کد خبر: ۱۰۰۰۵۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۰     ۲۵ آذر ۱۳۹۱
مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت: رفتن کفاشیان از فوتبال دردی را دوا نمی‌کند.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درباره شرایط فعلی فدراسیون فوتبال گفت: داستان فوتبال ما در این شرایط به میدان و عرصه‌ای برای زورآزمایی برخی‌ها تبدیل شده است. از هر طریقی که شرایط مهیا باشد گروه‌ها و افرادی چه در داخل و چه در خارج هجمه می آورند و متأسفانه تنها فوتبال است که متضرر می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفم که در داخل به جای پرداختن به علت، همواره به دنبال معلول هستند در حالی‌که این روش نه مدیریتی و نه منطقی است. اگر قرار است به دنبال علت باشیم باید صادقانه، منصفانه و کارشناسی تمام عوامل مؤثر در مشکلات فوتبال را بررسی کنیم. آیا فدراسیون موفق تنها به عملکرد خودش استوار است؟ بلکه موفقیتش در گرو باشگاه‌های موفق، مدیران موفق در باشگاه‌ها، مربیان بادانش و منتقدان و کارشناسان آگاه و منصف است که در باشگاه‌ها و فوتبال حضور دارند.

* مافیای فوتبال فضا را مسموم کرده است

واعظ آشتیانی تصریح کرد: اگر به دنبال علت هستیم باید بررسی کنیم که چرا فوتبال ما به روزمرگی افتاده است؟ برخی از این عوامل به مدیرانی برمی‌گردد که مشمئز کننده است بخواهیم نام آنها را مدیر بگذاریم؛ مدیرانی که لودگی و دلقک‌بازی را وارد فوتبال کردند. آنها به دنبال این هستند تا از این شرایط فوتبال، کلاهی برای خود بدوزند. علت، مربیان بی‌دانشی هستند که در عین بی‌دانشی ادعای دانشمندی دارند. ما باید به دنبال افرادی بگردیم که فضای فوتبال را مسموم می‌کنند؛ آنها کسانی نیستند به غیر از مافیای فوتبال که چهره‌های شناخته شده‌ای دارند، خیلی هم پنهان هم نیستند که بخواهیم دنبال آنها بگردیم. در همه جا هستند و نمی‌توان گفت ناشناخته هستند. افرادی هستند که اگر کسی به فرامین آنها گوش دهد از وی حمایت می‌کنند و اگر گوش ندهند به دنبال حذف او می‌روند.

مدیرعامل سابق استقلال با اشاره به اینکه در گذشته هم همواره منتقد کفاشیان بوده و اگر امروز هم چنین بحثی را مطرح می‌کنم دلم برای فوتبال می‌سوزد و از نگاه مدیریتی است عنوان کرد: امروز فوتبال ما گرفتار افراد لمپن و متحجر شده است که به عنوان عاملی بازدارنده برای پیشرفت فوتبال مطرح هستند. متأسفانه هیچ نهاد و گروهی هم با چنین افرادی مقابله نمی‌کند. وقتی انتخاب مدیران ما در باشگاه‌ها بدون هیچ معیاری و بدون بررسی کارنامه گذشته آنها انجام می‌شود یا مربیانی که به صورت چرخشی در فوتبال ما می‌گردند، بدون اینکه دانشی داشته باشند. باید به دنبال این علت‌ها بگردند.

* عده‌ای به دنبال حذف کفاشیان هستند

وی خاطرنشان کرد: متأسفم که چنین فضایی پیش آمده که از روی بی انصافی قضاوت‌هایی انجام می‌شود. اگر ملاک یک سال گذشته فوتبال است آیا این ملاک یک ساله می‌تواند معیاری برای ارزیابی یک مدیریت کلان باشد. اگر اینطور است که وزارت ورزش هم مدیریتش بیش از یک سال است که تشکیل شده است و وزیر در مجلس کارت زرد گرفت. اگر فوتبال هم دچار مشکل است و عملکردش موجب نگرانی شده است، بهتر نیست به رئیس فدراسیون کارت زرد نشان داده شود تا کارت قرمز؟‌

آشتیانی افزود: متأسفانه فضایی ایجاد شده که عده‌ای به دنبال حذف کفاشیان هستند. برخوردهای احساسی که عده‌ای به دنبال آن هستند نتیجه‌ای ندارد؛ باید با این مسائل به صورت منطقی برخورد کرد. اگر قرار است این اتفاقات بدون منطق صورت بگیرد؛ نهادهای خارجی مانند گرگ‌های گرسنه در کمین نشسته‌اند تا ما را به چالش بکشند. این واقعیتی‌ است که دنیا در تمام زمینه‌ها به دنبال یک جنگ تمام عیار با ما است.

* تصمیمات خارج از منطق مدیریتی، آسیب بیشتری به فوتبال وارد می‌کند

وی درباره برگزاری مجمع فوق‌العاده فدراسیون فوتبال گفت: برگزاری مجمع فوق‌العاده کاری پسندیده و منطقی است تا اگر نقاط ضعفی وجود دارد آن را متذکر شوند و اگر نقاط مثبتی هم هست آن را تقویت کنند اما اگر قرار است در این مجمع تصمیماتی خارج از منطق مدیریتی گرفته شود، آسیب بیشتری به فوتبال وارد خواهد شد. قضاوت‌های احساسی که مبتنی بر برداشت‌های سطحی است امروزه از معضلات مدیریت ورزش ما در بخش تصمیم‌گیری است. 

آشتیانی عنوان کرد: اگر حرفی می‌زنم نه در دفاع از کفاشیان و نه در رد برخی از ضعف‌های فدراسیون است بلکه در گذشته هیچکس به اندازه من منتقد فدراسیون فوتبال و کفاشیان نبوده است؛ بلکه این صحبت‌ها به خاطر منافع ملی است و اگر قرار است تغییری در این شرایط صورت گیرد، باید به صلاح فوتبال و منافع ملی باشد. انتقاداتی به عملکرد فدراسیون فوتبال وارد است. وقتی عملکرد مدیریت فوتبال را بررسی می‌کنیم بخشی از نارسایی‌ها به فدراسیون قبلی و هیئت رئیسه قبلی برمی‌گردد که به دنبال جزیره‌سازی و قبیله‌گرایی بودند که خود کفاشیان هم در آن سهیم بود. حالا که برخی‌ها در چنین فضایی حضور ندارند به اسم اخلاق مداری، ضداخلاقی رفتار می‌کنند.

 

 

* کاری که سعیدلو و عباسی انجام دادند تکرار نکنند

وی افزود: اگر وزارت ورزش برای کمک به فدراسیون فوتبال اعلام آمادگی کند و فدراسیون فوتبال کوتاهی کند و برعکس هم اگر فدراسیون فوتبال به دنبال تعامل باشد و نهادهای دیگر تعامل نداشته باشند؛ نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. مسائل متعددی در جهت بررسی و ضعف عملکرد فدراسیون فوتبال وجود دارد که همه نشان از برخورد احساسی با موضوع دارد. عده‌ای می‌خواهند تصمیماتی بگیرند که در آینده تبعات بسیار بدی خواهد داشت. مسئولانی که توان پاسخگویی به افکار عمومی را ندارند سوار بر این موج شدند و می‌خواهند از خود قهرمانانی ملی بسازند که اینچنین تصمیم شجاعانه‌ای گرفتیم.

مدیرعامل سابق استقلال عنوان کرد: در گذشته هم شاهد بودیم چنین تصمیمات به ظاهر شجاعانه‌ای گرفته شد که مرور زمان خلاف آن را ثابت کرد و نشان داد بی‌تدبیری بوده است که امروز ورزش ما را دچار مشکلات متعددی کرده است. توصیه می‌کنم مجمع ضمن اینکه حق دارد مستقل عمل کند کاری را که سعیدلو و عباسی در برکناری رؤسای فدراسیون‌ها انجام دادند تکرار نکنند و تصمیماتی نگیرند که ایجاد مشکل مدیریتی جدید بکند. عدم آگاهی‌های لازم در فضای فوتبال بیش از پیش این رشته را تخریب می‌کند.

* وزیر ورزش مراقب باشد، تحت تأثیر احساسات قرار نگیرد

وی ادامه داد: آنهایی که امروز در پشت پرده تلاش می‌کنند جابجایی در مدیریت فدراسیون فوتبال صورت گیرد، امتحان خود را پس داده‌اند و به دنبال منافع شخصی خود هستند. وزیر ورزش هم باید مراقب باشد و تحت تأثیر احساسات قرار نگیرد. تصمیمات مجمع فدراسیون فوتبال نشان داده است که مستقل است و این استقلال را باید یک بار دیگر در مجمع فوق‌العاده نشان دهد. صحبت‌های من دلیل بر حمایت از کفاشیان و مدیریت کلان فدراسیون فوتبال نیست؛ بلکه نباید اجازه دهیم احساسات بر منطق غلبه کند و تحت تأثیر دست‌های پشت پرده که مانند گورکن نشسته‌اند تا از این اتفاقات بهره‌برداری کنند، قرار نگیریم.

آشتیانی با اشاره به اینکه امروز ضعف اقتصاد فوتبال در هدایت نیروی انسانی‌اش که نتوانسته تولید اقتصادی پویا داشته باشد گفت: شاهد غرض‌ورزی‌هایی هستیم که نگاه منصفانه در کنارش نیست و متأسفانه از لحن عده‌ای مشاهده می‌شود در جهت ارضای نفسانی خودشان است و به دنبال منافع شخصی هستند نه منافع فوتبال و ورزش.

* مافیای فیفا به دنبال حذف ایران از جام جهانی است

مدیرعامل سابق استقلال درباره عدم حمایت وزارت ورزش از فدراسیون فوتبال و کفاشیان گفت: نمی‌دانم چه تصمیمی قرار است در مجمع گرفته شود اما امیدوارم تصمیماتی منطقی و فارغ از فضای احساسی اتخاذ شود. امروز تغییر مدیریت در فدراسیون فوتبال، با توجه به شرایط و فضایی که وجود دارد جواب نمی‌دهد. در فوتبال امروز انسجام وجود ندارد و هرکس به دنبال منافع شخصی خودش است. تیم ملی برای صعود به جام جهانی تلاش می‌کند و تغییر مدیریت در چنین شرایطی تأثیر مثبت نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: مطمئن باشید همانطور که در فوتبال ما زد و بند وجود دارد؛ در فوتبال و ورزش جهان هم این موضوع وجود دارد و هیچ بعید نیست که اگر اتفاقات خاصی در فوتبال ما به‌وجود آید، مافیای فوتبال جهان از این فضا استفاده کنند و ازبکستان و قطر را راهی جام جهانی و ایران را حذف کنند. شاید در ظاهر مجمع به شکلی صحیح و منطقی برگزار شود و تصمیمی گرفته شود اما باید مراقب باشیم مافیای فیفا که امروز AFC را هم هدایت می‌کند کار خود را خواهد کرد؛ همان مافیایی که فدراسیون ما را به عنوان فدراسیون برتر آسیا معرفی کرد.

* مجمع باید نسبت به برخی از اعضای هیئت رئیسه تجدید نظر کند

آشتیانی خاطر نشان کرد: این‌ها همه پیام است و نمی‌دانم چرا کسی به آن توجه نمی‌کند و به دنبال آن می‌روند که چرا بهترین فدراسیون آسیا شده‌ایم؟ در این شرایط باید حداقل تیم فعلی مدیریت فدراسیون را تا صعود به جام جهانی حفظ کنیم و کمک کنیم شرایط در فوتبال بهتر شود. اگر قرار است تغییراتی در مدیریت فدراسیون فوتبال صورت بگیرد، مجمع باید به این موضوع نیز توجه داشته باشد که افرادی در هیئت رئیسه فوتبال حضور دارند که جایی در جامعه ورزش نداشته و ندارند، اما حالا به سخنگوی این فدراسیون تبدیل شده‌اند و حرف‌هایی را می‌زنند که جای تأمل، تعمق و بررسی دارد. مجمع باید نسبت به برخی از اعضای هیئت رئیسه تجدید نظر کند که می‌تواند تأثیرگذار باشد. این بدان معنا نیست که وقتی فردی به عضویت هیئت رئیسه درآمد 4 سال مصونیت داشته باشد و با وی کاری نداشته باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها