أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۱۳۳۴۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۴     ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
مهمان‌پرست:
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر اینکه در صورت به توافق نرسیدن ایران و آژانس در روز 25 بهمن احتمال ارجاع پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت وجود دارد گفت: این روشی اشتباه است که تاکنون از سوی برخی کشورها دنبال شده و اساس این حرکت غیرمنطقی و غیرقانونی است.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در جلسه هفتگی‌اش با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره خبر خبرگزاری فرانسه که در آن پرونده هسته‌یی ایران تهدید به ارجاع دوباره از شورای حکام به شورای امنیت در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و آژانس در 25 بهمن شده است گفت: بحث مذاکرات ایران و آژانس چارچوب کاملا روشن و شفافی دارد و مذاکرات بر پایه‌ای فنی و براساس ان‌پی‌تی است.

وی ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی ایران بیشترین همکاری و بازدید از تاسیسات هسته‌یی را از سوی آژانس داشته و تمام فعالیت‌ها و مواد هسته‌یی‌اش تحت نظارت آژانس است و گزارش‌های منظم از این فعالیت‌ها به اطلاع آژانس می‌رسد.

مهمان‌پرست تصریح کرد:‌ چشم انداز رسیدن به توافق میان ایران و آژانس روشن است؛ کافی است براساس ان‌پی‌تی حقوق ایران در بحث هسته‌یی به رسمیت شناخته شود.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: اینکه موضوع هسته‌یی ایران در شورای حکام بخواهد به اقدامات جدید منجر شود روش اشتباهی است که متاسفانه تا الان دنبال کرده‌اند؛ اساس این حرکت غیرمنطقی و غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در گذشته یک بار به همه ابهامات آژانس پاسخ داده است گفت:‌ قرار بر این بود که بعد از رفع ابهامات میان ایران و آژانس پرونده هسته‌یی ایران به حالت عادی و طبیعی‌اش برگردد و اگر این اتفاق صورت نگرفت مقصر اصلی مسوولان آژانس بودند که به خاطر صرفا ادعای مسوولان آمریکایی این روند را ادامه دادند.

وی خاطرنشان کرد:‌ فعالیت‌های هسته‌یی ایران براساس حقوق مشروع‌اش صورت می‌گیرد و به عنوان عضو متعهد آژانس آمادگی دارد تا به هر ابهام و ادعا مبتنی بر نگرانی از فعالیت‌ هسته‌یی ایران در آینده را در چارچوب مورد توافق پاسخ دهد.

مهمان‌پرست در ادامه درباره سفر رییس‌جمهور به مصر تصریح کرد: سفر رییس‌جمهور در راستای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی سفری حساس و مفید ارزیابی می‌شود. ایران به عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها وظیفه دارد برای حل مشکلات منطقه‌ای پیش‌قدم شود؛ علاوه بر این موضوع فلسطین و سوریه در دستور کار این اجلاس بود و ایران پیگیری‌هایی را در این رابطه داشته است و اقداماتی را نیز صورت داده است.

وی اضافه کرد:‌ هم‌چنین رایزنی بین سران عضو سازمان همکاری اسلامی برای حل مشکلات منطقه‌یی ضروری است. جدایی از حضور هیات ایران در بالاترین سطح موضوع همکاری‌ها بین ایران و مصر بسیار حائز اهمیت است؛ ایران و مصر دو کشور قدرتمند هستند و می‌تواند ارتقای همکاری‌ها بین آن‌ها به ایجاد امنیت و ثبات در منطقه کمک کند. گسترش همکاری‌ها به نفع کشورهای منطقه نیز خواهد بود و ما به طور کلی دستاوردهای این سفر را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

توافق ایران برای بازجویی از برخی مقامات کشورمان درباره پرونده آمیا کذب است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره مذاکرات بین ایران و آرژانتین درباره موضوع آمیا و توافقات دو کشور در این باره گفت: مسوولان دو کشور ایران و آرژانتین نشست‌هایی را با یکدیگر داشته‌اند و توافق کردند برای روشن شدن مساله با یکدیگر همکاری داشته باشند؛ این توافقات مسیر طبیعی خود را طی می‌کند و حتما می‌تواند به حل مساله کمک کند.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر توافق ایران برای بازجویی از برخی مقامات کشورمان نیز گفت:‌ این اخبار اساسا کذب است و به نظر می‌آید برخی به این اخبار دامن می‌زنند که شاید از اصل توافق نگرانی دارند.

آمریکایی‌ها هر کدام از این دشمنی‌ها‌ی‌شان که علیه ملت ما انجام دادند را کنار بگذارند مورد ارزیابی ما قرار می‌گیرد

مهمان‌پرست هم‌چنین درباره تصمیم ایران برای مذاکره با آمریکا در صورت داشتن حسن نیت و صداقت نیز گفت: این همان موضع و چارچوب دستورالعملی است که توسط مسوولان همه کشورها پیگیری می‌شود. طبیعی است که مذاکره‌ای که طرف مقابل صادقانه وارد آن نشود و قصد همکاری و حسن نیت در این گفت‌وگو را نداشته باشد و هم‌زمان با ادعای گفت‌وگو قصد فشار و تهدید داشته باشد معنایی نخواهد داشت و به نتیجه‌ای هم نخواهد رسید. این که با چه اقدامی می‌شود حسن نیت و صداقت را قبل از مذاکرات به اثبات رساند باید گفت آن قدر موارد مختلف دشمنی علیه ملت ما توسط مقامات آمریکایی صورت گرفته است که حق انتخاب می‌تواند برای آن‌ها بسیار زیاد باشد؛ هر کدام از این دشمنی‌ها و رفتاری که علیه ملت ما انجام دادند را کنار بگذارند حتما مورد ارزیابی ملت ما قرار می‌گیرد.

تعلق کشتی حامل سلاح توقیف شده در یمن به ایران کذب است

مهمان‌پرست همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره انتشار اخباری مبنی بر توقیف یک کشتی در آب‌های یمن که ادعا شده بود متعلق به ایران است و هم‌چنین ادعای فرا خوانده شدن سفیر ایران در یمن نیز گفت: اخباری که در این باره منتشر شده است که کشتی حامل سلاحی را متعلق به ایران توقیف کرده‌اند که کذب است، بارها اعلام کرده‌ایم که ثبات و امنیت کشورهای منطقه اولویت دارد و احترام به حق حاکمیت ملی در تمامیت ارضی یمن همواره مورد تاکید ما بوده و هست. برخی از اظهارات غیرمسوولانه نمی‌تواند منجر به تامین منافع کشورهای منطقه از جمله یمن باشد و برای استفاده از ظرفیت‌های کشورهای منطقه در جهت ایجاد ثبات و امنیت باید با درایت عمل کرد و این گونه اظهارات در جهت همکاری‌ها آثار مثبتی نخواهد داشت.

وی درباره پرسش دیگر خبرنگار ایسنا، درباره انفجار اتوبوسی در بلغارستان که حامل برخی از افراد رژیم صهیونیستی بوده است و انتصاب این اقدام به ایران و اخبار منتشر شده مبنی بر این که قرار است سفیر ایران در بلغارستان به تهران فرا خوانده شود گفت:‌ ما هرگونه اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم به هیچ وجه از هر اقدامی در این جهت نباید کسی پشتیبانی کند و همه باید برای ریشه‌کن کردن پدیده شوم تروریسم و مقابله با آن همکاری کنند. اخباری که منتشر شده مبنی بر اینکه سفیر از قزاقستان فرا خوانده شده اخبار درستی نبود؛ این اخبار منبع درستی نداشت. برخی از منابع به خاطر موضوعات خاص سیاسی روش‌های ویژه‌ای را دنبال می‌کنند در جهت روشنگری و تبیین حقایق نیستند.

سفیر جدید ایران در بلغارستان تعیین شده است

وی توضیح داد: سفیر کشورمان در بلغارستان ماموریتش به اتمام رسیده است و مراسمی برای خاتمه ماموریت‌اش در بلغارستان در پیش رو است و از فعالیت ایشان توسط مقامات بلغارستان به زودی تقدیر خواهد شد. سفیر جدید تعیین شده است کارهای مربوط به آن انجام شده و به زودی جایگزین سفیر قبلی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که مذاکره‌کنندگان ایران اعلام کردند که انتظار دارند در مذاکرات آینده با 1+5 پیشنهادات جدیدی دریافت کنند انتظار شما از این پیشنهادات چیست؟ گفت: تیم مذاکره کننده هسته‌یی در نشست‌های قبلی پیشنهادات مشخصی را ارائه کردند. این پیشنهادات همان زمان از جانب کشورهای 1+5 مثبت و سازنده تلقی شد و آن را جامع عنوان کردند. مشخص است که بحثی که بین ما و 1+5 وجود دارد مسیر روشنی دارد و در این مسیر روشن دو طرف باید در جهتی حرکت کنند که با یک روال منطقی و داشتن ملاک و معیار که مورد توافق دو طرف باشد؛ و حقوق همه کشورهای مستقل در آن محترم شمرده شود و اقداماتی صورت گیرد که ابهامات و نگرانی‌ها را برطرف کند.

اقدامات ایران و 1+5 باید متوازن و هم وزن باشد

او اضافه کرد: اقداماتی که دو طرف انجام خواهند داد باید متوازن و هم وزن باشد اگر قرار باشد ما اقدامی در جهت اعتمادسازی انجام دهیم اما اقدام طرف مقابل هم وزن و متناسب با آن نباشد، مشخص است که این رویکرد به نتیجه نخواهد رسید.

مهمان‌پرست ادامه داد: ما همواره آماده گفت‌وگو و مذاکره برای احقاق حقوق ملت‌مان بوده‌ایم و فقط به دنبال تثبیت حقوق مشروع ملت‌مان هستیم و چیزی فراتر از حقوق ملت نخواهیم خواست و از حقوق ملت‌مان نیز نباید چیزی کاسته شود. بنابراین به رسمیت شناخته شدن حقوق ملت ما دستور کار ماست. این که در مقابل چه اقداماتی می‌تواند منجر به رفع نگرانی‌ها شود باید طی مراحلی به شکل متناسب و هم‌وزن مورد توافق قرار گیرد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه درباره انتشار اخباری مبنی بر سفر اسفندیار رحیم مشایی به عنوان رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها به بسیاری از کشورها گفت: از ایران به عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها که سه سال ریاست بزرگ‌ترین مجموعه بین‌المللی را پس از مجمع عمومی سازمان ملل را دارد، انتظار بالایی وجود دارد. همه اعضا امیدوارند با دوره ریاست ایران گام‌های بزرگی برای حل بحران‌های منطقه‌یی و نقش‌آفرینی در صحنه‌های بین‌المللی برداشته شود. بنابراین در طول این سه سال باید اقداماتی طراحی و پیگیری شود که بتواند در جهت حل بحران‌ها و تثبیت جایگاه جنبش غیرمتعهدها و تاثیرگذاری آن در صحنه‌های بین‌المللی به ویژه تصمیم‌گیری‌هایی که در سازمان ملل انجام می‌گیرد اقدامات مهمی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: سفرهایی که مقامات دولتی ما انجام می‌دهند در این جهت برنامه‌ریزی می‌شود. همه این اقدامات با هماهنگی دستگاه سیاست‌ خارجی و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده است و به شکل مستند ادامه دارد. ریاست جنبش غیرمتعهدها در سطح رییس‌جمهور به عهده کشور ماست. ممکن است در طول ریاست سه ساله جلساتی در سطح وزیران در سایر کشورها برگزار شود که در این صورت اقداماتی که باید انجام شود در سطح وزیران است.

هیچ خلافی توسط سفیر ایران در آلمان صورت نگرفته است

مهمان‌پرست هم‌چنین درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر مصافحه (دست دادن) سفیر ایران در آلمان با یک زن آلمانی در این کشور نیز گفت:‌ این‌ها هجمه تبلیغاتی است که علیه سفیر ما در آلمان شروع شده که در گذشته نیز سابقه داشته است. برخی رسانه‌ها می‌خواهند به شکلی حضور پر رنگ ایران در اجلاس امنیتی مونیخ را زیر سوال ببرند و یا نقشی که آلمان می‌تواند در برقراری روابط هدفمند که به حل مشکلات بین‌المللی کمک کند تحت تاثیر قرار دهند و با نقش آلمان مخالفت کنند. این خبرسازی‌ها قبلا هم سابقه داشته است و هیچ خلافی توسط سفیر ما صورت نگرفته است. سخنگوی حزب سبز آلمان نیز بر این موضوع تاکید کرده بود.

او تاکید کرد:‌ ادامه این بحث ارزشی ندارد که در جنگ‌های تبلیغاتی موارد بی‌اهمیت این چنینی بسیار قابل مشاهده است. رسانه‌های ما باید مسائل مهم‌تری را دنبال کنند.

برخورد مقامات مصری نشان دهنده آمادگی برای همکاری‌های بزرگ با ایران است

دستیار ویژه وزیر امور خارجه درباره بازتاب اخبار سفر احمدی‌نژاد به مصر در رسانه‌های این کشور گفت:‌ این که رسانه‌ها سفر را مثبت و یا منفی تلقی می‌کنند و سعی می‌کنند آثار حضور هیات ما و نشست‌ها را به درستی به اطلاع مردم برسانند و یا آن را کم اهمیت جلوه دهند به دلیل شرایط داخل مصر است. در مصر انقلابی صورت گرفته است. جریان‌های مختلف سیاسی در این حرکت نقش داشته‌اند و هنوز نهادهای اصلی شکل نگرفته‌اند. طبیعی است که جریان‌های مختلف عکس‌العمل‌های مختلفی داشته باشند. آن چه که مهم است خواست اصلی ملت مصر است که به ملت ما علاقه دارند و نوع برخورد مقامات مصری با مقامات کشور ما نیز نشان دهنده آمادگی برای همکاری‌های بزرگ و استفاده از ظرفیت‌ها برای حل مسائل مهم منطقه و بین‌الملل بود.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این که ایران به کمک حزب‌الله گروهک شبه نظامی در سوریه با هدف حفظ جایگاه آینده در سوریه در صورت سقوط بشار اسد ایجاد کرده است؟ گفت: در مورد سوریه به مقامات آمریکایی توصیه می‌کنیم واقعیت‌های این کشور را بپذیرند. هجمه‌ای به کشور سوریه انجام شده که وقتی مردم مشاهده می‌کنند گروه‌هایی به قصد تخریب همه زیربناهای اقتصادی و به خطر انداختن جان مردم از هر اقدامی دریغ نمی‌کنند، طبیعی است که مردم برای دفاع از کشورشان آماده می‌شوند و در کنار نظام با هجمه بیرونی مقابله می‌کنند. این که بخواهند تشکیل نیروهای مردمی برای دفاع از کشورشان را به کشور دیگر منتسب کنند مسیر اشتباه و نادرستی است. هر کشور دیگری هم که با هجمه تخریبی مواجه شود حتما ملت در کنار دولت و ارتش از تمامیت ارضی‌شان دفاع می‌کند.

مهمان‌پرست ادامه داد:‌ اظهاراتی که گفته می‌شد مردم در مقابل نظام هستند با تشکیل گروه‌های مردمی بی‌اثر شده است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه تاکید کرد: همواره اعلام کرده‌ایم برای حل بحران سوریه و اینکه ملت کمتر آسیب ببینند بهترین راه کمک همه کشورها برای توقف درگیری است. در این صورت مردم کمتر آسیب می‌بینند کسانی که ادعا می‌کنند دلسوز سوریه هستند باید بدانند بهترین راه حل انتخابی است که مردم سوریه دارند. هیچ کس نمی‌تواند از طرف مردم سوریه برای آینده این کشور شرط تعیین کند. اگر اکثریت مردم سوریه از جریانی حمایت کنند طبیعتا بسیار سریع گرایش مردم مشخص می‌شود. انتخابات بهترین راه و مسالمت‌آمیزترین روش است و به جای اینکه کشورهای غربی سلاح بفرستند و اقداماتی می‌تواند زیربناهای سوریه را تخریب کند به مسیر پیشنهادی ایران که بهترین راه حل برای حل مشکل سوریه است بپیوندند.

مهمان‌پرست هم‌چنین درباره سفر صالحی به روسیه و برگزاری کمیسیون مشترک تجاری و اقتصادی و هم‌چنین گفت‌وگو درباره نیروگاه بوشهر در این کمیسیون نیز گفت: در کمیسیون مشترک همه راه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و پیشنهادات مختلفی ارائه می شود. ما با روسیه در زمینه ساخت نیروگاه هسته‌یی همکاری داشته‌ایم. این همکاری تبدیل به مدل و نمادی برای همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌یی شده است و طبیعی است که در این‌باره ما طراحی‌های مختلفی داریم. یکی از آن‌ها برای تامین برق مورد نیاز هسته‌یی کشورمان است. ما احتیاج به ساخت نیروگاه‌های مختلف برای اجرای مصوبه مجلس در خصوص تامین 20 هزار مگاوات برق هسته‌یی داریم.

اگر قرار باشد ما نگرانی آژانس در مورد پارچین را برطرف کنیم آیا مجددا نگرانی‌های مستمری ابراز نخواهد شد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که آژانس درخواست بازدید از سایت پارچین را دارد آیا ایران در قبال آن درخواستی از آژانس خواهد داشت؟ گفت: فعالیت‌های ما صلح‌آمیز است و آژانس باید کمک کند در کنار تعهداتی که داریم که به سمت اهداف غیرصلح‌آمیز حرکت نکنیم، از همه تسهیلات لازم بهره‌مند شویم. ادعایی که در مورد پارچین مطرح شده است صرفا یک ادعا است. ابراز نگرانی راجع به یکی از مراکز نظامی ما مطرح شده است باید در توافق کامل بین دو طرف مشخص شود که در مقابل رفع نگرانی آیا حقوق هسته‌یی ما برای اهداف صلح‌آمیز به شکل کامل به رسمیت شناخته می‌شود یا خیر؟ و اگر قرار باشد ما نگرانی آژانس را در یک مورد برطرف کنیم آیا مجددا نگرانی‌های مستمری ابراز خواهد شد یا نه؟

وی افزود:‌ حد توقف این ابراز نگرانی‌ها چقدر است؟ مراکز نظامی از چارچوب حفاظتی خود در همه کشورها برخوردار هستند. اگر قرار باشد هر روز با ادعای کشور و فرد نگرانی‌ در مورد فعالیت‌های نظامی کشوری بهانه قرار گیرد و بخواهند همه مراکز حساس نظامی و امنیتی ما را بازرسی کنند، هیچ کشوری اجازه چنین اقدامی را نخواهد داشت.

زمینه‌ها برای رسیدن به تفاهم کاملا با آژانس آماده است و ما بسیار خوش‌بین هستیم

مهمان‌پرست با بیان این که سایت پارچین قبلا دو بار مورد بازرسی قرار گرفته بود ادامه داد:‌ این مسائل به تفاهم کلی نیاز دارد. زمینه‌ها برای رسیدن به تفاهم کاملا آماده است و ما بسیار خوش‌بین هستیم. کافی است که با همکاری دو طرف چارچوب مورد توافقی به تایید برسد که در آن حقوق ما محترم شمرده شود و هم نگرانی‌های ادعا شده برطرف شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه‌ها عنوان کرد‌ه‌اند ایران به آستانه خط قرمز رژیم صهیونیستی نزدیک شده؟ گفت: این که رژیم صهیونیستی چه اظهاراتی مطرح کرده بیش‌تر برای خنده است. رژیم صهیونیستی یکی از متخلف‌ترین رژیم‌های نامشروعی است که فعالیت هسته‌یی نظامی دارد. به صورت غیرقانونی کلاهک‌های هسته‌یی را نگهداری می‌کند و کشورها را برای استفاده از آن تهدید می‌کند. کشورهای غربی که سلاح‌های هسته‌یی دارند و برخلاف معاهده ان‌.پی‌.تی سلاح‌ها را از بین نبرده‌اند بزرگ‌ترین حمایت‌ها را از این تخلفات انجام داده‌اند و بزرگ‌ترین مانع برای تشکیل اجلاس خاورمیانه‌ی عاری از سلاح هسته‌یی رژیم صهیونیستی بوده است و مقامات آمریکایی به خاطر رژیم صهیونیستی مانع برگزاری این اجلاس شده‌اند. آن‌ها باید به افکار عمومی مردم جهان پاسخ دهند زیرا متخلف واقعی رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌های حامی آن‌ها هستند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه درباره فعالیت‌ هسته‌یی کره‌شمالی و انتقادات کره‌جنوبی در این باره نیز گفت: باید به نقطه‌ای برسید که هیچ کشوری فعالیت هسته‌یی نظامی نداشته باشد و همه سلاح‌های هسته‌یی و کشتار جمعی باید از بین ببرد و در مقابل آن همه کشورها باید حق استفاده از دانش هسته‌یی برای اهداف صلح‌آمیز را داشته باشند. این که چنین دنیایی ایجاد شود کسانی که در تولید سلاح هسته‌یی پیش‌تاز بوده‌اند و هم‌چنان به داشتن آن‌ها افتخار می‌کنند و آن را به رخ دیگران می‌کشند و به دانش جدید مجهز می‌کنند و بودجه‌های کلان برای آن هزینه می‌کنند باید شروع کننده خلع سلاح باشند. تا زمانی که کسانی که تذکر می‌دهند خودشان جزء متخلفان بزرگ هستند نباید انتظار داشته باشند دنیایی عاری از سلاح هسته‌یی داشته باشیم.

خبرنگار دیگری درباره مذاکرات صالحی با مقامات ترکیه و مصر در حاشیه نشست قاهره درباره سوریه پرسید که مهمان‌پرست گفت:‌ طرح شش ماده‌یی ایران برای حل بحران سوریه دائما در رایزنی با سایر کشورها مطرح می‌شود. سعی می‌کنیم مساله مورد توافق را برای توسعه و گسترش توافقات به بحث بگذاریم. ممکن است در برخی از زمینه‌ها اختلاف‌نظر داشته باشیم اما هرچقدر مشترکات و توافقات ما به عنوان پایه قرار گیرد و دائما در جهت گسترش این توافقات اقدام کنیم، بسیار سریع‌تر به نتیجه می‌رسیم.

او تاکید کرد: بزرگ‌ترین نتیجه‌ای که از این رایزنی‌ها تا کنون حاصل شده است تایید کشورهای موثر در مساله سوریه برای رفتن به سمت گفت‌وگوهای سیاسی است. وقتی گروه‌های مخالف دولت سوریه اعلام آمادگی می‌کنند که گفت‌وگوهای سیاسی را انجام دهند طبیعتا کشورهای فرامنطقه‌یی باید کمک کنند که این گفت‌وگو شکل گیرد و از راه مسالمت‌آمیز مساله سوریه توسط مردم این کشور حل شود. تا کنون نتایج خوبی به دست آمده است کافی است که آخرین اظهارات و مواضع کشورها را راجع به بحران سوریه در حال حاضر با چند ماه گذشته مقایسه کنیم که می‌بینید تفاوت‌ها بسیار آشکار است.

ادعایی که منافقین می‌کنند درباره کمپ لیبرتی می‌کنند مظلوم‌نمایی است

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه هم‌چنین درباره اخبار منتشر شده مبنی بر حمله به کمپ لیبرتی در عراق نیز گفت:‌ اتفاقی که راجع به کمپ حریت در بغداد رخ داده مساله‌ای است که در داخل عراق رخ داده و ارتباطی به کشور ما ندارد. اما این نکته قابل توجه است که براساس توافق مقامات عراق و سازمان ملل باید در اسرع وقت اعضای گروهک تروریستی منافقین از همین پایگاه به کمپ موقت برای ترانزیت بیرون از عراق باید منتقل شوند. معمولا این گونه اقدامات با مظلوم‌نمایی‌ها برای به تاخیر انداختن در اجرای این کار صورت می‌گیرد و منافقین تمام تلاش‌شان را انجام می‌دهند این توافق یا انجام نشود و یا با تاخیر انجام شود.

وی تاکید کرد:‌ تذکر و توصیه ما به سازمان ملل و مسوولان مربوط این است که حتما در اسرع وقت باید این توافقات عملی شود و ادعایی که منافقین می‌کنند در جهت مظلوم‌نمایی است بهتر است همه به توافقاتی که با سازمان ملل انجام شده باشند و هرچه سریعتر به کمپ موقت ترانزیت برای خروج از عراق منتقل شوند.

مهمان‌پرست هم‌چنین درباره مذاکرات ایران و 1+5 و انتظار ایران در این رابطه گفت: بارها تاکید کرده‌ایم نوع برخورد کشورهای غربی با مساله هسته‌یی ایران برخورد سیاسی است نه فنی و نه حقوقی و از آن جا که اراده سیاسی لازم برای حل مساله در کشورهای غربی مشاهده نمی‌شود به نتیجه‌ مطلوبی نمی‌رسد. باید تصمیم بگیرند دست از برخوردهای نادرست بردارند و رفتار مطلوبی داشته باشند. ایران کشور مستقلی است که عضو سازمان انرژی اتمی است که در کنار تعهداتش حق دارد از حقوقی بهره‌مند شود.

او هم‌چنین درباره زخمی شدن دو روستایی در مرز ایران و جمهوری آذربایجان به دلیل تیراندازی نیروهای مرزبانی گفت: مسائلی که بین مرزهای دو کشور صورت می‌گیرد از طریق کمیته‌های مربوط پیگیری می‌شود. دلیلی ندارد که هر مساله‌ای که در مرزهای مشترک وجود دارد که کاملا هم طبیعی است دائما توسط مقامات سیاسی کشور راجع به آن موضع‌گیری شود. مقامات کشور همه تحولات را رصد می‌کنند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه درباره درگیری‌های بین نیروهای امنیتی و معترضان مصری در این کشور نیز گفت:‌ گفت‌وگو بهترین راه حل مسائل داخلی کشورهاست و این درایت در بین جریان‌های سیاسی و دولت این کشور وجود دارد که خودشان راه حل مناسبی برای این مساله پیدا کنند. مصر جایگاه مهم و بزرگی در صحنه‌های منطقه‌یی دارد و از این ظرفیت بزرگ می‌شود در کنار ظرفیت‌های کشورهای دیگر منطقه استفاده کرد.

وی درباره تحولات اخیر در بحرین نیز گفت: بارها اعلام کرده‌ایم راه حل مشکل مردمی که اعتراض دارند و به شکل‌های مسالمت‌آمیز آن را بیان می‌کنند برخورد و سرکوب نیست. بهترین راه حل گوش دادن به اظهارات معترضان و برآورد کردن مطالبات مشروع آنان است.

مهمان‌پرست درباره اخباری مبنی بر این که نشست مخالفان بحرین در روسیه برگزار شود نیز گفت: این که به چه شکلی گفت‌وگوهای ملی شکل گیرد و دنبال شود مربوط به تصمیم مردم این کشور می‌شود. دولت و حاکمیت در بحرین باید به مطالبات مردم رسیدگی کند و خواسته‌های مشروع مردم برآورده شود در این شرایط بسیار سریع این مساله حل خواهد شد.

لغو یک طرفه روادید ایران برای مصری‌ها بی‌احترامی به مردم ایران نیست

خبرنگار دیگری پرسید آیا لغو یک طرفه روادید از جانب ایران با مصر بی‌احترامی به مردم ایران نیست که هم‌چنان برای سفر به مصر با مشکلاتی مواجه هستند ؟ که مهمان‌پرست گفت: نخیر. در دنیای سیاست این بی‌احترامی تلقی نمی‌شود بلکه عزم و اراده یک کشور برای توسعه روابطش با سایر کشورها تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: کشورهای دیگری را می‌توانید ببنید که برای طرف مقابل شرط لغو روادید را نمی‌گذارند. برای توسعه همکاری‌ها و رفت و آمدهای بیش‌تر گروه‌های مختلف مردم برای توسعه تجارت و همکاری‌های اقتصادی و گسترش صنعت مهم توریسم می‌تواند به شناخت بهتر ملت‌ها کمک کند. و همه این‌ها مولفه‌های اصلی همکاری و روابط بین کشورها محسوب می‌شود. معتقدیم برای توسعه روابط با بسیاری از کشورها در منطقه باید موانع کنسولی تا حد امکان برداشته شود و یا به حداقل ممکن برسد. روادید یکی از این موضوعات است که تلاش می‌کنیم با آسان گرفتن آن و یا لغو آن که البته شکل مطلبوش دو جانبه است در این جهت حرکت کنیم.

مهمان‌پرست ادامه داد: رفت و آمد بیش‌تر بین مردم ما و مصر به نفع دو کشور است و می‌تواند زمینه را برای همکاری‌های بیش‌تر فراهم کند ما از طرف خودمان این اقدامات را انجام می‌دهیم و شما مطمئنا باشید که این اقدام به هیچ وجه توهین به ملت ما محسوب نمی‌شود. بلکه زمینه‌سازی برای همکاری‌های بیش‌تر و توسعه روابط را به دنبال خواهد داشت که به نفع دو ملت است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این که چه تضمینی وجود دارد که سلفی‌ها و تروریست‌ها با توجه به بحث لغو روادید زمینه‌ای برای ورود به داخل ایران به دست نیاورند؟ گفت: چنین مباحثی حتما در ذهن سایر کشورهایی که نسبت به لغو روادید اقدام می‌کنند وجود دارد. لغو روادید یک مساله است اما این که مراقبت امنیتی صورت گیرد و اقدامات خلاف امنیت کشور صورت نگیرد، مساله دیگری تلقی می‌شود. بسیاری از کشورها هستند که بین‌شان لغو روادید وجود دارد و نگرانی‌های امنیتی‌شان را از راه درست خود برطرف می‌کنند. قطعا برای همه کشورها رعایت امنیت اولویت اول را دارد. اگر قرار بود که این نگرانی امنیتی به اندازه‌ای باشد که مانع از لغو روادید شود در دنیای امروز هیچ گاه لغو روادید نباید به عنوان یکی از انتخاب‌های کشورها قرار می‌گرفت.

خبرنگار دیگری پرسید پاکستان قیمت برق صادراتی ایران را با گندم پرداخت می‌کند که این خلاف قرارداد اولیه‌ است. با توجه به نگرانی کمبود ارز موضع وزارت خارجه در این باره چیست؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در این باره گفت: توسعه و افزایش همکاری‌های اقتصادی برای ما اهمیت دارد. اگر دو طرف که با هم معامله‌ای انجام می‌دهند هر لحظه به این نتیجه برسند که با توافق هم راه‌هایی پیدا کنند که بتواند حجم روابط را گسترش دهند می‌توانند این کار را انجام دهند. فرض کنید مانند تحریم اخیر مقامات آمریکایی که اعلام کردند از شش فوریه در قبال صادرات نفت به جای آن که بهای آن را نقدا دریافت کنیم کالا بگیریم این مساله اقدام نادرستی است که از خصومت‌ها و دشمنی در قبال ملت ما است، اما در کنار آن ما می‌توانیم طوری طراحی کنیم که صادرات نفت داریم در مقابل آن کالاهایی مورد نیاز خود را دریافت کنیم و خود به خود حجم رابطه به دو برابر تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ این مساله به معنای پذیرش فشارهای غیرقانونی و غیرمنطقی نیست، اما می‌گوییم اگر قرار باشد فشارها در جهتی باشد که بخواهد ما را محدود کند باید راه‌هایی پیدا کنیم که از آن به عنوان فرصت استفاده کنیم.

مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که برخی از دیپلمات‌ها در وین گفته‌اند که ایران بخشی از اورانیوم 20 درصدی خود را تبدیل به سوخت کرده آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: راکتور تحقیقاتی تهران که برای مصارف پزشکی و تولید دارو برای بیماران سرطانی است احتیاج به تامین سوخت دارد. بارها این موضوع را اعلام کرده‌ایم و درخواست کردیم که این سوخت توسط آژانس به عنوان بخشی از حقوق ما تامین شود پس از این که پاسخ مثبت دریافت نکردیم عملا شروع به تامین سوخت مورد نیاز راکتور توسط متخصصان داخلی کردیم.

وی افزود: طبیعی است برای این کار غنی‌سازی 20 درصدی مورد نیاز بود و پس از آن تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت مورد نیاز راکتور در دستور کار باید قرار می‌گرفت. این کار در حال انجام است و همه گزارش‌های آن هم به شکل کامل به آژانس اعلام شده است.

اگر حقوق هسته‌یی ایران به شکل کامل مورد تایید آژانس قرار گیرد، بحث بازدید از پارچین می‌تواند یکی از توافقات باشد

وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که در آستانه دور جدید مذاکرات آیا تا زمانی که مدالیته جدیدی میان دو طرف منعقد نشود اجازه دیدن از پارچین داده می‌شود؟ گفت: در واقع نشستی که فردا بین نمایندگان ایران و آژانس در تهران برگزار می‌شود آمادگی رسیدن به توافقات جامعی بین ایران و آژانس داریم که در این مجموعه مورد توافق حقوق هسته‌یی کشور ما براساس معاهده ان‌.پی‌.تی به شکل کامل مورد تایید قرار گیرد و به رسمیت شناخته شود طبیعی است که اگر این مجموعه توافق شکل گیرد بخشی از آن شامل رفع نگرانی‌های مسوولان آژانس و یا برطرف کردن ابهامات آن‌ها خواهد بود که بحث بازدید از سایت نظامی پارچین می‌تواند یکی از این توافقات باشد.

به گزارش ایسنا، مهمان‌پرست در ابتدای این نشست ضمن تبریک ایام دهه فجر و تبریک به مناسبت حضور باشکوه ملت بزرگ ایران در راهپیمایی 22 بهمن گفت: مردم ایران یک بار دیگر در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی هوش و درایت و ایستادگی و استمرار حمایت از نظام ،‌انقلاب و رهبری را به نمایش گذاشتند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها