کد خبر: ۸۷۴۷۴
زمان انتشار: ۱۷:۵۷     ۳۰ مهر ۱۳۹۱
تحلیلی در باره مقایسه وضعیت غرب و ایران پس از اعمال تحریم ها:
پایگاه 598 - حجت الاسلام روانبخش/ سال است که ملت ایران به دلیل ایستادگی بر اصول و مقاومت در برابر زیاده خواهی های دشمنان، در شرایط تحریم به سر می برد. ولی در یک سال اخیر شیطان بزرگ امریکا با فراخوان ایادی و همراهان اروپایی اش بر شدت تحریم ها افزوده است، تحریمی که به تحریم فلج کننده نام گزاری شده است. صدای امریکا به نقل از جوبایدن اعلام کرد که " تحریم های ایران ، فلج کننده ترن تحریم در تاریخ تحریم هاست."

عمده ترین اهداف شیطان بزرگ در اعمال تحریم، تسلیم ایران یا براندازی نظام جمهوری اسلامی است. آن ها در صددند با این فشارها مردم را خسته کنند و سرمایه اصلی نظام یعنی پشتیبانی مردمی را از نظام بگیرند و در نتیجه نظام مجبور به تسلیم شود. در همین راستا وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اظهار امیدواری می کند "تحریم ها بتواند سناریویی مانند میدان التحریر مصر در ایران ایجاد کند، ایران بر اثر تحریم های بین المللی با نارضایتی داخلی مواجه گردد که این نارضایتی بتواند باعث سرنگونی رژیم شود."راشاتودی نیز می نویسد " امریکا و انگلیس دنباله روی سیاست های صهیونیست ها هستند تحریم ها موثر نیست می خواهند با فشار بر ملت ایران آن ها را بر ضد حکومت بشورانند" در مرحله بعد چنان چه به این هدف نرسند امیدوارند در سایه تحریم، عناصر متمایل به غرب سر کار آیند. از این رو، این گونه وانمود می کنند که چنان چه ملت ایران در انتخابات به این گونه افراد تمایلی نشان بدهند تحریم ها برداشته خواهد شد. به عنوان نمونه پایگاه خبری تحلیلی المانیتور می نویسد : " بحران اقتصادی ایران می تواند فرصتی برای ورود مجدد هاشمی رفسنجانی به عرصه سیاسی باشد.( سایت تحلیلی و خبری اشراف) اکونومیست نیز در مقاله ای ضمن بررسی موضوع نوسانات ارز و تبعات سیاسی با این سوال که " آیا بحران پولی ایران راه را برای بازگشت اصلاح طلبان به عرصه سیاسی کشور هموار می کند؟ " در حال رصد شرایط برای بازگشت آن ها به حاکمیت و در حقیقت بازگشت غرب و امریکا بر کشور است. البته افرادی در داخل نیز با القائ آشفتگی اوضاع ایران، سعی می کنند این گونه القاء کنند که شرایط مهیا شده است وبه نحوی اوضاع از دست نظام خارج شده است" تلویزیون بی بی سی به نقل از هاشمی رفسنجانی می گوید:" این وضع که تمام فرهیختگان و دلسوزان کشور ناراضی باشند قابل دوام نیست." تفسیر این سخن بلکه تصریحش این است که وقتی فرهیختگان و دلسوزان نظام همه ناراضی باشند اقشار مختلف مردم ناراضی ترند! بنابر این شرایط برای آن چه غرب به دنبال آن است فراهم است، از این رو چنان چه فشارها افزایش یابد می توان به یک نافرمانی مدنی که اصلاح طلبان در سال های 78 تا 83 در انتظارش بودند و مردم آن ها را ناکام گذاشتند، امیدوار بود.

اکنون ببینیم آن چه غرب به آن دل بسته است یک سراب است یا یک واقعیت؟ مقایسه وضعیت ملت ایران با کشورهای غربی می تواند تا حدودی مساله را برای ما و آن ها روشن کند.

1. وضعیت ملت ایران

الف. درست است که ملت ایران در شرایط تحریم به سر می برد آن هم تحریم هایی که به قول جوبایدن شدیدترین آن ها در طول تاریخ تحریم هاست. ولی ملت ایران ملتی نیست که در برابر این تند باد ها بلرزد و از مواضع محکم و منطقی خود عقب نشینی کند. امام ره به هنگام تحریم های اول انقلاب فرمودند ملت ایران فرزند رمضان است. تحریم ها نمی تواند ما را متزلزل کند. امروز نیز بخش اول ادعای جوبایدن صحیح است که تحریم ها بی نظیر است ولی فرزند رمضان نیز در طی این مدت، در سایه تحریم های 33 ساله آبدیده تر شده است. از این رو هر چند بر شدت آن افزوده شده و مشکلات بیشتری برای ما به وجود آورده اند ولی این مشکلات نمی تواند این ملت را از پا درآورد. گاهی این واقعیت یر قلم برخی تحلیل گران غربی نیز جاری می شود. گاردین در برابر اظهار خوشحالی برخی مقامات غربی در باره تاثیر تحریم ها می نویسد: " خوشحالی در باره کاهش ارزش پول ایران اقدامی زود هنگام است تحریم ها موجب حمایت بیشتر مردم ایران از نظام خود می شود. پیش بینی تحریم ها بر اقتصاد این کشور بسیار دشوار است." فارین پالیسی نیز در باره ناکارآمدی تحریم ها اظهار می دارد: " از آن جا که تحریم ها به منظور ایجاد تغییر در محاسبات و برنامه ریزی هسته ای ایران طراحی شده بودند، اگر بخواهیم بی طرفانه نگاه کنیم می توان گفت تحریم ها با شکست روبرو شده است. زیرساخت های اقتصادی ایران خوب است و بین صادرات و واردات این کشور توازن برقرار است ایران دارای ذخیره نفتی 100 میلیارد دلاری و 900 تنی طلاست و در چنین اقتصادی فروپاشی حتی در افق نزدیک هم دیده نمی شود."(سایت اشراف )

ب. تحریم ها نتیجه عکس داده است

علاوه بر ناکارآمدی تحریم ها علیه ایران ، اعترافات خود غربی ها حاکی از آن است که با تدبیر مقام معظم رهبری و تلاش مسوولان نظام، تحریم ها به فرصت تبدیل شده است. ایران با تولید 3272مقاله به رتبه نهم دنیا در تولید نانو دست یافته است. ثبت بین المللی 83 اختراع در حوزه نانو رکورد جدیدی برای ایران در این صنعت ثبت کرده است. در حوزه هسته ای و هوا فضا و صنایع نظامی و در حوزه پزشکی افتخارات بزرگی برای ایران اسلامی به ثبت رسانده است. ایران توانسته است در شرایط تحریم رشد یازده برابری علمی خود را نسبت به همه جهان نشان دهد. فائو نیز اعلام کرد علی رغم کاهش 5/2%تولید غلات در جهان، تولید غلات ایران در سال جاری با افزایش 6/2% به 6/20 میلیون تن رسیده است. در صنعت و معدن نیز رشد 2% تولید فولاد در ایران علی رغم کاهش4% تولید در دنیا جایگاه فولاد کشور را به رتبه سیزدهم جهانی رسانده است.

جالب این که ایران در این مدت به رغم مشکلات تحریمی توانسته است نیازهای خود را از کشورهای تحریم کننده نیز تامین کند. برای نمونه ، رویترز اعلام کرد که " با وجود تحریم ها، صادرات امریکا به ایران 30% افزایش یافته است."

ج. تیری که به سنگ خورد.

همان گونه که در فوق اشاره شد هدف اصلی استکبار جهانی فلج کردن ایران و در یک کلمه براندازی نظام الهی است. ولی در سایه تدابیر مقام معظم رهبری و تلاش های نخبگان و صبر انقلابی ملت ایران نه تنها ذره ای در اراده فولادین این ملت خللی وارد نشده است بلکه ملت قوی تر از گذشته در پای آرمان های خود ایستاده است و بغض و کینه ملت ایران نسبت به غرب و به ویژه امریکا به شدت افزایش یافته است. در این باره، فارین پالیسی در گزارشی پیرامون تاثیر تحریم های امریکا علیه ایران می نویسد" طبقه متوسط ایران به دلیل تحریم ها از امریکا و غرب خشمگین هستند." (سایت اشراف) و این جاست که غرب نه تنها از این تحریم ها طرفی نبسته است که اعتبار خودش را نیز در میان ملت ایران بیش از پیش از دست داده است و از این بالاتر به دلیل جایگاه رفیع ایران در میان ملت های مسلمان و غیر مسلمان، حیثیت و اعتبارش در میان آن ها نیز مخدوش شده است. روشن است که کشوری که اعتبار بین المللی اش از دست برود چندان پایدار نمی ماند. و این جاست که کشورهای اروپایی به دلیل گره زدن سرنوشت خود به امریکا بزرگترین خسارت را متحمل شده اند زیرا امروز واژه های اروپا و امریکا دیگر در نزد ملت ها چنان تفاوتی نمی کند.

وضعیت دشمنان

قران کریم در باره وضعیت دشمنان می فرماید " وَ لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً (نساء،104) حال دو طايفه يعنى شما مسلمانان و طايفه كفار از نظر ناراحتى يكسان است. همانطور كه شما ناراحت مى‏شويد آنها نيز مى‏شوند، و شما حال بدترى از حال دشمنان خود نداريد، بلكه شما مرفه‏تر و خوشبخت‏تر از كفاريد. براى اين كه شما از ناحيه خدايتان اميد فتح و ظفر و اميد مغفرت داريد. براى اين كه او ولى مؤمنين است. و شما نيز از مؤمنين هستيد. و اما دشمنان شما مولايى ندارند و اميدى كه دلگرمشان كند از هيچ ناحيه‏اى ندارند. و در نتيجه در عمل خود نشاط ندارند و كسى نيست كه رسيدن آنان به هدف را ضمانت بكند، و خداى تعالى داناى به مصالح است. و در امر و نهيى كه مى‏كند حكيم است.( ترجمه الميزان، ج‏5، ص: 102 ) كانه اين كلمه در آيه مورد بحث كنايه است از آسيبى كه در جنگ احد به مسلمين كه يك فرد واحد فرض شده‏اند از ناحيه دشمن رسيد، يعنى جمعى از ايشان كشته و گروهى مجروح گرديدند، و موقعيت نصرت و فتح با اين كه نزديك شده بود از ايشان فوت گرديد. ولی این طور نبود که دشمن از وضعیت بهتری برخوردار باشد آن ها هم به همین تعداد یا بیشتر کشته و مجروح داشتند و در نهایت نیز پس از وقوع امتحان الهی مسلمانان، کفار طعم تلخ شکست را چشیدند. امروز نیز همین گونه است اگر سختی و مشکلاتی برای ما به وجود می آید مثل آن یا بدتر از آن برای دشمنان نیز به وجود می آید.

در جای دیگری خداوند می فرماید چنان چه مصیبتی بر شما وارد شود بدانید که مانند همین سختی و مصیبت بر دشمنان شما نیز وارد شده است." ان يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ" (140)آل عمران

در واقع در این آیه مطلب را از اين راه تحليل مى‏كند كه خيال شما مسلمانان كه پنداشتيد كفار راقى (پیشرفته) و متمدن و دست بالاى جامعه‏ها هستند، و به همين خيال وهن و اندوه به خود راه داده ايد خيالى باطل است، چون اگر مؤمن باشيد ملاك در تفوق و تقدم به دست شما است نه در دست مشركين، و خداى تعالى فرموده:َ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ" ( ترجمه الميزان، ج‏4، ص: 41)

اکنون ببینید که در این شرایط که دشمن بر ما سخت گرفته و بر وسعت و شدت تحریم ها افزوده است این گونه نیست که فقط سختی ها بر ما وارد شود بلکه سخت تر از آن چه بر ما وارد می کنند بر خودشان وارد می شود. به عنوان نمونه شرکت پژوی فرانسه که تحت فشار دولت فرانسه، ایران را تحریم کرده است، امروز دچار بحران مالی شدید و اخراج کارگران شده است و به صورت نیمه تعطیل در آمده است. تحریم کننندگان نفت نیز در فصل سرمای زمستان گرفتار خواهند شد. این وضعیت تحریمی، کار را به جایی رسانده که بسیاری از کشورهای اروپایی دچار بحران اقتصادی شده اند و به دلیل این بحران، مجبور به اجرای سیاست های ریاضتی شده اند سیاست هایی که منجر به اعتراضات گسترده مردمی در خیابان های کشورهای اروپایی شده است. در همین راستا نخست وزیر انگلیس تدابیر ریاضتی لندن را حیاتی دانست و گفت اگر دست به کار نشویم انگلیس سقوط خواهد کرد.( سایت مشرق) راشاتودی با تایید این وضعیت به نرخ بالای بیکاری اشاره می کند و می افزاید : آمار بالای بیکاری در انگلیس به از هر 4 نفر یک نفر در این کشور رسیده است.

نیویورک تایمز نیز اسپانیا را از کشورهای بحران زده به حساب می آورد و می نویسد : اسپانیا برای خروج از بحران، نیاز به 76 بیلیون دلار دارد.

واشنگتن تایمز با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت قیمت سوخت می نویسد: قیمت بنزین در امریکا به شکل باور نکردنی افزایش یافته و در کالیفرنیا هر گالن بنزین 64/4دلار عرضه می شود.

وضعیت بودجه امریکا نیز وضعیتی بحرانی نشان می دهد به طوری که در سال 2012 کسر بودجه امریکا 1/1 تریلیون دلار اعلام شده است. شرکت های مدیریت بزرگراه های اسپانیا به علت وخامت بحران در این کشور یکی پس از دیگری در حال ورشکستگی اند. به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، شمار فزاینده ای از رانندگان اسپانیایی به سبب وخامت وضع اقتصادی و نیز گرانی هزینه های سوخت، ترجیح می دهند برای تردد پولی بابت عوارض بزرگراه ها نپردازند و به همین علت اکثر بزرگراههای این کشور به طور بی سابقه ای خلوت شده اند. تردد خودروها در بزرگراه های اسپانیایی در ماه سپتامبر به پایین ترین سطح خود طی چهارده سال اخیر رسید. اما قیمت عبور از بزرگراه نیز برای بسیاری از رانندگان سنگین است برای مثال هزینه مسافتی هشتاد کیلومتری در یکی از بزرگراه های حومه مادرید، هفت یورو و بیست و پنج سنت است. واضح است که تردد روزانه از این بزرگراه به علاوه هزینه سنگین سوخت، بر بودجه بسیاری از خانوارهای اسپانیایی سنگینی می کند. تا کنون از چهارده شرکت مدیریت بزرگراه های اسپانیا، پنج شرکت ورشکسته شده اند.

رویترز نیز تشدید تحریم ها علیه ایران از سوی اروپا را نشانه استیصال در قبال اراده تهران در دستیابی به انرژی هسته ای ارزیابی کرده و گفته است: مقامات اروپایی به ناموفق بودن تحریم ها اذعان دارند و در سرگمی به سر می برند.

از سوی دیگر با رشد بیداری اسلامی در منطقه، امریکا و اروپا اعتبار خود را از دست داده اند و مسلمانان به سوی تشکیل امت واحده پیش می روند. و این جاست که رژیم صهیونیستی در معرض نابودی و اضمحلال قرار گرفته است. قدرت پهباد ایرانی نیز در شکست طرح گنبد آهنین اسراییل همه محاسبات آن ها را در هم ریخته و به عبارتی خواب را از چشمان رژیم صهیونیستی و اربابانش گرفته است. کشورهای نوکر غرب و هم پیمان اسراییل مانند مصر، تونس و... دچار انقلاب شده و برخی دیگر مثل بحرین و عربستان سعودی نیز در معرض خطر جدی قرار گرفته اند. عربستان به دلیل جایگاه نفت آن در اقتصاد غرب از موقعیت ویژه ای برخوردار است. از این رو، نسبت به تحولات آن بیشتر نگران به نظر می رسند. روزنامه فایننشال تایمز در این باره می نویسد : وضعیت عربستان در سایه افزایش اعتراضات به ویژه در مناطق شیعه نشین این کشور روز به روز بی ثبات تر می شود. . رشد اسلام خواهی در جهان نیز استکبار جهانی را به شدت آشفته نموده است به طوری که در یک خودکشی سیاسی با اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم ( ص) اهانت می کنند و حیثیت و آبروی خودشان را در برابر همه پیروان ادیان الهی می شکنند، بی بی سی در گزارشی در باره واکنش های گسترده به اقدام توهین آمیز نشریه فرانسوی و فیلم موهن امریکایی طی تحلیلی می گوید این واکنش های گسترده نشان دهنده اسلامی بودن انقلاب های منطقه است.

نتیجه این که اگر ملت ایران در زیر فشار های امپریالیزم جهانی قرار گرفته است، بی تردید خود آن ها نیز در وضعیت بدتر یا مشابهی قرار دارند، با این تفاوت که ما این گونه سختی ها را برای خدا تحمل می کنیم و در برابر آن ماجوریم و البته اگر به او اعتماد کنیم و تلاش های خودمان را نیز به کار بگیریم راه بسته را نیز بر ما باز خواهد کرد و ما را از این گردنه به سلامت عبور خواهد داد ولی سختی های دشمنان ما بسان کلاف سر در گمی است که هر روز بر ابهام آن افزوده می شود و به تعبیر مقام معظم رهبری بسان ماشینی که در زیر بهمن سنگین گرفتار شده است قدرت حرکت از آن ها سلب شده است. و البته که کفار بر تحمل این سختی ها هیچ گونه اجر و پاداشی نیز در یافت نمی کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها