کد خبر: ۸۴۸۹۵
زمان انتشار: ۱۷:۵۷     ۱۹ مهر ۱۳۹۱
آمریکا علی‌‌‌رغم تحریم‌های اقتصادی گسترده و جنگ روانی و سایبری و ترور علیه ایران نتوانسته است به اهداف خود برسد و دولت ایران توانسته است تحریم‌ها را دور بزند

به گزارش فارس، پایگاه تحلیلی «گلوبال ریسرچ» در مطلبی به قلم «نایل بووی» نویسنده آمریکایی تبار ساکن هند، در تحلیل وضعیت اقتصادی ایران می‌نویسد: نوسانات ریال اعتراض‌هایی کوچک را در سوم ماه اکتبر امسال در میان بازاریان بازار بزرگ تهران به همراه داشت. پس از آن برای جلوگیری از افت ارزش ریال، بانک مرکزی ایران محدودیت‌های تازه‌‌‌ای در زمینه فروش دلار به نرخ دولتی اعمال کرد.

* واشنگتن مدتها است که در حال اجرای اقداماتی روانی برای ایجاد نارضایتی در میان کارگران، تجار، مغازه‌‌‌داران، دانشجویان و تولیدکنندگان ایرانی نسبت به دولت است

علی‌‌‌رغم اینکه مبارزه با مشکلات ناشی از تحریم‌ها برای هر دولتی دشوار است اما باید توجه داشت که این تحریم‌ها بر علیه دولت ایران اعمال نمی‌‌‌شود بلکه این مردم و کسبه‌ ایران هستند که هدف تحریم‌ها قرار گرفته‌‌‌اند. یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا چند وقت پیش در روزنامه واشنگتن پست گفت: علاوه بر فشارهای مستقیمی که تحریم‌ها بر دولت ایران وارد کرده و دولت را در تامین نیازهای خود با مشکل مواجه ساخته است اما در عین حال تحریم‌‌‌ها جنبه دیگری نیز دارند که عبارت است از ایجاد نارضایتی در میان مردم کوچه و خیابان".

 

واشنگتن مدت‌ها است که در حال اجرای اقداماتی روانی در جهت ایجاد "نارضایتی" در میان کارگران، تجار، مغازه‌‌‌داران، دانشجویان و تولیدکنندگان است. این اقدامات بخشی از فشارهایی است که به دنبال بوجود آوردن نارضایتی گسترده اجتماعی و ناآرامی در ایران است.

*دولت اوباما اعتقاد دارد با سخت کردن زندگی مردم می‌‌‌تواند مشروعیت دولت ایران را از بین ببرد

تحریم‌های اعمالی آمریکا سبب شده است تا میلیون‌‌ها کارگر و کاسب‌‌‌ طبقه متوسط ایران قدرت اقتصادیشان کاهش یابد و در پرداخت هزینه‌‌‌های زندگی به مشکل بخورند. محرومیت از سیستم بانکی بین‌‌‌المللی نیز باعث شده است تا دانشجویانی که در خارج درس می‌‌‌خوانند در دریافت پول از خانواده‌‌‌های خود در درون ایران دچار مشکلات بیشتری شوند. تحریم‌هایی که در پی آن است تا صادرات ایران را نابود کند، از صادرکنندگان نفت گرفته تا قالی‌‌‌بافان و پسته کاران.

*آمریکا قصد دارد به کمک خرابکاری، جنگ سایبری و ترور اشخاص مانع از استقلال اقتصادی و فنی ایران شود

دولت اوباما اعتقاد دارد فلج کردن زندگی مردم و ایجاد مشکلات برای دانشجویان و سخت‌تر کردن تأمین مایحتاجی از قبیل خوراک و دارو سبب می‌‌‌شود تا اعتماد مردم به دولت از میان رفته و مشروعیت آن زیر سؤال برود.

این سیاست نه تنها غیراخلاقی است بلکه نشانگر دورویی و عدم صداقت آمریکا نسبت به ارزش‌هایی چون آزادی و شادی است که ادعای پرچم‌داری آنها را دارد. هرچند که رسانه‌‌‌های غربی حداکثر تلاش خود را کردند تا ثابت کنند اوباما چندان تمایلی برای اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه علیه ایران ندارد اما پر واضح است که واشنگتن بی سروصدا در حال اجرای سیاستی خصمانه علیه تهران است و همین سیاست خصمانه سبب شده‌‌‌است تنش میان دو کشور و احتمال وقوع جنگ افزایش یابد و ایرانیانی که بدنبال مصالحه با آمریکا بودند از موضع خود کوتاه بیایند.

* ایران توانسته است به کمک دیپلماسی و انجام پروژه‌‌‌های اقتصادی پرمنفعت با دوستان آسیایی و تشنه انرژی خود تحریمها را دور بزند

با توجه به اقداماتی که علیه تهران صورت گرفته است (مانند خرابکاری، جنگ سایبری و ترور اشخاص) می‌‌‌توان گفت که واشنگتن کاملاً مصمم است تا مانع از استقلال سیاسی، اقتصادی و فنی تهران شود. علی‌‌‌رغم اینکه تحریم‌های اعمالی آمریکا در پی ضربه‌زدن به همه انواع روش‌هایی است که ایران از طریق آن معاملات بین‌‌‌المللی نفتی خود را انجام می‌‌‌دهد اما ایران توانسته است به کمک دیپلماسی و انجام پروژه‌‌‌های اقتصادی پرمنفعت با دوستان آسیایی و تشنه انرژی خود تحریم‌ها را دور بزند.

چین همچنان و با وجود تحریم‌ها هر روز و بیش از پیش از ایران نفت می‌خرد. در حالی‌که اتحادیه اروپا روابطش را با تهران قطع کرده‌‌‌است، پکن با دادن اعتبارات مالی و کالا به ایران خود را به تهران نزدیک‌تر کرده‌‌‌است. بعلاوه کشورهایی مانند هند، مالزی و ژاپن همچنان انرژی مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌‌‌کنند و با این کار تلاش‌ها برای منزوی کردن تهران بیش از پیش مشکل شده است. ایران بشدت در حال مدرنیزه کردن زیرساخت‌های صنعت انرژی خود از جمله ساخت پانزده خط لوله در داخل کشور است.

همچنین شرکت‌های ایرانی در حال برنامه‌‌‌ریزی برای ساخت یک نیروگاه برق و یک خط لوله برای انتقال انرژی به پاکستان هستند. تهران در راستای اجرای پروژه‌‌‌های اقتصادی سودآور همکاری‌های خود با پاکستان و ترکمنستان را افزایش داده‌‌‌است. سرمایه‌‌‌گذاری‌های داخلی ایران نیز تاییدکننده اهمیت توسعه زیرساخت‌های تجاری و انرژی برای فراهم آوردن امکان تداوم مقاومت در برابر زورگویی بدون انزوای بین‌‌‌المللی است.

* ایران بدلیل منابع عظیم انرژی و معدنی که دارد می‌‌‌تواند تحریم‌های بین‌‌‌المللی را دور زده و حتی از آن‌ها به نفع خود استفاده کند

تهران قصد دارد 25 میلیارد دلار برای توسعه بندرچابهار و چهار میلیارد دلار نیز در دیگر بنادر کشور سرمایه‌‌‌گزاری کند. با انجام این سرمایه‌‌‌‌‌‌گزاری‌ها توان تجاری و انتقال انرژی ایران افزایش می‌‌‌یابد و جایگاه ایران دراقتصاد دنیا و در میان قدرتهای جهان بیش از پیش محکم می‌‌‌شود.

به همین خاطر است که بهانه رنگ و رو رفته «ایران دارد سلاح هسته‌‌‌ای می‌‌‌سازد» را علی‌‌‌رغم نبود ادله کافی که نشان دهد ایران در حال نظامی کردن برنامه انرژی هسته‌‌‌ای خود است به کار می‌‌‌گیرند تا بتوانند تحریم‌های اقتصادی را اجرا کنند.

تهران باید به دنبال یافتن راه‌‌‌هایی برای جلوگیری از کاهش ارزش ریال و افزایش رشد اقتصادی خود باشد چرا که این کشور بدلیل منابع عظیم انرژی و معدنی که دارد می‌‌‌تواند تحریم‌های بین‌‌‌المللی را دور زده و حتی از آنها به نفع خود استفاده کند. ایران با همکاری با دوستان بین‌‌‌المللی خود می‌‌‌تواند تولیدات صنایع داخلی را افزایش داده و برای محصولات خود بازارهایی مطمئن در جهان بیابد. سیاستمداران واشنگتن و تل‌‌‌آویو نشین نباید از یاد ببرند که شطرنج یک بازی ایرانی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها