أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۱۳۰۵۷
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر که با تمام ابهتش تمام شد اما و اگرهای بسیاری را به دنبال داشت.

به گزارش 598 به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نام با ابهتی است گوینده تیزرهای این جشنواره با آن صدای رسایش که این نام را تکرار می‌کند با ابهت ‌تر می‌شد.

سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر که با تمام ابهتش تمام شد اما و اگرهای بسیاری را به دنبال داشت باز هم بعضی از این جشنواره راضی بودند و برخی ناراضی برخی از نحوه برگزاری جشنواره شکایت داشتند و بعضی از فیلم‌هایی که کارگردانان پرسابقه سینما ارائه داده بودند. اما آنچه که همه را راضی کرده بود حضور پررنگ و قوی کارگردانانی بود که برای اولین بار به جشنواره فیلم فرستاده بودند.

بعضی به درستی نام این جشنواره را جشنواره فیلم اولی‌ها گذاشتند در مجموع مردم از همین فیلم‌ اولی‌ها بسیار راضی‌تر بودند تا از کسی که استاد می‌نامیدندش.

امشب اختتامیه جشنواره‌ای بود که از ابهتش تنها نام باقی مانده است. باز هم ورودی اختتامیه جشنواره شلوغ بود از بین تمام افرادی که به شکلی به دنبال کارت ورود می‌گشتند به سختی توانستم راهی باز کنم تا داخل شوم سالن انتظار برج میلاد هم بسیار شلوغ بود بالاخره طبقه بالا نشستم تا تسلط کاملی بر فضای سالن داشته باشم شاید بتوان سینماگرانی که به این سالن نیامده‌اند را شمرد آن‌قدر که اهالی سینما را می‌شد در این فضای بسته دید.

دوربین سالن نیز مدام در میان جمعیت می‌گشت تا چهره افراد سرشناس و یا کسانی که احتمالا چهره‌شان در باب مانیتور زیباتر می‌نشست را نشان دهد.

شاید اولین حاشیه امشب نشان دادن زنانی بود که سالن برج میلاد را با سالن میهمانی و عروسی اشتباه گرفته بودند نمی‌دانم چرا عمد داشتند این چهره‌ها را با وجودی که سرشناس نیز نبودند این‌قدر زیاد نشان دهند.

البته ناگفته‌ نماند چهره‌های معقول‌ هم در این میان نشان می‌دادند دومین حاشیه امشب نشان دادن چهره محمد اصفهانی خواننده مشهور کشورمان بود که متوجه نشدم چرا با خنده حضار همراه شد.

برنامه با سرود ملی جمهوری اسلامی و تلاوت بسیار زیبای قرآن توسط کریم منصوری آغاز شد تلاوت زیبای او از سوره فجر موجب شد زمزمه‌های ابتدای تلاوت به سکوت و توجه به آیات قرآن تبدیل شود.

سپس کلیپی از پیروزی انقلاب اسلامی پخش شد مجری امسال مانند سال قبل محمدرضا شهیدی‌فر بود اولین سخنران اختتامیه عباسیان دبیر جشنواره بود که تنها از گروه‌های مختلفی که در جشنواره امسال حضور داشتند تشکر کرد و رفت.

سپس نوبت به اهدای سیمرغ‌ها رسید سیمرغ‌های بخش مستند و سینما حقیقت در فیلم‌ اولی‌ها اهدا شد زمانی که می‌خواستند جوایز بخش نگاه نو را بدهند بخش‌هایی از فیلم‌های بخش نگاه نو را پخش کردند زمانی که فیلم این بخش به نمایش درآمد فیلم‌های روز روشن، سر به مهر، دهلیز و خسته نباشید توسط تماشاگران تشویق شدند البته فیلم‌های دهلیز و سربه‌مهر بااقبال بیشتری از سوی مردم روبه‌رو شدند.

اولین کنایه امشب را سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم دهلیز به داوران زد که گفت جایزه بهروز شعیبی کارگردان این فیلم را مردم با دست‌هایشان دادند.


شمقدری دومین سخنران اختتامیه بود.

انگار قرار بود حواشی این جشنواره زیاد باشد گروه موسیقی آریا عظیمی‌نژاد برای اجرای موسیقی خود بر روی سن قرار گرفتند نام  آریا عظیمی‌نژاد برای حواشی جشنواره امسال کافی بود اواسط نواختن موسیقی دستگاه‌هایشان خراب شد و به قدری طول کشید تا درست شود اما این گروه موسیقی قصد کرده بود بخشی از حواشی این اختتامیه را به نام خود سند بزند زمانی که گیتار الکتریک را دیدم گفتم باید قلمم را برای حاشیه‌نگاری فراوانی از این گروه آماده کنم که همین‌گونه هم شد.

این‌گروه موسیقی راک را با شعرهای مولانا قاطی کرده بود و ملقمه‌ای عجیب را دست مخاطب دادند.

حرکات خواننده و نوازنده گیتار برقی برای کسانی که با موسیقی راک آشنا هستند امری غیر عادی نبود اما عجیب این بود که چرا در جشنواره‌ای در ایران این حرکات را می‌دیدم.

حاشیه‌ای دیگر که به این گروه مربوط نمی‌شد اما از قضا بعد از نواختن موسیقی اتفاق افتاد این بود که پرده سن خراب شد بود و چند سانتی‌متری از وسط آن باز ماند که فردی با دست قسمت پایین آن را نگهداشت در این میانه و در انتقال وسائل موسیقی به پشت سن میکروفن نیز افتاد تا حاشیه‌های آریا عظیم‌نژاد را تکمیل کند.

زمانی که بخش‌هایی از فیلم‌های سودای سیمرغ را نمایش می‌دادند حضار برای اکثر فیلم‌ها دست می‌زدند اما برای فیلم‌های «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»، «رسوایی» و «حوض نقاشی» بیش از دیگر فیلم‌ها دست زدند.


حاشیه جالب توجه این بخش این بود که فیلم مهرجویی را هیچ کس تشویق نکرد.

سپس جوایز فیلم‌های سودای سیمرغ به برندگان این بخش اهدا شد از خلاقیت‌های جالب توجه اختتامیه جشنواره امسال این بود که نامزدهای هر بخش را یکی از بازیگران مطرح سینما به وسیله مانیتور اعلام می‌کرد سپس یکی از شاخص‌ترین افراد هر بخش برنده سیمرغ همان بخش را اعلام می‌کرد.

در بخش صداگذاری قرار بود برنده سیمرغ را اصغر شاهوردی اعلام کند اما وی بر روی ویلچر در حالی روی سن آمد که چشمانش گریان بود به همین دلیل همسرش برنده این بخش را اعلام کرد.

فرخ‌نژاد که برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «استرداد» شد پس از آنکه جایزه‌اش را دریافت کرد پشت میکروفن رفت و گفت: بالاخره بعد از چند سال بخت من باز شد او همچنین از روح‌الله حجازی یاد کرد که به عقیده فرخ‌نژاد به ناحق از جشنواره امسال کنار گذاشته شد و اگر می‌بود بسیاری از جوایز را از آن خود می‌کرد.

پس از آنکه  بخشی از سیمرغ‌ها اهدا شدند هیئت داوران بخش سودای سیمرغ به روی سن آمدند مهدی فخیم‌زاده بیانیه این هیئت را خواند او با انتقاد از وضعیت سال قبل، فیلم‌های از پرده پایین‌ کشیده شده را پرفروش خواند که پایین کشیده شدن فیلم ها موجب کم‌فروش شدن آنها شد.

این بیانیه همچنین نهادهای فرهنگی را به ضربه زدن به سینما محکوم کرد نمی‌دانم این بیانیه واقعا عقیده تمام هیئت داوران بود یا دو سه نفر از این هیئت بیانیه را تنظیم کردند عجیب بود که ضعف‌های مفرط سینمای ایران را به نهادهای فرهنگی نسبت دادند عجیب‌تر آن بود که ... بحث‌های پیرامون این بیانیه بماند برای... .

سیمرغ ویژه هیئت داوران به دلیل حضور نجیبانه و پرتلاش در راستای اعتلای خانواده ایرانی به داوود‌نژاد برای کلاس هنرپیشگی اهدا شد شاید سال‌های بعد نیز هر کسی که با اعضای خانواده خود دوربینی در دست بگیرد و فیلمی بسازد بتواند چنین سیمرغی را دریافت کند.

جالب‌ترین حاشیه این اختتامیه این بود که رضا عطاران از قسمت دیگری از سن وارد شد و یکی از سیمرغ‌های بلورین را برداشته بالای سر خود گرفت که با خنده و تشویق حضار روبه‌رو شد سپس سیمرغ را سرجای خود گذاشت و از سالن بیرون رفت.

سپس حسینی وزیر ارشاد آخرین سخنران امشب بود که از وضعیت سینمای ایران و الزامات این سینما گفت در نهایت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در بخش بین الملل به بهنام بهزاد‌پور برای فیلم قاعده تصادف و همچنین سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در بخش سودای سیمرغ به پوران درخشنده برای هیس دخترها فریاد نمی‌زنند و همچنین به مازیار میری برای حوض نقاشی اهدا شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها