کد خبر: ۳۵۸۹۸
زمان انتشار: ۰۰:۳۴     ۳۰ دی ۱۳۹۰
علی رغم سانسور چند قسمتی سریال جنجالی سیما:
... عسل نگران است؛ آخر تاحالا رابطه ی شیرینی با پویا داشته. چند ماه است با یکدیگر دوست هستند و با هم به به گردش و تفریح می روند. اما پویا به دلیل باورهای سنتی اش، اصرار دارد که این رابطه حتماً شرعی شود. عسل تاکنون چیزی در این رابطه به پدر و مادرش نگفته. زیرا پویا که (باز هم به دلیل عقاید قدیمی اش) این مطلب را با خواهر و برادرانش و مادرش در میان گذاشت، مورد عتاب قرار گرفت. عسل هرطور شده ...
سرویس فرهنگی نقد رسانه 598/ پس از پخش خبر خوشحال کننده ممیزی سریال تاثریا، گویا کارگردان آن تصمیم گرفت در آخرین قسمت هر آنچه می خواسته بگوید و نتوانست را یکجا مطرح کند. ما تنها یک سکانس از این قسمت را آنگونه که کارگردان قصد القا داشته بازبیان می کنیم تا پیامی که در پس بمباران های سنگین عاطفی آن بود، روشن تر گردد.

- آقا چقدر شد؟

- با معطلیش ده تومن.

- چه خبره؟

- ولش کن پویا؛ بفرمایید آقا.

مادر به همراه پویا به آنطرف خیابان می روند. نمای بیرونی و چینش درونی خانه عسل نشان می دهد که خانواده مرفهی است. اما خانواده پویا در بحران مالی به سر می برند. بحرانی مالی که می توانست بوجود نیاید، اگر اولاً دین، ثریا را مجبور به پرداخت چندین میلیون رد مظالم نمی کرد. این نکته را مرد با تأکید چند باره به مبلغ سنگین رد مظالم برجسته کرده بود. ثانیاً اگر ثریا چادری نبود و چادرش زیر پای سرهنگ گیر نمی کرد و چند میلیون تومان دیه بر گردنش نمی افتاد.

عسل نگران است؛ آخر تاحالا رابطه ی شیرینی با پویا داشته. چند ماه است با یکدیگر دوست هستند و با هم به به گردش و تفریح می روند. اما پویا به دلیل باورهای سنتی اش، اصرار دارد که این رابطه حتماً شرعی شود. عسل تاکنون چیزی در این رابطه به پدر و مادرش نگفته. زیرا پویا که (باز هم به دلیل عقاید قدیمی اش) این مطلب را با خواهر و برادرانش و مادرش در میان گذاشت، مورد عتاب قرار گرفت. عسل هرطور شده، ماجرا را به مادرش می گوید.

پویا که با موهای تازه روییده روی لبانش، نوجوانی 15 -16 می نماید، با یک دسته گل و مادر چادری ذوق زده اش به سمت آن خانه ی بزرگ و باشکوه می روند. دوربین چند نمای بسته تا آخر سکانس از خانه می گیرد. کم بودن سن نوجوان خیلی زننده است.

اعضای خانه می گویند: وای! این که بچه است! چطور روش شده بره خواستگاری؟  مادرشو چقدر ذوق زده است؛ خجالت نمی کشه؟

مادر زنگ می زند. اما جوابی نمی شنود. زیرا پدر عسل به مادرش گفته در را باز نکند و از سر خجالت، رفته بخوابد. صحنه به شدت تشنج زاست. مادر دوباره زنگ می زند. اما کسی باز نمی کند. اعصاب همه خورد شده؛ زیرا دارند صحنه خورد شدن یک پسر نوجوان و مادر چادری اش که همین الآن تمام بلاهای دنیا سرش آمده را تماشا می کنند. عسل با ناراحتی از اتاقش بیرون می آید.

-          مامان چرا در رو باز نمی کنی؟

-          بابات گفته.

-          مامان بخدا زشته. پشت درن. توروخدا...

عسل به اتاق پدرش می رود.

-          بابا توروخدا

پدر رویش را آنطرف کرده و از شرمندگی بغض کرده است. مادر پویا دوباره زنگ می زند. دختر بیچاره دارد از فشارِ اعصاب خرد می شود. این جملات در ذهنش (و ذهن مخاطب هم سنش) دائماً می چرخد:

- آخه چرا پویا اصرار به ازدواج داشت؟ مگه رابطه مون چی کم داشت؟ چرا انقدر عجله؟ خب چند سال با هم دوست می موندیم، بعد ازدواجو پیش می کشید.

مادر باز هم زنگ می زند. غرور پسر کاملاً شکسته.

-          مامان ول کن.

-          چرا؟

-          من جوابمو گرفتم.

-          نه؛ نمیشه؛ باید باز کنند.

مادر که غرور خرد شده ی پسرش را می بیند، دیوانه وار و با چشمانی پر از اشک، دوباره زنگ می زند.

-          مامان توروخدا ول کن؛ من جوابمو گرفتم. من عسلو نمی خوام، من تو رو می خوام.

آیا پویا واقعاً می بایست کار را به جایی برساند که مجبور به انتخاب بین دوست دختر و مادرش شود؟ آیا شرعی شدن این رابطه، واقعاً به این ذلت می ارزید؟ و مخاطب که پاسخ سوال را گرفته، به سکانس بعدی می رود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۴۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۰
۱۰
۳
لا حول و لا قوه الا بالله...
خدا همه را هدایت کند.
پاسخ
روح الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۰
۶
۲
«تا ثریا» میرود دیوار کج (نقدی پیرامون سریال «تا ثریا»)
http://baerfan.blogfa.com/post-152.aspx
پاسخ
الهام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۰
۱۱
۱
متاسفانه این روزها هر کس از راه رسیده وعرقش خشک نشده کارگران ونویسنده و.... شده است وپول بیت المال به هدر می دهند من خودم طرف دار سریال های ایرانی وفیلم هایی ایرانی هستم ولی بعضی مواقع می ببینم خود این سریالها باعث می شوند که مردم به ماهواره ها روی بیاورند
پاسخ
ENGINEER
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۰
۱
۸
صراط تو مریضی بخدا از کاه کوه میسازی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۰
صراط کیه ؟ 598
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۰
۷
۴
از همه چی انتقاد بابا یک فیلم تا حالا ساخته نشده تو این مملکت که ان قلتی روش نباشه اون از فیلم جدایی نادر از سیمین فرهادی و این هم از سریال های جمهوری اسلامی آقایان اگر خوب نیستند چرا مجوز پخش و ساخت و تولید می دهند چراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
پدر مردم دیگه در آمده همش انتقاد انتقاد بسه دیگه .اهههههههههههههههههههههه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۰
کسی مجبورت نکرده که این نقدها رو بخونی .
مثل اینکه مریضی ها .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۰
۱
۰
این نقد دو پاراگراف کلیدی داشت: 1-اعضای خانه می گویند: وای! این که بچه است! چطور روش شده بره خواستگاری؟ مادرشو چقدر ذوق زده است؛ خجالت نمی کشه؟ که اصلا در فیلم گفته نشد!!!!!!!!!!!
و 2-- آخه چرا پویا اصرار به ازدواج داشت؟ مگه رابطه مون چی کم داشت؟ چرا انقدر عجله؟ خب چند سال با هم دوست می موندیم، بعد ازدواجو پیش می کشید. که حاصل تخیلات منتقد است!!!!!!!!
البته رد مظالم که به گفته خود فیلم چند میلیون بیشتر نیست باعث بدبخت شدن ثریا نشد بلکه ربا بود و خیلی روشن تو فیلم گفته شد، خواهش میکنم اینقدر مغرضانه نقد نکنید!!! لطفا یه بارم شده نظرم رو چاپ کنید ):
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۰
دوست عزیز! به شما حق می دهم که دومین پاراگراف را حاصل تخیلات نویستده بدانی؛ زیرا احتمالاً با افرادی که تجربه دوست دختر و دوست پسر داشتند، مراوده نداشتی. شما که انتظار نداری هنرمند، بیاید مستقیماً و به حالت شعاری حرف هایش را در فیلم بزند (هرچند در ضایع ترین شکل ممکن، در سکانس ورود ثریا به جلسه قرآن این کار را کرد) برای نقد اثر هنری، می بایست ببینی چه افکاری را در پس ذهن مخاطب القاء می کند.
مات
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۰
ممنون نویسنده! نه مراوده نداشتم، این سریال، سریال خیلی خوبی نبود. اما اینقدر ها هم که دارین زیر سوالش میبرین سریال بدی هم نیست!!! اما اینو قبول داشته باش که هیچ وقت بعد از دیدن این فیلم همچین افکاری تو ذهن مخاطب شکل نمیگیره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۶ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۰
۰
۱
سلام
به نظر حقیر که فیلم ثریا کاملا دینی بود و اتفاقا با دو قسمت آخرش قشنگ ترین مفاهیم دینی را رساند .
یکی اینکه البلا للولا .. بلا برای آدم های مذهبی است چون می خواهند به قرب برسند واین یکی از مفاهیم اساسی دین ماست .. دیگری اینکه در نهج البلاغه هم داریم برای نفس های پاک نشده این طوری است که نسبت به ثواب اکراه داره اما نسبت به معصیت شهوت دارد .. اما وقتی عقلش را در جهت بندگی استفاده می کند در مقابل خواسته دلش می ایسته.... قرارنیست که در فیلم مذهبی همیشه به دنیا رسیدن و خوبی مذهبی ها را ببینیم
پاسخ
ساقی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۰۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۰
۳
۰
این کدوم نابغه است که سایت 598 رو با صراط اشتباه گرفته و کامنت گذاشته؟ وای که مردم از خنده خداااااااااااااااااااااااااااااااااااا
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۶ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۰
۱
۰
نويسنده اين مطلب دچار توهم شده است و بس . از فرط خود بزرگ بيني و همه چيز داني به سريال هاي نه چندان جذاب سيما هم گير مي‌دهد.
پاسخ
معین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۰
۰
۱
"پویا که با موهای تازه روییده روی لبانش، نوجوانی 15 -16 می نماید" پسر 15 -16 ساله چه طوری میره دانشگاه؟ این سن فوقش میتونه اول یا دوم دبیرستان باشه!
سریال گرچه تا قبل از قسمت آخر خیلی نقدهای جدی داشت، اما به نظر من قسمت آخر همه ضعف ها را جبران کرد.
پاسخ
ی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۰
۷
۰
خدا از ضررغامی نگذرد
خیلی فیلم مزخرفی بود
همین صداوسیما روزی روزگاری ساخته قصه های مجید خانه سبز همسایه ها
آینه
زی زی گولو
حداقل اینا اعصاب خرد کن نبودند و مفید هم بودند
بعضا
پاسخ
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۰
۲
۰
چرا عسل باید دوستیش رو از خونوادش پنهان کنه؟مگر خونواده نوگرایی نداره؟
رفتار پویا با نوگرایی همخونی بیشتری داشت تا عسل(چون دوستیش رو با خونوادش در میون گذاشت)
عسل و و پویا میتونستن در چارچوب بنیان اسلامی صیغه و با آگاهی خانواده هاشون باهم دیگه بمونن
هرچند سن و سالشون کم بود
بهتر بود جوانان بالای هجده سال رو سوژه میکردن
پاسخ
جادوگر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
خدا همتون رو از افراط و تفريط دور كنه انشاالله.. مشكل جامعه ما همينه.. چرا از خودتون شروع نميكنيد؟ خود شكن، آيينه شكستن خطاست..
پاسخ
*
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۸ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
لااقل اينجا عين واقعيت بود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۰
۱
۱
ته مانده های موسوی خیلی پلیدند
پاسخ
هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۰
۰
۸
به نظر من فیلم تا ثریا توهینی بود به چادر حیف این همه هزینه که صرف ساختن این فیلم ها می شود.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
عیبی نداره دوستان اصلا نگران نباشید سرداران نیروی انتظامی آماده اند تا با هر گونه بی حجابی و انحرافی مبارزه کنند نگرانی عزیزان کاملا بی مورده .
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
هر چند که این سریال هم اشکالات بسیاری داشت و در بعضی سکانسها بسیار شعاری و سطحی بود اما فیلم نامه متوسطی داشت چیزی که در سریالهای دیگر به ندرت پیدا می شود. ویژگی کار هنری این است که هر کسی از یک دید به آن نگاه می کند. می گویند کافر همه را به کیش خود پندارد. این مثل کسانی است که خود ذات بد دارند و همواره می خواهند خودشان را مثبت وانمود کنند و از همه چیز ایراد بنی اسرائیلی می گیرند. اساس فیلم برای بیان بدی ربا بود و شایسته نیست که این فیلم را غیر اسلامی بدانیم اگر چه بیان این ارزش به شکل بسیار نامناسبی ارائه شد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
خیلی خندیدیم فیلم چرتی بود به خصوص اینکه
دختر که تا همین چند سال پیش با موهای فرفری نقش دوختر بچه ها رو بازی میکرد حالا براش خواستگار اومده واز همه جالبتر اینه که داماد داداش کوچیکه ی یوزارسیفه که پشت لبشو گریمور با قلم سبز کرده
ودر ضمن فیلم کلا غیر واقعی بود وهمه ی بلاهامعطوف به ثریا بود واتفاقات عجیبی رخ میدادو....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۷ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
بنظر من هرچقدردور ازواقعیت باشد اما این درجامعه ماواقعی و ملموس است که باافزایش بیش ازحدسن ازدواج متاسفانه جوانان ما گاه مجبورند بسمتی حرکت کنندکه نه شرعیست و نه عقلی.متاسفانه همین اتفاق خواستگاری برای یکی از دوستان بیست و چندساله بنده پیش آمدکه جای تاسف دارد که ما وقتی قوانین و توصیه های دین رادراین فریضه مهم عمل نکرده و با وقاحت تمام گاهی این توصیه ها را هم ارز بی فرهنگی قلم داد می کنیم انتظار اصلاح اجتماعی وفرهنگی جامعه راداریم.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها