کد خبر: ۹۶۹۸۸
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۱۳ آذر ۱۳۹۱
اوباما در دور جدید ریاست جمهوری خود از سیاست های سلطه جویانه پیشین آمریکا تا حدی فاصله خواهد گرفت و برای برقراری صلحی پایدار در منطقه مجبور است تا با تهران و دمشق روابط دوستانه برقرار کند.
به گزارش 598 به نقل از فارس، پایگاه تحلیلی «ولتر نت» در مقاله ای تحت عنوان «دور دوم ریاست جمهوری اوباما، پاکسازی و پیمان» به قلم «تیری میسان» به تحلیل سیاست جدید اوباما در دور دوم ریاست جمهوری اش پرداخته است. از دید نویسنده اوباما مجبور است تا برای رفع مشکلات خود در خاورمیانه ایران را به عنوان قدرتی منطقه ای برسمیت شناسد و با همکاری فردی چون جان کری با بشار اسد ارتباط برقرار کند زیرا برقراری صلحی پایدار در منطقه مستلزم اجرای موفقیت آمیز این طرح است.
 
*در سیاست خارجی جدید اوباما، با توجه به ضعف اقتصادی آمریکا همچون قبل ایده حکمرانی آمریکا بر جهان دنبال نخواهد شد.
 
*اوباما در پی تضعیف اتحاد چین – روسیه برخواهد آمد و تصمیم دارد تا آمریکا را در این اتحاد جایگزین چین نماید.
 
*اوباما متوجه شده که بایستی با بشار اسد مصالحه کند.
 
اوباما با انتخاب دوباره اش از مشروعیت برخوردار شده و آماده است تا سیاست خارجی جدیدی را آغاز نماید و آن را با نتیجه گیری از اقتصاد نسبتا ضعیف آمریکا ترسیم نماید، وی از ایده حکمرانی جهان در دیدگاهش صرف نظر کرده است. نیروهای آمریکائی در حال جدا شدن از اروپا و رهایی از بخش های از خاورمیانه می شوند تا موقعیت های چین را کسب نمایند.
 
بنابراین او خواهان تضعیف اتحاد در حال گسترش روسیه و چین است و در همان حال خواهان سهیم شدن در بار مسئولیت های خاورمیانه با روسیه است. در نتیجه وی حاضر هست توافق نامه ای را که در 30 جون در ژنو حاصل شده است را در مورد سوریه اجرا نماید و طبق آن نیروهای صلح سازمان ملل متحد گسترش یابند و نیروهای سازمان معاهده امنیت جمعی جمع آوری شوند و بنابراین در صورتیکه بشار اسد توسط مردمش انتخاب شود در قدرت باقی بماند.
 
*اوباما در دور جدید ریاست جمهوری خود با مقاومت جناح مقابل آمریکا روبرو خواهد شد که خواهان ادامه رویای امپراتوری جهانی آمریکا هستند.
 
*اوباما در دوره انتخابات از فاش سازی سیاست جدید خود امتناع ورزید.
 
*اتهام اخلاقی منتسب شده به ژنرال پترائوس بخشی از برنامه تصفیه گسترده اوباما بوده است.
 
* در هر زمان، این افسران ارشد به بدرفتاری اخلاقی و جنسی و یا اختلاس متهم شده و کنار گذاشته شده اند.
 
چنین سیاست خارجی جدیدی با مقاومتی قوی در واشنگتن روبرو می باشد. در ماه جولای، مجموعه ای از گزارشات سازماندهی شده در رسانه ها پیرامون توافق نامه ژنو متشر شدند که در نتیجه آن کوفی عنان مجبور به استعفا شد. بنظر می رسد این خرابکاری عمدی از سوی گروهی از صاحب منصبان ارشد انجام شده که نمی توانند پایان رویا هایشان در مورد امپراتوری جهانی را بپذیرند.
 
این مشکل هرگز در فاصله کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح نشد، در آن زمان دو نامزد اصلی ریاست جمهوری در مورد تغییر سیاست ها با یکدیگر ابراز توافق کردند و اختلاف شان راتنها بر سر روش هایی بود که می بایستی به کار برده می شد ذکر کردند.
 
در نتیجه باراک اوباما دیگر بیش از عصر پیروزی اش در انتخابات صبر نکرد. پیش از انتخابات وی در مورد پیام های که پیرامون آغاز یک پاکسازی می داد تا حدودی برای ماهها جانب احتیاط را رعایت می کرد. استعفای ژنرال دیوید پترائوس از مقامش بعنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بطور گسترده ای عمومی شد و در رسانه ها مطرح گردید در حالی که این تنها یک اشتها آور بود. طومار پیچیده شده بسیاری دیگر از افسران ارشد هنوز در هاله ای از ابهام است.
 
این پاکسازی نخست بر فرمانده ارشد ناتو و فرمانده نیروهای یوکام (دریاسلار جیمز جی. استراویدیس) تاثیر گذاشته است که در پایان دوره اش بود و فرد پیشینش ژنرال جان آر. آلن بوده است. این روند با کناره گیری فرمانده پیشین آفریکام (ژنرال ویلیام ای. وارد) و مردی که پیش از آن برای یک سال در این منصب بود (ژنرال کارتر هام) ادامه یافت. احتمال کنار گذاشتن رئیس ضد موشکی (ژنرال پاتریک جی. اوریلی) و افراد دیگری که از اهمیت کمتری برخوردارند نیز وجود دارد.
 
در هر زمان، این افسران ارشد به بدرفتاری اخلاقی و جنسی و یا اختلاس متهم شده و کنار گذاشته شده اند. رسانه هیا امریکائی با جزئیات کثیف سه گانه جنسی آلن و پائولا برادول زندگی نامه نویس پترائوس سرگرم شدند و لذت می بردند در حالی که از ذکر این مسئله که این زن سرهنگ ناوبان در بخش اطلاعات ارتش آمریکا بوده خودداری می ورزیدند. این مسئله بطور زیادی آشکار می سازد که وی به جمع دوستان و اطرافیان این دو ژنرال نفوذ کرده و آنان را زمین زده است.
 
* پاکسازی در واشنگتن در ماه جولای با حذف مدیران اجرایی خارجی که مخالف سیاست جدید اوباما بودند و در درگیری ها در دمشق مشارکت کرده بودند ادامه یافت.
 
پاکسازی در واشنگتن در ماه جولای با حذف مدیران اجرایی خارجی که مخالف سیاست جدید اوباما بودند و در درگیری ها در دمشق مشارکت کرده بودند ادامه یافت. در صورتی که اوباما اجازه داده بود تصفیه انجام شود. برای مثال، قتل نابهنگام ژنرال عمر سلیمان (مصر) که که در یک بیمارستان آمریکائی بستری بود و یا حمله به شاهزاده بندر بن سلطان (عربستان سعودی) هفت روز پس از واقعه قبلی از موارد قابل ذکر هستند.
 
 
 
 * باراک اوباما سعی می کند تا ترکیب کابینه جدیدش را از میان مردان و زنانی برگزیند که قابلیت پذیرش اجباری سیاست های جدید او را داشته باشند.
 
*اوباما در این دور به جان کری نگاه ویژه ای دارد. کری با بشار اسد دارای روابط خوبی بوده و همواره از او تمجید نموده است.
 
باراک اوباما سعی می کند تا ترکیب کابینه جدیدش را از میان مردان و زنانی برگزیند که قابلیت پذیرش اجباری سیاست های جدید او را داشته باشند. وی بطور خاص بر روی جان کری نامزد پیشین دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا و رئیس کنونی کمیته سنای برای روابط خارجی حساب باز کرده است. مسکو بطور واضح نشان داده که از انتخاب جدید اوباما استقبال می کند. بطور خاص، کری بعنوان فردی که بشار اسد را ستایش کرده شناخته شده است. (واشنگتن پست) و در سالهای گذشته با وی مرتبا دیدار داشته است.
 
در این مورد کری بایستی به اداره دولتی رجوع کند، بخش دفاعی که ممکن است به مایکل فلورنوی و یا اشتون کارتر واگذار شود که احتمالا به اجرای محدودیت های بودجه ای کنونی ادامه می دهند.
 
در این مورد کری بایستی بر وزارت دفاع و بخش پدافند غلبه یابد بخشی که احتمالا به سوزان رایس واگذار خواهد شد نامزدی که قطعا مشکلات خاصی را بوجود خواهد آورد. بطور خاص وی اخیرا نسبت به وتوی چین و روسیه رفتاری تند و گستاخانه از خود نشان داد و و به نظر نمی رسد بتواند در این منصب راحت باشد. در واقع، جمهوریخواهان در تلاش اند تا از نامزدی وی جلوگیری کنند.
 
*آنتونی بلینکن سیاست مدار شناخته شده صهیونیست اما پراگماتیست (عمل گرا) نیز احتمالا در راس شورای امنیت ملی آمریکا قرار خواهد گرفت و احتمالا برنامه شفرداستون را که در سال 1999 برای دولت بیل کلینتون و در جهت ایجاد صلح در خاورمیانه بصورت ماهرانه ای اجرا کرد را با تکیه بر خاندان اسد عملی خواهد نمود.
 
جان برنان، که به استفاده از روش های غیر اخلاقی و بیرحمانه مشهور است احتمالا ریاست سازمان سیا را بر عهده خواهد داشت. وی در سالهای ریاست جمهوری اوباما در تصفیه نیروهای جهادی که برای آژانس اطلاعاتی آمریکا و عربستان سعودی فعالیت کرده بودند نقش داشت که دیگر مورد استفاده قرار نگرفت. در صورت عدم انتخاب وی، ماموریت به مایکل ویکرز و یا حتی مایکل مورل سپرده خواهد شد که از مشاوران سایه دولت بوش در زمان واقعه 11 سپتامبر بود و به وی اقدامات لازم را دیکته می کرد. 
 
آنتونی بلینکن سیاست مدار شناخته شده صهیونیست اما پراگماتیست (عمل گرا) نیز احتمالا در راس شورای امنیت ملی آمریکا قرار خواهد گرفت و احتمالا برنامه شفرداستون را که در سال 1999 برای دولت بیل کلینتون و در جهت ایجاد صلح در خاورمیانه بصورت ماهرانه ای اجرا کرد را با تکیه بر خاندان اسد عملی خواهد نمود.
 
*اما حتی پیش از معرفی کابینه نیز، بحث در مورد از سرگیری مذاکرات پنهانی با تهران آغاز شده است. در واقع، برای اجرای این سیاست های جدید آمریکا نیازمند پایان بخشیدن به انزوای ایران خواهد بود و مجبور است تا جمهوری اسلامی را بعنوان قدرتی منطقه ای برسمیت شناسد.
 
اما حتی پیش از معرفی کابینه نیز، بحث در مورد از سرگیری مذاکرات پنهانی با تهران آغاز شده است. در واقع، برای اجرای این سیاست های جدید آمریکا نیازمند پایان بخشیدن به انزوای ایران خواهد بود و مجبور است تا جمهوری اسلامی را بعنوان قدرتی منطقه ای برسمیت شناسد. نخستین نتیجه چنین امری، از سرگیری مجدد ساخت خطوط انتقال گاز خواهد بود. این خطوط پارس جنوبی، بزرگترین حوزه گازی در جهان را به دمشق و سپس مدیترانه و اروپا متصل می کند. این منبع سرمایه ای 10 میلیون دلاری را در خود جای داده که جز در حالت استقرار صلحی پایدار در منطقه قابل بهره برداری و استفاده نخواهد بود.
 
سیاست خارجی جدید دور دوم ریاست جمهوری اوباما، خاورمیانه را در سال 2013 دگرگون خواهد کرد اما در این رویداد در مسیری متفاوت از آنچه رسانه های غربی و رسانه های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اظهار می دارند صورت خواهد پذیرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها