کد خبر: ۱۰۵۷۲۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۱۹ دی ۱۳۹۱
اعتراض به «زورگویی» فرمانداران بهارستان در روز مخالفت با خاک‌خوردن یک طرح/
از نکات جالب توجه جلسه امروز مجلس استفاده علی لاریجانی و عبدالرضا مصری از واژه کثافت‌کاری‌ و همچنین دست نوشته یک نماینده درباره زورگویی هیئت رئیسه بود.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، پنجاه و ششمین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

در آغاز جلسه 197 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 91 نماینده مجلس خالی بود.

ادامه رسیدگی به طرح یک فوریتی ممنوعیت عضویت کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در هیئت‌های مدیره ومدیریت عامل شرکت‌ها و همچنین بررسی طرح اعاده شده اصلاح قانون انتخابات از شورای نگهبان، از جمله دستور کارهای جلسه علنی صبح امروز مجلس بود.

* اعلام اسامی تأخیرکنندگان جلسه علنی امروز مجلس

عضو هیئت ‌رئیسه مجلس اسامی غائبین و تأخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس تاریخ (19 دی ماه) را اعلام کرد که عبارتند از: نبی‌الله احمدی (نماینده مردم داراب و زریندشت)، محمد اسماعیل‌نیا (نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد)، جمشید جعفرپور (نماینده مردم لارستان، خنج و گراش)، عبد‌الکریم جمیری (نماینده مردم بوشهر)، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی (نماینده مردم مشهد و کلات)، امیر خجسته (نماینده مردم همدان و فامنین)، حمیدرضا خصوصی (نماینده مردم صومعه‌سرا)، عباس رجایی (نماینده مردم اراک)، رستمیان (نماینده مردم دامقان)، غلام‌ محمد زارعی (نماینده مردم بویراحمد و دنا)، احمد سجادی (نماینده مردم فریمان)، ایرج عبدی، (نماینده مردم خرم‌آباد)، سکینه عمرانی (نماینده مردم سمیرم)، نادر فریدونی (نماینده فیروزآباد)، علی کائیدی (نماینده مردم پلدختر)، علی‌رضا محجوب (نماینده مردم تهران)، سالار مرادی(نماینده مردم سنندج)، سید محمدحسین میرمحمدی(نماینده مردم گلپایگان و خوانسار)، نظری‌مهر (نماینده کردکوی).

*لاریجانی:سیاستمداران اصیل انقلابی ارزش روحانیت را درک می‌کنند/ عبور از این دژ محکم عاقبت ندارد

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس با یادآوری قیام تاریخی مردم قم در 19 دی ماه اظهار داشت: جرقه این قیام از مقاله فضاحت‌بار و ناشیانه‌ای شروع شد که ساواک با محاسبات غلط علیه شخصیت محبوب ملت، امام (قدس سره) تدوین و منتشر کرد.

وی افزود: حال که چند دهه از این حادثه می‌گذرد و برخی عناصر رژیم شاه در خاطرات خود به آن اشاراتی داشتند، روشن می‌شود که از سال 50 که شاه، ساواک را برای برخورد جدی با هر حرکتی که مخالف رژیم باشد، مامور نمود و خفقان را صد در صد آغاز کرد، امر بر خود شاه و عناصر اصلی رژیم مشتبه شد که موقع مناسبی برای از بین بردن شخصیت امام است.

رئیس مجلس گفت: ‌این محاسبه غلط که حکایت از غرور کاذب رژیم داشت یک باره مردم انقلابی قم را به خیابان‌ها کشاند که با داغ و درفش رژیم نیز آرام نگرفت و همین استواری ملت با رهبری روحانیت مبارز پایه‌های انقلاب شکوهمند اسلامی را شکل داد.

لاریجانی یادآور شد: نقطه نخست در کالبد شکافی این قیام در این است که رژیم شاه که به دلیل اتکا به آمریکا نقش ژاندارم منطقه را پیدا کرده بود به همان میزانی که به آمریکا تکیه کرده بود از مردم دور شد.

وی این نکته را نکته‌ای عبرت آموز برای حاکمان کشورهایی دانست که امروز در جریان بیداری اسلامی هستند و افزود: این حاکمان تصور نکنند که نزدیکی به آمریکا در نزد ملت‌ها بدون هزینه است، ممکن است حاکمان در کوتاه مدت هزینه آن را درک نکند اما در درازمدت موجب دوری آنها از مردم می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه رژیم سفاک شاه تصور می‌کرد از سال 54 به بعد با مبارزینی که مسلحانه قیام کرده بودند برخورد کرده است و عملا میدان بازی برای اقدامات خود را فراهم نموده است و افزود: تغییر تاریخ هجری و جشن مفتضحانه سلطنت 2500 ساله و کثافت کاری بی‌هنرانه در جشن هنر شیراز از نمونه‌های اقدامات سرخوشانه رژیم شاه بود که عمق قدرت و نفوذ روحانیت در توده‌های مردم را در نیافته بود.

لاریجانی با یادآوری اینکه امام (قدس سره) هیچ گاه با گروه‌های مارکسیست و منافق التقاطی که مبارزه مسلحانه می‌کردند موافق نبود و نظریه همگرایی و روشنگری توده‌های ملت را دنبال کرد، خاطر نشان ساخت: امام در مرداد سال  56 فرمودند من صریحا اعلام می‌کنم که از این دسته‌جات خائن چه کمونیست‌ها، چه مارکسیست‌ها و چه منحرفان از مذهب تشیع و مکتب مقدس اهل بیت عصمت و طهارت به هر اسمی و رسمی که باشد متنفر و بیزارم و آنها را خائن به مملکت و اسلام و مذهب می‌دانم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌هسته اصلی اجرایی این نظریه سازمان روحانیت بود که قدرت ظاهری رژیم شاه باعث شده بود تاثیرات فرهنگی روحانیت را درک نکند.

وی با تاکید بر اینکه روحانیت چون همیشه در کنار مردم و با ملت زیست نموده است، مورد اعتماد ملت است، تصریح کرد: مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه و روحانیت تکیه گاه ملت هستند که نمونه‌ای از آن دلبستگی را در مراسم تشییع عالم جلیل القدر حاج آقا مجتبی تهرانی مشاهده کردیم.

وی گفت: در تاریخ گذشته چه در مشروطه، چه ملی شدن نفت و چه انقلاب اسلامی مراجع و روحانیت پیشتاز و هدایتگر ملت بودند و جریان‌های روشنفکری غربزده هیچ گاه نتوانستند توده‌های ملت را با خود همراه کنند. شهید مطهری در یکی از آثار خود در نقدی که بر کتاب بنی‌صدر نوشتند به این نکته اشاره کردند که برخی از روشنفکران تصور ابزاری از روحانیت برای مرحله گذار دارند اما روحانیت به دلیل تسلط بر معارف اسلامی و استقلال حوزه‌ها از دولت همیشه منادی و حافظ حقوق ملت بوده‌اند.

لاریجانی تاکید کرد: باید پذیرفت روشنگری روحانیت و پیوند مردمی و استقلال آن علت موجده انقلاب بوده و علت مبقیه آن نیز هست. سیاست‌مداران اصیل انقلابی این نعمت کشور را درک می‌کنند، عده‌ای تصور نکنند با حرف‌های سطحی و بی‌مبنا می‌توانند با ابهام آفرینی از این دژ اعتقادی ارزشمند عبور نمایند که این گونه اعمال عاقبت خوشی ندارد.

وی یادآور شد: امام در سال 57 فرمودند از حوزه‌های علمیه تجلیل کنید و به حرف‌هایی که می‌زنند و می‌خواهند شما را از حوزه‌ها جدا کنند گوش ندهید اینها غرض دارند، این حوزه علمیه است که اسلام را تا حال نگه داشته و اگر روحانیون نبودند از اسلام هم خبری نبود.

وی در بخش دیگری از نطق خود با اشاره به مسائل کشور سوریه تاکید کرد: از ابتدای رفتارهای ماجراجویانه غرب و برخی کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که اصلاحات دموکراتیک در سوریه باید با اراده ملت و همفکری گروه‌های مختلف سوری صورت گیرد و این امر نیاز به امنیت دارد، متاسفانه در این دو سال این کشورها با ارسال سلاح وامکانات وسیع دیگر ناامنی در سوریه را دامن زدند؛ عده‌ای با تصور اینکه یکی از کشورهای مقاوم در مقابل رژیم صهیونیستی لطمه بزند و برخی هم با توهم تسلط منطقه‌ای. اینک بعد از دو سال که به ملت سوریه لطمات مالی و جانی وارد کرده‌اند حداقل این معنا را باید درک کنند که در دسیسه‌چینی و فرصت‌طلبی و ارسال سلاح آن هم از سوی کشورهایی که بوی دموکراسی به مشام شان نخورده نمی‌توانند تغییراتی در سوریه دهند.

وی با بیان اینکه کشورهای مداخله‌گرد حال در معرض آزمون دیگری قرار گرفته‌اند، افزود: طرح سه مرحله‌ای دولت سوریه نشان داد که دولت عزم جدی در تغییرات و اصلاحات سیاسی دارد و طبعا باید زمینه‌های امنیتی آن فراهم شود؛ این طرح قابلیت حل مسئله را دارد.

وی افزود: این طرح با کشورهایی که در دو سال گذشته رفتار ماجراجویانه داشتند اتمام حجت می‌کند، مسیر اصلاحات سیاسی را بر انتخابات قرار داده که اراده ملت آن را سامان خواهد بخشید. لذا کشورهای مداخله‌گر که در این دو سال مرثیه دموکراسی در سوریه می‌خواندند باید بدانند مقابله با این طرح به معنای جنگ افروزی علیه استقرار دموکراسی در سوریه است.

لاریجانی در پایان تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از اقدامات اصلاحی بر مبنای رای ملت در سوریه استقبال می‌کند و امیدوار است گام‌های استوار در جهت تحقق این طرح برداشته شود.

*اسدی پلاکارد «هیئت رئیسه مجلس زور می‌گوید»‌ را بالای سر گرفت

به گزارش فارس، یونس اسدی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه) طی تذکری از هیئت رئیسه خواست تا به نامه‌ای که وی با امضای 50 نماینده به هیئت رئیسه داده تا طرح مورد نظرش در دستور کار قرار گیرد.

بر اساس این گزارش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر اسدی اعلام کرد که بنده تذکر شما را وارد نمی‌دانم و تشخیص اداره جلسه به عهده هیئت رئیسه است.

بعد از پاسخ لاریجانی به اسدی، وی پلاکاردی تهیه کرد که روی آن با خط درشت نوشته شده بود، «هیئت رئیسه مجلس زور می‌گوید»

اسدی دقایقی جلوی صندلی خود ایستاد و پلاکارد مذکور را بالای سر گرفت.

*لاریجانی:در جریان بررسی یک دستور در صحن علنی نمی‌توان دستور دیگری را وارد کرد

در ادامه این جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر اسدی گفت: تشخیص بنده این است که ما در خلال بررسی یک طرح یا لایحه‌ای، نمی‌توانیم دستور دیگری را وارد کنیم و تشخیص اداره جلسه نیز طبق آئین‌نامه داخلی با رئیس جلسه است، مطلبی که شما می‌گویید، تشخیص خود شماست.

یونس اسدی نیز به لاریجانی پاسخ داد این موضوع تشخیص بنده نیست و تشخیص آئین‌نامه داخلی مجلس است.

*بی‌اعتنایی به تقاضای 50 نماینده برای اولویت‌دهی به طرح انتزاع کشاورزی

در همین زمینه یونس اسدی در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با اعتراض خود به عملکرد هیئت رئیسه گفت: طرح انتزاع وظایف بخش کشاورزی از حوزه عملکرد وزارت صنعت، و معدن و تجارت دو ماه پیش در کمیسیون کشاورزی به تصویب رسید و با توجه به اینکه طرح مذکور برای در اولویت قرار گرفتن در صحن علنی مجلس به امضای 50 نفر از نمایندگان رسیده اما تاکنون این امر محقق نشده است.

وی افزود: این طرح جلسه گذشته در دستور کار دوم مجلس و امروز به عنوان دهمین دستور کار مجلس قرار گرفت که من نسبت به نحوه کار هیئت رئیسه اعتراض کردم اما باز هم به اعتراض من توجهی نشد و من نیز تابلوی هیئت رئیسه زور می‌گوید را بالا بردم.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از زمان تصویب این طرح در کمیسیون، وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بلاتکلیف هستند و ادامه این وضعیت، افزایش قیمتها در آستانه عید نوروز را به همراه دارد و بالا رفتن قیمت برنج نیز متأثر از همین وضعیت است.

*توکلی:طرح ممنوعیت اشتغال بیش از یک شغل باید دو شوری شود

به گزارش فارس، ‌احمد توکلی نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) طی تذکری با استناد به مواد 142، 143 و 145 آئین‌نامه داخلی مجلس خواستار دو شوری شدن طرح ممنوعیت اشتغال به بیشتر از یک شغل شد.

وی با بیان اینکه طرح اولیه ممنوعیت اشتغال بیش از یک شغل یک ماده واحده داشت اما طرح فعلی متشکل از 12 ماده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه این طرح کاملا تغییر کرده و نمایندگان درباره طرح جدید پیشنهادهای لازم را ارائه نکرده‌اند از رئیس مجلس می‌خواهند با استفاده از اختیارات خود در ماده 144 آئین‌نامه مجلس این طرح را دو شوری کنند.

توکلی با بیان اینکه طرح اولیه ممنوعیت اشتغال بیش از یک شغل نیاز به بررسی بیشتر در کمیسیون تخصصی دارد، خواستار ارجاع به طرح کمیسیون مربوطه به منظور بررسی بیشتر شد.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر توکلی گفت: هیئت رئیسه این اختیار را دارد که این طرح را دو فوریت کند اما باید بررسی کنید که اهمیت این کار چه قدر است.

*تاجگردون: صدر و ذیل قانون باید با هم همخوانی داشته باشند

همچنین غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان پیشنهاد دهنده حذف جز در طرح ممنوعیت کارمندان و مدیران دستگاه‌های اجرایی از عضویت در هیئت‌های مدیره و مدیریت عامل اظهار داشت: چند سالی است که ما هم می‌گوییم، دولت فاسد است و در بسیاری از ارکان، فساد حاکم است.

وی در ادامه خطاب به عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه گفت: شما 3 سال وزیر بودید، اگر یک پیشنهاد برای تغییر و اصلاح طرح آمد، نگویید که در جهت فساد است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم با فساد در شستا مبارزه کنیم، راهش این نیست، تصریح کرد: صدر و ذیل قانون باید با هم همخوانی داشته باشند، ما هم می‌گوییم چندین سال است که فساد در آنجا وجود دارد.

تاجگردون ادامه داد: همین نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی که در این طرح آورده‌ایم، شامل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز می‌شود، آیا این شغل محسوب می‌شود؟!

نماینده گچساران در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: فساد جای دیگری است و نباید به جاهایی که واقعا مشکلی ندارند، تعرض کنیم.

این نماینده مجلس همچنین گفت: در موضوعات حقوقی و فنی هم مخبر کمیسیون مطلبی نگوید که شبهه ایجاد شود، کاش پیشنهاد آقای توکلی در زمینه دو شوری شدن این طرح به تصویب می‌رسید تا آن را با دقت و فرصت بیشتری در کمیسیون اصلاح می‌کردیم.

*مصری:3 سال کثافت‌کاری‌های دولت اصلاحات را پاک کردم/دولت فاسد نیست

به گزارش فارس، عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه در مخالفت با یک پیشنهاد حذف در صحن علنی و در واکنش به اظهارات تاجگردون نماینده گچساران که در سخنانش گفته بود سال‌هاست که گفتیم دولت فاسد است، اظهار داشت: بنده در دولت بودم اما سه سال کثافت‌کاری‌های دولت اصلاحات را پاک کردم و با شبکه‌های اختاپوسی مبارزه کردم.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس خطاب به مصری گفت خارج از موضوع صحبت نکنید بحث سیاسی نداریم.

به گزارش فارس، مصری در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم به بهانه یک قانون عقده‌گشایی کنیم مجلس جای این کار نیست.

وی اضافه کرد: اگر مباحث سیاسی داریم باید بنشینیم و با هم مباحثه کنیم اما برخی می‌گویند سال‌هاست دولت فاسد است، باید بگویم دولت فاسد نیست.

مصری با بیان اینکه ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: من با دلیل و مدرک ثابت می‌کنم کجاها فساد بوده و چه زمانی این فساد انجام شده و البته این موضوع ربطی هم به این دولت ندارد، البته هیچ دولتی هم معصوم نیست.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بیان داشت: اینکه در جلسه به خاطر یک موضوع بگوییم دولت فاسد است بسیار حرف بی‌جایی است و مجلس اصلاً این موضوع را قبول ندارد.

*حسینی‌صدر:علیرغم بیکاری جوانان برخی مسئولان کشور چند شغله هستند

به گزارش فارس، مؤید حسینی صدر نماینده مردم خوی در مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در مخالفت با پیشنهاد مسکوت ماندن یک ماهه طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل گفت: همانگونه که نمایندگان محترم استحضار دارند ما در کشور با بحران بیکاری مواجه هستیم و این در حالی است که برخی مسئولان ما چند شغل دارند و از چند جای مختلف حقوق می‌گیرند.

وی افزود: برخی مسئولان در جاهای مختلف عضو هیئت مدیره بوده و ذی‌نفوذ هستند و بعضا رانت خواری می‌کنند و این تخلف به دلیل عدم اشتغال همزمان مسئولان در پست‌های مختلف است.

حسینی‌صدر با بیان اینکه طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل در صورت مسکوت ماندن یک ماهه بی‌اثر خواهد شد، گفت: انشاءالله دولت تا یک ماهه آینده بودجه را به مجلس ارائه خواهد کرد و نمایندگان مشغول بررسی بودجه تا پایان سال خواهند شد لذا وقت بررسی این طرح برای مجلس تا پایان سال ممکن نخواهد شد.

نماینده مردم خوی با تاکید بر اهمیت تصویب طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل، از نمایندگان خواست به پیشنهاد نماینده سبزوار مبنی بر مسکوت ماندن یک ماهه این طرح رای ندهند.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس با 90 رای مخالف پیشنهاد محسنی‌ثانی نماینده سبزوار را برای مسکوت ماندن یک ماهه طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل را تائید نکردند.

*مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح ممنوعیت چند شغله‌ بودن

محمدرضا باهنر بعد از استماع اظهارات محسنی‌ثانی، پیشنهاد وی را به رای نمایندگان گذاشت که مجلس با 86 رای موافق، 90 رای مخالف و 9 رای ممتنع به این پیشنهاد رای منفی دادند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها