در این اجلاس، پیشنهاد آقای مرسی برای حل بحران سوریه یکی از پیشنهادهای مطرح در این زمینه است و کشورهای دیگر هم نظر و پیشنهادهایی دارند.ما هم اعلام کردیم از هر اقدامی که بتواند برای حل بحران سوریه به بهترین شکل و بدون دخالت خارجی کمک کند ، حمایت می کنیم.
-   ما به پیشنهاد مشخصی درباره کشورهای مناسبی که می توانند در این ترکیب باشند اشاره نکردیم البته در صحبت ها بود که عراق به عنوان کشوری در منطقه و در همسایگی سوریه می تواند حضور داشته باشد.کشورهای دیگر هم می توانند نقش سازنده داشته باشند و این موضوع می تواند در مذاکرات دو یا چهارجانبه بررسی شود و نامی از فرانسه آورده نشده است.
-  همان طور که قبلا کوفی عنان به عنوان نماینده دبیر کل برای حل بحران سوریه انتخاب شده بود و تلاش می کرد نظر کشورهای مؤثر در حل بحران سوریه را از نزدیک دریافت کند و سفرهایی را به ایران داشت، اگر اخضر ابراهیمی هم بخواهد سفری به ایران داشته باشد ، طبیعی است و نشان می دهد او به دنبال مشارکت کشورهای مؤثر در این مسئله است.اگر برای سفر وی تصمیم گرفته و تاریخی مشخص شود اطلاع رسانی می کنیم.

اقدام کانادا غیر حرفه ای بود
-    دولت کانادا مسئول مستقیم اماکن دیپلماتیک و حفظ جان دیپلمات ها و اتباع ایرانی درآن کشور است.اقدام کانادا را در قطع یک جانبه روابط با کشورمان را عجولانه ،غیرحرفه ای و بی ‌منطق دانست و این دولت هیچ دلیل منطقی برای این کار ارائه نکرد و با این اقدام به منافع ملی خود ضربه زد.
-    اگر دولت افراطی فعلی کانادا تصور می کند با این اقدام می تواند روی اتباع ایرانی ساکن این کشور فشار بیاورد اشتباه کرده است و ما با تشکیل ستادی اقدمات مناسبی را برای پیگیری مسائل کنسولی اتباع مان انجام داده ایم.
-   اقدام کانادا در بستن سفارتش در تهران کاملا با اهداف سیاسی خاصی دنبال می شود، آنها دلیل موجهی ندارند و دلایلی که مطرح می کنند قابل قبول نیست اگر بحث امنیت دیپلمات ها بود باید اشاره کرد که اجلاس بزرگی مانند عدم تعهد که بهترین اجلاس به لحاظ کمی و کیفی بود نشان داد که مطلبی که آنها مطرح می کنند صحت ندارد و اقدام آنها ناشی از عصبانیتشان است. اگر کسی در ایران زندگی کند بهتر می تواند که تبلیغات غربی ها هدفمند است.ما بهترین شرایط را برای همه دیپلمات در ایران فراهم می کنیم. البته برای عصبانیت غربی ها نمی توانیم فکری کنیم باید خودشان تدبیری کنند که عصبانتیشان در موضوعات مختلف کاهش یابد.
-   درباره رزمایشی که قرار است با حضور 25 کشور به ویژه آمریکا در خلیج فارس برگزار شود هم ما رزمایش هایی که در هر منطقه ای اجرا می شود هرچه به محدوده سرزمینی مان نزدیک تر باشد با دقت بیشتری زیر نظر مسئولان مربوطه ما قرار خواهد داشت.ما به حفظ امنیت منطقه بسیار استراتژیک خلیج فارس به شدت حساسیم و هر نوع تحرکی را زیر نظر داریم.

واگذاری زمین برای سفارت استرالیا
-    درباره واگذاری زمین به سفارت استرالیا هم، این که سفارتخانه های مختلف در هر کشوری از زمین و ملک برخوردار باشند طبیعی است و بر اساس توافق کشورها، دو طرف یا مجوز خرید ملک و یا زمین در اختیار طرف مقابل قرار می دهند تا بتواند سفارتخانه و اقامتگاه سفیر را احداث کند.این مسائل جزو رویه طبیعی وزارت امور خارجه است و در همه کشورها و با همه سفارتخانه ها بر اساس رویه معمول خود دنبال می شود.
-   همان طور که قبلا نیز مسئولان کشور اعلام کردند باید شرایطی فراهم کرد تا در محیطی آرام و با توقف درگیری ها و جلوگیری از ارسال سلاح به داخل سوریه و دخالت کشورها، زمینه های گفتگوی مخالفان و دولت سوریه فراهم شود و ما برای میزبانی گروه های مختلف از دولت و مخالفان آمادگی داریم که این موضوع در حال پیگیری است.
-    بحث های ما و آژانس باید در چارچوب فنی و حقوقی خود پی گیری شود و برای تحقق این موضوع تاکنون نشست های مختلفی برگزار کرده ایم.نگرانی هایی را مسئولان آژانس اعلام و مطرح می کنند که درباره فعالیت های هسته ای کشور ما سوالاتی دارند و از سوی دیگر حقوقی هم ما باید برخوردار باشیم که آنها بر اساس معاهده ان پی تی جزو حقوق مسلم کشور ماست و باید در چارچوب همکاری با آژانس مورد توجه و احترام قرار گیرد.
-   این مسئله زمانی می تواند به شکل مطلوب پیش برود که در چارچوب کلی ، همه مباحث مربوط به دو طرف دیده شود، هم شرایطی که نگرانی های طرف مقابل را رفع کند و هم شرایطی که حقوق مسلم کشور ما را محترم و به رسمیت بشمارد و مسائل امنیت ما را هم در نظر داشته باشد. هرگاه این توافق در بحث های کارشناسی حاصل شود، ما می توانیم قدم های مثبت رو به جلو برداریم.
-   درباره واگذاری کنترل زندان بگرام افغانستان از امریکا به دولت کرزای، ما فکر می کنیم نه فقط در افغانستان بلکه در همه کشورهای منطقه، بهترین شکل حل مسائل و بحران های منطقه ای ، دخالت نکردن نیروهای خارجی و واگذار کردن امور به مسئولان آن کشورهاست .اگر هم قرار باشد کمکی برای حل بحران در کشوری صورت گیرد این کمک ها به صورت منطقه ای می تواند مؤثر باشد.

محکومیت انفجارها در عراق
-   در رابطه با صدور حکم اعدام برای طارق الهاشمی معاون فراری رئیس جمهور عراق و وقوع انفجارهایی در روز اعلام این حکم، ما در درجه اول انفجارها را که اقدام تروریستی تلقی می شود محکوم می کنیم و با خانواده هایی که قربانی این اقدامات شده اند اعلام همدردی می کنیم و امیدواریم با همدلی ملت و دولت عراق ریشه این مشکلات برچیده شود.مردم و دولت عراق توانایی این را دارند تا با این مسائل مقابله کنند.
-    ما همه اقدامات تروریستی را محکوم کرده ایم از جمله حادثه 11 سپتامبر که این حادثه نیز مسببش هر کس که باشد محکوم است چون نباید برای رسیدن به اهداف سیاسی برخی گروه ها و دولت ها دست به اقدامات غیر انسانی بزنند و ربودن افراد بیگناه، تسلیح مخالفان و تشویق افراد به اقدامات تروریستی در کشورهای مختلف از جمله عراق، افغانستان و سوریه محکوم است.
اعتبارشان زیر سئوال می رود
-   در رابطه با همکاری نکردن دولت کانادا در استرداد خاوری از متهمان تخلف بزرگ مالی؛ حمایت برخی کشورها از متخلفین می تواند اعتبار آنها را زیر سئوال ببرد. اینطور نیست که بشود کشوری را وادار کرد که به راه درست برگردند ما اسناد را در اختیار مراجع بین المللی قرار می دهیم و تمام تلاش خود را نیز می کنیم تا کشورها به استرداد مجرمین مجبور شوند.
-  درباره اظهارات اخیر اشتون مبنی بر تشدید تحریمها علیه سوریه برای کنار رفتن بشار اسد؛ کشورهای اروپایی و دولت امریکا نقش مثبتی در حل مسائل و بحرانهای منطقه‌ ایفا نکرده‌اند.عوامل خارجی تشدیدکننده بحران سوریه بودند این در حالی است که حتی کسانی که ممکن است نظرهای مخالفی با دولت سوریه داشته باشند، اما در داخل این کشور زندگی می‌کنند، به هیچ عنوان حاضر به بروز جنگ داخلی، بی‌ثباتی و ناامنی در کشورشان نیستند.اظهارات برخی از شخصیتها و اقدامات نسنجیده‌ آنان مقبول مردم سوریه و دولتهای منطقه نیست.
-  در اجلاس غیرمتعهدها در تهران 120 کشور عضو و کشورهای ناظر با اتفاق نظر در سند 700 بندی و بیانیه 11 بندی تهران به شکل مشخص با تحریمهای یکجانبه علیه سوریه و دخالتهای خارجی در این کشور مخالفت کردند.این موضوع نشان می‌دهد که جامعه بین‌المللی و کشورهایی که بیش از دو‌سوم مجموعه سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند با اقدامات یکجانبه چند کشور غربی مخالفند و توصیه می‌کنیم این چند کشور نیز به جامعه بین‌المللی بپیوندند و رفتارهای خودسرانه و یکجانبه‌شان را متوقف کنند.
-   درخصوص اینکه می گویید 11 ایرانی در ترکیه به اتهام جاسوسی بازداشت شده اند چنین اخباری را دریافت نکرده ام.
-   اتباع کشورها قابل تبادل نیستند بنابراین دو تبعه جمهوری آذربایجان به علت تخلفی که داشتند مأموران امنیتی کشورمان آنها را دستگیر کردند و بر اساس درخواستی که مقامات جمهوری آذربایجان داشتند پس از بررسی نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی، آنها به کنسولگری این کشور در تبریز تحویل داده شدند تا به کشورشان بازگردند.روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان باید در همه زمینه ها گسترش یابد زیرا میان دو کشور مشترکات فراوانی از جمله در تاریخ ، فرهنگ و مسائل اعتقادی وجود دارد.
در این نشست همچنین خبرنگار NHK ژاپن در رابطه با وضعیت ارز و اقدامات صورت گرفته برای کنترل آن و نیز اظهارات بهمنی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه ایران در جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می برد، سئوال کرد که مهمانپرست با یادآوری این نکته که این جلسه نشست سخنگوی وزارت خارجه است نه سخنگوی اقتصادی دولت، گفت: برخی دشمنان خارجی و برخی در داخل که از پیروزی سیاسی ملت ایران عصبانی هستند برای آسیب زدن به اقتصاد ما تلاش می کنند که با مدیریت مقامات اقتصادی ناکام خواهند ماند .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها