کد خبر: ۸۴۸۹۶
زمان انتشار: ۱۷:۵۲     ۱۹ مهر ۱۳۹۱
اگر از استان البرز که نورسیده‌ترین استان کشور است چشم بپوشیم، با سفر رهبر معظم انقلاب به استان خراسان شمالی دور سفرهای استانی ایشان به مناطق مختلف کشور تکمیل می شود. سفرهایی که از دی ماه سال 1369 آغاز شده و هر سفری برای خود حاشیه هایی خواندنی و جالب توجه داشته است.

مجله مهر: دی ماه سال 1369 چیزی در حدود 17 ماه از انتخاب آیت الله سید علی خامنه ای، به رهبری نظام جمهوری اسلامی با رای مجلس خبرگان می گذشت. ایشان پنجم دی ماه در دیدار مسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی از قصد خود برای تماس مستقیم با مردم و آغاز سفرهایشان به بعضی از نقاط کشور خبر دادند.

یک هفته بعد 12 دی ماه سال 1369  این سفرها از ایلام آغاز شد. رهبر معظم انقلاب در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما دلیل درباره دلیل انتخابات ایلام به عنوان اولین منطقه برای آغاز سفرهای استانی فرمودند: «مردم ایلام، مردم بسیار عزیزى هستند و در دوران جنگ تحمیلى، آزمایش خیلى افتخارآمیزى دادند. هم در جنگ شرکت کردند، هم مصیبت‌هاى زیادى را به خاطر بمباران‌ها و موشکباران‌ها تحمل کردند، هم صبر واستقامت زیادى در مقابل این مصایبِ وارد آمده از سوى دشمن نشان دادند و مهاجرت نکردند، بلکه در شهرهایشان ماندند و هر وقت کار سخت شد، به همین کوههاى اطراف پناه بردند؛ هرگز بارى بر دوش دولت نگذاشتند و یاران صمیمى امام(رضوان‏اللَّه‏تعالى‏علیه) بودند. من به این مردم علاقه دارم و فکر کردم که مناسب است دیدارى از این مردم عزیز داشته باشم».

سفر به استان‌های محروم به ویژه استان‌های مرزی که در معرض جنگ بودند در اولویت سفرهای رهبر معظم انقلاب قرار گرفته بود. ایشان استان لرستان را به عنوان مقصد دومین سفر خود انتخاب کردند. مرداد ماه سال 1370 به این استان سفر کرده و در چمع مردم استان لرستان با تبیین توطئه های دشمن؛ شایعه پراکنی و فساد انگیزی را از لوازم دشمن در آن مقطع دانستند.  در پایان سفر هم در گفت وگویی فرمودند: من با علم به این‌که دولت درصدد است با سرعت هرچه بیشتر مشکلات مناطق محروم را برطرف بکند، و بخصوص امکاناتى هم براى این کار گذاشته است، این‌جا با دقت تفحص کردم. خوشبختانه تصمیمهاى خوبى گرفته شده، که امیدواریم ان‌شاءاللَّه تا آخر امسال همه‌ این تصمیمها شروع بشود. بعضى ممکن است زمان بگیرد و کار ادامه پیدا کند؛ لیکن به فضل الهى و به همت برادران مسؤول، قطعاً این کارها شروع خواهد شد.

کلید واژه های سفر

اگر کلید واژه های چهار سفر اول رهبر معظم انقلاب را که به استان های ایلام، لرستان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری انجام شده است بر جهاد سازندگی، پرهیز از ناامیدی نسبت به آینده کشور، اتحاد و انسجام اسلامی و بالاخره حرکت به سمت رفع محرومیت بگذاریم، کلید واژه های 5 سفر آخر ایشان اینگونه باید تعریف شود:

سفر به استان یزد: اعتماد به نفس ملی

سفر استان فارس: تحلیل کلان انقلاب اسلامی

سفر به کردستان: عزت ملی و عدالت و پیشرفت

سفر به قم: بصیرت و حوزه و نظام اسلامی

سفر به کرمانشاه: مردم و نظام اسلامی، الگو بودن ملت ایران، بازخوانی هویت نظام اسلامی

آن مرد قصیده سرا

سفرهای استانی رهبر معظم انقلاب، در جایگاه خود اما حاشیه‌ها و نکات جالبی هم دارد. سفر سوم در دی ماه سال 1370 به استان بوشهر انجام شد، در جریان سفر چهارم، به استان چهارمحال و بختیاری که مهرماه سال 1371 صورت گرفت رهبر معظم انقلاب بازدیدی از مناطق عشایر این استان داشتند.  ایشان خاطره ای از برخورد با یکی از اهالی استان که سواد خواندن و نوشتن هم نداشته نقل می کنند و می گویند: «صفاى این مردم و ذوقیّات و استعداد آنها، از جمله مواردى است که بسیار جالب است. به خصوص استعداد فرهنگى و ذوقیّات این مردم، قابل توجّه است. اهل ادبیّاتند؛ اهل شعرند. در همین محلّ «لبد» که ما هستیم، از این سینه‌کش که مى‌رفتیم بالا، دیدم یکى از آقایان مشغول شعر خواندن است. گوش کردم ببینم چه شعرى است. دیدم شعرهاى بسیار خوبى است! هم مضامینش خوب است، هم الفاظش الفاظ خیلى خوبى است. شعرها را پر جوش و خروش مى‌خواند. پرسیدم: «این شعرها مالِ کیست؟» گفت: «اینها را پدرم سروده است». گفتم: «تو سواد دارى؟» گفت: «نه!» این آقا سواد نداشت؛ اما شعرى را به قدر یک قصیده مفصّل، با کمال متانت و استوارى و مثل یک انسان با سواد، خوب و از بَر مى‌خواند. یا، همین جا که الان در این چادر نشسته‌ایم، این آقاى صاحبخانه ما که این‌جا نشسته بودند، با شعر و با نثر بنا کرد با ماحرف زدن!»

وقتی آقا رای ندادند

سیستان وبلوچستان، کردستان، قم و کرمانشاه استان‌هایی هستند که رهبر معظم انقلاب بیشترین زمان را برای حضور در این استان ها اختصاص دادند. چیزی بین 8 تا 10 روز. این رویکرد در استان هایی که تنوع قومی و مذهبی شان و البته مرزنشینی شان، محل تمرکز دشمنان بوده قابل لمس است. همانجاها هم مهمترین تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر حفظ وحدت و انسجام ملی است. در جریان سفر به سیستان و بلوچستان که ازدوم اسفند سال 1381 آغاز شد و تا یازدهم آن ماه هم ادامه داشت رهبر معظم انقلاب به منطقه مرزی کهک رفتند. شاید جالب ترین حاشیه آن سفر را بتوان در بازدید رهبر معظم انقلاب از محل اقامت خود در دوران تبعید در ایرانشهر و تجدید دیدار با همسایگان آن سال ها تعریف کرد. محل اقامت ایشان در دوران تبعید در سال های 56 و 57 به یکی از کانون های فرهنگی ایرانشهر مبدل شده است.

رهبر معظم انقلاب در یکی از انتخابات کشور هم شرکت نکرده اند که ماجرایش به همان سفر سیستان وبلوچستان و انتخابات شورای شهر و روستا برمی گردد. ایشان در آن سفر در کنارک حضور داشتند و در محل رای گیری در حوزه انتخابیه کنارک حضور یافتند و فرمودند: به علت منع قانونی شرکت افراد غیربومی در انتخابات شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر، نمی توانند در انتخابات شرکت کنند.

کوهنوردی در آبیدر و چهره شدن شیرزن گیلانغرب

حضور ایشان در منطقه کوهستانی آبیدر از حاشیه های جالب توجه سفر کردستان بود. بامداد جمعه یکی از روزهای اردیبهشت سال 88 ایشان به منطقه مرتفع آبیدر سنندج رفته و در مسیر کوهنوردی با جوانانی که در مسیر می دیدند به احوالپرسی می پرداختند.

فرنگیس حیدرپور معروف به شیرزن گیلانغرب سوژه مورد توجه رسانه ها در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه قرار گرفت.  در سال ۱۳۵۹ پس از حمله عراق به روستای اوازین مردم به دره های اطراف فرار می کنند. فرنگیس که در آن زمان هیجده سال داشت شب هنگام همراه برادر و پدرش جهت تهیه غذا به روستا باز می‌گردند در طول راه پدر و برادرش ضمن درگیری به عوامل عراقی دعوت حق را لبیک میگویندوخود او در پی برخورد با دو سرباز عراقی بدون داشتن هیچ گونه سلاحی فقط با یک تبر که یادگار پدرش بوده با آنها درگیر شده، یکی را کشته و دیگری را با تمام تجهیزات جنگی اسیر می‌کند و به مقر فرماندهی ارتش ایران تحویل میدهد.

تا پایان سفر رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالی، قطعا شاهد حاشیه هایی جالب توجه از این سفر هم خواهیم بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها