کد خبر: ۸۹۸۱۳
زمان انتشار: ۰۰:۰۱     ۱۰ آبان ۱۳۹۱
جوان آنلاین نوشت:

يك منبع ايراني نزديك به دولت امريكا فاش كرد كه محمد خاتمي، رئيس‌جمهور سابق ايران در ابتداي كار دولت خود از يك هيئت از دانشمندان هسته‌اي امريكا دعوت كرد كه از برنامه هسته‌اي ايران تحقيق كنند، ولي پنتاگون از سفر اين هيئت به ايران ممانعت و آن را وتو كرد. لازم به ياد آوري است، بر‌نامه هسته‌اي ايران به شكل فعلي آن، از سال ۲۰۰۱ به بعد در مركز توجه غربي‌ها قرار گرفته است. 

دكتر بهراد نخعي يك كارشناس هسته‌اي كه خودش اين سفر را سازماندهي كرده در گفت و گو با اينترپرس سرويس (IPS) براي اولين بار فاش كرد كه وزارت دفاع امريكا در سال ۱۹۹۸ دعوت دولت تازه‌كار محمد خاتمي از كارشناسان هسته‌اي برجسته امريكا براي سفر به ايران براي تحقيق درباره بر‌نامه هسته‌اي ايران را وتو كرده است. به گفته نخعي، خاتمي اين كار را براي بهبود مناسبات ايران با امريكا انجام داده بود.

نخعي كه يك ايراني مقيم امريكاست و دكتراي خود را هم از دانشگاه تنسي گرفته در شرح اين ماجرا مي‌گويد كه هيئت نمايندگي ايران در سازمان ملل در اواخر فوريه ۱۹۹۸ به او اطلاع داده‌اند كه محمد خاتمي رئيس‌جمهور وقت و غلامرضا آقازاده رئيس وقت سازمان انرژي اتمي ايران از او خواسته‌اند كه جمعي از دانشمندان هسته‌اي امريكا را براي سفر به ايران و تحقيق در‌باره بر‌نامه هسته‌اي آن، گرد هم بياورد.

به گفته نخعي، اين درخواست همزمان با گفت‌وگوي معروف خاتمي با كريستين امانپور، خبرنگار سي ان ان ابراز شد،

گفت‌و‌گويي كه خاتمي در آن بر «فروريختن ديوار بي‌اعتمادي بين ايران و امريكا» تأكيد كرده بود. نخعي مي‌گويد كه از نمايندگي ايران در سازمان ملل خواسته كه بگويند اين هيئت بايد چند نفر باشند و نمايندگي به او گفته كه «شما خودتان تصميم بگيريد» و «ما ويزا صادر مي‌كنيم». حتي نمايندگي سازمان ملل گفته كه هيچ محدوديتي در بازديد وجود ندارد ولي در نهايت پنتاگون با اين درخواست امريكا موافقت نكرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها