کد خبر: ۱۱۰۹۵۷
زمان انتشار: ۰۱:۵۰     ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
در حالي مراسم پيكر مرحوم حسن حبيبي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام از مقابل بنياد ملي ايران‌شناسي تشييع شد كه شخصيت‌هاي مختلفي در اين مراسم حضور داشتند.
به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛ در حالي 34 سال پيش در چنين روزي حسن حبيبي به استقبال ورود بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي به کشور رفت که صبح امروز امام كبير انقلاب به استقبالش آمد و براي هميشه در جوار امام خويش آرام گرفت.

صبح روز گذشته(پنج شنبه 12 بهمن) خبر درگذشت حسن حبيبي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس بنياد ملي ايران شناسي روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت و بعد از آن بود که سيل پيام‌هاي تسليت‌ درگذشت وي جاري شد.
 
 مقام معظم رهبري نيز با ارسال پيامي اين واقعه را تسليت گفتند.

مراسم تشييع پيکر حسن حبيبي قرار بود صبح امروز جمعه 13 بهمن از مقابل بنيادي که سال‌ها رياست آن را بر عهده داشت، برگزار شود که اين‌گونه هم شد.
 


ساعت 8 و 30 دقيقه صبح امروز پيکر مرحوم حبيبي در حياط بنياد علمي ايران شناسي براي تشيع آماده بود و دوستداران و مسئولان هم به نوبت براي شرکت در اين مراسم خود را به شهرک والفجر خيابان باستان شناسي مي‌رساندند، اما اين مراسم ويژگي‌هاي خاصي داشت چرا که چهره‌هاي شاخص و مسئولان مختلفي در اين مراسم حضور داشتند که به ندرت مي‌توان همه اين افراد را يک‌جا ديد.

مرحوم حسن حبيبي که 16 سال رداي معاون اول روساي جمهوري دوره‌هاي پنج تا هشتم را بر عهده داشته است امروز شاهد حضور بسياري از همکاران خود و ديگر مسئولان بود .

حضور آیت الله هاشمي‌رفسنجاني و محمد خاتمي مهمترين اتفاقي بود که شايد خيلي‌‌ها فکر آن را نمي‌کردند چرا که هيچ‌گونه مباحث امنيتي سفت و سختي لحاظ نشده و آن‌ها خيلي عادي در ميان جمع حضور يافتند.

در بدو ورود به بنياد ملي ايران شناسي که محل تشييع پيکر حسن حبيبي بود دو اتاق بزرگ وجود داشت که مسئولان به محض ورود به اين اتاق‌ها هدايت مي‌شدند تا مراسم تشييع شروع شود.

اتاق اولي متشکل از وزرا و برخي مسئولان دوره اصلاحات و سازندگي و حتي دولت فعلي بود که خبرنگاران و اصحاب رسانه به راحتي مي‌توانستند در آن رفت و آمد کنند،اما وضعيت اتاق دوم متفاوت بود چرا که ميهمانان اين اتاق نيز به نوعي متفاوت بودند.

محمد خاتمي، علي‌اکبر ناطق‌نوري، غلامعلي حدادعادل و مجيد انصاري از جمله مهماناني بودند که در اين اتاق نشسته بودند و همگي به محض ورود آیت الله علي‌اکبر هاشمي‌رفسنجاني به اتاق به احترام وي از جابرخاسته و هاشمي‌رفسنجاني نيز مابين خاتمي و ناطق‌نوري نشسته و مشغول خوش و بش با رئيس‌جمهور اصلاحات شد.


حجت‌الاسلام محمدي گلپايگاني نيز مهمان بعدي بود که به اين جمع پيوست.

عبدالله نوري، علي يونسي، محمدرضا عارف، قدرت‌الله عليخاني، عبدالله جاسبي، سيد محمود دعائي، داوود دانش‌جعفري، مرتضي بختياري، عليرضا مرندي، محمدعلي نجفي، مهدي زنگنه، معصومه ابتکار، مسجد جامعي، شافعي، عزيزمحمدي و... از ديگر افرادي بودند که در اتاق اول منتظر شروع مراسم بودند.

با شروع مراسم تشييع پيکر حسن حبيبي، آیت الله هاشمي‌رفسنجاني و خاتمي خود را به تابوت رسانده و پس از قرائت فاتحه محل را ترک کردند و ساير مسئولان نيز به همراه مردم از حياط بنياد ملي ايران شناسي خارج و در مقابل اين بنياد با وسايل نقليه به سمت مرقد مطهر امام خميني(ره) که محل دفن اين مرحوم بود حرکت کردند.


اما اين فاصله بهترين زمان براي خبرنگاران و عکاسان بود تا به خواسته‌هاي خود -که همان تهيه خبر است- جامعه عمل بپوشانند ولي برخي شخصيت‌هاي حاضر در اين مراسم با خواست اصحاب رسانه موافقت نکردند.

عبدالله نوري وزير کشور اصلاحات از جمله افرادي بود که دست رد به سينه خبرنگاران زد و در پاسخ به اصرار خبرنگاران گفت: "شما که مي‌دانيد من اگر بگويم مصاحبه نمي‌کنم مصاحبه نخواهم کرد" و جمله "آيا سکوت روزه گرفته‌ايد" تنها جمله‌اي بود که خبرنگاران مي‌توانستند به او بگويند.

مجيد انصاري نيز طريق دوست در پيش گرفت و در پاسخ به خبرنگاران صرفا به اين جمله بسنده کرد و گفت: "الان جاي اين حرفها نيست".

صادق خرازي جمله "من حس و حال مصاحبه ندارم" را بهترين پاسخ خبرنگاران دانست و به گفتن اين جمله بسنده کرد.

علي اکبر ناطق نوري چنين مراسمي را صرفا يک مراسم معنوي دانست و در پاسخ به خبرنگاران گفت: "حيف است چنين مراسم معنوي را صرف مباحث ديگري کنيم".

علي اکبر صالحي وزير امور خارجه کشورمان نيز علي رغم اصرار خبرنگاران به چند سوال مورد دلخواه پاسخ داد و از مصاحبه طولاني پرهيز کرد.

شافعي هم که اين مراسم را بهترين وقت براي ديد و بازديد با دوستان دانسته بود در پاسخ به خبرنگاران گفت: "چيزي نمي‌دانم از سياست بي‌خبرم از دوستان ديگر بپرسيد".

البته ساير مسئولان نيز به نسبت اصرار و عدم اصرار اصحاب رسانه پاسخي به سوالات آن‌ها دادند.

بعد از اتمام مراسم، مراسم تشييع در بنياد ملي ايران شناسي مسئولان خود را به مرقد امام خميني(ره) رسانده و در خاکسپاري مرحوم حسن حبيبي شرکت کردند.

سيدحسن خميني که ميهمان غايب مراسم تشييع در بنياد ملي ايران شناسي بود اين بار ميهمان اصلي مراسم خاکسپاري مرحوم حسن حبيبي در مرقد مطهر امام بود به طوري که نماز را بر پيكر مرحوم حبيبي اقامه کرد.

بعد از اقامه نماز به پيشنهاد سيد حسن خميني زيارت عاشورا نيز خوانده شد تا مراسم خاکسپاري انجام شود.

عبدالله نوري، محمدرضا عارف، مجيد انصاري و سيد حسن خميني از جمله افرادي بودند که تا پايان مراسم خاکسپاري حضور داشتند.

سرانجام پيکر مرحوم حسن حبيبي که سال‌ها مسئوليت‌هاي مختلفي را در اين مرز و بوم عهده دار بوده است در صحن حضرت مصطفي خميني مرقد ملکوتي حضرت امام خميني(ره) به خاک سپرده شد تا براي هميشه در اين مکان ابدي و فارغ از هر گونه جار و جنجال رسانه‌اي و سياسي در کنار امام خويش بيارامد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها