کد خبر: ۹۴۹۱۳
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۰۱ آذر ۱۳۹۱
مهدی هاشمی در اخطار قانون اساسی
نماینده مردم تهران در مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات را مغایر با اصول 110، 114 و 115 قانون اساسی دانست.

به گزارش 598 یه نقل از فارس، سید مهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی امروز(چهارشنبه) با استناد به اصول 110، 114، 115 قانون اساسی طرح اصلاح قانون انتخابات را مغایر با قانون اساسی دانست.

وی با بیان اینکه شرایط کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری در قانون ذکر شده است، وقتی اصل 110 قانون را بررسی می‌کنیم مشخص می‌شود که نباید ما در طرح قانون انتخابات از رهبری هزینه کنیم، چرا که قانون کاملاً مشخص است.

وی با بیان اینکه اصل 114 قانون اساسی ذکر کرده که رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود، تصریح کرد: اینکه بعد از انتخاب اولیه شورای نگهبان نظارتش را اعمال کند موجب محدودیت این شورا خواهد شد و این رویه درستی نیست.

هاشمی همچنین به اصل 115 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: اصل 115 چیزی نیست که قابل تفسیر باشد. در اصلاح قانون انتخابات ذکر شده که کاندیدای انتخابات باید شرایط مدیر و مدبر بودنشان توسط دیگران تأیید شود.

نماینده مردم تهران همچنین تفسیر رجال سیاسی را مهم خواند و گفت:‌این تفسیر آنقدر وسیع است که حتی همه شهرداران و اعضای نیروی مسلح و دولت را در بر می‌گیرد.

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار سید مهدی هاشمی با بیان اینکه اخطار وی را وارد نمی‌داند، اظهار داشت: شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون انتخابات محدود نمی‌شود.

وی افزود: در قانون ذکر شده بود که رئیس‌جمهور باید حسن‌سابقه، مدیر و مدبر باشد اما اکنون مدارک تحصیلی و سن ونحوه احراز مدیر و مدبر بودن به آن اضافه شده است.

لاریجانی همچنین خطاب به هاشمی گفت: شما کلیات را بررسی کنید و اشکالاتتان را درباره مواد طرح اصلاح قانون انتخابات را بعدا می‌توانید مطرح کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها