کد خبر: ۹۴۶۳۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۳۰ آبان ۱۳۹۱
پس از آنکه موشک های مقاومت توانستند سامانهٔ دفاع چند میلیاردی اسزائیلی‌ها در این چند روز اخیر رَد کنند بنیانگذار دفاع موشکی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: با وجود چنین گنبد آهنینی، هیچ جای اسرائیل امن نیست.
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گنبد آهنی (Iron Dome) یک سامانهٔ دفاع زمین به هوای توسعه‌داده‌شده توسط اسرائیل است که در اوایل سال ۲۰۱۱ به خدمت گرفته شد و چندین میلیارد دلار برای برپایی آن هزینه شده‌است که به گفته خبرگزاری ها آمریکا بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بابت این سیستم به این رژیم در طراحی این  سامانه کمک مالی کرده‌اند.
 
ریشه سیستم سپر دفاع موشکی گنبد آهنین به جنگ اسرائیل و لبنان در سال ۲۰۰۶ بر می‌گردد؛ در آن نبرد، حزب‌الله راکت‌های پرشماری به سمت اسرائیل شلیک کرد که خسارات فراوانی را برای اسرائیل به همراه آورد؛ بعد از این ماجرا و شکست سنگین صهیونیست ها در این جنگ، پرتس، وزیر وقت دفاع اسرائیل اعلام کرد که کمپانی اسرائیلی رافائل که تولیدکننده تجهیزات نظامی است، برای مقابله با تهدیدهای آینده یک سپر دفاع موشکی جدید خواهد ساخت و این موضوع گذشت تا اینکه این سامانه چند میلیاردی با تبلیغات فراوان رسانه ها به بهره برداری رسید.
 
"گنبد آهنین" که مقامات اسرائیل آن را پیشرفته ترین و غیر قابل نفوذ ترین سامانه دفاعی در دنیا در این چند ماه اخیر معرفی می‌کردند، ماه گذشته با گذر پهباد ایرانی حزب الله از این سامانه تردید ها نسبت به عملکرد این سامانه  بالا گرفت تا اینکه حملات اخیر اسرائیلی ها به غزه و پاسخ گروه های مقاومت به آنها تردید هایی که نسبت به این سامانه بود تبدیل به یقین شد.
 
در حالی که مقامات رژِم صهیونیستی در ابتدای بهره برداری از این سامانه از انهدام شدن 80 درصد موشک‌های شلیک شده به اسرائیل خبر می‌دادند؛ امروز سخنگوی ارتش اسرائیل در مصاحبه ای اعلام کرد: گنبد آهنین دو سوم موشک‌های فلسطینی‌ را مهار نکرده است.
 
 اران زینگر در همین زمینه گفت: در پنج روز گذشته، 848 راکت به اسرائیل شلیک شده و ما توانستیم 302 راکت را رهگیری کنیم.
 
در همین حال شبکه تلویزیونی 'یورونیوز' گزارش داد: شهرک‌نشینان جنوب اسرائیل سرنوشتی نامعلوم در سایه سامانه 'گنبد آهنین' دارند؛ این سامانه تا کارایی کامل، فاصله زیادی دارد.
 
فرمانده ستاد جبهه داخلی ارتش رژیم صهیونیستی نیز ضمن هشدار به ادامه حملات موشکی مبارزان فلسطینی گفت: سیستم دفاعی 'گنبد آهنین' نمی‌تواند مانع اصابت همه موشک‌ها به اسرائیل شود؛ 'ایهود باراک'، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز روز گذشته به همراه سفیر آمریکا در تل‌آویو، از سامانه دفاع موشکی 'گنبد آهنین' در سرزمین‌های اشغالی بازدید کرد.
 
سامانه دفاع موشکی موسوم به گنبد آهنین که رژیم اسراییل پس از تبلیغات فراوان و با هزینه کردن میلیارد دلاری، آن را در جنوب سرزمین‌های اشغالی - اطراف باریکه غزه- نصب کرد، تا مقابل شلیک موشک های گروه های فلسطینی را بگیرد، با رقم زدن ناکامی‌های پی‌درپی ناکارآمدی خود را ثابت کرد.
 
در این یک هفته‌ای که با حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به شهر غزه، درگیری میان گردان های مقاومت و ارتش اسرائیل آغاز شد، گردان‌های مقاومت تعداد زیادی موشک و گلوله خمپاره و همچنین 3 فروند موشک گراد، و2 فروند موشک فجر5 به شهرک‌های صهیونیست نشین شلیک کردند، که سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین با وجود تبلیغات فراوانی که در خصوص عملکرد آن توسط رژیم صهیونیستی صورت گرفته بود و بسیار از این سیستم دفاع موشکی افسانه ای صحبت شده بود، در مقابله با این موشک‌ها ناتوان ماند و موشک های فلسطینی به شهرهای اواکیم، بئرالسبع و کریات گاد واقع در 52 کیلومتری غزه اصابت کردند.
 
به هر حال به نظر می رسد اظهارات مقامات اسرائیلی در غیر نفوظ بودن این سامانه یک جنگ روانی بیشتر نیست، این در حالی است که موشک هایی که تا به امروز از این "گنبد" عبور کرده اند نسبت به موشکهای دیگر ایرانی همچون شهاب، سجیل  و... پیشرفته نیستند، و عبور کردن این موشک ها از فضای این سامانه ناکارآمدی این پروژه را نشان می دهد.
 
این موضوع آنجایی جالبتر می شود که روزنامه عبری زبان یدیعوت آحرونوت اخیرا اعتراف کرد که شهرک نشینان صهیونیستی از همان ابتدا به کارایی این سامانه دفاعی اطمینان نداشتند و به همین سبب شب‌ها به جای امید بستن به این سامانه دفاعی در پناهگاه ها می‌خوابیدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها