کد خبر: ۱۱۱۵۹۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۴     ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
یک سال پس از سفر تبعید گونه‏ی امام رضا(ع) به شهر مرو، حضرت معصومه، خواهر آن امام، به همراه عده‏ای از برادران خود برای دیدار برادر و تجدید عهد با امام زمان خویش راهی دیار غربت شد.
به گزارش 598، به نقل از راسخون مناسبت های تقویم امروز به شرح ذیل است:

انتخاب مهندس "مهدی بازرگان" به عنوان رییس دولت موقت انقلاب اسلامی (۱۳۵۷ ش)
مهم‏ترین واقعه پس از ورود امام خمینی(ره) به ایران، انتخاب مهندس مهدی بازرگان به عنوان رییس دولت موقت بود. در پی جلسه اعضای شورای انقلاب، به پیشنهاد اعضا و موافقت حضرت امام، مهندس مهدی بازرگان، رهبر ملی‏گرایان و نهضت آزادی، به ریاست دولت موقت انقلاب اسلامی انتخاب شد و مأمور تشکیل کابینه گردید. امام در حکم انتصاب مهندس بازرگان، تصریح نمودند که اعضای دولت موقت بدون در نظر گرفتن وابستگی حزبی و بر اساس صلاحیت و کفایت و توانایی برای اداره امور انقلاب انتخاب شوند. ولی بازرگان برخلاف تأکید امام، همه وزرای کابینه را از میان لیبرال‏ها و ملی گرایان برگزید و جملگی از اعضای نهضت آزادی ایران و جبهه ملی بودند. سیاست هیئت دولت موقت در طول نه ماه کار خود، در چندین مسأله از قبیل: تأکید بر کلمه جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان قانون اساسی، پاک‏سازی عناصر فاسد و طاغوتی و جایگزینی افراد صالح و نیز برخورد با ضد انقلاب، سلطنت‏طلب و تجزیه‏طلب‏ها و برخی موارد سیاست خارجی، با رهنمودهای حضرت امام خمینی منافات داشت. تا این که دولت موقت در پانزدهم آبان ۱۳۵۸، پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، به صورت دسته‏جمعی استعفا دادند و زمینه برای انتخابات ریاست جمهوری مهیا گردید. حضرت امام مدت‏ها پس از استعفای بازرگان چندین بار در سخنرانی‏های خود گفتند: انتخاب بازرگان اشتباه بود و من قلباً راضی به این امر نبودم.

اعتراف سازمان سیا بر ناکامی در پیش‏بینی مسائل انقلاب اسلامی ایران (۱۳۵۷ش)
مسؤولین سازمان سیا اعتراف کردند: این سازمان در رابطه با پیش‏بینی مسائل ایران ناکام بوده است. چیزی که ما پیش‏بینی نمی‏کردیم این بود که یک پیرمرد ۷۸ ساله پس از ۱۴ سال تبعید، مردم ایران را به این شکل به هم پیوند بزند.

اعلان رسانه ‏های گروهی آمریکا بر قطع حمایت از دولت "بختیار" (۱۳۵۷ ش)
امام در مصاحبه ای با خبرنگاران داخلی و خارجی نظر خودشان را بیان کردند و فرمودند که من سلطنت شاه را قانونی نمی دانم. در همین روز ۳۵ هزار آمریکایی، خاک ایران را ترک کردند. رسانه های جمعی اعلام کردند دولت آمریکا تماس خود را با شاه قطع کرده است و حتی اردشیر زاهدی، سفیر او را که خود را به آمریکا نزدیک می دانست نپذیرفته اند. شاپور بختیار اعلام کرد که حاضر به همکاری با طرفداران امام خمینی است.

عزیمت هشت هزار یهودی از ایران به اسراییل در پی فراگیری نهضت اسلامی ایران (۱۳۵۷ ش)

درگذشت استاد "علی اکبر کسمایی" مترجم و نویسنده بنام ایران (۱۳۷۲ ش)
استاد علی اکبر کسمایی در دی ماه ۱۲۹۹ ش در تهران متولد شد و پس از اخذ لیسانس در رشته معقول و منقول، برای ادامه تحصیل در روزنامه‏نگاری به مصر رفت. این سفر فرصتی بود تا هم با استادان نامدار مصری مثل طه حسین، توفیق الحکیم و عباس عقاد آشنا شود و هم در زبان و ادبِ عرب، تبحّر و مهارت یابد. کسمایی پس از بازگشت به ایران در زمینه‏های روزنامه نگاری و روابط عمومی به کار پرداخت و مدتی سردبیر برخی مجلات شد. او به همکاری با روزنامه اطلاعات پرداخت و پنجاه سال با این روزنامه همکاری کرد. کسمایی به زبان‏های فرانسوی، انگلیسی و عربی تسلط داشت و علاوه بر کتاب‏هایی که تألیف کرده است، چند کتاب از این زبان‏ها به فارسی ترجمه کرده است که تألیف عشق بزرگان، علل شکست آلمان و جاسوس انگلیسی، ترجمه گل‏های وحشی و احوال و آثار فرانکلین از آن جمله‏اند. وی سرانجام در ۱۶ بهمن ۱۳۷۲ش در ۷۳ سالگی درگذشت.

رحلت عالم خدمت‏گزار، حجت‏الاسلام و المسلمین "جلیل هنروَر خویی" (۱۳۷۶ ش)
حجت‏الاسلام حاج شیخ جلیل هنرور خویی در سال ۱۳۰۵ ش (۱۳۴۵ ق) در شهرستان خوی در آذربایجان غربی به دنیا آمد و در نوجوانی به فراگیری علوم دینی اشتغال ورزید. وی در مدت چهارده سال، ادبیات و سطوح عالی فقه و اصول را به خوبی آموخت و از سال ۱۳۳۷ ش، مدیریت یکی از مدارس علمیه شهر را به مدت بیست سال بر عهده گرفت. وی در این مدت و تا پایان عمر، به تدریس علوم دینی پرداخت و ده‏ها نفر از فضلا و طلاب را تربیت نمود. وی از بام تا شام را یکسره به تدریس معارف اهل بیت، گره‏گشایی از کار مردمان، پاسخگویی به مشکلات دینی مردم و اداره مساجد و مدارس می‏گذراند و اوقات بیکاری را مصروف مطالعه کتاب‏های مختلف می‏نمود. از این رهگذر، بر تفسیر، تاریخ، حدیث و ادبیات عرب و عجم تسلطی فراوان داشت و همه مطالب را به حافظه خود سپرده بود. از حجت الاسلام هنرور خویی که از برخی علمای قم و نجف اجازات متعدد داشت، کتاب توضیح الاسماء در بیان وجه تسمیه پیامبران و امامان و علمای شیعه و سنّی و نیز شرح حال یکی از علمای بزرگ برجای مانده است. وی سرانجام در ۱۶ بهمن ۱۳۷۶ش برابر با ۷ شوال ۱۴۱۸ق در ۷۱ سالگی رحلت کرد و در خوی به خاک سپرده شد.

شهادت شهید احمد قاسمی (۱۳۵۹ش)
شهید احمد قاسمی یکی از گل‌های پرپرشده روحانیت است که در پنجم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۴۰ش در روستای سقی از توابع شهرستان گناباد چشم به جهان هستی گشود. دوران طفولیت را در کانون مهر و محبت والدینی متدین، پاک و ساده سپری نمود. در هفتمین بهار زندگی‌اش راهی مدرسه شد تا الفبای رشد و کمال را بیاموزد و برای آینده اسلام فرد مؤثری باشد. پس از گذراندن تحصیلات اولیه، جذبه محبت سالار عشق به او مهلت نداد و احمد را حجره‌نشین دلدار کرد. تحصیلات حوزوی را در مدرسه علمیه امام رضا (ع) شهرستان گناباد آغاز نمود سپس برای ادامه تحصیل به مشهد مقدس هجرت کرد. وی در مشهد در دروس حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ا‌ی (حفظه‌الله) شرکت می‌کرد و با بعضی از روحانیون چون شهید معظم، حجت‌الاسلام والمسلمین کامیاب و حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه و حجت‌الاسلام والمسلمین عجم در ارتباط بود. در مجالس مهم و محافل مذهبی و سیاسی شرکت می‌کرد و یکی از پایه‌گذاران این مجالس ارزشمند بود. مخالفت با گروهک‌های معاند اسلام و انقلاب، بحث و جدل با منافقین و مخالفت با بنی‌صدر از جمله فعالیت‌های این روحانی انقلابی بود. با شروع جنگ تحمیلی، فرمان جهاد پیر جماران، خمینی کبیر (قدس‌سره) را لبیک گفت و عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد. دو بار در میدان عشق و جان‌بازی حضور پیدا کرد تا این‌که در تاریخ شانزدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۵۹ هجری شمسی در سن نوزده سالگی بر اثر اصابت ترکش خصم به بدن این سرباز فداکار امام زمان (عج) در منطقه عملیاتی میمک، به آرزوی دیرینه خود رسید و در جوار اولیای الهی در غرفه‌های بهشتی قرار گرفت. بعد از شهادت احمد، برادرانش اسلحه او را به دوش گرفتند و عازم میدان جهاد شدند. مفقودالاثر قاسمی دومین ایثارگر از این خانواده می‌باشد که در ۴ خردادماه ۱۳۶۱ش در جبهه‌های نبرد مفقودالاثر گردیده است.

فرزند سفیرکبیر آلمان در ایران هنگام پاک کردن اسلحه شکاری خود کشته شد(۱۳۵۰ش)

پیروزی خانم مارگارت تاچر در انتخابات (۱۳۵۳ش)
در انتخابات انگلستان خانم مارگارت تاچر که ۴۹ سال دارد و زمانی وزیر فرهنگ بود در اولین دور انتخابات حزب محافظه کار با ۱۳۰ رأی در مقابل ۱۱۹ رأی ادوارد هیث نخست وزیر سابق و رهبر حزب محافظه کار انگلستان را شکست داده خود به رهبری حزب محافظه کار رسید.

مدیرعامل صندوق بین المللی پول در رأس یک هیئت وارد تهران شد(۱۳۵۳ش)

هواری بومدین رئیس شورای انقلاب و رئیس شورای وزیران الجزایر گفت، خود را از ایران و ایران را از خود می دانیم(۱۳۵۳ش)

در تمام شهرستانها، راهپیمائی و تظاهرات به طرفداری آیت الله خمینی و علیه رژیم و دولت بختیار همچنان ادامه دارد(۱۳۵۷ش)

امام خمینی، مهندس مهدی بازرگان را به عنوان رئیس دولت موقت تعیین کردند. (۱۳۵۷ش)
متن فرمان به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم. جناب آقای مهندس مهدی بازرگان بنابر پیشنهاد شورای انقلاب بر حسب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آراء اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری و جنبش ابراز شده است. و به موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم جنابعانی را بدون در نظرگرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص مأمور تشکیل دولت موقت می نمایم تا ترتیب اداره امور مملکت و خصوصاً انجام رفراندوم و رجوع به آراء عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی جدید را بدهید. مقتضی است که اعضای دولت موقت را هرچه زودتر با توجه به شرایطی که مشخص نموده ام تعیین و معرفی نمائید. کارمندان دولت و ارتش و افراد ملت با دولت موقت شما همکاری کامل نموده و رعایت انضباط را برای وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور خواهند نمود. موفقیّت شما و دولت موقّت را در این مرحله حساس تاریخی از خداوند متعال مسئلت می نمایم. روح الله الموسوی الخمینی

مهندس مهدی بازرگان پس از دریافت فرمان نخست وزیری گفت:(۱۳۵۷ش)
خدای بزرگ را شکر می کنم که چنین اعتبار و حسن شهرتی را که به هیچوجه اهلیت و لیاقت آن را نداشتم به من ارزانی داشته و همین موهبت الهی باعث شده که آیت الله ابراز اعتماد و ارجاع چنین مأموریتی را به بنده عنایت بفرمایند و همچنین تشکر از ملت ایران می کنم. قاعدتاً باید با توجّه به جثه ضعیف و نواقص و معایب خودم نمی بایستی قبول این مسئولیت را کرده و زیربار چنین اموری رفته باشم.

مهندس بازرگان رئیس دولت موقت در پاسخ مصاحبه بختیار که گفته بود رئیس دولت موقت را دستگیر می کنم گفت:(۱۳۵۷ش)
از این اخطار نمی ترسم، اگر تهدید می خواهند بکنند به چیز دیگری ما را تهدید کنند که این چیز خیلی کوچکی است و اگر عملی شود بنده شخصاً خیلی ممنون می شوم چون راحت می شوم.

بازرگان نخست وزیر موقت، برنامه و وظایف دولت موقت را بیان کرد(۱۳۵۷ش)
و گفت از وظایف عمده دولت موقت اینست که یک همه پرسی برپا کند تا نظر مردم را درباره تغییر رژیم و تحول آن به جمهوری دموکراتیک اسلامی بپرسد. سپس این وظیفه را خواهد داشت که انتخابات مجلس مؤسسان را برگزار کند مجلسی که قانون اساسی آینده را تدوین خواهد کرد و وظیفه سوم نیز انتخابات برای مجلس خواهد بود که به موجب قانون اساسی جدید تشکیل می شود و پس از تشکیل این مجلس دولت رسمی تعیین خواهد شد.

مجلس شورای ملی در جلسه علنی خود لوایح: انحلال سازمان اطلاعات و امنیت کشور و محاکمه نخست وزیر و وزیران و مقامات عالی رتبه را به تصویب رساند(۱۳۵۷ش)

دیوان عالی کشور پاکستان حکم اعدام ذوالفقار علی بوتو را تأیید کرد(۱۳۵۷ش)

امام خمینی طی اطلاعیه ای از احساسات پاک مردم به مناسبت بازگشت به وطن تشکر کردند(۱۳۵۷ش)

خسرو قشقائی پس از ۲۵ سال تبعید به ایران بازگشت(۱۳۵۷ش)

ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم (۲۰۱ ق)
یک سال پس از سفر تبعید گونه‏ی امام رضا(ع) به شهر مرو، حضرت معصومه، خواهر آن امام، به همراه عده‏ای از برادران خود برای دیدار برادر و تجدید عهد با امام زمان خویش راهی دیار غربت شد. در مسیر راه به شهر ساوه رسیدند ولی در آنجا عده‏ای از مخالفین اهل بیت با مأموران حکومتی همراهی نموده و با همراهان حضرت به نبرد و جنگ پرداختند که عده‏ای از همراهان حضرت در این حادثه غم‏انگیز به شهادت رسیدند. حضرت در حالی که از غم و حُزن این واقعه، بسیار مریض بود با احساس ناامنی در شهر ساوه فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود، شهر قم، مرکز شیعیان ما می‏باشد. سپس به طرف قم حرکت نمود. بزرگان قم وقتی از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و حضرت معصومه(س) در حالی وارد شهر گردید که شور و احساسات مردم قم، پذیرای وجود شریف آن عزیز بود. آن بزرگوار هفده روز در شهر ولایت و امامت به سر برد و سپس جان به جان آفرین تسلیم کرد.

رحلت "میرزا حسین خان دانش" ادیب و شاعر(۱۳۶۲ ق)
میرزا حسین خان دانش، مردی فاضل و شاعری با ذوق بود. این شاعر ایرانی بخشی از عمر خویش را در استانبول و آنکارا سپری کرد و تمام این مدت را به تحقیق و تالیف در ادب پارسی گذراند. از آثار دانش می‏توان به دستور زبان فارسی، سرآمدان سخن، درباره‏ی احوال پانزده نفر از مشاهیر شعر ایران از رودکی تا حافظ و ترجمه‏ی رباعیات حکیم عمر خیام که همگی به زبان ترکی هستند اشاره کرد.

تولد "آلفرد کبیر" امپراتور بریتانیا معروف به نجیب‏ترین پادشاه انگلستان (۸۴۸م) (ر.ک: ۵ مه)
آلفرد بزرگ (متولد ۸۴۹ - درگذشته ۸۹۹میلادی)، از سال ۸۷۱ تا ۸۹۹ میلادی، پادشاه وسکس واقع در جنوب غربی انگلستان بوده‌است. وی فرزند اتلولف بود. پیش از آلفرد برادرش اتلرد پادشاه انگلوساکسون‌ها بود. آلفرد بزرگ نسبت به اتحاد وسکس با حکومتهای مجاور همت گماشت. سپس در سال ۸۷۱ میلادی موفق شد جلوی حملهٔ دانمارکی‌ها را بگیرد. آلفرد در سال ۸۹۹ میلادی به کشتی‌های دانمارکی حمله کرد و آنها را شکست داد. انگلیسی‌ها او را به صورت فرمانروایی فروتن و بردبار توصیف می‌کنند. پس از مرگ وی اوضاع انگلیس دوباره آشفته شد. در ۲۰ سالگی جنگاوری ورزیده و شوالیهای محبوب بود و روز ۲۷ ژوئن ۸۷۱ میلادی در ۲۳ سالگی به سلطنت رسید .دوران سلطنت وی سراسر از جنگ با دانمارکیها که به انگلیس حمله کرده بودند پر است .وی روز ۵ مه ۹۰۰ میلادی مرد .

شکست ارتش روسیه و انگلیس از قوای عثمانی در جریان جنگ جهانی اول(۱۹۱۵م)
در سال‏های دهه اول قرن بیستم، روابط عثمانی با آلمان به تدریج پیشرفت کرد و به همین خاطر دولت عثمانی در سال ۱۹۱۴ به دنبال آلمان، به متفقین اعلام جنگ داد. در نتیجه روسیه و انگلستان به منظور تصرف سرزمین‏های عثمانی با هم متحد شدند. هم‏زمان با عملیات متفقین، تحریکات انگلستان به ویژه در عراق نتیجه بخشید و شریف حسین در عراق علیه حکومت عثمانی قیام نمود و باعث شد تا ضربه شدیدی به دولت عثمانی وارد آید. این در حالی بود که عثمانی‏ها به علت عدم کفایت سیاسی و لیاقت نظامی به طور هم‏زمان در ۶ جبهه به جنگ با متفقین مشغول بودند. در این ضمن، اقدامات متفقین برای ورود از راه دریا و خشکی به تنگه داردانل با شکست مواجه شد. هدف اصلی متفقین تصرف شبه جزیره "گالیپولی" و تسلط بر تنگه داردانل بود تا بتوانند ضمن گشودن جبهه جدیدی برای فشار بر متحدین، راه دریایى کمک‏رسانی به روسیه را هموار نمایند. در این عملیات که در ۴ فوریه ۱۹۱۵ م رخ داد، قوای متفق در آن ناحیه شکست سختی از ترک‏ها به رهبری مصطفی کمال پاشا خوردند. این، بزرگ‏ترین پیروزی عثمانی‏ها در این منطقه بود و دشمن با تحمل یک‏صد و بیست هزار کشته، مجبور به عقب‏نشینی از آن ناحیه گردید. با این حال، امپراتوری عثمانی در پایان جنگ جهانی اول با توطئه و تحریکات دول استعماری، فروپاشید و امت اسلامی قطعه قطعه گردید.

تشکیل کنفرانس "یالتا" با حضور سران متفقین در اواخر جنگ جهانی دوم (۱۹۴۵م)
کنفرانس تاریخی یالتا از چهارم فوریه ۱۹۴۵م با شرکت استالین، روزولت و چرچیل رهبران شوروی، امریکا و انگلستان در شهر یالتا در اوکراین برگزار شد تا تسلیم بی‏قید و شرط آلمان نازی در جنگ دوم جهانی را بررسی نمایند. اعلامیه نهایى کنفرانس یالتا نیز بیشتر به آینده آلمان و نحوه تقسیم آن و ضوابط تشکیل یک مجمع جدید جهانی یا سازمان ملل متحد اختصاص داشت. درباره آینده لهستان، که از ابتدای جنگ، تحت اشغال شوروی و آلمان قرار داشت، استالین نظر خود درباره شناسایى دولت دست‏نشانده شوروی در آن کشور و تغییر مرزهای شرقی لهستان را به کرسی نشاند و توافق درباره انتخاب حکومت آینده کشورهای آزاد شده از یوغ فاشیسم بر اساس اصول دموکراتیک، هیچ گونه تضمینی درباره چگونگی انتخاب آزاد حکومت‏های این کشورها در برنداشت. برنده اصلی کنفرانس یالتا، استالین، دیکتاتور شوروی سابق بود که با زیرکی و مکر خود، روزولت، رئیس جمهور امریکا را فریفت و مسائل مطرح شده در کنفرانس را به نفع خود به پایان برد.

روز ملی و استقلال "سری‏ لانکا" از استعمار انگلستان (۱۹۴۸م)
کشور جزیره‏ای جمهوری سری‏لانکا با۶۵/۶۱۰ کیلومتر مربع مساحتْ در جنوب هند قرار دارد. پایتخت آن کلمبو نام دارد و مردم آن دارای زبان سینْهالی و مذاهب بودایى، هندو، مسیحی و اسلام می‏باشند. سری‏لانکا جمعیتی نزدیک به ۱۹ میلیون نفر دارد و پیش‏بینی می‏شود جمعیت این کشور تا سال ۲۰۲۵م در حدود ۲۳/۵ میلیون نفر گردد و واحد پول سری‏لانکا روپیه است. از اوایل قرن شانزدهم، پرتغالی‏ها کنترل نواحی ساحلی سری‏لانکا را به دست گرفتند، اما در اواسط قرن هفدهم جای خود را به استعمار هلند دادند. از سال ۱۷۹۸م، سری‏لانکا مستعمره رسمی انگلستان شد تا این که پس از جنگ دوم جهانی نهضت استقلال‏طلبی سیلان به وجود آمد. اعطای آزادی‏های ظاهری توسط انگلیس، استقلال‏خواهان را راضی نکرد تا این که در چهارم فوریه سال ۱۹۴۸م، سری‏لانکا به استقلال کامل دست یافت. در سال ۱۹۷۲م نوع حکومت سری‏لانکا از فرمانداری کل به جمهوری و نام آن از سیلان به سری‏لانکا تغییر یافت. مهم‏ترین مشکل داخلی سری‏لانکا، استقلال‏طلبی اقلیت بزرگ تامیلی است که با مخالفت دولت مواجه شده و جنگ داخلی پرتلفات و پرهزینه‏ای را به این کشور تحمیل کرده است.

فرود سفینه فضایی شوروی در ماه و ارسال عکس از ماه به زمین (۱۹۶۶م)
اتحاد جماهیر شوروی، نخستین کشوری بود که فضاپیما به ماه فرستاد و نه ایالات متحده. در سال ۱۹۵۹ "لونا ۲" در هنگام فرود در ماه با ان برخورد کرد. در فوریه ی ۱۹۶۶ "لونا ۹" اولین فضاپیمایی بود که با آرامی بر سطح ماه فرود آمد و تصاویری از ماه به زمین ارسال نمود. چهار ماه بعد ایالات متحده با سفینه ی "سرویر ۱" بر روی ماه فرود آمد.

زادروز لیندبرگ،هوانورد شهیر آمریکایی (۱۹۰۲م)
چارلز اگوستوس لیندبرگ، هوانورد و مخترع آمریکایی بود که در تاریخ چهارم فوریه سال ۱۹۰۲ میلادی به‌دنیا آمد. لیندبرگ به تاریخ ۲۰ و ۲۱ ماه مه ۱۹۲۷م با یک هواپیمای یک‌موتوره از نیویورک آمریکا برخاست و پس از ۳۳ ساعت و ۲۱ دقیقه پرواز بدون توقف، عرض ۳ هزار و ۶۰۰ مایلی اقیانوس اطلس را طی کرد و در بورژه پاریس در فرانسه فرود آمد. این پرواز نخستین پرواز انفرادی و بدون توقف بین دو قاره آمریکا و اروپا بر فراز اقیانوس اطلس بود که شهرت بسیاری را برای لیندبرگ به‌همراه داشت. حدود پنج سال بعد، پسر خردسال لیندبرگ ربوده شده و به قتل رسید که در روحیه او اثر فراوان گذارد. این رویداد به‌علت شهرت لیندبرگ، معروف‌ترین جنایت دهه ۱۹۳۰م آمریکا لقب گرفت. درد و اندوه ناشی از این واقعه، او را تا پایان عمر‌‌ رها نساخت. لیندبرگ که پدرش در آمریکا نماینده مجلس بود، بعدها وارد سیاست شد و مخالف ورود کشورش آمریکا به صحنه سیاسی جهان و خروج از انزوا بود. او که مدتی را در آلمان به‌سر برده بود، طی بازدید از مراکز هوانوردی آلمان نازی، بار‌ها درمورد خطر قدرت گرفتن نازی‌ها به آمریکا هشدار داده بود. اعطای مدال افتخار توسط دولت آلمان نازی به وی و همین‌طور سخنرانی‌های او درباره لزوم بی‌طرف ماندن آمریکا در جنگ، باعث انتقادات بسیاری علیه لیندبرگ شد. با این حال، لیندبرگ در دوران جنگ جهانی دوم و پس از ورود آمریکا به صحنه جنگ، مانند یک شهروند آمریکایی و به‌عنوان مشاور کمپانی فورد و هم‌چنین شرکت هوانوردی متحده وارد جنگ شد. چارلز لیندبرگ سرانجام، بیست و ششم اوت ۱۹۷۴م در سن هفتاد و دو سالگی درگذشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها