کد خبر: ۱۰۹۷۳۹
زمان انتشار: ۰۹:۰۵     ۰۸ بهمن ۱۳۹۱

کوپن از ابتدای دهه 1360 به اقتصاد ایران وارد شد. درست در سال هایی که به دلیل جنگ تحمیلی، فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد شده بود و دولت با تشکیل  ستاد بسیج اقتصادی می خواست سنگینی این فشار کمتر بر روی دوش مردم باشد.کوپن‌های مرحله اول تا هشتم زیرنظر ستاد بسیج اقتصادی کشور مستقر در نخست وزیری چاپ و با همکاری بانک صادرات توزیع می‌شد.

دفترچه بسیج اقتصادی

کوپن‌ها 10 نوع از ارزاق عمومی را پوشش می داد  تا در صورت لزوم کالاهایی که ممکن بود به علل مختلف کم یا گران عرضه شود، سهمیه‌بندی شود.


از اوایل دهه 1360 تاکنون نیز 13 مرحله کالابرگ منتشر شده است.

کوپن

بن ویژه کالاهای ماه مبارک رمضان هم از جمله طرح هایی بود که برای تسهیل در دسترسی مردم به ارزاق عمومی توزیع می شد

برنج، روغن، پنیر وقند و شکر از جمله ارزاق کوپنی بود. جالب این که در برهه ای سیگار، شیر خشک و بنزین سهمیه ای موتوسیکلت و خودرو با باک بزرگ و کوچک نیز از جمله کالاهای کوپنی بود.

کارمندان دولت برای دریافت کوپن ها در اولویت بودند و گاهی در مناسبت های ویژه و بسته به شرایط،  کوپن های ویژه ای هم به آنان تعلق می گرفت.

دریافت کالاهای کوپنی هم تبدیل به بخشی از زندگی مردم شده بود. این وسط مشاغلی مانند خرید و فروش کوپن هم به فهرست مشاغل کاذب افزوده شده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها