کد خبر: ۱۰۹۳۶۴
زمان انتشار: ۰۰:۰۸     ۰۷ بهمن ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
روزنامه بامداد که از روز چهارشنبه هفته گذشته و به دنبال افشاگری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام منتشر نشده بود امروز انتشار یافته و به اتهامات مطرح پاسخ داد و گفت: وابسته های مطبوعاتی هر کشور در کشور دیگر وظایفی بر عهده دارند که در وهله اول شناسایی و آشنایی مطبوعات آن کشور است.

رخدادهای 6 بهمن 1358

چکیده

  • نتایج شمارش آرا از 136شهرستان نشان می دهد که دکتر ابوالحسن بنی صدر با کسب 59/75درصد کل آرا اولین رئیس جمهور ایران محسوب می شود .
  • فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصر شیرین گفت وظایف مربوط به پاسداری از مرزهای کشور در 5 پاسگاه مرزی منطقه بعهده سپاه گذاشته شده است .
  • شیخ علی تهرانی که هفته گذشته در نامه ای تند به امام خمینی علیه سه تن از اعضای روحانی شورای انقلاب موضع گرفته و دو تن از آنان را به ارتباط با آمریکا متهم کرده بود در پی پاسخ آیت الله بهشتی گفت : به علت اینکه نگرانم امام ناراحت شوند فعلا پاسخ نمی گویم !
  • صادق قطب زاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری بعد از مشخص شدن نسبی نتایج گفت : مقام و موقعیت به هیچ وجه برای من مطرح نیست ، مهم خواست خدا و رهبر انقلاب است که هر کس باید خدمتگزار مردم باشد .
  • معمر قذافی در یک مصاحبه مطبوعاتی با حمله شدید به عرفات گفت : من اعتقاد دارم که صهیونیسم موفق گردیده در داخل رهبری الفتح نفوذ کند .
  • وزیر نفت گفت : در مورد موادسوختنی هیچگونه جای نگرانی نیست و تنها موردی که با کمبود مواجه هستیم روغن موتور است و اگر صرفه جویی نکنیم بازار سیاه بوجود خواهد آمد .
  • روزنامه بامداد که از روز چهارشنبه هفته گذشته و به دنبال افشاگری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام منتشر نشده بود امروز انتشار یافته و به اتهامات مطرح پاسخ گفت .
  • سازمان مجاهدین خلق [منافقین] با انتشار اعلامیه ای سلامتی و طول عمر امام خمینی را مسئلت کردند .
  • یکی از گروگان های آمریکایی در نامه ای به یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: اگر شاه به ایران بازنگردد ما با محاکمه توسط دادگاههای اسلامی مواجه هستیم و این محاکمه برای آمریکا گران تمام خواهد شد .
  • احمد مدنی نامزد ریاست جمهوری که تا این لحظه نامش در رده دوم شمارش آراء انتخابات قرار دارد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت : در طول 30سال زندگی سیاسی ام هیچ وقت به این شکل انتخابات که توام با نیرنگ که علیه من انجام شده بود به خاطر ندارم.
  • آیت الله اشراقی گفت : چون مطابق قانون اساسی رئیس دیوانعالی کشور و دادستان کل باید مجتهد و عادل باشند و تعیین آنها نیز با مقام رهبری است لذا بزودی از طرف امام دو مجتهد عادل برای این دو پست حساس تعیین خواهد شد .
  • سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه ای نسبت به احتمال حضور ایران در کنفراس کشورهای اسلامی در پاکستان اعتراض کردند .
پیروزی بنی صدر قطعی شد

نتایج نهایی شمارش آرا از 136شهرستان نشان می دهد که دکتر ابوالحسن بنی صدر با کسب بیش از 5میلیون رای [براساس شمارش آرا تاکنون] اولین رئیس جمهور ایران محسوب می شود . بنی صدر نزدیک 75درصد کل آرا را به خود اختصاص داده است . (1)

پاسداری از مرزهای کشور به سپاه سپرده شد

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصر شیرین گفت وظایف مربوط به پاسداری از مرزهای کشور در 5پاسگاه مرزی منطقه بعهده سپاه گذاشته شده است . وی ادامه داد : با تقویت این پاسگاه ها عملا پاسداران مامور حراست از مرز در حوزه فعالیت پاسگاه ها شدند . (2)

به علت نگرانی برای حال امام چیزی نمیگویم !

اظهارات تهرانی مبنی بر اینکه نگرانی از حال امام خمینی دلیل این است که پاسخ ندهد در حالی است که وی چند سال بعد با پناهنده شدن به عراق و رژیم صدام هر آنچه خواست گفت و امامی که او را موحد و پاک می دانست آماج فحاشی های خود قرار داد .
شیخ علی تهرانی که هفته گذشته در نامه ای تند به امام خمینی علیه سه تن از اعضای روحانی شورای انقلاب موضع گرفته و دو تن از آنان را به ارتباط با آمریکا متهم کرده بود در پی پاسخ آیت الله بهشتی گفت : به علت اینکه نگرانم امام ناراحت شوند فعلا پاسخ نمی گویم !

دوباره روی تانک ها و توپ ها می رویم !

وی ادامه داد :همانجوری که روی توپها و تانک های همان شاه خائن رفتیم و سرنگونش کردیم و به میدان تیر رفتیم اگر اینها توی خانه هایشان چپیده بودند ما در میدان های تیر زیر رگبار گلوله رفتیم و تانک سوزاندیم یقین داشته باشند که اگر اینها بخواهند دیکتاتوری کنند ما دو مرتبه روی تانک ها و توپ ها می رویم . (3)

به سید احمد گفتم روزنامه ها را به امام ندهید !

تهرانی افزود: بعد از بازگشت امام به قم به خدمت ایشان میرسیم ، به حاج احمد آقا گفتم مطبوعات را به امام ندهید تا ما حرفهایمان را بزنیم و سید احمد گفت امام دستور اکید داده اند که همه روزنامه ها را به ایشان اطلاع بدهیم و به ایشان برسانیم .  (4)

قطب زاده : مقام و منصب هیچ اهمیتی برای من ندارد

صادق قطب زاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری بعد از مشخص شدن نسبی نتایج گفت : من به انتخاباتی که روز گذشته انجام شد اعتقاد دارم و نتایج آن باید مورد قبول همه مردم باشد. وی ادامه داد : مقام و موقعیت به هیچ وجه برای من مطرح نیست ، مهم خواست خدا و رهبر انقلاب است که هر کس باید خدمتگزار مردم باشد .

قطب زاده اظهار داشت : من همچنان تا جان در بدن دارم سرباز و گوش بفرمان امام هستم و اراده و خواست امام است که برای من مطرح است . (5)

سید احمد خمینی : امام در جریان امور کشور هستند

سید احمد خمینی فرزند امام در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : امام از وقتی که به کشور بازگشتند تحت مراقبت های پزشکی بودند ولی ایشان سابقه بیماری قلبی نداشتند . سید احمد خمینی نیز در پایان گفت : امام به صورت مرتب از اخبار کشور مطلع می شوند و دستورات لازم را برای اولیای امور صادر میکنند .  یکی از پزشکان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت : بیماری امام به کم خونی عضله قلب مربوط می شود که ناشی از خستگی مفرط و کار زیاد است . (6)

حمله شدید قذافی به یاسر عرفات

معمر قذافی در یک مصاحبه مطبوعاتی با حمله شدید به عرفات گفت : سازمان آزادیبخش فلسطین نماینده نهضت مقاومت فلسطین نیست . قذافی ادامه داد : من اعتقاد دارم که صهیونیسم موفق گردیده در داخل رهبری الفتح نفوذ کند ، در داخل الفتح شخصیت هایی هست که سمتهای مهمی را اشغال کرده اند ، این شخصیت های صهیونیستی هستند .

وی اظهار داشت : رهبری الفتح مستقیما در راه کمک به قرارداد کمپ دیوید گام برمیدارد رهبری الفتح در سایه به اهداف سادات و آمریکا پیوسته است . وی همچنین گفت : گروهی از مشاوران عرفات در پایتخت های جهان پراکنده هستند که در واقع پلی هستند برای وصل کردن یاسر عرفات به آمریکا ، اسرائیل و سادات . (7)

وزیر نفت خبر داد : کمبود روغن موتور در ایران 

ایران اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب در تحریم قرار داشته است ، مطالعه مطبوعات اوایل انقلاب نشاندهنده عمق کمبودها است ، ایران در همه عرصه ها به خارج از کشور نیاز داشت و امروز با گذشت نزدیک 34سال از پیروزی انقلاب در بیشتر زمینه ها خود کفا است
وزیر نفت گفت : در مورد موادسوختنی هیچگونه جای نگرانی نیست و تنها موردی که با کمبود مواجه هستیم روغن موتور است و اگر صرفه جویی نکنیم بازار سیاه بوجود خواهد آمد . معین فر اظهار داشت : از 400 هزار تن مصرف سالانه روغن موتور در کشور 100هزار تن آن از خارج وارد میشود . (8)

سقوط یک هلیکوپتر هوانیروز و شهادت 10نفر

یک فروند هلیکوپتر هوانیروز اصفهان با 11سرنشین حین ماموریت در اطراف کوههای ندوشن یزد بر اثر اصابت به کوه سقوط کرده و همه سرنشینان آن به شهادت رسیدند . روابط عمومی مشترک نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ، انتظامی و سپاه پاسداران در این مورد با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد : همه سرنشینان این هلیکوپتر که 11نفر بودند پس از سقوط در ارتفاعات بین نائین و یزد به شهادت رسیدند .  (9)

ارتباط با سفارتخانه ها برای مطبوعات طبیعی است !

روزنامه بامداد که از روز چهارشنبه هفته گذشته و به دنبال افشاگری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام منتشر نشده بود امروز انتشار یافته و به اتهامات مطرح پاسخ گفت .

روزنامه بامداد در باره ارتباط مسئولان این روزنامه با کاردار سفارت آمریکا اینگونه توضیح داده است که : وابسته های مطبوعاتی هر کشور در کشور دیگر وظایفی بر عهده دارند که در وهله اول شناسایی و آشنایی مطبوعات آن کشور است که بدینوسیله بتوانند در مواقع ضروری اخبار و اطلاعات مورد لزوم درباره کشور خود را به صورت آگهی در ایامی مانند سالگرد انقلاب و یا روز ملی و ...در مطبوعات انتشار دهند و یا اگر خبری از سوی خبرگزاریها اشتباها و یا به عمد در مطبوعات آن کشور چاپ شود بتوانند با توضیح خود مردم آن کشور را در جریان واقعی و درست خبر قرار دهند .

این ارتباط در آینده هم ادامه خواهد داشت

ادعای شورای نویسندگان روزنامه بامداد مبنی بر اینکه گزارش سفارت آمریکا یک طرفه و برای خوشایند دولت این کشور تهیه شده در حالی است که این گزارش محرمانه بوده و به هیچ وجه برای درج در مطبوعات تهیه نشده بود ، طبیعی است که یک جاسوس در انتقال گزارشات خود به خوشایند کشور هدف نمی اندیشد ، جاسوس بایستی آنچه را که می بیند صادقانه گزارش دهد و این گزارش خود برای برنامه ریزی های آینده استفاده می شود
در این توضیح آمده است : ملاقات وابسته های مطبوعاتی کشورهای خارجی با روزنامه نگاران ایرانی نیز در چهارچوب این وظیفه تاکنون ادامه داشته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت .

گزارش یک طرفه بود ! 

روزنامه بامداد در بخش دیگری از این توضیح آورده است : گزارش سفارت آمریکا از دیدار با مسئولان بامداد یک گزارش یک طرفه و یکسونگر می باشد چرا که آنرا وابسته مطبوعاتی سفارت آمریکا آنچنان که خود خواسته و مورد خوشایند اربابانش بوده است تهیه ، تنظیم و ارسال داشته است .

بامداد ادامه می دهد : تاکنون به مناسبت های مختلف از کشور های مختلف رپرتاژ آگهی در روزنامه چاپ کرده ایم ولی در این باره حتی یک خط آگهی از سوی سفارت آمریکا در بامداد تاکنون چاپ نشده است . بامداد بدون اینکه نامی ببرد ادعا کرد : ذکر این ملاقات چند ماه پیش به اطلاع یکی از روحانیون برجسته نزدیک به امام خمینی رسیده است .

رستاخیزی ها بامداد را منتشر می کنند

در این توضیح درباره حضور کارکنان سابق روزنامه رستاخیز در روزنامه بامداد نیز آمده است : کارکنان سابق روزنامه رستاخیز در ترکیب اعضای کنونی روزنامه بامداد در اقلیت قرار دارند .

در ادامه روزنامه بامداد تاکید کرده است : این افراد در ماههای پایانی رژیم شاه همزمان با اعتصاب مطبوعات به اعتصاب پیوسته و بعد از اینکه روزنامه های دیگر از جمله کیهان، اطلاعات و آیندگان کار خود را آغاز کردند به رستاخیز بازنگشته و بعد از انقلاب توانستند مجوز روزنامه بامداد را کسب کنند . (10)

مجاهدین خلق برای سلامتی امام خمینی دست به دعا برداشتند !

منافقین از یک سو برای سلامتی امام دعا می کنند و از سوی دیگر از هر کاری برای شکست انقلاب دریغ نمی کنند ، از تحریم انتخابات تا کارشکنی در امر بازسازی کشور و هنگامی که نفاقشان علنی می شود به خیابانها ریخته و مردم بیگناه را قتل عام میکنند ...شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند و روزی دیگر به آمریکا پناه می برند و وارد جنگ با ایران می شوند ...
سازمان مجاهدین خلق [منافقین] با انتشار اعلامیه ای سلامتی و طول عمر امام خمینی را مسئلت کردند . در بخشی از این اعلامیه آمده است : باشد که در سایه ی سلامت و طول عمر امام خلق قهرمان ما موفق شوند با حفظ وحدت ضد امپریالیستی گامهای تازه ای در مسیر مبارزه با آمریکای جهانخوار بردارند . (11)

اگر محاکمه شویم برای آمریکا گران تمام خواهد شد

یکی از گروگان های آمریکایی در نامه ای به یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا نوشت این گروهبان نیروهای مسلح آمریکا ادامه داده است : چنانچه شاه برای محاکمه به ایران بازنگردد بسیاری از ما که شغل اطلاعاتی داشتیم با محاکمه توسط دادگاههای اسلامی مواجه هستیم چنانچه ما بخاطر اتهامات بی دلیل جنایی[!] محاکمه شویم برای آمریکا بسیار گران تمام خواهد شد ما فقط از دستورات اطاعت کردیم .

گروهبان جوزف سوبیک در بخشی از نامه خود نوشته است : بسیاری از ما از اینکه اجازه دادیم سفارت آمریکا در تهران در تاریخ 4 نوامبر 1979 سقوط کند و گذاشتیم که ما را به گروگان بگیرند متاسف هستیم .

در بخش دیگری از این نامه آمده است : در چهارم نوامبر ما نتوانستیم همه اسناد طبقه بندی شده را نابود کنیم ، صد در صد اسناد طبقه بندی شده می بایست نابود شود این اسناد شامل اطلاعات بسیار بسیار سری بود که بدست دانشجویان افتاد ...در هر حال آیا ارزش زندگی شاه بیش از ارزش همه آمریکایی های گروگان گرفته شده است . (12)

مدنی امکان نخست وزیری را رد کرد

دکتر سید احمد مدنی نامزد ریاست جمهوری که تا این لحظه نامش در رده دوم شمارش آراء انتخابات قرار دارد در یک کنفرانس مطبوعاتی امکان این که نخست وزیری را بپذیرد رد کرد .

وی گفت : در طول 30سال زندگی سیاسی ام هیچ وقت به این شکل انتخابات که توام با نیرنگ که علیه من انجام شده بود به خاطر ندارم زیرا وزارت کشور اعلام کرد که 24ساعت قبل از انتخابات هیچگونه تبلیغاتی در مورد نامزدهای انتخاباتی نباید انجام پذیرد اما با کمال تعجب یک روز قبل از برگزاری انتخابات دانشجویان مسلمان پیرو خط امام سندی علیه من را منتشر کردند که با چندین بار خواندن آن هنوز متوجه نشده ام کجای آن با من ربط دارد !

وی گفت : از هم اکنون در تدارک حزبی که در مسیر خدمت به ملت ایران و هم بر مبنای هدف های جمهوری اسلامی است با کمک دوستان و همفکران می باشم . (13)

امام دو مجتهد را بر راس دیوانعالی و دادستانی کل منصوب می کنند

بهزاد نبوی، عضو برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در تاریخ 27آبان84 ابراز می دارد: «جان کلام در اولین بیانیه سازمان در سال1370 تحت عنوان نظم نوین جهانی، این بود که جلوی استقرار نظم نوین جهانی را بگیریم. آن موقع این سخن ما زمینه عینی و عملی داشت... امروز دیگر آن موضع را نداریم... زمانی در مرحله اول داعیه آزادی جهان اسلام و در مرحله دوم مستضعفان جهان را داشتیم. 14 سال پیش در حد یک حزب به دولتهای جهان، خصوصا اتحادیه اروپا، روسیه، چین، هند و ... توصیه می کردیم که با خطری که همه را تهدید می کند مقابله کنند، ولی امروز دیگر آن دکترین کاربرد ندارد...»
آیت الله اشراقی گفت : چون مطابق قانون اساسی رئیس دیوانعالی کشور و دادستان کل باید مجتهد و عادل باشند و تعیین آنها نیز با مقام رهبری است لذا بزودی از طرف امام دو مجتهد عادل برای این دو پست حساس تعیین خواهد شد . (14)

4عامل حوادث پایگاه هوایی تبریز اعدام شدند

سرانجام پس از 2 روز محاکمه علنی و یک روز محاکمه غیرعلنی و 48 ساعت شور رای دادگاه ویژه نظامیان تبریز صادر و 4 عامل آن اعدام شدند . (15)

اعتراض مجاهدین انقلاب به شرکت ایران در کنفرانس پاکستان

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه ای نسبت به احتمال حضور ایران در کنفراس کشورهای اسلامی در پاکستان اعتراض کردند . در بخشی از این بیانیه آمده است : زمان ما زمان طرد و انهدام مستکبرین جهانی بوده ، انقلاب اسلامی نوید پیروزی حق بر باطل را برای همه به ضعف کشیده شدگان قرن حاضر به ارمغان آورده است.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ادامه تاکید کرده است : بدنبال اشغال نظامی افغانستان از سوی امپریالیسم شوروی طراحان سیاستهای توسعه طلبانه شیطان بزرگ آمریکا بمنظور رخنه در جنبش آزادیبخش افغانستان از یک طرف و ایجاد زمینه مساعد جهت حاکمیت نظامی خود در منطقه از طرف دیگر در تدارک توطئه های مزورانه ای هستند که یکی از خطرناکترین آنها ایجاد کنفرانس کشورهای اسلامی در پاکستان است که متاسفانه وزارت خارجه ایران نه تنها آن را تحریم نکرده و موضع افشاگرانه بر علیه آن نگرفته که بلکه با شرکت خود عملا آنرا به رسمیت شناخته است . (16)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 7بهمن 1358، صفحه 4

2- اطلاعات ، 6بهمن 1358، صفحه 2

3- تهرانی راست می گفت ، به محض اینکه او به اهداف خود نرسید به عراق رفت و توپخانه رسانه ای صدام را به صدا درآورد !

4- اطلاعات ، 6بهمن 1358، صفحه 3 ، اظهارات تهرانی مبنی بر اینکه نگرانی از حال امام خمینی دلیل این است که پاسخ ندهد در حالی است که وی چند سال بعد با پناهنده شدن به عراق و رژیم صدام هر آنچه خواست گفت و امامی که او را موحد و پاک می دانست آماج فحاشی های خود قرار داد .  او در بخش دیگری از سخنان خود پرده از نیات دیگری بر می دارد ، او تلاش داشت امام را کانالیزه کرده و با استفاده از عدم اطلاع امام کارهای خود را به پیش برد ، از این رو است که به سید احمد خمینی می گوید مطبوعات را به حضور امام نبرید تا من سخن بگویم ! و با واکنش امین امام نقشه او ناکام می ماند ...امام از همه خبرها اطلاع داشتند حتی روزهایی که در بیمارستان قلب بستری بودند و عده ای می خواستند با سوء استفاده از موقعیت پیش آمده به اهداف خود برسند .

5- اطلاعات ، 6بهمن 1358، صفحه 3

6- اطلاعات ، 6بهمن 1358، صفحه 3

7- اطلاعات ، 6بهمن 1358، صفحه 4

8- اطلاعات ، 6بهمن 1358، صفحه 6 ، ایران اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب در تحریم قرار داشته است ، مطالعه مطبوعات اوایل انقلاب نشاندهنده عمق کمبودها است ، ایران در همه عرصه ها به خارج از کشور نیاز داشت و امروز با گذشت نزدیک 34سال از پیروزی انقلاب در بیشتر زمینه ها خود کفا است ، عباس سماواتی رییس اتحادیه صنف تایر و روغن موتوروفیلتر مهر ماه امسال با بیان این مطلب که مشکلی در تامین روغن موتور در کشور وجود ندارد گفت: اکثر روغن موتور های تولیدی در پالایشگاه تهران و اصفهان تامین می شود و در حال حاضر کمبودی در این زمینه نیست. رک کمبودی در عرضه روغن موتور وجود ندارد ، خبر خودرو ، 26مهر 1391

9- اطلاعات ، 7بهمن 1358، صفحه 2

10- بامداد ، 6بهمن 1358، صفحه 16 ، ادعای شورای نویسندگان روزنامه بامداد مبنی بر اینکه گزارش سفارت آمریکا یک طرفه و برای خوشایند دولت این کشور تهیه شده در حالی است که این گزارش محرمانه بوده و به هیچ وجه برای درج در مطبوعات تهیه نشده بود ، طبیعی است که یک جاسوس در انتقال گزارشات خود به خوشایند کشور هدف نمی اندیشد ، جاسوس بایستی آنچه را که می بیند صادقانه گزارش دهد و این گزارش خود برای برنامه ریزی های آینده استفاده می شود .

11- بامداد ، 7بهمن 1358، صفحه 16 ، از ویژگی های منافقین این است که در ظاهر به گونه ای سخن می گویند و در پنهان گفته های خود را انکار می کنند و خلاف آن را می گویند ، خداوند متعال در سوره بقره در وصف این گونه افراد می فرماید : و اذا لقوالذین ءامنوا قالوا امنّا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انّا معکم انّما نحن مستهزءون. منافقین از یک سو برای سلامتی امام دعا می کنند و از سوی دیگر از هر کاری برای شکست انقلاب دریغ نمی کنند ، از تحریم انتخابات تا کارشکنی در امر بازسازی کشور و هنگامی که نفاقشان علنی می شود به خیابانها ریخته و مردم بیگناه را قتل عام میکنند ...شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند و روزی دیگر به آمریکا پناه می برند و وارد جنگ با ایران می شوند ...

12- بامداد ، 6بهمن 1358، صفحه 16

13- اطلاعات ، 7بهمن 1358، صفحه 12

14- بامداد ، 6بهمن 1358، صفحه 1

15- اطلاعات ، 7بهمن 1358، صفحه 2

16- جمهوری اسلامی ، 6بهمن 1358، صفحه 2، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که از اواسط دهه 70 به حامی رابطه با آمریکا بدل شده است در اوایل پیروزی انقلاب و حتی اوایل دهه 70 و آغاز مجدد فعالیت اینگونه نمی اندیشید . با آغاز به کار دولت سازندگی، حوادث و تحولات سیاسی متعددی در کشور به وقوع پیوست که جناح چپ و سازمان در حال تشکیل مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در آن زمینه واکنش نشان دادند. یکی از حوادث مهم بین المللی در این ایام که تأثیراتی بر تحولات و جناح بندیهای سیاسی داخلی کشور ما نیز داشت، مسئله حمله عراق به کویت (27/10/69) و متعاقب آن حضور نظامی آمریکا در منطقه در سال 69 بود. این مسئله تحلیل های متفاوتی نزد نیروهای انقلاب به همراه آورد. اختلاف تحلیل میان نیروهای درون انقلاب هم در واقع به خاطر اتخاذ یکی از این سه روش بود:

1- همراهی با عراق علیه آمریکا

2- همراهی با نیروهای متحد علیه عراق

3- اعلام بی طرفی و نفی هر دو طرف و تلاش برای پایان دادن به جنگ.

در آن شرایط مسئولان کشور و شورای عالی امنیت ملی، سیاست سوم را برگزیده بودند و سیاست جانبداری از آمریکا هم طرفداران چندانی نداشت. اما گروهی از نیروهای طیف چپ از جمله جمعی از مجلسیان مانند  محتشمی پور و آیت الله خلخالی به دولت توصیه می کردند که سیاست اول را برگزیند و با عراق علیه آمریکا متحد شود. عمده استدلال این افراد، به طرحهای دراز مدت آمریکا برای منطقه برمی گشت که از جمله آن، کنترل و مهار دوجانبه ایران و عراق بود. به گمان این افراد پس از شکست عراق نوبت ایران است. لذا ضروری است در حمایت از عراق وارد عمل شویم و از سقوط منطقه در دام آمریکا جلوگیری کنیم . سرانجام جلسه شورای عالی امنیت ملی در تاریخ (29/01/1369) در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل شد و در آن، سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بی طرفی در درگیری، مورد تأیید قرار گرفت. این تصمیم فصل الخطاب اختلاف نظرها بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در 4 بهمن همان سال در دیدار با مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در تبیین موضع نظام چنین فرمودند: «این موضعی که مسئولان جمهوری اسلامی اعلام کرده اند، صددرصد اسلامی و انقلابی است؛ چون نفی تجاوزطلبی و تقبیح حوادثی است که علیه مردم اتفاق افتاده است... دو اردوگاه و دو جناحند که به خاطر اهداف غلط و غیرالهی و نامقدس - از نظر ما و از نظر همه انسانهای واقع بین - با هم می جنگند. جمهوری اسلامی، هر دو جناح را رد می کند؛ چون در هر دو طرف، انگیزه ها مادی است و به همین دلیل هم با یکدیگر تعارض پیدا کرده اند. آنها به دلیل مادی بودن، با هم تعارض پیدا کرده اند. این طور نیست که یکی الهی و یکی هم مادی است. جنگ اسلام و کفر نیست. این، موضع ملت ایران ماست.»

در چنین شرایطی بود که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در 10 مهرماه سال 1370برای بار دیگر بعد از انحلال شکل یافته بود در اولین بیانیه رسمی خود با عنوان «نظم نوین جهانی یا آغاز مرحله جدیدی از تهاجم آمریکا برای سلطه بر جهان» مواضع خود را در قبال تحولات منطقه و سیاستهای آمریکا در قبال جمهوری اسلامی اعلام کرد.

این بیانیه مفصل - که به مقاله ای تحلیلی و کارشناسی شباهت دارد - می تواند به عنوان مانیفست سازمان مجاهدین در «تحلیل وضعیت رویارویی جمهوری اسلامی و استکبار جهانی» مبنایی برای نقد و بررسی مواضع سالهای بعد سازمان نیز قرار گیرد. این بیانیه - که در تاریخ (10/10/70) منتشر شد - در سه بخش زیر تنظیم گردیده بود :

1- تحلیل اوضاع فعلی جهان و منطقه خاورمیانه

2- استراتژی آینده آمریکا در قبال ایران اسلامی

3-  چند پیشنهاد برای آمادگی جهت مقابله با تهاجم احتمالی آمریکا

در بخش اول در وصف «نظم نوین» مورد نظر آمریکا مبتنی بر نظرات مقامات آمریکایی آمده است:

«نظم نوین از دیدگاه آمریکا عبارت است از «حاکمیت قانون آمریکایی بر روابط ملتها» که در آن یک «سازمان ملل معتبر» آمریکایی به دبیرکلی «پطرس غالی» وظیفه تنبیه هر خطاکار نسبت به «قانون آمریکایی» و «هدف مشترک» آمریکایی را برعهده داشته باشد... به تعبیر دیگر در رویای نظم نوین آمریکایی، جهان دهکده ای بزرگ و در واقع چراگاه اختصاصی آمریکا است و «هدف مشترک» در چنین نظمی به جای «همه با هم»، «همه با من» معنا و تفسیر می شود.»

طبق این تحلیل مبتنی بر ایده های برژینسکی - عضو برجسته شورای سیاست خارجی آمریکا - رژیم آمریکا برای استیلای کامل بر جهان بعد از فروپاشی شوروی با چهار معضل بزرگ مواجه است و تمامی تلاش خود را برای حل آن آغاز کرده است: «نخستین مشکل این است که اروپا خود را چگونه تعریف خواهد کرد ... مشکل دوم چگونگی تحولات شوروی ... مشکل سوم چگونگی سازماندهی منطقه آرام ... و بالاخره وضع خاورمیانه چهارمین مسئله بغرنج است»

مقاله در چهار بند اقدام آمریکا برای حل این چهار معضل منطقه ای را برشمرده و در نهایت از نقش محوری سازمان ملل متحد در استقرار نظم نوین جهانی و تعمیم سلطه و اقتدار آمریکا سخن می گوید.

در بخش دوم مقاله که به تبیین «استراتژی آینده آمریکا در قبال ایران اسلامی» اختصاص دارد با برشمردن اهمیت مسئله ایران اسلامی در مقایسه با دیگر مسایل منطقه ای از قبیل مسئله فلسطین، لبنان، افغانستان و عراق به پیشینه تاریخی اقدامات خصمانه آمریکا علیه انقلاب اسلامی اشاره ای کرده و در آخر تهدیدات سه گانه: 1- تهدیدات بالقوه نظامی، 2- تهدیدات بالقوه اقتصادی، 3- تهدیدات بالقوه سیاسی آمریکا را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

به عنوان مثال مواردی چون تداوم حضور سلطه جویانه نیروهای آمریکایی و انگلیسی در منطقه، ایجاد یا تشدید تشنجات موجود در مرزهای کشور، تحریک و یا زمینه سازی حرکتهای تجزیه طلبانه، تلاش در جهت تحریم تسلیحاتی ایران، بندهایی است که در ذیل تهدیدات نظامی مورد توجه قرار گرفته است.

در جمع بندی این بخش آمده است: «با توجه به واقعیت هایی که پیش روی ما قرار دارد هرگونه غفلت، کم توجهی و یا ساده اندیشی نسبت به خطر آمریکا گناهی است که تاریخ فردا بر ما نخواهد بخشید. از این روست که باید مبارزه واقعی و جدی با خطراتی که از سوی آمریکا هویت و موجودیت اسلامی، انقلابی و ملی ما را تهدید می کند در صدر دستور کار و سرلوحه برنامه های خود قرار دهیم.»

بخش سوم و پایانی با عنوان «چند پیشنهاد برای آمادگی جهت مقابله با تهاجم احتمالی آمریکا» مورد بررسی قرار گرفته است. در این بخش ابتدا نقاط ضعف آمریکا مورد بازشماری قرار گرفته و سپس سه راهکار پیش روی جمهوری اسلامی در برابر تهدیدات آمریکا را مورد نقد و بررسی قرار داده است. این سه راهکار عبارتند از: 1- تسلیم بدون قید و شرط، 2- سازش و مصالحه 3- دفاع فعال. سپس در ادامه با نفی دو راهکار اول، راهکار سوم را برای مقابله با ترفندهای آمریکا پیشنهاد داده و به تبیین آن می پردازد.

در پایان مقاله راه های مقابله با تهدیدات نظامی، اقتصادی و سیاسی آمریکا را برشمرده است. آخرین پاراگراف، این گونه خاتمه دهنده این بیانیه است: «در پایان بار دیگر تأکید می کنیم که در برابر خطر آمریکا نباید چشم ها را بست و به ابهت ظاهری آن خیره ماند، نه مأیوس و منفعل گردید و نه شعارهای توخالی و بدون پشتوانه داد. بلکه باید با عزمی استوار ضمن ایمان به توانمندی ها و قدرت الهی و مردمی خود و شکست پذیری قدرت جهنمی آمریکا، شناخت دقیق نقاط ضعف و قوت خود و دشمن و کاربست استراتژی و تاکتیک های واقع بینانه بر اساس پایبندی به اصول، در برابر تهاجم آمریکا بایستیم و دوران گذار حساس و خطیر فعلی را با موفقیت پشت سر گذاشته و مشعل پرافتخار اسلام انقلابی را بر دروازه قرن بیست و یکم هرچه پرفروغ تر و تابناک تر به نمایش بگذاریم و نشان دهیم که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.»

این بیانیه ملاک و معیار خوبی برای ارزیابی رفتار سیاسی سازمان در سالهای بعد است که به تدریج در مسیر استحاله قرار گرفت. سالها بعد سازمان مجاهدین از مواضعش در اولین بیانیه بسیار فاصله گرفت و به نحوی آن را باطل نمود. به عنوان نمونه بهزاد نبوی، عضو برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در گفت و گو با رادیو گفت وگو و در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر مواضع سازمان درباره اولین بیانیه صادره گفت: «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران پس از تأسیس در 1370 اولین بیانیه ای که منتشر کرد یک بیانه 70 صفحه ای بود تحت عنوان «نظم نوین جهانی یا تلاش آمریکا برای سلطه بر جهان» خوب! امروز خود من، که براساس تصمیم سازمان نویسنده آن بیانیه بودم، بسیاری از مسائلی که درآن بیانیه مطرح شده بود را دیگر قبول ندارم ...»رک  عصر نو، شماره 60

وی بار دیگر در گفت وگو با ایسنا در تاریخ 27آبان84 نیز مطالب مشابهی را ابراز می دارد: «جان کلام در اولین بیانیه سازمان در سال1370 تحت عنوان نظم نوین جهانی، این بود که جلوی استقرار نظم نوین جهانی را بگیریم. آن موقع این سخن ما زمینه عینی و عملی داشت... امروز دیگر آن موضع را نداریم... زمانی در مرحله اول داعیه آزادی جهان اسلام و در مرحله دوم مستضعفان جهان را داشتیم. 14 سال پیش در حد یک حزب به دولتهای جهان، خصوصا اتحادیه اروپا، روسیه، چین، هند و ... توصیه می کردیم که با خطری که همه را تهدید می کند مقابله کنند، ولی امروز دیگر آن دکترین کاربرد ندارد...» رک هفته نامه صبح صادق ، 17اسفند 1388، صفحه 12

پژوهشگر : روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها