کد خبر: ۹۴۷۹۵
زمان انتشار: ۰۹:۰۷     ۰۱ آذر ۱۳۹۱
در نقد جریان سازی های اخیر علیه حسن عباسی:
جریان تحجر فلسفی اگرچه با سوء استفاده از نام بزرگانی چون علامه مصباح یزدی و جوادی آملی سعی در منتسب کردن خود به ایشان را دارد، اما باید دانست که منش این بزرگان همواره بر ضد این جریان بوده است. علامه مصباح یزدی با حضور در مناظرات تلویزیونی با سران حزب توده و نیز مناظرات حضوری اش با عبدالکریم سروش و علامه جوادی آملی نیز با مناظرات چندین جلسه ای با ایت الله سیدان از مکتب تفکیک، آزاداندیشی واقعی فلسفی را به جلوه درآوردند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، بنابر بیانات حضرت امام و مقام معظم رهبری، ضربه ای که انقلاب از جریان تحجر خورده است، نه از مارکسیست ها و نه از سکولارها نخورده است. چراکه غالب قریب به اتفاق جمعیت کشور را شیعیان تشکیل می دهند و شاخص اصلی شیعه، ولایت پذیری است و جریان تحجر هم از همین راه همواره ضربات خود را وارد نموده است. این جریان در لباس روحانی و با شعار دفاع از دین، با هرگونه پیشرفت و نوآوری دینی مخالفت نموده و سعی کرده است ایشان را با روش های ناجوانمردانه حذف نماید.

اگرچه این جریان در ابتدای انقلاب با نجس خواندن فلاسفه و آب کشیدن استکان فرزند حضرت امام ظهور یافت، اما در کمال تعجب، با مرور زمان در قلب فلسفه خوانان بروز مجدد یافت و ضربه های سنگینی به نیروهای ارزشی وارد نمود. این جریان که بویی از روح کند و کاو و آزاداندیشی فلسفه نبرده است، صرفاً با حفظ گزاره های فلسفی و تصلب بر روی آنان، با هرگونه اظهارنظری در نقد این گزاره های حفظ شده به شدت مقابله می کند. این جریان با آگاهی بر ضعف علمی خود، تمام تلاشش را بکار می برد تا بجای گفتگو و مناظره با منتقدین خود، با انگ چسباندن به ایشان، مانع شنیدن حرف هایشان توسط جامعه شود.

با حضور مهدی نصیری در تلویزیون و طرح نقدهای جدی اش به فلسفه، این جریان خود را در خطر دید و با حمله به برنامه زاویه، تمام تلاش خود را برای تعطیلی آن بکار برد. این جریان با وجود ده ها نشریه و فصلنامه فلسفی و هزاران کلاس فلسفه در حوزه و دانشگاه، با انتشار فصلنامه «سمات» که در نقد فلسفه می باشد، به شدت مخالفت نموده و بر بسته شدن آن تلاش می ورزد.

ضربه سهمین تر جریان تحجر فیلسوفانه، در مواجهه با آراء متفاوت رئیس جمهور بود. گرچه بر اظهارات ایراد شده توسط اطرافیان رئیس جمهور انتقادات اساسی وارد است، اما باید پذیرفت که نحوه مواجهه با ایشان در بسیاری از موارد متحجرانه بوده است. جریان تحجر فلسفی هیچگاه حاضر به گفتگو و مناظره با طرفداران دیدگاه مخالف نشده و همواره  نقدهای خود را از دور به سمت ایشان پرتاب نموده است.

اما آخرین ضربه اساسی این جریان، بر دکتر حسن عباسی بوده است. در بحبوحه انتخابات، برخی سایت های سکولار با درج قسمت بریده شده ای از سخنان انتقادی حسن عباسی بر فلسفه و انتخاب تیتر گمراه کننده، طوری وانمود کردند که او به حضرت ایت الله جوادی آملی بی ادبی نموده است. این اقدام بلافاصله مورد تکذیب عباسی قرار گرفت و او جلسه کلاس چهار ساعتی اش را به طرح و تبیین انتقادات خود بر فلسفه اختصاص داد و متن آن منتشر گردید.

اما همانطور که انتظار می رفت، از احدی از این جریان صدایی در پاسخ به انتقادات عباسی برنخاست و تنها فحش و تهمت ها ادامه یافت. البته از همان ابتدا روشن بود که امتداد این جریان به آنانی می رسد که عباسی در دوران اصلاحات تابوی نقدشان را شکسته بود و مضرات اساسی به ایشان تحمیل نموده بود و فلسفه تنها دستاویزی برای این حمله بود. جریانی که نه تنها دغدغه فلسفه و ایت الله جوادی را ندارد، بلکه در بسیاری اوقات می توان آثار دین گریزی را در مطالب ایشان مشاهده نمود.

این جریان از آنجا که خود را در پاسخ علمی به عباسی عاجز دید، مانند گذشته دست به دامان روش های کثیف پشت پرده شده و با رایزنی های خود نهایتاً توانست این نیروی ویژه انقلاب را مجدداً ممنوع التصویر کند. مجموع این تلاش ها از یک سو و معضل قدیمی «پامنبری های بی خاصیت» که شاگردان او را هم در بر گرفته است، سبب شد که او پس از حدود 400 جلسه، دوره «کلبه کرامت» خود را که می توان آن را «تنها دوره نظریه پردازی به معنای واقعی کلمه» دانست، تعطیل نماید.

در این جریان، بیشترین تلاش توسط یک نهاد فرهنگی که پیش از این مورد نقد حسن عباسی و رئیس جمهور قرار گرفته بود، صورت گرفت. نهادی که با در اختیار داشتن بودجه های کلان میلیاردی، شاید به اندازه یک مؤسسه کوچک فعالیت مفید دینی نداشته و تنها به فعالیت های رزومه پرکن و بودجه گیر مشغول است.

جریان تحجر فلسفی اگرچه با سوء استفاده از نام بزرگانی چون علامه مصباح یزدی و جوادی آملی سعی در منتسب کردن خود به ایشان را دارد، اما باید دانست که منش این بزرگان همواره بر ضد این جریان بوده است. علامه مصباح یزدی با حضور در مناظرات تلویزیونی با سران حزب توده و نیز مناظرات حضوری اش با عبدالکریم سروش و علامه جوادی آملی نیز با مناظرات چندین جلسه ای با ایت الله سیدان از مکتب تفکیک، آزاداندیشی واقعی فلسفی را به جلوه درآوردند. اما غفلت جامعه ارزشی به جریان تحجر فلسفی، می تواند ضربات سنگین تری در آینده (از جمله حمله به خود مقام معظم رهبری که سابقاً توسط این جریان مورد اتهام روشنفکرگرایی قرار گرفته بود) برای نظام به همراه داشته باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
محقق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۷ - ۰۱ آذر ۱۳۹۱
۲۳
۱
متن خوبیه اما کلاس تعلیق شده نه تعطیل
البته جریانات متحجر بدانند استاد عباسی کسی نیست که صحنه را خالی کند
پاسخ
هادي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۱
۱۶
۱
واقعا همين است ما بايد قدر افرادي چون دكتر عباسي را بدانيم چنان كه خود ايشان در جلسه ي آخر فرمودند: راضي نيستم بعد از مرگم به من و انديشه هايم توجه شود تا زنده ام قدر من را بدانيد.آري ما نبايد مرده پرست باشيم درود برآقاي دكتر.
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۴ - ۰۱ آذر ۱۳۹۱
۱۲
۰
با تشکر از مقاله بسیار خوب تان . جهت اطلاع خواننده گان تان عرض میکنم. آقای عباسی در ماه های منتهی به پایان سال 90 در برنامه های رادیویی ، تلوزیونی، کلاس ها و سخنرانی ها حمله ی اساسی و علمی و منطقی را به بانک و بورس نمود و اثبات کرد که کارکرد بانک ربوی بوده و بورس مبتنی بر قمار است (و همین موضوع هم درحال فروپاشی تمدن غرب است ) . برخی از مراجع تقلید نیز همین نظر را اعلام فرمودند و تایید کردند.بانک مرکزی اطلاعیه داد و صدا و سیما بر اثر فشارهای وارده !! از آقای عباسی خواستند تا حرفش را پس بگیرد . اما ایشان گفتند حرفش را پس نمی گیرد اما حاضر است با شورای فقهی بانک که از قضاء در بانک و بورس مسئولیتش با یک نفر است ،مناظره زنده تلوزیونی بگذارد.که این اتفاق تا کنون نیفتاده است . در ایام تعطیلات پایان سال سایت های یادشده در مقاله ، با انتخاب تیتر جعلی اقدام به انتشار مطلبی از استاد عباسی نمودند که مربوط به سخنرانی ایشان در 2سال قبل در دانشگاه صنعتی اصفهان بود آنهم نه از متن سخنرانی که از پاسخ ایشان به سئوال یکی از حضار در جلسه پس از سخنرانی ضبط شده بود. جناب استاد ضمن پاسخ به جوسازی ها در کلاس شان، برای تنویرافکار عمومی اقدام به انتشار اطلاعیه ای تحت عنوان عبور از سایه قبل از اینکه فیلم چند ساعته کلاس دست مردم را بگیرد نمودند. اما ظاهراً کسی نمی خواست جواب ایشان و حرف های منطقی اش را بشنود. پس از آن نیز روزنامه کیهان با تیتر مخالفت حضرت آیت ا... مصباح منتشر نمودند که مثل تیتر قبل هرکس می دید فکر می کرد که حضرت علامه ناراحتند و نشستند علیه آقای عباسی سخنرانی کردند . با کمی دقت متوجه می شدی که حضرت علامه فرمایش شان مربوط به اوایل دهه 60 بوده است . !!؟ که اینگونه مورد سوء استفاده قرار گرفته بود.
پاسخ
حامد313
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۶ - ۰۱ آذر ۱۳۹۱
۱۹
۲
واقعا خجالت داره ی مرد تو ایران پیدا نمیشه با این سکولارهای بی دین برخورد کنه استاد عباسی مصداق بارز یک مسلمان واقعیه خدا حفظش کنه
پاسخ
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۲ - ۰۱ آذر ۱۳۹۱
۱۳
۲
من خودم با چند تا از اینهایی که ادعای فلسفه و طرفداری از اون رو دارند بحث کردم
اما هیچ کدومشون استدلال نمی کنن
فقط پشت سر آدم های بزرگ مخفی میشن
...
در صورتی که دکتر عباسی دلایل محکمی برای این قضیه دارند و ایشون این بحث رو به صورت ریشه ای ارزیابی می کنند
پاسخ
مصطفي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۶ - ۰۱ آذر ۱۳۹۱
۱۱
۳
سلام نكته اي كه به ذهن بنده رسيد اين است كه از رفتار و صحبت اينها اين گونه استنباط مي شود كه اگر شما عرفان و فلسفه را فهميديد بايد بپذيريد اگر نپذيريد پس معلوم است كه نفهميديد كه اين را در مناظره ها مشاهده كردم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۱
نخیر عزیزم. کسی باید فلسفه را درست خوانده باشد، مثل علم اصول و فقه که 15 - 20 سال سیر درسی دارد، خوانده باشد و نظر بدهد وإلا نظرش ارزشی ندارد.

این را هر عقل سلیمی می فهمد.
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۲ - ۰۱ آذر ۱۳۹۱
۶
۱۴
این همه دکتر عباسی رو نپرستید.ایشون ی اقیانوسیه با عمق 10سانت.جاهایی کمی بیشتر.ایشون میگه گول علامه طباطبایی واستاد مطهری رو نخورید فلسفه اسلامی نداریم.علامه طباطبایی واستادمطهری که سالهای متمادی در فلسفه گذراندند ودین شناس بودنند.نفهمیدند.حسن عباسی با چند واحد فلسفه وبدون علم عمیق دینی فهمید.
پاسخ
سیدپیمان
GERMANY
۲۲:۰۹ - ۰۱ آذر ۱۳۹۱
طبق اعتراف دوست عزیزمان وحید خان برادرواستاد گرانقدرم اقای دکتر حسن عباسی اقیانوسی هستند با عمق 10 سانت... بسیار خوب .... شما بفرمائید خودتان باندازه ی یک نعلبکی قطر وعمق دارید که در مورد ایشان انطور افاضات میفرمائید؟ ضمنا وقتی زبان به نصیحت باز میکنید وشکرریزی میفرمائید ومیگوئید گول ایشان را نخورید یا نخوریم هیچ متوجه تهمت وغیر اسلامی صحبت کردنتان هستید اقای فلسفه دان ومسلمان؟ بازهم در ضمن مدرک ومستند وشاهد واقعی وازاده دارید که هم اثبات کنید ایشان در صدد گول زدن فرد یا افرادی در جامعه هستند وهم ایشان دست رد خدای ناکرده به سینه این بزرگواران که شما نام بردید زدند وهم ایشان بقول شما ای.. یک چند واحدی فلسفه خوانده اند ؟

شمارا با وجدان بازیگوشتان تنها میگذارم /

معشوق من چونقاب ازرخ در نمیکشد.

هرکس به غلط تصوری چرا بکند .

من الله وتوفیق
وحيد فراهاني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۹ - ۰۲ آذر ۱۳۹۱
مردم از خنده
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۱
شما کل حرف های ایشون رو نخوندید و به صورتی گزینشی برخورد کردید. ایشون توی این قضیه حرفش اینه که ما فلسفه اسلامی نداریم حکمت اسلامی داریم. فلسفه ریشه اش از آرخه و ماده است و به معنای دوست داری دانش است اما حکمت از آیه و نشانه آماده است که یعنی جهان همه آیات خداست. پس ما فلسفه اسلامی نداریم حکمت اسلامی داریم. ایشون ریشه ای به مسأله نگاه می کنن
دوستدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۷ - ۰۵ آذر ۱۳۹۱
اگر بنا بر پرستش باشد ما هم حرفمان این است اقا وحید علامه و شهیدو نپرستید
نحن ابنا الدلیل
استاد یه بحث علمی مطرح کرده شما چرا دارید جلزوولز میکنید بیایید با دلیل علمی جواب شو بدید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۱
وحيد خان، شما به جاي اين كه توهين نمايي،؛ نقد علمي كن.
ابزار شناخت شما در مورد اقيانوس با عمق 10 سانتي متر چيه؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۱
۱
۰
یه اشتباه رایج در طول تاریخ این بوده که حق رو با افراد می سنجیده اند. اگه اطلاعات ندارید لازم نیست اظهار نظر کنید ولی مخفی شدن پشت افراد یه اشتباه رایجه که آقامون امیرالمؤمنین رو هم خونه نشین کرد. یادمون نره حضرت فرمودند: ان الحق و الباطل لا یعرفان باهلهما، اعرف الحق تعرف اهله، اعرف الباطل تعرف اهله. حق و باطل با اهلشان شناخته نمی شوند. حق را بشناسید، اهل حق شناخته خواهند شد و باطل را بشناسید اهل آن شناخته خواهد شد.
پاسخ
مصطفی ب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۱
۱۱
۲
حسن عباسی ثابت کرد رهبر سربازان خط مقدم جنگ نرم هست .
پاسخ
یونس
UNITED STATES
۱۳:۰۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۱
۲
۱
یه زمانی حسن عباسی به دولت سازندگی حمله می کرد و میگفتن حسن عباسی مخالف امام زمانه حالا هم بخاطر دیدگاه متفاوتش با چندتا عالم که در نهایت تواضع اونو بیان کرد دارن بهش حمله می کنن
الان کی بهتر از عباسی داره تو دانشگاه ها مبانی علوم انسانی غرب را با چالش مواجه می کند؟
پاسخ
سینا حاجی خانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۱
۷
۱
از 598 به خاطر حمایتش از استاد عباسی تشکر میکنم.
پاسخ
علیرضا سبحانی نسب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۶ - ۰۳ آذر ۱۳۹۱
۲
۱
عباس دمت گرم. اینکه آقای عباسی انتظار داشته باشند مردم عادی قدر ایشان امروز بشناسند چنین مقدور نیست. همواره مردان بزرگ، پس از مرگ از سوی مردم عادی تجلیل میشوند؛ اما تحلیل کار بزرگمردانی است که امروز هم ایشان را به خوبی میشناسند. هم نقاط قوت ایشان را هم نقاط ضعفش را. البته قدری قدریشناسی در ایران کم رنگ است و در دلشان از بزرگان تقدیر میکنند. حتی عیوب آدمها را خجالت میکشند به خود طرف بگویند. البته کسانی که از حرفهای ایشان دردشان میگیرد زودتر دادشان بلند میشود. به هر روی آقای عباسی اگر تلاش کند که شاگرد بپروراند و پنج سال دیگر ده عباسی داشته باشیم ایشان و دیدگاههایش هیچ گاه نخواهد مرد.
آقای عباسی آینده گان نقش شما به خوبی تحلیل خواهند کرد. از تجلیل نشدن امروز دل نگران نباشید. و اتفاقا ماندگاری نام و اندیشه مهم است نه فریاد بر نام آدمها. اکثر کسانی که امروز در کف و سوت طرفداران گم میشوند در بی اعتنایی آیندگان میمیرند.
پاسخ
sasan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۸ - ۰۳ آذر ۱۳۹۱
۳
۴
اگر فرمایش آیت الله وحید را گوش کنیم همه ساکت میشویم زیرا ایشان فرمودند فلسفه وعرفان همه اش کشک است ...برو بخوا ب واز دست عقیده دیگران خودت واعصابت را بهم نریز
پاسخ
سلمانیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
خدمت بزرگورانی که نسبت به دکتر عباسی ارادت دارند و از فلسفه شکایت. سلام علیکم
من از کسانی هستم که نقدهای دکتر عباسی بر جریان دولت سازندگی و اصلاحات را می پسندم اما از انجایی که تخصص حقیر فلسفه اسلامی (اسلامی) است به هیچ وجه سخنان دکتر عباسی را در حمله به فلسفه اسلامی مطابق واقع نمی بینم. ضمن اینکه طرح این مساله را در رسانه های عمومی غیر تخصصی شایسته نمی دانم زیرا حوزه طرح دانشهای تخصصی محافل عمومی نیست. علاوه بر اینکه دکتر عباسی به تعبیر خودشان در اینجا جنگ متقارن منفی را شروع کرده که پیروزی یا شکشت؛ در هر دو صورت به نفع اصلاح طلبان تمام می شود.
با این همه بنده به عنوان کسی که از فلسفه اسلام آگاهی داشته و اشتغال به تدریس و تحصیل دارم حاضرم در جمعی صمیمانه گفتگو کنم (یا علی)
پاسخ
منيف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۲ - ۰۷ آذر ۱۳۹۱
دوست عزيز سلام. از نحو پاسخ‌گويي حضرتعالي سپاسگزارم. مطمئناً اين روند مورد پسند استاد نيست. اما آنچه واقعيت دارد اين است كه همفكران شما تلاش زيادي براي حذف استاد از صحنه رسانه‌اي انجام دادن! البته كار اشتباه و خطا رو نبايد بخطا جواب داد اما تاب و تحمل شاگردان استاد تمام شده است.
متأسفانه در همان زمان كه استاد نقد دولت سازندگي و اصلاحات مي‌كرد باز همين مجموعه منتقد امروز ايشان مي‌گفتند «كه عباسي همه را نقد مي‌كند مگر مي‌شود كه كسي از دم تيغ نقد او نگذرد. مگر ديگر كسي براي انقلاب باقي مانده اين كه درست نيست!»
عباسي سرمايه‌اي براي انقلاب است كه در حد و اندازه شهيد بهشتي.
ما امثال شهيد مطهري در انقلاب كم نداريم. اما كسي كه توانمندي سيستم‌سازي و كار تشكيلاتي شهيد بهشتي را داشته باشد در انقلاب نداشته‌ايم. اما نگاه سيستمي و تربيت دانشجو و متخصص در حوزه‌هاي مختلف نشان داده كه عباسي مي‌تواند جاي خالي شهيد بهشتي را پر كند. ضمن اين كه همان مظلوميت را هم دارد...
تاريخ درج اين مطلب را بياد داشته باشيد تا بعد اثبات اين حرف...
مجد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۱ - ۰۵ آذر ۱۳۹۱
۱
۰
ممنون از حمایتتون از ایشون..
پاسخ
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۲ - ۰۸ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
بدون هیچ تعصبی عرض میکنم هیچ موقع تحلیلی اشتباه از استاد نشنیدم.بسیار منطقی و علمی صحبت می کنند.دور از جونم اگر منم موقعیتم رو بخاطر روشنگری های آقای عباسی در خطر میدیدم به هر کار کثیفی برای تخریبش دست میزدم.خیلی دوسش دارم خدا حفظش کنه.آمین
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها