کد خبر: ۸۹۹۷۴
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۱۰ آبان ۱۳۹۱
دبیرکل کمیته ملی المپیک می گوید طبق اساسنامه جدید، باید اعضای مجمع کمیته المپیک از 66 نفر به 49 نفر کاهش پیدا کنند. افشارزاده همچنین با توجه به بالارفتن نرخ ارز ودلار و مشکلاتی که ورزش با آن دست به گریبان است،‌ گفت، کمیته قصد دارد برای گرفتن ارز دولتی به رییس جمهور نامه بنویسد. متن گفت و گوی بهرام افشارزاده، دبیر کل کمیته ملی المپیک با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) را در ادامه می‌خوانید.

* روز گذشته نشستی برای بررسی چگونگی نحوه ادامه همکاری مربیان خارجی با تیم‌های ملی ایران در کمیته ملی المپیک برگزار شد. نتیجه‌ چه بود؟

ما مساله مربیان را در سه بخش خلاصه کردیم. در بخش اول رشته‌های مدال آور المپیکی و آسیایی هستند که سعی داریم به هر قیمتی که شده آنها را حفظ کنیم تا خللی به نتایج کسب شده در بازی‌های آسیایی گوانگجو وارد نشود و در کره هم موفق باشیم. البته در همین رشته‌ها ما مربیان ایرانی داریم که دانش روز دنیا را در اختیار دارند. در گروه دوم رشته‌های قرار گرفته‌اند که اگر امکانات ویژه کمیته ملی المپیک در اختیارشان قرار بگیرد، شانس کسب مقام در بازی‌های آسیایی را دارند. در گروه سوم هم رشته‌های هستند که در بازی‌های آسیایی حضور ندارند، اما در بلند مدت می‌توانند نتیجه‌ بگیرند.

در واقع از 52 مربی موجود قرار داد 25 مربی لغو و یا در حال لغو شدن است و 27 مربی هم در حال حاضر در فدراسیونهای مختلف در حال فعالیت هستند که آنها هم به سه گروه تقسیم می شوند. گروه اول مربیانی هستند که رشته آنها شانس کسب مدال دارند و در صورت حذف، در بازیهای آسیایی 2014 لطمه خواهیم خورد که مقرر شد در هر صورت آنها را حفظ کنیم.

گروه دوم مربیانی هستند که در رشته های پایه فعالیت می کنند و در بازیهای آسیایی داخل سالن سال آینده در اولویت هستند که مقرر شد این گروه تا حد ممکن حفظ شوند. گروه سوم هم که در اولویت نیستند و با حذف آنها مشکلی برای ورزش ایجاد نمی شود که قرار داد این گروه لغو خواهد شد. در واقع تصمیمات بر اساس شرایط موجود گرفته شده و به همین دلیل درباره تک تک مربیان شاغل در فدراسیونها بحث و تبادل نظر شده تا این نتیجه گیری حاصل شد. به همین دلیل پیشنهاد شد تا اردوهای تدارکاتی و آماده سازی تیمهای ملی بصورت متمر کز از سوی کمیته ملی المپیک برگزار شود تا تمرکز فقط بر روی اعزامها و هزینه های ضروری باشد و همچنین ناظرین و تحلیل گران فنی که در حال حاضر دارند با کمیته ملی المپیک همکاری می کنند تا بازیهای 2014 به این همکاری ادامه داده و حتی در صورت نیاز و ضرورت ،برای بازیهای 2014 ناظرین جدید هم اضافه شوند.

* بیش از یک ماه است که مربیان خارجی به دلیل بالا رفتن ارز و دلار حقوقشان را نگرفته‌اند.

با توجه به تورم و عدم پرداخت 12 میلیارد تومان باقی مانده از بودجه 30 میلیاردی ویژه المپیک، ما با مشکلات زیادی مواجه شدیم و به همین دلیل ناچار بودیم که از بودجه فدراسیون‌ها برای سایر امور هزینه کنیم! اگر مابقی بودجه را به کمیته‌ پرداخت می‌کردند مشکلی نبود، ولی متاسفانه این اتفاق صورت نگرفته است.

* کمیته ملی المپیک مکاتبات زیادی با معاونت راهبردی ریاست جمهوری و خزانه کشور انجام داده تا این 12 میلیارد پرداخت شود. آخرین نتیجه‌ مذاکراتتان چه بوده است؟

ما تلاش زیادی کردیم که این بودجه در اختیار کمیته ملی المپیک قرار بگیرد، اما متاسفانه گویا نمی‌خواهند این مبلغ را به ما بپردازند. با توجه به اظهارات مقام معظم رهبری و رییس جمهور مبنی بر این که هر هزینه ای در ورزش اسراف نیست، ما نیاز به هفت میلیارد تومان پول داریم تا مشکلاتمان را برطرف کنیم. عدم پرداخت پول مربیان و لغو قراردادها قطعا در نتایج بازی‌های آسیایی کره لطمه بزرگی به ما خواهد زد. باید از هم اکنون برنامه‌ریزی برای کره را آغاز کنیم. سال آینده چهار رویداد مهم رقابت‌های غرب آسیا، همبستگی کشورهای اسلامی، بازی‌های رزمی و بازی‌های آسیایی جوانان برگزار خواهد شد که متاسفانه دست کمیته‌ برای آماده سازی جهت حضور در این رقابت‌ها بسته شده است .

* با توجه به ممنوعیت کمیته‌ از سوی بانک مرکزی برای تهیه دلار از بازار آزاد و همچنین عدم اختصاص ارز دولتی به ورزش، تدبیر کمیته‌ برای پرداخت دستمزد مربیان خارجی چیست؟

با توجه به تورمی که وجود دارد ما پیش‌بینی کردیم که مبلغ ریالی دستمزد مربیان را به فدراسیون‌ها بدهیم تا خودشان دلار تهیه کنند و به مربیان بدهند.

* یکی از دغدغه‌هایی که در شرایط فعلی وجود دارد، این است که بعد از جدا شدن، مربیان خارجی از تیم‌های ملی به دادگاه CAS شکایت کنند و همین مساله باعث شود علاوه بر گرفتن قراردادشان ضرر و زیان هم بگیرند.

یکی از بندهای قرارداد کمیته‌ با مربیان خارجی این است که 15 روز قبل از ترک کار به آنها اطلاع داده شود که دیگر قصد ادامه همکاری با مربیان خارجی را نداریم. بعد از اعلام ما هم قرارداد خود به خود یک طرفه فسخ می‌شود. این بند در تمام قرارداد مربیان خارجی لحاظ شده است. البته کمتر پیش آمده که ما از این بند قرارداد استفاده کنیم، اما با بهره گیری از آن می‌توانیم مانع شکایت مربیان خارجی به دادگاه CAS شویم.

* شما اشاره کردید که قصد ادامه همکاری با مربیان گروه‌های اول و دوم رشته‌های ورزشی را دارید که در میان مربیان خارجی هم بیشترین مبلغ به همین دسته از مربیان پرداخت می‌شود. تکلیف پرداخت دستمزد آنها از این پس چه خواهد بود؟

قرار است نامه‌ای به دکتر احمدی نژاد، رییس جمهور محترم بنویسیم و از ایشان بخواهیم که مانند گذشته به ما ارز دولتی با مبلغ 1260 تومان بدهند. ما می‌خواهیم در این نامه لطمه‌های احتمالی که با رفتن مربیان خارجی به ورزش وارد می شود را بگوییم. البته قصد داریم که به مذاکراتمان با بانک مرکزی ادامه دهیم تا شاید راه چاره‌ای پیدا کنیم.

* علاوه بر بلاتکلیفی مربیان خارجی، اعزام تیم‌های ملی هم به دلیل بالا رفتن نرخ ارز و دلار دچار خدشه شده است.

در نامه‌ای که برای رییس جمهور و بانک مرکزی خواهیم نوشت اشاره می‌کنیم که علاوه بر مربیان خارجی، ما در اعزام تیم‌های ملی به مسابقات هم مشکل داریم. از اسفند ماه انتخابی بازی‌های المپیک برزیل آغاز می‌شود. برای بازی‌های آسیایی کره هم باید از اکنون شروع کرد. ما ارز مسافرتی هم نمی‌توانیم بگیریم‌ به همین دلیل تیم‌ها از اعزام‌ها باز می‌مانند. ورزش نقش اساسی در سالم سازی جامعه دارد. اعزام ها هم انگیزه ورزشکاران را بالا می‌برد. اگر ملی‌پوشان به مسابقات نروند قطعا افت محسوسی می‌کنند. در جوامع جهانی هم جایگاه مان را از دست می‌دهیم.

* اخیرا از سوی فیلا نامه‌ای برای کشتی ایران ارسال شده که در آن آمده است که باید تا پایان آذر ماه انتخابات فدراسیون برگزار شود. در شرایطی که IOC ایران را از برگزاری انتخابات منع کرده، آیا پذیرفتن درخواست فیلا به صلاح ورزش خواهد بود؟

ما باید روند اصلاح اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی را تسریع کنیم تا انتخابات فدراسیون‌ها هم دوباره روی روال انجام شود. اصلاح اساسنامه یک روند ساده است، ولی به تصمیمات وزیر ورزش و جوانان بر می‌گردد. عباسی علاقه دارد که این کار هر چه سریع‌تر انجام شود. رونوشت نامه های IOC هم در اختیار مجامع جهانی قرار می‌گیرد. من فکر می‌کنم تا پایان آذر ماه موضوع اصلاح اساسنامه برطرف شود و مشکلی برای برگزاری انتخابات وجود نداشته باشد . من به وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد می‌کنم که تا آذر ماه دست نگه دارند و صبور باشند و بعد از اصلاح اساسنامه انتخابات را برگزار کنند، چرا که برگزاری انتخابات کشتی در مقطع فعلی به صلاح نیست.

* روز گذشته دوره چهار ساله کمیته ملی المپیک به پایان رسید. شائبه‌های زیادی مطرح است که کمیته ملی المپیک نمی‌خواهد انتخابات را در موعد مقرر برگزار کند.

ما ناچار هستیم منتظر نامه جدید IOC باشیم و اصلاحاتی که مورد نظر کمیته ملی المپیک است را انجام دهیم. پس از آن هم بلافاصله انتخابات را برگزار کنیم. دوره چهار ساله کمیته‌ روز گذشته به پایان رسید و ما موظف به برگزاری انتخابات هستیم. ما همین اساسنامه ای که در سال 2001 به تایید IOC رسیده را برایشان ارسال کردیم. دو سال قبل در اجلاس انجمن کمیته‌های المپیک در کپنهاگ اصلاحات جدیدی برای اساسنامه انجام شد. اما این اصلاحیه در اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران لحاظ نشد.

* چه اصلاحاتی مورد نظر کمیته ملی المپیک است؟

چیزی از این اساسنامه کم نمی‌شود، اما احتمال دارد بندهایی به آن اضافه شود. در محتوای اساسنامه تغییری نخواهیم داشت، اما نفرات دستخوش تغییرات می‌شوند. تغییرات درباره اعضای مجمع است که حق رای دارند و تصمیم می‌گیرند. در حال حاضر 66 نفر عضو مجمع هستند که طبق اصلاحیه کپنهاگ باید به 49 نفر کاهش پیدا کند. در واقع طبق اساسنامه جدید اعضای مجمع ریزش خواهند داشت. در این تغییرات IOC تصمیم می‌گیرد که آیا ارگان‌های دولتی می‌توانند عضو مجمع باشند یا نه.

* اخیرا IOC نامه‌ای به کمیته ملی المپیک ارسال و اعلام کرده که تا زمان اصلاح اساسنامه کمیته‌ نباید انتخاباتی برگزار کند. برنامه کمیته‌ برای روشن شدن تکلیف اساسنامه چیست؟

هیات اجرایی و کمیته ملی المپیک ملزم هستند که نسبت به اصلاح اساسنامه اقدام کنند. برای شرکت در اجلاس OCA قرار است گروهی از مدیران به ماکائو بروند و در آنجا با روسای کمیته بین‌المللی المپیک و شورای عالی المپیک آسیا مذاکره کنند. قطعا مذاکره حضوری بهتر از نامه نگاری جواب می‌دهد. IOC هم در نامه اخیرش به ما گفته که در اسرع وقت جواب کمیته ملی المپیک ایران را می‌دهد. با توجه به این نامه فکر می‌کنم تا پایان ماه جاری تکلیف اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک مشخص شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها