يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۰۶۷۱۴
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۲۵ دی ۱۳۹۱
در ششمن جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران از داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و پرویز دوایی و جهانبخش نورایی با حضور مسعود کیمیایی تقدیر شد.
به گزارش 598 به نقل از مهر، ششمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شب گذشته 24 دی ماه با حضور سه نسل از فیلمسازان سینمای ایران، منتقدان و نویسندگان و جمعی از اهالی رسانه و علاقمندان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده شهرام شکیبا بود، علی علائی دبیر جشن و رئیس انجمن منتقدان گفت: امشب شب عاشقان سینما است. ما منتقدان و روزنامه‌نگاران از همه بیشتر عاشق سینما هستیم، حتی بیشتر از سینماگران. ما امشب افتخار میزبانی شما را داریم. امشب شب همدلی و وفاق است نه شب نیش و کنایه.

وی درباره شیوه داوری این دوره از جشن افزود: شورای مرکزی انجمن منتقدان تصمیم گرفت داوری این دوره را بر اساس روش رایج منتقدان کشورهای صاحب سینما به شیوه آکادمی انجام دهد. در این شیوه کمیت و کیفیت را مدنظر قرار دادیم.

علایی ادامه داد: من به شخصه می‌خواهم امشب از دو هنرمند ویژه نام ببرم. ما هنر این دوستان را مدنظر قرار دادیم. اما آنها در فهرست نامزدهای ما قرار ندارند. اما امشب در میان ما هستند. جا دارد از آنها تشکر کنم. هنگامه قاضیانی و علی طالب‌آبادی.

رئیس انجمن منتقدان گفت: جشن امسال ما بدون حمایت و به طور خصوصی برگزار شده است. من نام این جشن را «مهمان مامان» برگرفته از فیلم مهرجویی گذاشتم؛ زیرا همه دست‌اندرکاران جشن، آنچه که در توانشان بود در میان گذاشتند تا این مراسم برگزار شود.

این منتقد ادامه داد: همچنین از مسئولان فرهنگسرای ارسباران و شورای مرکزی انجمن منتقدان نیز برای این همیاری سپاسگذارم. نماهنگ‌های این جشن که در خلال برنامه پخش می‌شود توسط عزیز ساعتی و میثم مولایی ساخته شده است. همچنین به همت مسعود مهرابی، به برگزیدگان این مراسم کتاب 100 سال پوستر واعلان فیلم در ایران اهدا می‌شود.

در ادامه با حضور محسن امیر یوسفی و محمد تقی فهیم جایزه بخش استفاده خلاقانه از دستاوردهای فنی اهدا شد. همچنین با حضور فرهاد توحیدی و تهماسب صلح‌جو نیز جایزه بخش استانداردهای حرفه‌ای تهیه کنندگی به برگزیده این بخش تقدیم شد.

پس از اهدای جوایز این بخش، با حضور سعید قطبی‌زاده تندیس بهترین تدوین اهدا شد که جایزه این بخش به هایده صفی‌یاری تعلق گرفت و سپیده عبدالوهاب دختر وی که تدوینگر است و از نامزدهای این بخش بود، جایزه را به مادر خود تقدیم کرد.

صفی‌یاری پس از دریافت این جایزه گفت: من خوشحالم که این جایزه را از دست دخترم گرفتم. من به این جایزه می‌بالم. رضا درمیشیان کارگردان "بغض" جوان‌ترین کارگردانی بود که من با وی کار کردم اما پختگی در کارش بود که من کمی سن او را احساس نکردم.

در ادامه با حضور محمود گبرلو، علیرضا غفاری و محمد بزرگ‌نیا جایزه بهترین فیلمبرداری اهدا شد. تورج اصلانی که دیپلم افتخار این بخش را دریافت کرد، گفت: خوشحالم امروز کسانی که تهدید به مرگ شده بودند اینجا بین ما زنده هستند؛ کاهانی و جیرانی. باز هم خوشحالم که در جمع بزرگان از اسم من یاد می‌شود البته علیرضا زرین دست هنوز جوان است. از اینکه این روزها به سینمای ایران توهین می‌شود خوشحال نیستم.

وی ادامه داد: همه به خود اجازه می‌دهند به این سینما بی‌احترامی کنند. به همین جهت من سر دوراهی هستم. اما زرین‌دست را که می‌بینم خوشحال می شوم. ولی من با این شرایط جانی برای ادامه دادن کار ندارم.

علیرضا زرین دست برنده تندیس بهترین فیلمبردار هم افزود: ما ایرانی‌ها عادت کردیم در مقابل استادها چهارزانو بشینیم، از اینکه جلوی شما ایستاده‌ام عذرخواهی می‌کنم.

در  بخش تقدیر از داریوش مهرجویی، کیومرث پوراحمد و مسعود مهرابی روی صحنه حاضر شدند. پوراحمد پس از خواندن متن لوح تقدیرنامه از این کارگردان گفت: من افتخار می کنم که این جایزه را به مهرجویی می‌دهم. از انجمن منتقدان برای این مراسم تشکر می‌کنم. من جوان بودم در برهوت فیلم‌فارسی، «گاو» را دیدم. بعد از 40 سال فیلم «گاو» مثل دیگر فیلم‌های مهرجویی شگفت‌انگیز است.

داریوش مهرجویی نیز عنوان کرد: امیدوارم لایق این تشویق‌های شما باشم. پور احمد حرفهای خوبی گفت. امیدوارم تمام حرف‌هایی که او درباره من زد درست باشد. وی فیلمساز محترم و پخته‌ای است. از دیدن کارهای پوراحمد لذت می برم. از انجمن منتقدان هم تشکر می‌کنم. منتقدان به این ترتیب با برپایی این مراسم حضور خود را اثبات می‌کنند که همچنان شیفته سینما هستند حتی بیشتر از فیلمسازان.

مهرابی در ادامه گفت: مهرجویی در واقع ستون خیمه این سینما است. کارهای بزرگ وی تاریخ سینمای ما را ساخته است. ما منتقدان مدیون وی هستیم، به نوعی او به ما نقد آموخته است.

همچنین با حضور مهرجویی، مهرابی و پوراحمد جایزه بخش بهترین خلاقیت و استعداد درخشان اهدا شد.

مسعود کیمیایی در بخش بزرگداشت پرویز دوایی منتقد سینما گفت: شناخت من از دوایی به خیلی سال پیش برمی‌گردد. من از پرویز دوایی یاد گرفتم. او صاحب یک سینما است. او از قهرمان‌های متقلب که بعد از دهه 50 سینما ظهور پیدا کردند، متنفر است.

وی ادامه داد: قهرمانانی که کپی قهرمانان سال‌های قبل سینما هستند که البته این اتفاق در شعر و ادبیات هم افتاده است. دوایی سینمای دکمه و کلید را دوست ندارد. او معتقد است با دکمه نمی‌شود به سینما خلاقیت اضافه کرد. او سینمای دهه 40 و 50 را دوست دارد.

کیمیایی در پایان این بخش لوح تقدیر و تندیس پرویز دوایی را اهدا کرد.

پس از پخش نماهنگی با نام یاد لاله زار، هوشنگ گلمکانی و جواد طوسی روی صحنه حاضر شدند تا مراسم بزرگداشت جهانبخش نورایی منتقد سینما را برگزار کنند.

گلمکانی درباره نورایی گفت: وی دوست بسیار عزیز و 35 ساله من هستند. من او را از طریق نوشته‌هایش می‌شناختم و به سینما علاقمند شدم. او یکی از منتقدان مورد علاقه من بوده و هست. نورایی البته یک روزنامه نگار حرفه ای نیز بوده است. کار اصلی وی در زمینه حقوق است. به همین دلیل هر وقت دلشان می‌خواهد درباره فیلم هایی که دوست دارند، می نویسند. از این رو نوشته های او دلپذیر است. چون عشق در آن موج می‌زند. هر کدام از نقدهای او برای من آموزنده است.

در ادامه طوسی افزود: او از منتقدان نسل دوم است و کارهای نورایی ویژگیهای بارزی دارد. چه در زمانی که نقدی تکلیفی بر فیلم "نجات یافتگان" نوشت که مسیر آزمون و خطا را طی می‌کرد و چه در زمانی که آبدیده شده بود. او در عین حال که دغدغه اجتماعی دارد سعی می‌کند نگاه مستقل خود را حذف نکند و فضای چند وجهی را برای خواننده ایجاد می کند.

جهانبخش نورایی پس از دریافت این جایزه گفت: برای این مراسم سپاسگذارم. نوع نگاهی که من دارم از روزگارم تاثیر گرفته است. 50 سال مطلب نوشتم. تصور می کنم آنچه که در نقد ما کم است بی توجهی به روزگارمان است باید بیشتر به روزگارمان توجه کنیم. دوره ما دوره ناامیدی نیست. این جایزه را به همسرم تقدیم می کنم.

پس از پخش نماهنگی از کارهای مرحوم بابک بیات در فیلم‌های «مسافران»، «پرده آخر»، «عروس» و «شاید وقتی دیگر»، جایزه بهترین موسیقی توسط شهرام ناظری و محمدرضا درویشی اهدا شد.

کارن همایون‌فر برنده دیپلم افتخار این بخش گفت: افتخار من است که این جایزه را از منتقدان و از دست این اساتید می گیرم.

حسین علیزاده پس از دریافت تندیس بهترین موسیقی فیلم عنوان کرد: من از منتقدان عزیز تشکر می‌کنم. جا دارد از کسانی که من کار در سینما را با آنها آغاز کردم یادی کنم، حسین محجوب، زنده یاد علی حاتمی، مرحوم ابوالقاسم حسینی و باشه آهنگر که همکاری بسیار خوبی با آنها داشتم. من از اساتید سینما کار یاد گرفتم.

در ادامه با حضور حمید فرخ نژاد، احمد طالبی نژاد و جواد مجابی مراسم بزرگداشت ناصر تقوایی برگزار شد. تقوایی در این بخش گفت: هیچ کس مانع من نیست. اگر روزی بخواهم از کسی اجازه بگیرم، فیلم نمی‌سازم. از این عمری که برای فیلمسازی گذاشتم، متاسفم. در این سالها وقتی فیلم‌هایم را می بینم انگار فیلم‌های یک آدم دیگر را می بینم. این دی وی دی ها و نوارها که در بازار است کار من نیست. هر بار که یکی از آنها را می‌بینم بخشی از آن قیچی شده است.

وی افزود: تلویزیون که مطابق سلیقه خود بدون هیچ قانونی قیچی به جان این فیلم ها می‌اندازد. جالب است صحنه هایی از فیلم هایم را دیدم که تروکاژ شده است. اینها فیلم های من نیست. شاید سعی کنم کپی درستی از فیلم هایم را پیدا کرده و اعلام کنم هر شخصی دوست دارد این دی وی دی‌ها را تهیه کند چون نسخه های دیگر مورد تایید من نیست.

وی ادامه داد: البته سر خیلی از آدم های دیگر هم که فیلم خوب ساختند، همین بلا را آوردند. گوشی هم برای اعتراض نیست. برای فیلم‌های ما تبر برداشته‌اند. امیدوارم بتوانم با فیلم نساختنم به سهم خودم باعث سقوط این سینما شوم شاید با فروریزی آن چیز تازه‌ای از نو دربیاید.

تقوایی تاکید کرد: این سینمایی نیست که نسل من و پیش از ما و حتی نسل باهوش بعد از ما می خواستند. این سینما دفن شده است. کوشش کنیم با فروریزی آن نهال تازه ای جان بگیرد.

جواد مجابی نیز افزود: خوشحالم در کنار یکی از بهترین کارگردانان هستم. فرهنگ ما ظرفیت بالایی دارد. امیدوارم تمهیدی برای این مشکلات در نظر گرفته شود.

طالبی‌نژاد نیز گفت: افتخار می کنم در صحنه‌ای هستم که تقوایی در آن حضور دارد. این شاید آشتی‌کنان من با وی است زیرا دو سال به دلایلی خودم را از مصاحبت با وی محروم کرده بودم. کسانی که مانع ساخته شدن «چای تلخ» و «زنگی و رومی» شدند باید پاسخگو آینده باشند. این برای اولین بار است، من در صحنه‌ای هستم که بزرگانی حضور دارند که سینما را از اواخر دهه 40 وارد عرصه جدیدی کردند، مهرجویی، تقوایی و کیمیایی.

حمید فرخ نژاد هم گفت: من همشهری تقوایی هستم. خیلی جوانها از طریق وی به سینما علاقمند شدند. دوستشان دارم. امیدوارم شرایط جدیدی پیش آید تا وی فیلم جدید خود را بسازد. امیدوارم ابرهای سیاهی که بالای آسمان سینمای ایران است کنار برود و ما شاهد اتفاقات خوب باشیم. می‌دانید که همه یا آبادانی هستند و یا نمی‌دانند که آبادانی هستند. البته سلحشور آبادانی نیست.

در ادامه  این مراسم با حضور علی علائی، کامران ملکی و فرهاد توحیدی از زهرا مشتاق به عنوان یکی از اعضای فعال انجمن تقدیر شد.

پس از پخش نماهنگی از خسرو شکیبایی، با حضور نگار آذربایجانی و سحر عصر آزاد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن اهدا شد. یکتا ناصر هنگام دریافت جایزه گفت: من خیلی خوشحالم که این جایزه را از دو بانوی هنرمند می‌گیرم و توانستم با آنها دست بدهم تا هیجانم را نشان دهم. ممنوم که فیلم من را دیدید.

حسن سیف و جابر قاسمعلی نیز جایزه بخش مکمل مرد را اهدا کردند. حمیدرضا آذرنگ که دیپلم افتخار این بخش را گرفت، گفت: این جایزه را به تئاتر تقدیم می کنم که به من یاد داد برای دیده شدن زیاد عجله نکنم.

اکبر عبدی برنده تندیس این بخش افزود: بعد از حرف زدن تقوایی ما باید ساکت شویم. دست شما را آقای تقوایی می‌بوسم زیرا بعد از بازی کردن در فیلم شما من یاد گرفتم بازیگری چیست. من یادم است پیش از این جشن منتقدان در خانه سینما برگزار می‌شد. گویا بستنش! چرا کله‌پزیها را نمی بندند، دلار فروشی‌ها، طلا فروشی‌ها...

وی ادامه داد: هر چقدر ما نقش مرد بازی کردیم نشد، گفتیم نقش زن بازی کنیم شاید بشود... جایزه منتقدان سه برابر جایزه فجر است. زیرا در فجر ممکن است به داوارن فشار بیاورند. اما به شما نه...

جایزه بخش بهترین بازیگر زن توسط آنتونیا شرکا و هنگامه قاضیانی اهدا شد. مهناز افشار هنگام دریافت جایزه عنوان کرد: از انجمن منتقدان تشکر می‌کنم. این جایزه برای من خیلی شیرین است. پیمان معادی، آقای ساداتیان و بازیگران «برف روی کاج‌ها» من نماینده شما در این بالا هستم. آرزو می کنم نگاه سیاسی و تسویه حساب شخصی پایش را از سینما بیرون بکشد. امیدوارم اگر این مسیر را ادامه می‌دهم، کاری نکنم که شرمنده خودم، مردم، منتقدان و شما عزیزان شوم.

در ادامه جایزه بهترین بازیگر مرد توسط عبدالرضا کاهانی و حبیب رضایی اهدا شد. رضا عطاران برنده دیپلم افتخار این بخش گفت: خوشحالم در خدمت بزرگان هستم. پارسال هم به من دیپلم دادید، امسال یک فوق دیپلم یا لیسانس می دادید. امیدوارم باز هم کاهانی کار کند و ما در کنار او باشیم. عبدی را اینجا دیدم و خوشحال شدم. امسال افتخار داشتم در فیلم مهرجویی باشم.

مهدی هاشمی برنده تندیس بهترین بازیگر مرد افزود: خوشحالم اینجا بین فرهیختگان سینما هستم که من را تایید کردند. از کاهانی تشکر می کنم که من را بعد از سالها به سینما برگرداند. جا دارد از حبیب رضایی تشکر کنم. من در پروژه‌ای بودم که وی هم حضور داشت، او بسیار کمک‌کننده بود.

در بخش بهترین فیلمنامه امیر پوریا و بهرام توکلی روی صحنه حاضر شدند. پوریا عنوان کرد: در شرایطی که سینمای ایران مرشد، پدر و قیم زیادی دارد از انجمن منتقدان که برای سینما مادری کرد تشکر می‌کنم.

پیمان معادی در هنگام دریافت جایزه این بخش گفت: من یاد پدرم افتادم. وی وکیل بود. در تمام مدت فعالیتش یک پرونده طلاق قبول نکرد. به همین دلیل بنیان خانواده همیشه دغدغه من بود. دادن این جایزه به من یعنی اینکه من مروج خیانت در سینما نیستم. بگذاریم آدم‌ها با سینما این تجربه ها را دانبال کنند. جایزه را به پدرم تقدیم می کنم که حالا بین ما نیست.

در ادامه با حضور گلاب آدینه و ناصر تقوایی جایزه بخش بهترین کارگردانی اهدا شد. مانی حقیقی برنده دیپلم افتخار گفت: باعث افتخاز من است که این جایزه را از منتقدان می گیرم. از اینکه مهرجویی، کیمایی و تقوایی در میان ما هستند خوشحالم. کار فیلمسازی گروهی است، از همه دوستان در "پذیرایی ساده" تشکر می‌کنم.

محمدعلی باشه آهنگر پس از تعریف خاطراتی درباره دیدن فیلم «قیصر» و همکاری با تقوایی افزود: افتخار می کنم در این جمع از من تقدیر شد. تشکر می کنم از مرحوم ابوالقاسم حسینی، او پس از پایان اختتامیه فجر گریه کرد از او پرسیدم چرا گریه می‌کنی، گفت: به خاطر تو گریه می‌کنم. تشکر می کنم از همه عوامل فیلمم، حسین علیزاده، زرین دست و...

وی ادامه داد: مسیر من اعتقادی است و باید ادامه دهم چون باید واقعیت ها را نشان دهم. حتی اگر نگذارند فیلم بسازم من باز هم می سازم. برای کسانی که جان خود را برای این مرز و بوم دادند و باید یادی از آنها کنم.

در پایان نیز جایزه بهترین فیلم توسط غلامرضا موسوی، عباس یاری، منوچهر محمدی و ویشکا آسایش اهدا شد. ساداتیان در هنگان دریافت جایزه گفت: یک سال می گذرد و این فیلم هنوز اکران نشده است. جای تعجب و تاسف است. اجازه بدهیم این نوع سینما هم رشد کند. تو سرش نزنیم. با این کارها جسارت را از خیلی‌ها می گیریم. سینمای ما پرافتخار است. من دست نیاز و خواهش به طرف دوستانی دراز می کنم که این روزها به سینما فشار می آورند.

حاشیه‌ها:

- این مراسم با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد و زمان آن بر خلاف تصور خیلی طولانی بود.

- در این مراسم هنرمندان دیگری به غیر از افرادی که روی صحنه حاضر شده بودند، حضور داشتند که از میان آنها می توان به سعید ملکان، مصطفی کیایی، رضا رخشان، علی طالب آبادی، روح الله حجازی، هومن بهمنش و جمعی از منتقدان اشاره کرد.

- زمانی که تندیس ناصر تقوایی اهدا شد این تندیس از دست فرخ نژاد افتاد و بخشی از آن شکست. فرخ نژاد با خنده عنوان کرد که این تندیس شکسته را به بازیگر مکمل بدهید. اما تقوایی همان تندیس شکسته را به خانه برد.

- مهدی هاشمی با حضور در صحنه خاطرات جالبی از اجرای یک تئاتر در شهرستان و روی صحنه حاضر شدن یک بازیگر تعریف کرد که با استقبال حاضران همراه شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها