کد خبر: ۱۰۶۷۲۲
زمان انتشار: ۱۳:۳۰     ۲۵ دی ۱۳۹۱
به گزارش 598، فارس نوشت: در پی تداوم اعتراضات گسترده و سراسری مردم پاکستان به کشتار شیعیان در شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان، نخست‌وزیر این کشور دولت ایالتی بلوچستان را منحل کرد.  «راجا پرویز اشرف» نخست وزیر پاکستان که برای بررسی اوضاع ناآرام کویته به این شهر رفته بود در مسجدی در نزدیکی محل بمب‌گذاری تروریستی در کویته با رهبران شیعی دیدار کرد. وی در این دیدار درباره منحل شدن دولت ایالتی و برقراری نظام فرمانداری در این شهر با شیعیان به توافق رسید. پس از این توافق قرار شد معترضان با دفن اجساد کشته شدگان در حادثه تروریستی کویته به اعتصاب خود پایان دهند. البته «قیوم چنگیزی» رهبر «جامعه هزاره (شیعیان)» در کویته گفت: تا زمانی که اطلاعیه رسمی درباره این حکم منتشر نشود اجساد قربانیان را به خاک نمی‌سپاریم.
سروزیر بلوچستان از کار برکنار شد
بنابراین، با دستور نخست وزیر «نواب اسلم رئیسانی» سروزیر ایالت بلوچستان از کار برکنار و «ذوالفقار مگسی» فرماندار بلوچستان مسئولیت اداره امور این ایالت را  برعهده می‌گیرد. با انتخاب مگسی به عنوان رئیس موقت دولت ایالتی، بلوچستان به مدت 2 ماه به صورت نظام فرمانداری اداره می‌شود.
طبق قانون اساسی پاکستان، در مواقع اضطراری اداره هر ایالت به فرماندار سپرده می‌شود و نیرو‌های ویژه و مرزی که برقراری امنیت در آن ایالت را به عهده دارند و بخشی از بدنه ارتش محسوب می‌شوند تحت اختیار فرمانداری قرار می‌گیرند. راجا پرویز اشرف با اشاره به اینکه پلیس نتوانسته امنیت را در شهر کویته برقرار کند، افزود: به توجه به درخواست شیعیان مبنی بر سپرده شدن تأمین امنیت کویته توسط ارتش، نیروهای ویژه (رنجرز) و نیروهای حفاظت مرزی (اف.سی)که بخشی از ارتش هستند اختیار تام دارند تا عوامل تروریستی را شناسایی و مجازات کنند.
دولت به خانواده قربانیان غرامت می‌دهد
اشرف همچنین در دیدار با «علامه راجا ناصر عباس» دبیرکل حزب «مجلس وحدت مسلمین» پاکستان اعلام کرد که به خانواده‌ هر یک از قربانیان حادثه تروریستی کویته یک میلیون روپیه (حدود 10 هزار دلار) و به زخمی‌های این حادثه 100 هزار روپیه غرامت پرداخت می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که این غرامت تا پایان ماه جاری میلادی پرداخت خواهد شد. پنج‌شنبه هفته گذشته، وقوع 3 انفجار تروریستی در کویته باعث کشته شدن بیش از 100 تن که اغلب آنان از جامعه شیعی پاکستان بودند شد. به دنبال این حادثه، صدها هزار نفر از مردم در شهرهای مختلف پاکستان از جمله کراچی، اسلام‌آباد، لاهور،کویته، پیشاور و سکردو با تحصن در خیابان‌های اصلی این شهرها، خواهان انحلال دولت ایالتی بلوچستان پاکستان و سپرده شدن مسئولیت امنیتی کویته به ارتش شدند.

همچنین تعدادی از خانواده‌های قربانیان اعلام کردند که تا زمان تأمین این خواسته از دفن اجساد عزیزانشان خودداری می کنند. شیعیان پاکستان سال‌ها است که هدف حملات گروه‌های تروریستی قرار دارند اما دولت این کشور تاکنون اقدام جدی برای مقابله با این موضوع انجام نداده و همین مسئله، خشم و اعتراض گسترده شیعیان را در پی داشته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها